Vinterprojekt - tråden

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Fadäsen var att jag tappade balansen när jag skulle prova att putta igång hojen och jag plockade av tanklocket med hjälp av tankväskan, så det är byte som behövs.
OK - då är det nytt tanklock o skifta låscylindrar. Ett mysigt jobb på bänken med bra belysning o gärna ett uttjänt lakan som underlägg (superbra när man skall hitta fjädrar som smätter iväg)
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
- Du har en jäävla massa hojar. Ja om du inte visste det alltså.
:-D Det där är inte ens hälften. Det är oftast kul, men det tar en hel del tid att renovera/bygga/hålla efter dem. Efter jag skrev inlägget ang. mina vinterprojekt så kom jag ihåg att det är ytterligare två hojar som måste slutmonteras/justeras inför besiktning nästa år. Mitt hojnördande verkar dock inte vara på avtagande efter 30+ år. Snarare tvärtom, så man får bara acceptera sina laster och ha kul så länge man kan. :)
 

Virtuos

Bah
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Nacka
Hoj
ZX-7R -96, ZX-9R -01, 701E -17, 690RFR -09
- Om du ska ha några "diskreta modifikationer", typ de du hittade i min byggartråd, så kan jag tipsa om att originalkåpseten har en massa isolering i sig som säkert väger x antal kilo. Kinasetet - åtminstone det jag köpte - är fritt från det utan att vara rangliga.
Tack, men isoleringen fyller väl en funktion också i form av värmesköld, eller är den överdriven?
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Det värsta med att göra en så fin racehoj är att man bara sitter och tänker, får inte ramla, får inte ramla, får inte ramla...jävlar..

Men det är bara att komma över. För det är inget roligt att åka omkring på en biltema lackad hoj med olja överallt. Det ska se proffsigt ut. Det är en av fördelarna med Classic. Vi finns också som kanske inte måste vinna till varje pris utan det är lika viktigt med att ha rätt hoj som är i ordning och stå och tjöta om den.
Precis så!
Jag hoppas att det kan bli så, åka lite hoj och sen stå och snacka och ”smälla” i depån, det är livet. 🤌🏻

Jag kommer lägga mig på en ganska lagom nivå, men jag har två set kåpor så ett ska bli ganska fint och det andra ska vara så original som det går. Så det blir lite färgfix på några ställen och behålla så mycket av original dekaler som sitter på.
Han som hade hojen när den kom till Sverige tävlade i 600 klassen, så han har använt den under en säsong där han hade egna sponsorer, så ett set är mer slitet än det andra….men båda har sett bättre dagar!

Jag vill bevara hojen eftersom den har så mycket historia, jag har t.o.m. skaffat en ny tank så jag kan lackera den och ha när jag åker, så att original settet är helt bevarat och intakt.

Fixade nr till kåporna idag.
IMG_3345.jpeg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Tack, men isoleringen fyller väl en funktion också i form av värmesköld, eller är den överdriven?
- Värme, stabilitet och...vikt. Men det verkar fungera prima utan den fodringen också, så jagar man vikt på en tung hoj så är det ytterligare några kilo off gissar jag.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Det kändes inte rätt att ha något annat än Castrol olja i just denna Hondan 😂

Olja och filter är bytt på 1 av fyra hojar, så 3 kvar i vinter.
Kul att få naja lite grejer :) har najat oljefiltret också men ingen bild.

IMG_3360.jpeg
IMG_3361.jpeg
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det kändes inte rätt att ha något annat än Castrol olja i just denna Hondan 😂

Olja och filter är bytt på 1 av fyra hojar, så 3 kvar i vinter.
Kul att få naja lite grejer :) har najat oljefiltret också men ingen bild.


View attachment 505770
Kan det inte vara värt att byta ut oljepluggen, även om hojen inte skall återuppstå "som ny"?
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Herregud!
En sådan najning hade gett dig yrkesförbud om du gjort den något flygande.
Hur hade du gjort den då? Jag gjorde den exakt så som den var! Tur det inte är ett flygplan.
Kan det inte vara värt att byta ut oljepluggen, även om hojen inte skall återuppstå "som ny"?
Kanske det, men den håller tätt och är i bra skick. (Kanske inte just det hålet som syns på bilden) 😂
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Hur hade du gjort den då? Jag gjorde den exakt så som den var! Tur det inte är ett flygplan.

