Vill du verkligen börja med RR

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
GSXR1100R skrev:
Ibland undrar man vad man håller på med, lasta, packa, transportera, lasta av, leta el, vänta, köra 15-20 minuter, vänta, köra 15-20 minuter, lasta och köra hem, packa av allt i garaget, så kan en typisk träningskväll på Knudan se ut.

95% slit och släp samt 5% köra bana.

:död


Haha, jag och Marie har skrattat oss fördärvade många gånger när vi varit på väg hem från en träning och tänkt på hur mycket tid det hela tar. Vi startar kl 13.00 vid garaget och är hemma igen (efter att vi lastat ur) c:a 23.00. Alltså 10 timmar för c:a 2 timmars rr-träning. Vi brukar komma fram till att vi antagligen inte är helt friska i huvudet. När man sedan räknar ut vad hela rr-sommaren har kostat och att våran semester bestod av Gelleråsens asfaltdepå ökar ju inte oddsen för att vi trots allt skulle vara friska i hjärnan.
Ändå är det det roligaste man kan göra, tycker jag iaf. :tummenupp :rock :banana
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Mr K skrev:
det är betydligt billigare och försäkra en gathoj än att köra en hel RR-säsong även om du pröjsar 20kkr i försäkring.
En RR-sässong hanmar mellan 40-100kkr

Jag har krashkåpor på gathojjen och kör med den. Billigt och roligt. Vurpar man får man plasta lite .....

40-100kkr? Inte min iaf......
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Mr K skrev:
En RR-sässong hanmar mellan 40-100kkr

Det gör det inte alls, jag räknade in allt utom lånet på bil och husvagn och kom upp till 32 000:- Då räknade jag med en större krasch/säsong.
När jag skulle köpa mig en ZX7R kostade den mig 28 000:-/år
Min första säsong kostade mig 12 000:-


JPS
 

sandstream

Guest
Geiger skrev:
Visst är det kul, men jag hade roligare det året jag bara körde bandagar med gathojen. Sen all tid det tar, och sjuka summor pengar.
Nej... Det är fan inte värt det, tycker inte jag iaf.

Nästa är blir det gathoj igen, försöka finna glädjen i körningen igen, istället för att stirra sig blind på laptimern och svära ramsor över att det går alldelles för sakta.
Vi kanske kan införa ett vandringspris till den som kör flest bandagar (för gathojar) på en säsong?
En rosa skinnväst med fransar att bära året efter? :D
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Svara på dessa två frågor innan du börjar med RR (eller för den delen motorsport) och om du inte svarar ja på åtminstone en av dem bör du absolut göra något annat.

Du har jävligt mycket pengar?, dvs ekonomiskt oberoende
Eller du kan skaffa fram jävligt mycket pengar?

Om det nu skulle vara någon som ändå vill börja, så kom ihåg det när du står där utan pengar och inte kan göra dig själv rättvisa.

Jag bara önskar att jag verkligen levt upp till detta. Men problemet är att man drags in i skiten som en sekt och tillslut finns inget annat för att det inte finns ett öre över till något annat.

Från en som bränt mycket pengar på rr...
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
GSXR1100R skrev:
En typisk tävlingshelg

Lasta och packa allt på torsdag, köra massor av mil med bil, komma fram sent på kvällen och resa tält, äta och sova, bli väckt av tvåtaktare 08.00 sharp på fredag morgon, besiktiga hojen och all annan utrustning, vänta på att få köra, köra några pass, grilla och snacka skit, sova ett par timmar, bli väckt 08.00 av tvåtaktare, vänta länge och sedan köra kval, grilla och sen sova ett par timmar, bli väckt på söndagen för tredje gången av tvåtaktare som spelar revelj, vänta.. och sen träna ett pass, vänta och vänta lite till, sedan kör man ett race på 20 minuter och i bästa fall kommer man i mål.

Prisutdelning och packa/lasta samt köra hela vägen hem igen, komma hem mitt i natten, lasta av och vakna nästa morgon för släpa sig till jobbet.

:död

Va fan är du så lätt väckt.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Nordgren skrev:
Svara på dessa två frågor innan du börjar med RR (eller för den delen motorsport) och om du inte svarar ja på åtminstone en av dem bör du absolut göra något annat.

Du har jävligt mycket pengar?, dvs ekonomiskt oberoende
Eller du kan skaffa fram jävligt mycket pengar?

