Vill du verkligen börja med RR

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Bekvämt

Dom flesta som kör bandagar i gatgrupp kör även hojen till och i bästa fall från banan, resan till och från banan är en trevlig utflykt.

Du behöver ingen licens eller klubbavgift.

Gathojen kan du ut och gasa på dina favoritvägar med.

Som att släpa runt på ett tivoli

I RR gruppen så måste man ha släpvagn eller buss för transport av hojen, dessutom ska man packa med verktyg, däckvärmare, sladdvinda, bensindunk, depåstöd, extrafälgar, utrustning samt en massa annat junk och ändå glömmer man något hemma.

Resan till och från banan är inget större nöje.

Du får pynta flera tusen i licensavgift/kurs och klubbavgift.

Racehojen får du bara köra bana med, förutom ett fåtal som byter kåpor och reggar in racehojen för gata.

Slutsatsen är att vi som kör RR ändå tycker att det är kul, trots att det är farligt, dyrt och smärtsamt.

:tungan

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Vafan, försöker du få framtida konkurrenter att ge upp innan de ens börjat? :hihi
Ibland undrar man vad man håller på med, lasta, packa, transportera, lasta av, leta el, vänta, köra 15-20 minuter, vänta, köra 15-20 minuter, lasta och köra hem, packa av allt i garaget, så kan en typisk träningskväll på Knudan se ut.

95% slit och släp samt 5% köra bana.

:död

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
GSXR1100R skrev:
Ibland undrar man vad man håller på med, lasta, packa, transportera, lasta av, leta el, vänta, köra 15-20 minuter, vänta, köra 15-20 minuter, lasta och köra hem, packa av allt i garaget, så kan en typisk träningskväll på Knudan se ut.

Jo jag vet, jag hatar packdelen, nåt så inihelvete.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gatgrupp

Om du har en jättefin och påkostad gathoj så du vill ju inte klota med den på bana, därför kan du köra hur sakta som helst utan att bli tråkad, din polare på läktaren ger dig fina varvtider ändå med sitt gökur, sen kan du säga att du körde 50.7 i mellangruppen trots mycket trafik, men kände att du lätt kunde kapa 4-5 sekunder om du bara hade en rejshoj.

RR grupp

Du tvingar dig själv till att köra över din förmåga för att slippa bli tråkad, ändå är det alltid några som kör i åttor runt dig, laptimerhysteri och skrävel om 1.03 på Knudan, om du inte vurpar ett par ggr om året så kör du för sakta.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
GSXR1100R skrev:

så allt annat tar 13,3 timmar? fan då vill jag inte börja :skrämd

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
honkiie skrev:
så allt annat tar 13,3 timmar? fan då vill jag inte börja :skrämd
Just detta är man lyckligt ovetande om när man går licenskursen.

Är man inte fanatisk så bör man hålla sig i gatgruppen, att börja tävla kräver ännu mer tid och pengar.

Jag kör min gamla GSXR1100 på bandagar ibland, det är hur kul som helst, på med utrustningen, kör hojen till banan, sen så tourar man runt med dom andra gatisarna i mystempo utan laptimer.

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1100R skrev:
Just detta är man lyckligt ovetande om när man går licenskursen.

Det borde dom ta upp tycker jag! Bättre information att det är ett helvete att ta sig från och till tävlingen. Inte nog att man krashar ut sig på uppvärmningen, man måste ta sig hem också.

Synd att det är så jävla kul så alla pengar, alla tårar och all blodvite som spills är utan tvekan värt det, annars skulle jag sluta. :D

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Maverick_ou812 skrev:
Ähhhhh... han försöker bara skrämma oss som har tankar på att börja!

Fan, tid o pengar är väl det enda man har riktigt gott om.... :död

Jag reggade faktiskt in min första RR hoj så jag kunde köra till träningarna, det va skönt att slippa lasta och strula, men då får man ta det lugnt och hålla sig på hjulen om man ska kunna köra hojen hem efter träningen.

