Vill du verkligen börja med RR

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Dyra prylar är ju jäkligt kul, eller hur!?

Se RR som en förbannat rolig och dyr pryl som du inte får behålla när du lekt klart med den! :tummenupp
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
GSXR1100R skrev:
jag vill ut oftare, inte så lätt när man har två barn, att smita ut med gathojen ett par timmar är sällan något problem, men att vara borta torsdag-söndag är svårt.

Det skulle du tänkt på innan du skaffade barn!!! :hihi
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
oscar skrev:
Dyra prylar är ju jäkligt kul, eller hur!?

Se RR som en förbannat rolig och dyr pryl som du inte får behålla när du lekt klart med den! :tummenupp

Ja så är det, racing ska kosta annars så är det inte racing.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Jag tycker mest det är en massa gnäll. Jag har aldrig upplevt att det är direkt jobbigt att hålla på med roadracing. Visst finns det moment som är det men på det stora hela så känns de försvinnande obetydliga.
Huruvida man upplever det som jobbigt eller ej beror troligen på hur utvecklad organisationsförmåga man har. Men också hur man bor i förhållande till banorna och har möjlighet att förvara sina prylar.

Själv bor jag i lägenhet och har motorcykeln i ett allmänt garage för föreningens medlemmar. Verktygen och en del prylar i ett litet förråd i lägenheten. Däck, hjul, kåpor, stöd, dunkar, reservdelar står i ett kallförråd på vinden i ett annat hus i föreningen. Släp måste hyras och hämtas för att transportera hojen till banan. För att bli klar med allt inför och efter en träning krävs uppskattningsvis tre timmars råddande. Därtill fyra timmars bilfärd.

Självklart är det bökigt och tröttsamt. Speciellt om man har en familj, arbete och andra saker att tänka på parallellt.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nyteknik skrev:
Självklart är det bökigt och tröttsamt. Speciellt om man har en familj, arbete och andra saker att tänka på parallellt.
Det är säkert lättare om man är ung och fågelfri, men då har man å andra sidan ofta problem med att skaffa fram pengar.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
GSXR1100R skrev:
Det är säkert lättare om man är ung och fågelfri...
Jag frågar ibland mig själv varför jag inte började tävla långt tidigare; när jag var både singel och barnlös. Troligen hade det med föreställningen att RR är oerhört dyrt att göra. Men jämfört med att underhålla och ta värdeminskningen av att äga en dyr sporthoj har 250 varit riktigt billigt för mig. Synd att jag inte tog reda på det tidigare.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är för det mesta avkopplande att äntligen få komma iväg till garaget, lasta prylarna och köra till banan för att träna eller tävla. Det är ju i de stunderna som man glömmer jobb och annat tôligt.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Goodstuff skrev:
Det är för det mesta avkopplande att äntligen få komma iväg till garaget, lasta prylarna och köra till banan för att träna eller tävla. Det är ju i de stunderna som man glömmer jobb och annat tôligt.
Ja det är sant, men hemresan och nattliga avlastningar gör att man är rätt så trött på måndagen, men har det varit en bra RR helg så sitter man ändå med ett trött men fånigt flin på läpparna :3freak
 

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Oh vad gott du pratar, bli väckt av en 125 eller 250 räser är det enda jag saknar av tävlandet, jämfört med att toura runt på bandagar .


GSXR1100R skrev:
En typisk tävlingshelg

Lasta och packa allt på torsdag, köra massor av mil med bil, komma fram sent på kvällen och resa tält, äta och sova, bli väckt av tvåtaktare 08.00 sharp på fredag morgon, besiktiga hojen och all annan utrustning, vänta på att få köra, köra några pass, grilla och snacka skit, sova ett par timmar, bli väckt 08.00 av tvåtaktare, vänta länge och sedan köra kval, grilla och sen sova ett par timmar, bli väckt på söndagen för tredje gången av tvåtaktare som spelar revelj, vänta.. och sen träna ett pass, vänta och vänta lite till, sedan kör man ett race på 20 minuter och i bästa fall kommer man i mål.

Prisutdelning och packa/lasta samt köra hela vägen hem igen, komma hem mitt i natten, lasta av och vakna nästa morgon för släpa sig till jobbet.