Kanske det, men den håller tätt och är i bra skick. (Kanske inte just det hålet som syns på bilden) 😂
Det är en konst att göra rätt trådlåsningar.
Jag är säker på att det finns filmer på YT. Det är svårt att beskriva i text.
Men grundprincipen är att det du låser, mutter, skruvskalle eller filter skall få ett drag åt åtdraget håll och inte kunna släppa åtdragningsmomenten ens jättelite.
Glöm sen inte att vika in änden mot sig själv så du inte river dig när du är där o pillar nästa gång.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Det är en konst att göra rätt trådlåsningar.
Jag är säker på att det finns filmer på YT. Det är svårt att beskriva i text.
Men grundprincipen är att det du låser, mutter, skruvskalle eller filter skall få ett drag åt åtdraget håll och inte kunna släppa åtdragningsmomenten ens jättelite.
Glöm sen inte att vika in änden mot sig själv så du inte river dig när du är där o pillar nästa gång.
Ok, bilden var tagen i en vinkel så det såg fel ut, den drar faktiskt åt bulten, och är tajt. Här är en annan vinkel.
IMG_3363.jpeg


Kanske inte den snyggaste man gjort!
Annars brukar dom se ok ut.

IMG_3364.jpeg
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Jag såg att det var lite ”spänningar” i framgaffeln, när jag vred upp styret så det var rakt, sett från där du sitter på hojen, så såg det ut så här framifrån.

IMG_3365.jpeg
Man ser ganska tydligt att det är spänningar, jämför målningen på tanken med riktningen på tejpen som sitter på däcket.

Lossade allt under övre styrkronan, och den övre styresbulten, satte alla bultar så dom var precis ”hand åtdragna”. Sen är det bara att pumpa nedåt med händerna på styrkronan kraftigt massor av gången.
Försiktigt så tjatar man till övre bulten men inte helt, sen tjatar man till undre styrkronan after moment och efter det så kan man dra till övre bulten efter moment.

Nu är allt rakt och inga spänningar i gaffeln. :)

IMG_3368.jpeg
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Fy tusan - att få loss främre ventilkåpan var en rysare. Skruven i framkant gick inte med två av verktygen (för kort resp för lång), det tredje funkade att lossa med spärrhandtaget som fick tas bort direkt o sedan skruva för hand
Skruven på v sida kunde lossas med spärrhandtag o lång förlängare + led - sedan byta till kort förlängare och böjlig mejsel
För övrigt går ventilkåpan bara att lyfta av i ett mycket exakt läge.
Hursomhelst så var alla ventiler på båda cyllarna inom spec. - undrar om det ens går att byta schims utan att lyfta ut motorn?
1730557575032.png1730557818058.png
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Första däcket bytt i vinter, kommer byta bakdäck nästa vecka (det har inte kommit än)
Skaffade en ”däckvrångare” förra året, skitjobbigt att byta första gången förra året, men det blir bara lättare och lättare och idag gick det på 15 min. Jag kan lätt rekommendera att man skaffade en om man har plats, så jävla skönt att byta själv och vara oberoende!

IMG_3394.jpeg
IMG_3396.jpeg
IMG_3397.jpeg
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Fy tusan - att få loss främre ventilkåpan var en rysare. Skruven i framkant gick inte med två av verktygen (för kort resp för lång), det tredje funkade att lossa med spärrhandtaget som fick tas bort direkt o sedan skruva för hand
Skruven på v sida kunde lossas med spärrhandtag o lång förlängare + led - sedan byta till kort förlängare och böjlig mejsel
För övrigt går ventilkåpan bara att lyfta av i ett mycket exakt läge.
Hursomhelst så var alla ventiler på båda cyllarna inom spec. - undrar om det ens går att byta schims utan att lyfta ut motorn?
View attachment 506030View attachment 506031
En bits & 1/4" ringspärrnyckel fungerade på Falcon. #Hettips
Där gick det också att byta schims med motorn i, men lite smått trångt var det allt. Du kommer ju bara neråt när ventilkåpan är av så det blir ju mer och mer plats.
Notera att verkstadsboken säger - Ta ur motorn - men jag är en envis jävel.
Ser ut på bilden som att din motor sitter lägre i framkant gentemot ramen i jämförelse, man tjänar inget på att rycka kylaren?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
En bits & 1/4" ringspärrnyckel fungerade på Falcon. #Hettips
Där gick det också att byta schims med motorn i, men lite smått trångt var det allt. Du kommer ju bara neråt när ventilkåpan är av så det blir ju mer och mer plats.
Notera att verkstadsboken säger - Ta ur motorn - men jag är en envis jävel.
Ser ut på bilden som att din motor sitter lägre i framkant gentemot ramen i jämförelse, man tjänar inget på att rycka kylaren?
Kylaren bort skulle underlätta, men f-n så mycket skruvande för det också. Hade schimsbyte varit aktuellt hade nog motorn åkt ur. Den går inte så många mil per år - mest på bana så det dröjer innan justering blir aktuell.
Korta bitshållaren till vänster på bilden kom inte över ventilkåpan - långa bitsen med 3/8 fäst tog i ramen, korta förlängaren+bits+spärr så kunde jag få kraft att lossa skruven men efter ett par varv tog spärrmekanismen i ramen, därav byte till det lilla lettrade vredet under spärrnyckeln.

Tacka vet jag Ducatis 2v och BMW boxrar - då kommer man åt allt o ser vad man gör :huvet
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top