När jag fick hem hojen så hade den stått i ett skyddsrum i ca 20 år sedan 2004, innan den blev inställd där så hade förra ägaren servat motorn med att sätta in nya kolvar och allt vad det innebär, samt passade han på att byta fixa lite annat när motorn ändå var "kluven".
Snabbspolar 20 år fram, 2024.
Jag började med att plocka av förgasarna, bytte en T-kopplings o-ring på två ställen, den hade blivit torr och det sprutade bensin när man startade. (inte första gången jag gjort detta på en Honda)
View attachment 505278
Kopplade in allt igen, motorn startar som den ska, låter fint. Tänkte balansera förgasarna, det såg ut så här, så jag behövde inte skruva på en jävla skruv!
View attachment 505279
Saker som jag redan hunnit byta är handtag, luftfilter, oljefilter, bensinfilter och gummihållaren till bränslepumpen.
Jag lyckades hitta motorkåpa/skyddet som är i karbon/kevlar, detta satt original ifrån HCR när det begav sig.
View attachment 505280
View attachment 505281
View attachment 505282
Man hittar lite roliga/coola lösningar vartefter man kollar igenom allt, samt att jag har kontakt med jämna mellanrum med Mike på Dholda Racing som byggde motorn till Honda. Han har full koll på hur allt var gjort även om det är över 25 år sedan, han har tom reservdelar kvar till den här motorn!
Här är en smart lösning, istället för att plocka av varje gummisko till varje förgasare så har man satt en gängstav hela vägen, där man låst några bultar längsmed, så om man skruvar längst ut på staven så lossar man alla samtidigt, hur coolt och simpelt är inte det?!
View attachment 505283
View attachment 505284
När jag plockade isär luftburken så såg jag detta "filtret", jag frågade Mike ang detta och han sa att HCR hade sagt _Ta ett originalfilter och riv bort filtret så bara gallret är kvar.
Han sa dock att han inte skulle gjort så idag utan kanske gjort tvärt om i stället, men han sa att jag skulle ta ett racefilter, så det är nytt på nu.
View attachment 505285
View attachment 505286