:död
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
Det är för det mesta avkopplande att äntligen få komma iväg till garaget, lasta prylarna och köra till banan för att träna eller tävla. Det är ju i de stunderna som man glömmer jobb och annat tôligt.
Hade jag ett garage där allt fanns samlat skulle jag också tycka att det var mer avkopplande än jobbigt.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
jonasb46 skrev:
Oh vad gott du pratar, bli väckt av en 125 eller 250 räser är det enda jag saknar av tävlandet, jämfört med att toura runt på bandagar .
Du ska få en tank av oss att buckla ut snart :tummenupp
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Nyteknik skrev:
Huruvida man upplever det som jobbigt eller ej beror troligen på hur utvecklad organisationsförmåga man har. Men också hur man bor i förhållande till banorna och har möjlighet att förvara sina prylar.

Själv bor jag i lägenhet och har motorcykeln i ett allmänt garage för föreningens medlemmar. Verktygen och en del prylar i ett litet förråd i lägenheten. Däck, hjul, kåpor, stöd, dunkar, reservdelar står i ett kallförråd på vinden i ett annat hus i föreningen. Släp måste hyras och hämtas för att transportera hojen till banan. För att bli klar med allt inför och efter en träning krävs uppskattningsvis tre timmars råddande. Därtill fyra timmars bilfärd.
Att inte alla flyttar till Linköping/Karlskoga? :tungan Lasta bilen från garaget (som dessutom ligger på vägen till Sviestad) tar ca 15 minuter, sen ytterligare 15-20 minuter till banan, kommer alltid 3 minuter för sent så man får vänta hela det första passet, sen lasta ur och ut på asphalten. Hem lika snabbt! Jo, jag har det bra, jag vet...
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Goodstuff skrev:
Det är för det mesta avkopplande att äntligen få komma iväg till garaget, lasta prylarna och köra till banan för att träna eller tävla. Det är ju i de stunderna som man glömmer jobb och annat tôligt.

Precis även om det är stressigt så är det en annan form av stress. När man väl är på en tävling skulle det säkert kunna vara världskrig men den enda man tänkte på är bestykning, spårval, varvtider och placeringar. Jag minns när vi åkte hem från Linköping, tror det var 2000, och vi fick bilen genomsökta i Kisa. Polisen tittade lite skumt på oss när vi inte visste vad som hänt, bankrån och polismord.
Reserna brukar bara de vara en upplevelse, som att sträckköra hem från Catalunya själv i bilen, att kör Micke kör fel i Kroatien, att Calle bara kör förbi när vi står med punktering i Österrike, utsikten i Tjeckien innan man kommer till Most (de som åkt ner för backen i dagsljus vet vad jag menar),när Calle får inbrott i bilen under tiden vi sover på en rastplats i Italien, när min gamla brödbil rasar i Frankrike och jag får låna pengar för att laga och komma hem igen, när jag och Axxexs kommer till Assen förra året i Erlands Transit och igen trodde vi var kloka och än mindre när de förstod att vi skulle sova i den.
Jag tror jag ska satsa på att bara åka runt på tävlingar i Europa, det blir alltid spännande upplevelser.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Torkel skrev:
Att inte alla flyttar till Linköping/Karlskoga? :tungan Lasta bilen från garaget (som dessutom ligger på vägen till Sviestad) tar ca 15 minuter, sen ytterligare 15-20 minuter till banan, kommer alltid 3 minuter för sent så man får vänta hela det första passet, sen lasta ur och ut på asphalten. Hem lika snabbt! Jo, jag har det bra, jag vet...
Visst har det sina uppenbara fördelar att bo på orten. Men för oss som planerar att bo kvar i Stockholm trots att det är 20 mil till Linköping: kunde man inte förvara hojen vid banan på något vis? Jag vet att den del gokartklubbar erbjuder sina medlemmar att hyra del i containers där man förvarar både bilar och tillbehör. På så vis behöver man inte packa så fruktsvärt mycket.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Goodstuff skrev:
Det är för det mesta avkopplande att äntligen få komma iväg till garaget, lasta prylarna och köra till banan för att träna eller tävla. Det är ju i de stunderna som man glömmer jobb och annat tôligt.