Om det nu skulle vara någon som ändå vill börja, så kom ihåg det när du står där utan pengar och inte kan göra dig själv rättvisa.

Jag bara önskar att jag verkligen levt upp till detta. Men problemet är att man drags in i skiten som en sekt och tillslut finns inget annat för att det inte finns ett öre över till något annat.

Från en som bränt mycket pengar på rr...
Allt beror på ambition. Om man bara ska åka lite för skojs skull kan en säsong stanna på 15K, om man ska bli svensk mästare gissar jag på bortåt 800K. Mina senaste säsonger har slutat på mellan 35 och 40K.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Nu pratar ni en individuell RR satsning va? För ett ERF team bör det enligt ERF forumet handla om 7 - 10K x 6 race alltså max 60 000 plus reskostnader, logi, mm. Delat på antalet deltagare i teamet. Då är inte kapitalkostnaden för hojen och släpet alt. bussen inräknad. Stämmer detta annars får jag lägga ner direkt... :3freak
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Maverick_ou812 skrev:
Nu pratar ni en individuell RR satsning va? För ett ERF team bör det enligt ERF forumet handla om 7 - 10K x 6 race alltså max 60 000 plus reskostnader, logi, mm. Delat på antalet deltagare i teamet. Då är inte kapitalkostnaden för hojen och släpet alt. bussen inräknad. Stämmer detta annars får jag lägga ner direkt... :3freak
Stämmer precis! :tummenupp
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Maverick_ou812 skrev:
Nu pratar ni en individuell RR satsning va? För ett ERF team bör det enligt ERF forumet handla om 7 - 10K x 6 race alltså max 60 000 plus reskostnader, logi, mm. Delat på antalet deltagare i teamet. Då är inte kapitalkostnaden för hojen och släpet alt. bussen inräknad. Stämmer detta annars får jag lägga ner direkt... :3freak
Kan tom bli billigare än så, kör sakta och njut av den sköna naturen runt banan...
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Men packa som e så kul (jag o swedie på väg till spanien i trasig bil)

Edit: Det ÄR 2 hojar i bussen.... bl.a...
 

Bifogat

  • packad.jpg
    packad.jpg
    135 KB · Visningar: 156

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
GSXR1100R skrev:
Kan tom bli billigare än så, kör sakta och njut av den sköna naturen runt banan...

För att citera en känd speedway-stjärna på en idrottsgala.
"Näää, jag e inte bitter"

Kom igen nu Gamlo, du kan ju inte låta vintern dra ner dig strumporna :)
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Mad Moose skrev:
. När man sedan räknar ut vad hela rr-sommaren har kostat och att våran semester bestod av Gelleråsens asfaltdepå ökar ju inte oddsen för att vi trots allt skulle vara friska i hjärnan.
Ändå är det det roligaste man kan göra, tycker jag iaf. :tummenupp :rock :banana


Jo men sen är ni ju nedrans trevliga också :tummenupp
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
honkiie skrev:
så allt annat tar 13,3 timmar? fan då vill jag inte börja :skrämd

När vi är på änmet om hur jobbigt det är med RR så kan jag berätta hur årets sista träning var för mig.
Jag har en kompis, pvcraketen, som precis hade köpt en hoj då. Den stod i Linköping och där ligger som bekant även Svista.
Det här var i september och det var bara två träningar kvar där. Sammanlagt så hade jag bara kört två eller tre träningar där så en till innan vintern kom skulle sitta som en smäck.
Dessutom var jag ledig den tisdagen vi tänkte åka.
Problemen började redan på planeringsstadiet, vi saknade skåpbil.
Min bil hade ingen kula och polaren hade ingen bil alls då.
Men RobbanW lånade ut sin lillebrors ögonsten, en SAAB 900 från -86. Självklart med rosthål i innan ljuddämparen.
Dagen började på förmiddagen då jag åkte och hämtade bilen. Sen gick färden mot närmsta mack som hade stooora kåp-släp.
Eftersom hojen vi skulle hämta var en rejshoj så medföljde självklart en massa grejor, då är det bra med ett släp där inte grejorna flyger omkring.
Väl i mitt garage som ligger på söder så upptäcker jag att jag inte kan köra ner, släpet var för högt.
Så det blir till att knalla upp med alla grejor jag vill ha med mig. Det är iofs bara ett våningsplan men ändock lite irreterande.
Jag hämtade sen min vän och vi gav oss av mot Svista. Bara nån timma försenade.
Fast fort gick det inte. Det blåste orkan och biljäveln vägrade att gå fortare än 95 i nerförsbackarna. Efter att ha läst på forumet så visste jag att man skulle slippstreama långtradarna. Ett fö. mycket värdefullt tips från A-förarna.
Men det var inte lätt för att i varje uppförslut så drog de iväg. Tillslut hittade vi en timmerbil som höll 65-75 som vi kunde få häng på.
Framme i Linköping så var vi försenade och fortfarande hade vi inte fått tag på polarens hoj. Snabbt lasta den och iväg till banan.
Där missade vi första passet men å andra sida kunde vi byta om i tid. På med däckvärmarna och vi tyckte att vi såg rätt proffsiga ut.
När vi ska ut så är det tre lungna varv innan man kan gav järnet, man vill ju vara säker på att värma upp i leder och sånt också.
På fjärde varvet så ligger jag i utgången på esset. Uppochner.
Ett framhjulssläpp kan göra sånt.
Jag hann tillockmed vända mig om för att hinna se hojen rotera i luften för att sen slå ner med bakram-tank först.
Bara att packa ihop och vänta på att polaren ska ha kört klart.
Fast han muntrade upp mig lite genom att showa lite i depån efter första passet iofs. Det kan han få berätta själv om han vill.
De 20milen hem gick inte fortare de heller. Ciggen tog dessutom slut i Nyköping.
Väl hemma så var det uppackande i en evighet kändes det som. Vi fick ju gå ett helt kvater med alla pinaler.
Hemma parkerade jag bilen så smidigt det gick med släpet på och somnade nästan i trapphuset av trötthet.
Kl. 0130 typ låg jag i sängen. Utan att jag visste det så gick det en p-vakt utanför mitt fönster som passade på att lappa bilen med en 400:- när jag borstade tänderna.
Det tackar jag för, fullädning.

Skulle jag vetat hur det var på riktigt så skulle jag nog tänkt mig för en gång till innan jag gick licenskursen.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Tja mitt fall funkade det så här första säsongen.

Införskaffa pärla.
Ligga sömlös en hel vinter.
Försöka få sambon att inse att det är kul.
Åka på banor jag alldrig sett.
Försöka uppmana mig själv mellan träning och tävling att det är "värt det"
Leva på ingeting.
Glömma allt vad sommar och krogen heter.
Inse att jag inte alls är snabb.

Efter säsongen
Planera för service på hojen
Planera tävlingar 2005

Krocka bilen

Glömma all service
Glömma öl på sommmaren
Glömma att försöka få sambon att tycka det är kul
Jobba en nedrans massa övertid
Nu
Börjar inse igen att:

"det är värt det"
 

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Sjöbo
Hoj
Körde tidigare Ducati
Det är ju knappast unikt för RR att det finns mycket sekundära göromål.
Jag sysslade med segelflyg tidigare och då skulle man vara på klubben tidigt på morgonen. Dagen började med att hjälpas åt att ta ut flygplanen, radio, räddningsskärmar, diverse instrument, mm. Sen skulle planan bogseras ut till rätt banända (beror på vindriktningen). En säkerhetsgenomgång av plan och materiel. Hela tiden hjälpa till där det behövs, d.v.s. hjälpa andra segelflygare och bogserpiloten. Hela dagen är det full aktivitet. När man flugit färdigt, oberoende av vad klockan var så kunde man inte bara dra hem. På kvällen skulle allt packas ihop, planen tvättas och ställas rätt i hangaren. Om man bara skulle flyga 30 minuter så fick man ägna hela dagen på flygklubben.

Men det var roligt.

Slutsats: RR är inget unikt.
 

