RedBlackbird: (Med vrid menar jag uppmätbart vridmoment, inte nån form av upplevd råstyrka pga starka o glesa kolvknuffar.)
Max.vrid/cyl.vol (Nm/l) visar om motorn andas o förbränner bra, ganska oberoende av storlek, #cyl, glidare el. race. Rent tekniskt svarar det mot effektiva medeltrycket i motorn (bmep). Styrkan med måttet är just att det gäller för alla (4takts oturbade) motorer. Lågt värde = du släpar omkring på dyra cc i onödan, bra värde = väl utnyttjad motor. Men det har (liksom rena vridet i Nm) nästan inget direkt m prestandan att göra, utan är ett mått (absolut inte det enda !) på om motorn är välkonstruerad eller inte.
Min enkla tumregel är att 100 Nm/l vid veven är ok i dag för en modern motor, 80 dåligt o 120 mkt bra. Mätt på bakhjulet blir det i runda slängar 70 dåligt, 90 ok o 110 bra. Sen får man finlira lite o inse att man får acceptera lägre värden för stora cylindrar o enormt breda varvtalsområden o kräva högre värden för små cyllar o spetsig karaktär. Stora twinnar sämst o sport 600orna bäst värden idag.
Men motorns vrid har ensamt inget med prestandan att göra. Vrid OCH varv däremot; men det är ju effekten. Det är effekten som ger prestandan, absolut inte vridet. Pga växellåda etc så har du aldrig motorns vrid på bakhjulet. Men väl effekten ! (Om det var motorns vrid i sig som gav prestandan skulle den ju axa lika bra på alla växlar (utan luftmotstånd iofs); gör den det ?)
Däremot är vridKURVANS utseende viktigt för den ger en bra bild av motorns flexibilitet/karaktär. Men den borde man i stället mäta/rita som kraft på bakhjulet på alla växlar o hastigheter så man får med om växellådan passar motorn, men det är en annan fråga.
Egentligen skulle vi strunta i just motorns prestanda och titta på hela hojen i stället. Ax diagram på varje växel visar vad hojen kan, sammanvägt; motor, låda, vikt, luftmotstånd, ja rubbet. Enkelt att göra och oerhört självklart, men ingen gör det. Troligen pga ren slentrian.
Fast vi tekniktokar vill nog veta iaf vad just motorn kan. Även om vi inte tänkt flytta den till nåt annat fordon.
Nu har jag skrivit av mig lite (igen). Hoppas det hjälpte nån o nåt.
/u