Men det är då man kommer ihåg allt man glömde.
Typ hjälm, ryggskydd eller depåstöd.
Ännu värre är när man inte kan komma på något glömt, då är det något viktigt som ligger hemma.

Nyteknik skrev:
Visst har det sina uppenbara fördelar att bo på orten. Men för oss som planerar att bo kvar i Stockholm trots att det är 20 mil till Linköping: kunde man inte förvara hojen vid banan på något vis? Jag vet att den del gokartklubbar erbjuder sina medlemmar att hyra del i containers där man förvarar både bilar och tillbehör. På så vis behöver man inte packa så fruktsvärt mycket.

Jag tänkte på det förra vintern. Men när man har vurpat så betyder det en extraresa till Svista. Och när man ska köra på en annan bana veckan efter?
Eller när man bara vill byta olja eller nått.
Det verkar krångligt kom jag fram till.
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Victor skrev:
Jag tänkte på det förra vintern. Men när man har vurpat så betyder det en extraresa till Svista. Och när man ska köra på en annan bana veckan efter? Eller när man bara vill byta olja eller nått. Det verkar krångligt kom jag fram till.
Man får förstås anpassa sig efter förhållandena. Fördelarna är ju uppenbara; man slipper den väsentliga delen av den tidskonsumerande packningen. För oss som bor en bra bit från Linköping men har Sviestad som hemmabana och tränar där vore det en stor vinst. Den service som man normalt gör hemma kan man göra i depån genom att komma lite tidigare. Behöver man mer tid är det bara att ta hem hojen tillfälligt.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jo, kanske. Men jag tyckte att det verkade för struligt.
Framförallt när man sponant kommer på att man ska köra på säg Midlanda och så står hojen i Linköping.
Jag funderade på saken i typ fem minuter innan jag kom på att det var en värdelös ide.
Det bästa vore ju att ha en container med en hoj + delar i vid varje bana och nån som sköter om hojen åt en när man inte är på plats.
Fast det är kanske lite önsketänkande.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nyteknik skrev:
Man får förstås anpassa sig efter förhållandena. Fördelarna är ju uppenbara; man slipper den väsentliga delen av den tidskonsumerande packningen. För oss som bor en bra bit från Linköping men har Sviestad som hemmabana och tränar där vore det en stor vinst. Den service som man normalt gör hemma kan man göra i depån genom att komma lite tidigare. Behöver man mer tid är det bara att ta hem hojen tillfälligt.
Borde ju inte va så svårt, bara att gå ihop ett par stycken och hyra en container med ett bra lås.
 

ridingdragon

Love the Track Days
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Phoenix, Usa för det mesta & Malmö, Sweden
Hoj
Suzuki GSXR600
GSXR1100R: WOW, vilken optimist!!! :tungan Men du älskar det ändå! erkänn ;)

Kör själv inte RR... inte tillräckligt tävlingsinriktad, men hjälper killarna packa, köra dit/hem m.m. om man inte själv har ban-åkning eller instruktörs-duty den helgen (Gillar det! Känner mig hemma, älskar lukten, ljudet, folket & stämmningen m.m.).
Visst blir det dyrt för dom/er, men lever man för mc intresset så lägger man knappast några pengar på något annat alls!!! :) Det är väl en ursäkt till närstående?
Du får ju iallafall mer tid på banan om du kör rr än om du bara åkte ban-åkning. "More Bang for your Buck" om man säger så! :tummenupp
True E´?

WEBSPY: p.s: Snyggt packat killar!!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
ridingdragon skrev:
GSXR1100R: WOW, vilken optimist!!! :tungan Men du älskar det ändå! erkänn ;)

!!
Jag överlever genom att förtränga all tid man lägger på att packa, lasta, transportera och springa runt i depån och låna det man glömt hemma.

I år har vi lite bättre rutiner hoppas jag, försöker att ha allt samlat på ett ställe i plastbackar, men dom reservdelar man tar med sig är ofta inte det man behöver.

RR = Riktigt Roligt eller Redig Röra, nattmek pga dålig förberedelse är det vi ska jobba bort i år, inte bra att sova för lite innan tävling.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top