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Victor skrev:
När vi är på änmet om hur jobbigt det är med RR så kan jag berätta hur årets sista träning var för mig.
Jag har en kompis, pvcraketen, som precis hade köpt en hoj då. Den stod i Linköping och där ligger som bekant även Svista.
Det här var i september och det var bara två träningar kvar där. Sammanlagt så hade jag bara kört två eller tre träningar där så en till innan vintern kom skulle sitta som en smäck.
Dessutom var jag ledig den tisdagen vi tänkte åka.
Problemen började redan på planeringsstadiet, vi saknade skåpbil.
Min bil hade ingen kula och polaren hade ingen bil alls då.
Men RobbanW lånade ut sin lillebrors ögonsten, en SAAB 900 från -86. Självklart med rosthål i innan ljuddämparen.
Dagen började på förmiddagen då jag åkte och hämtade bilen. Sen gick färden mot närmsta mack som hade stooora kåp-släp.
Eftersom hojen vi skulle hämta var en rejshoj så medföljde självklart en massa grejor, då är det bra med ett släp där inte grejorna flyger omkring.
Väl i mitt garage som ligger på söder så upptäcker jag att jag inte kan köra ner, släpet var för högt.
Så det blir till att knalla upp med alla grejor jag vill ha med mig. Det är iofs bara ett våningsplan men ändock lite irreterande.
Jag hämtade sen min vän och vi gav oss av mot Svista. Bara nån timma försenade.
Fast fort gick det inte. Det blåste orkan och biljäveln vägrade att gå fortare än 95 i nerförsbackarna. Efter att ha läst på forumet så visste jag att man skulle slippstreama långtradarna. Ett fö. mycket värdefullt tips från A-förarna.
Men det var inte lätt för att i varje uppförslut så drog de iväg. Tillslut hittade vi en timmerbil som höll 65-75 som vi kunde få häng på.
Framme i Linköping så var vi försenade och fortfarande hade vi inte fått tag på polarens hoj. Snabbt lasta den och iväg till banan.
Där missade vi första passet men å andra sida kunde vi byta om i tid. På med däckvärmarna och vi tyckte att vi såg rätt proffsiga ut.
När vi ska ut så är det tre lungna varv innan man kan gav järnet, man vill ju vara säker på att värma upp i leder och sånt också.
På fjärde varvet så ligger jag i utgången på esset. Uppochner.
Ett framhjulssläpp kan göra sånt.
Jag hann tillockmed vända mig om för att hinna se hojen rotera i luften för att sen slå ner med bakram-tank först.
Bara att packa ihop och vänta på att polaren ska ha kört klart.
Fast han muntrade upp mig lite genom att showa lite i depån efter första passet iofs. Det kan han få berätta själv om han vill.
De 20milen hem gick inte fortare de heller. Ciggen tog dessutom slut i Nyköping.
Väl hemma så var det uppackande i en evighet kändes det som. Vi fick ju gå ett helt kvater med alla pinaler.
Hemma parkerade jag bilen så smidigt det gick med släpet på och somnade nästan i trapphuset av trötthet.
Kl. 0130 typ låg jag i sängen. Utan att jag visste det så gick det en p-vakt utanför mitt fönster som passade på att lappa bilen med en 400:- när jag borstade tänderna.
Det tackar jag för, fullädning.

Skulle jag vetat hur det var på riktigt så skulle jag nog tänkt mig för en gång till innan jag gick licenskursen.

:D :hihi :)

Så helskönt! :tummenupp
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
M:et skrev:
För att citera en känd speedway-stjärna på en idrottsgala.
"Näää, jag e inte bitter"

Kom igen nu Gamlo, du kan ju inte låta vintern dra ner dig strumporna :)
Nej jag tänker trots allt köra ERF även 2005, jag måste va dum i huvet, försöker att förtränga nattmek innan race samt alla timmar med bil och släp, kall korv och ljummen folköl, det är ju trots allt j-t kul att träffa alla glada RR förare som gärna ger tips och lånar saker till höger och vänster för att få det att funka.

Tråden är en vink till dom som funderar på att börja med RR, bli inte avskräckta men detta är sanningen, jag som trodde att RR skulle va en dans på trosor.

:tungan
 

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Jörgen Player Special skrev:
Det gör det inte alls, jag räknade in allt utom lånet på bil och husvagn och kom upp till 32 000:- Då räknade jag med en större krasch/säsong.
När jag skulle köpa mig en ZX7R kostade den mig 28 000:-/år
Min första säsong kostade mig 12 000:-


JPS
jag räknade på vad mina vänner i rokkie 1000 & 600 Sp lägger ner.
Givetvis går det att lösa billigare men då tror jag inte man satsar så bra.

Citat av Nr:18
"Mina senaste säsonger har slutat på mellan 35 och 40K."

32000kr är ändå mer än vad jag/de flesta betalar för att köra gata/bana per år.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top