GSXR1100R skrev:jag vill ut oftare, inte så lätt när man har två barn, att smita ut med gathojen ett par timmar är sällan något problem, men att vara borta torsdag-söndag är svårt.
oscar skrev:Dyra prylar är ju jäkligt kul, eller hur!?
Se RR som en förbannat rolig och dyr pryl som du inte får behålla när du lekt klart med den!
Huruvida man upplever det som jobbigt eller ej beror troligen på hur utvecklad organisationsförmåga man har. Men också hur man bor i förhållande till banorna och har möjlighet att förvara sina prylar.Chris Ash skrev:Jag tycker mest det är en massa gnäll. Jag har aldrig upplevt att det är direkt jobbigt att hålla på med roadracing. Visst finns det moment som är det men på det stora hela så känns de försvinnande obetydliga.
Det är säkert lättare om man är ung och fågelfri, men då har man å andra sidan ofta problem med att skaffa fram pengar.Nyteknik skrev:Självklart är det bökigt och tröttsamt. Speciellt om man har en familj, arbete och andra saker att tänka på parallellt.
Jag frågar ibland mig själv varför jag inte började tävla långt tidigare; när jag var både singel och barnlös. Troligen hade det med föreställningen att RR är oerhört dyrt att göra. Men jämfört med att underhålla och ta värdeminskningen av att äga en dyr sporthoj har 250 varit riktigt billigt för mig. Synd att jag inte tog reda på det tidigare.GSXR1100R skrev:Det är säkert lättare om man är ung och fågelfri...
Ja det är sant, men hemresan och nattliga avlastningar gör att man är rätt så trött på måndagen, men har det varit en bra RR helg så sitter man ändå med ett trött men fånigt flin på läpparnaGoodstuff skrev:Det är för det mesta avkopplande att äntligen få komma iväg till garaget, lasta prylarna och köra till banan för att träna eller tävla. Det är ju i de stunderna som man glömmer jobb och annat tôligt.
GSXR1100R skrev:En typisk tävlingshelg
Lasta och packa allt på torsdag, köra massor av mil med bil, komma fram sent på kvällen och resa tält, äta och sova, bli väckt av tvåtaktare 08.00 sharp på fredag morgon, besiktiga hojen och all annan utrustning, vänta på att få köra, köra några pass, grilla och snacka skit, sova ett par timmar, bli väckt 08.00 av tvåtaktare, vänta länge och sedan köra kval, grilla och sen sova ett par timmar, bli väckt på söndagen för tredje gången av tvåtaktare som spelar revelj, vänta.. och sen träna ett pass, vänta och vänta lite till, sedan kör man ett race på 20 minuter och i bästa fall kommer man i mål.
Prisutdelning och packa/lasta samt köra hela vägen hem igen, komma hem mitt i natten, lasta av och vakna nästa morgon för släpa sig till jobbet.
Hade jag ett garage där allt fanns samlat skulle jag också tycka att det var mer avkopplande än jobbigt.Goodstuff skrev:Det är för det mesta avkopplande att äntligen få komma iväg till garaget, lasta prylarna och köra till banan för att träna eller tävla. Det är ju i de stunderna som man glömmer jobb och annat tôligt.
Du ska få en tank av oss att buckla ut snartjonasb46 skrev:Oh vad gott du pratar, bli väckt av en 125 eller 250 räser är det enda jag saknar av tävlandet, jämfört med att toura runt på bandagar .
Att inte alla flyttar till Linköping/Karlskoga? Lasta bilen från garaget (som dessutom ligger på vägen till Sviestad) tar ca 15 minuter, sen ytterligare 15-20 minuter till banan, kommer alltid 3 minuter för sent så man får vänta hela det första passet, sen lasta ur och ut på asphalten. Hem lika snabbt! Jo, jag har det bra, jag vet...Nyteknik skrev:Huruvida man upplever det som jobbigt eller ej beror troligen på hur utvecklad organisationsförmåga man har. Men också hur man bor i förhållande till banorna och har möjlighet att förvara sina prylar.
Själv bor jag i lägenhet och har motorcykeln i ett allmänt garage för föreningens medlemmar. Verktygen och en del prylar i ett litet förråd i lägenheten. Däck, hjul, kåpor, stöd, dunkar, reservdelar står i ett kallförråd på vinden i ett annat hus i föreningen. Släp måste hyras och hämtas för att transportera hojen till banan. För att bli klar med allt inför och efter en träning krävs uppskattningsvis tre timmars råddande. Därtill fyra timmars bilfärd.
Goodstuff skrev:Det är för det mesta avkopplande att äntligen få komma iväg till garaget, lasta prylarna och köra till banan för att träna eller tävla. Det är ju i de stunderna som man glömmer jobb och annat tôligt.
Visst har det sina uppenbara fördelar att bo på orten. Men för oss som planerar att bo kvar i Stockholm trots att det är 20 mil till Linköping: kunde man inte förvara hojen vid banan på något vis? Jag vet att den del gokartklubbar erbjuder sina medlemmar att hyra del i containers där man förvarar både bilar och tillbehör. På så vis behöver man inte packa så fruktsvärt mycket.Torkel skrev:Att inte alla flyttar till Linköping/Karlskoga? Lasta bilen från garaget (som dessutom ligger på vägen till Sviestad) tar ca 15 minuter, sen ytterligare 15-20 minuter till banan, kommer alltid 3 minuter för sent så man får vänta hela det första passet, sen lasta ur och ut på asphalten. Hem lika snabbt! Jo, jag har det bra, jag vet...
Goodstuff skrev:Det är för det mesta avkopplande att äntligen få komma iväg till garaget, lasta prylarna och köra till banan för att träna eller tävla. Det är ju i de stunderna som man glömmer jobb och annat tôligt.
Nyteknik skrev:Visst har det sina uppenbara fördelar att bo på orten. Men för oss som planerar att bo kvar i Stockholm trots att det är 20 mil till Linköping: kunde man inte förvara hojen vid banan på något vis? Jag vet att den del gokartklubbar erbjuder sina medlemmar att hyra del i containers där man förvarar både bilar och tillbehör. På så vis behöver man inte packa så fruktsvärt mycket.
Man får förstås anpassa sig efter förhållandena. Fördelarna är ju uppenbara; man slipper den väsentliga delen av den tidskonsumerande packningen. För oss som bor en bra bit från Linköping men har Sviestad som hemmabana och tränar där vore det en stor vinst. Den service som man normalt gör hemma kan man göra i depån genom att komma lite tidigare. Behöver man mer tid är det bara att ta hem hojen tillfälligt.Victor skrev:Jag tänkte på det förra vintern. Men när man har vurpat så betyder det en extraresa till Svista. Och när man ska köra på en annan bana veckan efter? Eller när man bara vill byta olja eller nått. Det verkar krångligt kom jag fram till.
Borde ju inte va så svårt, bara att gå ihop ett par stycken och hyra en container med ett bra lås.Nyteknik skrev:Man får förstås anpassa sig efter förhållandena. Fördelarna är ju uppenbara; man slipper den väsentliga delen av den tidskonsumerande packningen. För oss som bor en bra bit från Linköping men har Sviestad som hemmabana och tränar där vore det en stor vinst. Den service som man normalt gör hemma kan man göra i depån genom att komma lite tidigare. Behöver man mer tid är det bara att ta hem hojen tillfälligt.
Jag överlever genom att förtränga all tid man lägger på att packa, lasta, transportera och springa runt i depån och låna det man glömt hemma.ridingdragon skrev:GSXR1100R: WOW, vilken optimist!!! Men du älskar det ändå! erkänn
!!
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |