Vinterpyssel med Ducati Monster

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Fan vad cool den blir! Det är inte utan att jag blir lite avunds. Söker med ljus och lykta efter ett äldre monster (900). De är så härligt råa.


Tack för det, kul att det inte bara är jag som tycker det blir bra :D

Hittar nya saker hela tiden som man blir sugen på att göra, sen typ 6 månader tillbaka kan jag inte sluta tänka på ekerfälgar! Ser så satans snyggt ut.
Sen funderar jag fortfarande på avgasbandage, men det får allt vänta tills sommaren kommer på riktigt.
 

Bifogat

  • 4512008476_b1bb13a76a_b.jpg
    4512008476_b1bb13a76a_b.jpg
    176.3 KB · Visningar: 537

LiNiC

Performens
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Hbg
Hoj
Ducati S4 monster, Suzuki Gsxr 1000 K4
Vinterns pyssel på min.
*Renoverat startmotorn :(
*Lackat motorkåpor
*Satt på clipons
*Fälgstripe
*vattenslipat lacken och polerat upp henne igen.

IMG_4285%20%28kopia%29.jpg
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Nu står vintern inför dörren igen

Hade seriösa tankar på att sälja Monstret till våren och köpa en Hypermotard istället, men då passade någon på att klippa av broms och kopplingsslangen och sno hela rasket med huvudcylindrar, handtag, backspeglar och paja diverse andra saker.

Så nu blickar jag framåt och rustar upp den ytterligare under vintern

* Slangar till bromsarna och ny kopplingsslang, kanske kevlar slangar
* Ny slavcylinder
* Keihin fuggar om jag snubblar på några i bra pris
* Podfilter + ny batteri hållare
* 14 taggars drev fram
* Allmän upprustning

Har hojen stående lite närmare i år så det blir säkerligen lite mer gjort
Kommer inte följa listan slaviskt, men shoppa när det finns tillfälle och när plånboken tillåter.

Sen har jag äntligen kommit på att det finns roligare saker att göra än att betala dyra premier till FB så behåller nog hojen tills jag kommer upp i några fler körkorts år

Om någon sitter och trycker på nån rolig del så släng iväg ett pm
 

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Ort
Huddinge
Hoj
2014 Harley Davidson FXDB103 Street Bob
hade jag varit dig hade jag köpt en magspoiler till den =)
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Idag kom nya slavcylindern på posten, röd naturligtvis ;)

images%5Clg848697643.gif


Och för nån vecka sedan kom paket med nya sidokåpor, oljefilter och nya stift.

Var på ett jobb i Tomelilla i veckan och passade på att svänga förbi på sölle racing och kolla på ett av deras demonterings objekt, inget för mig den gången. Men snackade ett tag och ska nog lämna iväg jobbet med nya slangar till broms och koppling dit, riktigt trevlig karl med koll på läget.


Någon som har nått tips på bra hemsidor med Ducati delar? Tyska och engelska är att föredra, men staterna går det med.
Imorgon blir det upp till Bröderna Hörberg på deras 1 års kalas för Ducati
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Jag har en 02a och det jag har gått i gång på är S2R´s enkelsving...
Den skulle sitta om smäck. Nuvarande 4-kanstssving tycker jag ser för taskig ut.
 

Bifogat

  • singelswing.jpg
    singelswing.jpg
    20 KB · Visningar: 120

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Visst är enkelsvingen snygg, men det är ett härke att byta bakdäck. nu vet jag inte hur dina ljuddämpare sitter, men jag fick skruva av min för att få ut bakjhulet, som då enbart går på åt ett håll, i mitt fall var de samma håll som burkarna satt. bra tänkt, ducati. :död
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Enkelsving är snyggt, men det väger väll generellt en hel del mer om jag inte minns fel.

Lättat svänghjul har letat sig in på att göra listan nu, fanns att köpa på alienmoto innan, men efter de gjorde om sidan så har massa saker försvunnit ur sortimentet. Någon som vet vart man kan vända sig?
 

diesafe

Rocksteady Cool
Gick med
21 May 2003
Ort
Estocolmo
Hoj
Ducce SS1000
Lättat svänghjul har letat sig in på att göra listan nu, fanns att köpa på alienmoto innan, men efter de gjorde om sidan så har massa saker försvunnit ur sortimentet. Någon som vet vart man kan vända sig?

Jag köpte på Ducati Kämna i Tyskland, funkar fint. De har ett par olika storlekar.
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Vart in och sneglat på den sidan, har lite delar man skulle vilja lägga beslag på.

Slösurfade lite i helgen och hittade http://www.motowheels.com/italian/myproducts.cfm?parentcategoryid=1054|Monster%20Engine%20%26%20Performance&CategoryID=1054|Monster%20Engine%20%26%20Performance&collection=168|European%20Motorcycle%20Parts där fanns massor av godis jag skulle vilja ha, blir nog att slänga iväg en order där efter det nya året.

Nya slangar till oljekylaren, lättat svänghjul och luftfilter. Hittar jag inga nya fuggar begagnade så funderar jag på att köpa nya. Men det är inte billigt direkt. Så den avvaktar vi med ett bra tag. Kanske går att kräma ur lite mer ur originalen.
 
Last edited:

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Inte hänt så mycket här den senaste tiden

Vart upp till BRH och hämtat min nya kopplingspump, alltid kul med "ur-kartongen-nytt"
Lagt en order på lite annat, bromspump och oljereservoarer till pumparna mm. Så nu får vi hoppas dom dyker upp innan snön försvinner

Nästa helg bär det av för att kolla till hojen och skruva av lite slangar, kanske montera slavcylindern. Ska mäta upp broms och kopplingsslangarna, kolla nipplar osv så jag kan pressa nya (med några extra cm så det intet stramar så mycket)


Har letat halvt ihjäl mig när det kommer till nya förgasare
Både pundet och dollarn är låg, men det tillkommer ju moms, försäkring, frakt och tull när man köper från staterna så man tjänar bara någon hundring gentemot UK där ett kit går på ca 9200:- + frakt.
Svenska återförsäljare var inte helt enkelt att hitta heller, nålar för bestyckning finns men inga kompletta kit eller bara förgasare. Snubblade då på Bra I Gasen som fick ett mejl igår, han kunde ta hem ett helt kit med rulle vajrar mm för 9500:- Så hittar jag inget annat så blir det nog det till våren

images



Ska nog börja rota lite på vinden i alla mc lådor imorgon, se om det finns något man kan sälja iväg för att finansiera det hela
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Köpt en beggad Öhlinsgaffel till monstret precis, och har beställt Öhlins bakdämpare DU046.

Är sugen på att plocka bort katalysator. Någon som vet var man billigt och smidigt hittar ersättningsrör? Det gäller alltså S2R 800.

Andra tips på upphottningar? Skulle vilja lacka svingen röd men det kommer inte bli av.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
349$ +frakt/moms/tull
Kanske finns billigare på ebay


Sätta i ny koppling eller svänghjul kanske?

Tack för länken! Jag har sett ett par stycken liknande men tycker det känns så dyrt, men det är kanske bara att bita i kudden och betala. Bör man mappa om efteråt, eller kommer skillnaden vara minimal?

Kopplingen, är det kul trots att jag har våtkoppling nu?
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Kollade lite och om du bara gör avgas ska det vara lugnt, om du bara gör luftfilter är det lugnt, men gör du båda ska man mappa så att bränsle/luft blir optimerat.

i started with strati coring my cans. the bike ran perfect(louder). then i purchased the spareshack II header(cat eliminator). once again the bike ran perfect(much louder). than i purchased the DP open air box top & a dynojet pcIII. i did not use the DP filter as i had a new K&N. from my readings here, i knew it would vhave issues with the air/fuel mixture. i took the bike to an approved dynojet service center. at that point i installed the DP open air top & K&N filter. the service center installed the pc III and gave it a custom map. it has ran like a top since. no burps, coughs, or back fires on decel. this was almost 2 years ago now. from what i gather, alter the air intake & leave the exhaust alone, you will be fine. alter the exhaust, leave the air intake alone, once again you will be fine. do both, and you need to make adjustments. i hope this helps.
http://www.ducatimonster.org/forums/accessories-mods/167119-cat-eliminator-header.html


Just ja, våtkoppling på de nya ja! Nej då kanske det inte är så kul.
Vad fick du ge för Öhlinarna?

Bör man mappa om efteråt, eller kommer skillnaden vara minimal?
Kopplingen, är det kul trots att jag har våtkoppling nu?

Har läst på lite innan för en gångs skull, så det blir 41mm på en gång, som du säger så behövs dom om man ska krama ur motorn lite mer sen.
Den andra länken har jag missat dock, ska ta och läsa lite :tummenupp


Ett tips köp inte 39 mm på keihin fuggarna utan kör på 41 mm på en gång, ska du trimma sedan så har du allt klart.
Mera info här http://bradthebikeboy.blogspot.com/2010/12/900ss-with-fcr-39-and-41-carbs.html
 
Last edited:

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Hänt lite de senaste veckorna

Kompletta koppling och bromscylindrar med reservoarer och hela baletten är monterade
Mätt upp för nya slangar
Beställt keihin fcr 41mm förgasare
Monterat nya slavcylindern
Börjat syna elsystemet

Inte kollat upp hojen sen jag ställde bort den i höstas så det var ett kärt återseende!
Men bubblan i lacken på tanken ser för hemsk ut, ovanför tanklocket stor som två femkronor haha. Inte prioriterat men satan vad jag stör mig på det

Förgasarna kommer om 2 veckor lite drygt, beställer slangar så fort jag kan sen ska det skruvas ihop och göras lite service med olja, filter stift och något annat små pill så är det bara tuta och köra :)

Den ska lämnas bort för ventilkoll till våren också, kanske passa på att bänka den med. Får se hur ekonomin ser ut
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top