Vilken v-twin ska man välja????

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
916 är riktigt snygg, men allvarligt talat. 69k för en TIO ÅR gammal hoj? Jag köpte min RSV-R -03 för mindre än så och den är bättre på precis allt än en 916. Ducatis begpriser får en enorm rolleyes från mig: :rolleyes:

Dom är dyra beggade.. Speciellt årsmodellerna 95-98. Inte pga sin teknik, utan pga sina låga försäkringskostnader. Jag betalar exempelvis 3300kr för helförsäkring/helår med 3000 kr självrisk, utan speciella regler eller undantag.

Jämför detta med en årsförsäkring på 10.000 hel/hel så sparar jag 6700kr varje år jag åker gammelhoj. Det tar inte många år innan jag sparat igen den ökade inköpskostnaden. Och gått förbi det.

Men att hojen som sådan inte kan mäta sig med nyare konkurrenter håller jag ju helt med om. Men den duger åt en gam-gubbe som jag.. räcker för 1:14 på åsen iallafall.:tummenupp
 

MarkusB

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Fireblade -07
Dom är dyra beggade.. Speciellt årsmodellerna 95-98. Inte pga sin teknik, utan pga sina låga försäkringskostnader. Jag betalar exempelvis 3300kr för helförsäkring/helår med 3000 kr självrisk, utan speciella regler eller undantag.

Jämför detta med en årsförsäkring på 10.000 hel/hel så sparar jag 6700kr varje år jag åker gammelhoj. Det tar inte många år innan jag sparat igen den ökade inköpskostnaden. Och gått förbi det.

Men att hojen som sådan inte kan mäta sig med nyare konkurrenter håller jag ju helt med om. Men den duger åt en gam-gubbe som jag.. räcker för 1:14 på åsen iallafall.:tummenupp

Men hur är service och underhållskostnader då? Försäkringen är ju billigare, men man får ju genast de onda tankarna när man hör andra prata om Ducce och hur den är omöjlig att leva med mellan åkturerna?
Hade gärna velat ha en Ducce någon gång....med termisar:tummenupp
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
916 är riktigt snygg, men allvarligt talat. 69k för en TIO ÅR gammal hoj? Jag köpte min RSV-R -03 för mindre än så och den är bättre på precis allt än en 916. Ducatis begpriser får en enorm rolleyes från mig: :rolleyes:


Visst är det märkligt? Och alla är sålda dessutom...

Folk måste ju vara heeelt dumma i huvet...eller:rolleyes:

Jag är inte lika säker som dig på att en Rotax är lika bra som Bolognas Finest men men....
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Visst är det märkligt? Och alla är sålda dessutom...

Folk måste ju vara heeelt dumma i huvet...eller:rolleyes:

Jag är inte lika säker som dig på att en Rotax är lika bra som Bolognas Finest men men....
HD säljs dem med... Betyder inte att det är rätt :D
Rotaxen är ett tåligt skrälle.

Ducati är bara L-twin så länge man inte wheelar...
:yoparty
 

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Tjacka en Honda XRV 750 Africa Twin. finns inget manligare! Hojen klarar allt, går tillräckligt bra på "mesbulten" & mycket bra på grus.

Jag är inne på min andra och kört genom 10 länder med den utan att varken alp asfalt eller bosniska grusvägar har stoppat min framfart det minsta. Sjukt roligt hoj som man inte kör ihjäl sig på! :tummenupp
 

mmgusten

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
Moto Morini
Du kan väl kolla lite på en moto morini corsaro 1200 v-twin 140hk 123nm
en mycket rolig cykel och ljudet går ej att jämföras med något annat.
morini.se
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Men hur är service och underhållskostnader då? Försäkringen är ju billigare, men man får ju genast de onda tankarna när man hör andra prata om Ducce och hur den är omöjlig att leva med mellan åkturerna?
Hade gärna velat ha en Ducce någon gång....med termisar:tummenupp

Är man hyfsat händig och klarar att byta olja o filter så är servicekostnaderna OK. De dyraste på en ducceservice är ventiljustering (inte SÅ dyrt) samt kamremmar (Som man LÄTT byter själv om man är halvhändig).