Dessutom är det svårt att ställa om sig till trafiktempo efter ett par pass på banan, i regel så blev det RR tempo även på hemresan, det kan kosta mer än det smakar.

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
GSXR1100R skrev:
farligt, dyrt och smärtsamt

Farligt: Om jag hade gjort mina avåkningar och vurpor på vanlig väg hade jag varit i Nangijala nu, det är jag helt övertygad om..
Dyrt: vad kostar en försäkring? Lika mycket el lite som en hel RR-säsong.
Smärtsamt: Jo det gjorde ont sist... Men värktabletter, sprit och goa vänner så var man snart glad igen :)

/JPS

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En typisk tävlingshelg

Lasta och packa allt på torsdag, köra massor av mil med bil, komma fram sent på kvällen och resa tält, äta och sova, bli väckt av tvåtaktare 08.00 sharp på fredag morgon, besiktiga hojen och all annan utrustning, vänta på att få köra, köra några pass, grilla och snacka skit, sova ett par timmar, bli väckt 08.00 av tvåtaktare, vänta länge och sedan köra kval, grilla och sen sova ett par timmar, bli väckt på söndagen för tredje gången av tvåtaktare som spelar revelj, vänta.. och sen träna ett pass, vänta och vänta lite till, sedan kör man ett race på 20 minuter och i bästa fall kommer man i mål.

Prisutdelning och packa/lasta samt köra hela vägen hem igen, komma hem mitt i natten, lasta av och vakna nästa morgon för släpa sig till jobbet.

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Jörgen Player Special skrev:
Dyrt: vad kostar en försäkring? Lika mycket el lite som en hel RR-säsong.
det är betydligt billigare och försäkra en gathoj än att köra en hel RR-säsong även om du pröjsar 20kkr i försäkring.
En RR-sässong hanmar mellan 40-100kkr

Jag har krashkåpor på gathojjen och kör med den. Billigt och roligt. Vurpar man får man plasta lite .....

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
GSXR1100R skrev:
En typisk tävlingshelg

Lasta och packa allt på torsdag, köra massor av mil med bil, komma fram sent på kvällen och resa tält, äta och sova, bli väckt av tvåtaktare 08.00 sharp på fredag morgon, besiktiga hojen och all annan utrustning, vänta på att få köra, köra några pass, grilla och snacka skit, sova ett par timmar, bli väckt 08.00 av tvåtaktare, vänta länge och sedan köra kval, grilla och sen sova ett par timmar, bli väckt på söndagen för tredje gången av tvåtaktare som spelar revelj, vänta.. och sen träna ett pass, vänta och vänta lite till, sedan kör man ett race på 20 minuter och i bästa fall kommer man i mål.

Prisutdelning och packa/lasta samt köra hela vägen hem igen, komma hem mitt i natten, lasta av och vakna nästa morgon för släpa sig till jobbet.

Och ändå är det så jäkla kul :7peta :)

Det är ju mycket mer, träffa folk, preppa sig själv o hojen, lära sig massor, motgångar, framgång, och race't i sig är det inte mycket som slår.
Jag har iaf skitkul. Visst, när jag tokkvaddade hojen på karlskoga, åker hem i bussen och skjuter motorn i bussen, för att veckan senare med nyare kåpor på hojen, vurpa igen och slå mig, då sjönk motivationen rätt rejält. Men sen kom ju b-racet på sviestad, som gick bra, och sista rejset på karlskoga som höjde motivationen.
Tvåtaktsrevelj, ja det är fan en racerbana du är på, inget jävla pensionärspensionat... :tungan

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Visst är det kul, men jag hade roligare det året jag bara körde bandagar med gathojen. Sen all tid det tar, och sjuka summor pengar.
Nej... Det är fan inte värt det, tycker inte jag iaf.

Nästa är blir det gathoj igen, försöka finna glädjen i körningen igen, istället för att stirra sig blind på laptimern och svära ramsor över att det går alldelles för sakta.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati