Är man hyfsat händig och klarar att byta olja o filter så är servicekostnaderna OK. De dyraste på en ducceservice är ventiljustering (inte SÅ dyrt) samt kamremmar (Som man LÄTT byter själv om man är halvhändig).
Ventiljusteringen på en 748/916 går på runt 2000 kr om du lämnar o hämtar i Stockholm, lite billigare på landet (typ Arboga, Alingsås) Kamremmar kostar runt samma, billigare om du gör det själv.
Vad gäller att äga en gammal hoj så kan jag säga såhär.. Jag hade min -97 748SP (fabrikstrimmad 748) i 6 år och körde 3900 mil på den under den tiden, med ca. 10-12 bandagar varje sommar. INGET haveri, miss eller ens hostning av motorn under den perioden. Min nuvarande 916SPS har gått två sommrar utan annan service än oljebyte var 600:e mil (lite väl ofta, men bandagar gör att man vill byta hyfsat ofta). Den skall i vinter få ventilerna kollade och nya kamremmar.
De som säger att Ducati kostar satan att serva har förmodligen tummen mitt i handen och gör inget själv. En ducce ställer lite krav på att man kan grundläggande grejer för att hålla nera kostnaden. VISST, lämnar du in den för en två-års service och ber verkstaden byta allt och göra allt så kostar det säkert 6500-7000 kr, men frågan är hur blir totalekonomin med de låga försäkringskostnaderna på ett år?
Jag har en känsla av att de flesta som snackar skit om ducce aldrig ägt en. Dessutom verkar de flesta byta sina japs vartannat år, så hur vet de hur en gammal japs är att leva med? Jag såg exempelvis en 3 år gammal honda CBR skjuta ur sig tändstioften uppe i roslagen i sommras! Borde innebära att alla Honda är lika illa, eller hur?
Kort sagt.. Duccen är helt OK att leva med totalekonomiskt och har du lite mekkunskaper så blir den rent av billig.
Vad gäller japsen har jag aldrig ägt någon och uttalar mig således inte varken positivt eller negativt om dem.