Ventiljusteringen på en 748/916 går på runt 2000 kr om du lämnar o hämtar i Stockholm, lite billigare på landet (typ Arboga, Alingsås) Kamremmar kostar runt samma, billigare om du gör det själv.

Vad gäller att äga en gammal hoj så kan jag säga såhär.. Jag hade min -97 748SP (fabrikstrimmad 748) i 6 år och körde 3900 mil på den under den tiden, med ca. 10-12 bandagar varje sommar. INGET haveri, miss eller ens hostning av motorn under den perioden. Min nuvarande 916SPS har gått två sommrar utan annan service än oljebyte var 600:e mil (lite väl ofta, men bandagar gör att man vill byta hyfsat ofta). Den skall i vinter få ventilerna kollade och nya kamremmar.

De som säger att Ducati kostar satan att serva har förmodligen tummen mitt i handen och gör inget själv. En ducce ställer lite krav på att man kan grundläggande grejer för att hålla nera kostnaden. VISST, lämnar du in den för en två-års service och ber verkstaden byta allt och göra allt så kostar det säkert 6500-7000 kr, men frågan är hur blir totalekonomin med de låga försäkringskostnaderna på ett år?:)

Jag har en känsla av att de flesta som snackar skit om ducce aldrig ägt en. Dessutom verkar de flesta byta sina japs vartannat år, så hur vet de hur en gammal japs är att leva med? Jag såg exempelvis en 3 år gammal honda CBR skjuta ur sig tändstioften uppe i roslagen i sommras! Borde innebära att alla Honda är lika illa, eller hur? :D

Kort sagt.. Duccen är helt OK att leva med totalekonomiskt och har du lite mekkunskaper så blir den rent av billig.
Vad gäller japsen har jag aldrig ägt någon och uttalar mig således inte varken positivt eller negativt om dem.
 
Last edited:

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Är man hyfsat händig och klarar att byta olja o filter så är servicekostnaderna OK. De dyraste på en ducceservice är ventiljustering...

Men säg mig nu, kan man klara ventiljusteringen själv? Jag är normalt händig, dock inget proffs. Jag klarar av en normal ventiljustering, men Duccen skrämmer mig av just detta skäl, det verkar lite klurigt med justeringen. Är detta obefogat? Hur svårt är det egentligen?

(En verkstad får inte röra mina prylar, så är det bara!)
 
Last edited:

sportbike

Guest
Men säg mig nu, kan man klara ventiljusteringen själv? Jag är normalhändig och klarar av en normal ventiljustering, men Duccen skrämmer mig av just detta skäl. Är detta obefogat? Hur svårt är det egentligen?

(En verkstad får inte röra mina prylar, så är det bara!)

Det är inte speciellt svårt,bara pilligt.
Ett chims sitter på ventilskaftet och ett på ventiländen,inget konstigt bara liite trångt.
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Tjoho, själv fick jag tag på en Aprilia Mille Factory -05 här om dagen, BILLIGT...
Hämtas på lördag.
Enda sura är att min gammla räser r6a piskar den rakt fram och säkert på mycket annat. Vad gör man inte för att testa twin...?

:D
 

MarkusB

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Fireblade -07
Är man hyfsat händig och klarar att byta olja o filter så är servicekostnaderna OK. De dyraste på en ducceservice är ventiljustering (inte SÅ dyrt) samt kamremmar (Som man LÄTT byter själv om man är halvhändig).

Ventiljusteringen på en 748/916 går på runt 2000 kr om du lämnar o hämtar i Stockholm, lite billigare på landet (typ Arboga, Alingsås) Kamremmar kostar runt samma, billigare om du gör det själv.

Vad gäller att äga en gammal hoj så kan jag säga såhär.. Jag hade min -97 748SP (fabrikstrimmad 748) i 6 år och körde 3900 mil på den under den tiden, med ca. 10-12 bandagar varje sommar. INGET haveri, miss eller ens hostning av motorn under den perioden. Min nuvarande 916SPS har gått två sommrar utan annan service än oljebyte var 600:e mil (lite väl ofta, men bandagar gör att man vill byta hyfsat ofta). Den skall i vinter få ventilerna kollade och nya kamremmar.

De som säger att Ducati kostar satan att serva har förmodligen tummen mitt i handen och gör inget själv. En ducce ställer lite krav på att man kan grundläggande grejer för att hålla nera kostnaden. VISST, lämnar du in den för en två-års service och ber verkstaden byta allt och göra allt så kostar det säkert 6500-7000 kr, men frågan är hur blir totalekonomin med de låga försäkringskostnaderna på ett år?:)

Jag har en känsla av att de flesta som snackar skit om ducce aldrig ägt en. Dessutom verkar de flesta byta sina japs vartannat år, så hur vet de hur en gammal japs är att leva med? Jag såg exempelvis en 3 år gammal honda CBR skjuta ur sig tändstioften uppe i roslagen i sommras! Borde innebära att alla Honda är lika illa, eller hur? :D

Kort sagt.. Duccen är helt OK att leva med totalekonomiskt och har du lite mekkunskaper så blir den rent av billig.
Vad gäller japsen har jag aldrig ägt någon och uttalar mig således inte varken positivt eller negativt om dem.

Tackar för svaret:tummenupp Bättre höra från någon som har en Ducce, än någon som "lärt" till sig allt i ryktesväg:D Tror förövrigt varken att japsarna eller honda har så överlägsen kvalité gentemot andra europeiska märken. Men då vissa märken "sägs" ha lägre kvalité, så uppmärksammas det extra mycket när något går snett.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Men säg mig nu, kan man klara ventiljusteringen själv? Jag är normalt händig, dock inget proffs. Jag klarar av en normal ventiljustering, men Duccen skrämmer mig av just detta skäl, det verkar lite klurigt med justeringen. Är detta obefogat? Hur svårt är det egentligen?

(En verkstad får inte röra mina prylar, så är det bara!)

Lyssnat på Sportbike.. Han har järnkoll på ventiljusteringar. Vad gäller att lämna grejerna på verkstad så gör JAG det gärna, men det är bara några personer som jag skulle lämna till. Sportbike är en av dessa..


Tackar för svaret:tummenupp Bättre höra från någon som har en Ducce, än någon som "lärt" till sig allt i ryktesväg:D Tror förövrigt varken att japsarna eller honda har så överlägsen kvalité gentemot andra europeiska märken. Men då vissa märken "sägs" ha lägre kvalité, så uppmärksammas det extra mycket när något går snett.

Jo.. Brukar vara så. Man får ju höra kommentarer ibland om folk som känner folk som vet folk som råkat ut för.. Jag brukar alltid fråga om de ägt Ducce själva och då blir det i 90% av fallen NEJ och sen ungefär 8-9% Monster, Väldigt sällan en Superbike modell.
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
köpte ganska nyligen min Superduke 990, är brutalt nöjd med den.. kan ligga och marcha runt 170 utan problem..
å vilket vrid.. vilken motorcykel.. som en våt dröm..

vidd du köra plastleksak hade ja nog kört på en SP1/SP2 eller TL1000
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Kort sagt.. Duccen är helt OK att leva med totalekonomiskt och har du lite mekkunskaper så blir den rent av billig.
Vad gäller japsen har jag aldrig ägt någon och uttalar mig således inte varken positivt eller negativt om dem.

Intressant! En grej som jag tror också påverkar är att Ducce i större utsträckning än andra märken verkar säljas och servas av verkstäder som gärna gör sken av att Ducati ÄR dyra, och vill spela i en lite dyrare, och därmed finare, division än "skräpjaps". Är det dyrt är det bra, verkar resonemanget vara både från verkstans och kundens sida.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
När jag lämnade in min Ducati Monster för kamremsbyte på Ducati Sthlm kostade det strax över 1000,- inkl remmar. Tog inte ens en timme.

En hel del saker bytte jag själv, bla tändningspickuper, med hjälp av mekarna som gärna berättade hur man gör.

Kopplings/bromsgrepp, drivpaket, filter osv sånt som går åt kostar inte mer än japps. inte ska man vara rädd för att köra Ducati.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top