Vintertester 2007/08.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Hittat en bild på den 3:dje test-Yaman. Den hade "S" på kåpan. Ser ut som Wattaru på den med. Dom andra hojarna hade "P" och "T". Kan hända att förarna byter cyklar ibland med varann. Så dom har bara koll på hojens transponder och inte vilken förare som körde just den tiden. Den där 2.03-tiden som ena testhojen hade var nog på den hojen som Edwards testade igår då.

398198.jpg
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Sepang 2007-11-17

1.Hayden 2:00.592. 85 varv
2.Edwards 2:01.811. 45 varv
3.Hopkins 2:02.047. 46 varv
4.Dovizioso 2:02.128. 50 varv
5.Vermeulen 2:02.447. 62 varv
6.Capirossi 2:02.587. 72 varv
7.Lorenzo 2:02.643. 83 varv
8.West 2:02.659. 74 varv
9.De Puniet 2:02.700. 60 varv
10.Toseland 2:03.550. 53 varv
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Såg lite annorlunda ut med mycket mera olika plastbitar/rör innuti än jag sett nån annan gaffel ha. Var annorlunda bara. Pluss att Pedrosa hade haft den var jue coolt! :D Den är till salu föresten för 5.000 euro nu. Om inte den där Amerikanen köpte den nu som va på att han ville ha en sån till sin 250cc.. När den gaffeln var ny så kostade den 10.000 euro att leasa en säsong av Showa.

Passar den på min hoj? :D
 

sandstream

Guest
Lite småbesviken på Lorenzo, trodde han skulle vara högre upp tidsmässigt.

Toseland får också ta och lägga på ett kol.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Lite småbesviken på Lorenzo, trodde han skulle vara högre upp tidsmässigt.

Toseland får också ta och lägga på ett kol.

Är ju första seriösa testerna för allihop, lorenzo är ju inte mil bakom de andra direkt. Toseland har nog en del att vänja sig med också.
Dovi borde inte åka fjolårsmateriel, han borde vara minst lika backad som lorenzo trots saknad titel, han har fightats mot lorenzo på en klart slöare moppe i 250.
Så att Lorenzo skulle vara mer underbarn än Dovi har inte jag trott iaf.
 

addex

OFF
Gick med
10 Sep 2007
Ort
gävle, sthlm
Hoj
hemlig
ja ok de ja mena med moddad gaffel var som sagt spec både utanpå/inne.
el fabriks av nåt slag ta detta med nypa salt inget proffs.
(tillägger att öhlins känns bättre än standard showa inom motocross o där är fjädring bland det viktigaste). lägger till kayaba mitt i allt dom har bättre hållbarhet än showa vad jag hört.
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Är ju första seriösa testerna för allihop, lorenzo är ju inte mil bakom de andra direkt. Toseland har nog en del att vänja sig med också.
Dovi borde inte åka fjolårsmateriel, han borde vara minst lika backad som lorenzo trots saknad titel, han har fightats mot lorenzo på en klart slöare moppe i 250.
Så att Lorenzo skulle vara mer underbarn än Dovi har inte jag trott iaf.

Jag håller stenhårt på Dovi! Han har legat före Lorenzo varje session. Dovi har väl varit fyra vid alla tillfällen. Bara andra förare före honom.
Hayden verkar ha fått upp ångan ordentligt:yoparty
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nicky Hayden
"Overall we've had a good final day and it was nice to set the fastest time. We wanted to check a couple of details with the 2007 machine just before we said goodbye to it. The bike really worked well with the Michelin rear qualifying tyre, plus the track has definitely been cleaner at this test than at the race in October and the temperature for that fast lap this morning was a lot better than on the Saturday of the Grand Prix when we qualified – which was about the hottest day of the year here. Today we also worked through a lot of stuff on the new 2008 machine, mainly engine mapping, electronics and tyres before we get to work on the chassis proper in the up-coming tests. We always knew there was hard work ahead starting out with a completely new machine and I'm pleased we've been able to get on with it in the last few days. I improved constantly, which I'm pleased about, and we know what we have to do now. The weather was kind to us today and I had a snake-free day which was a bonus! It's time to go home now and I'm definitely looking forward to the break. I've only been at home for four days in the past six weeks and I've got my brother Tommy's wedding coming up, along with Thanksgiving, so it will be nice to get back."


Anthony West
"We haven't really been looking for a fast time over the three-day test, but instead concentrating on working our way through a number of different set-ups to give me some idea of how different changes affect the feeling of the bike. It's important work, and it's what I was missing this year, coming in as I did halfway through the season. But, even though I know that the work we're doing now is important for next year, I'm still a little disappointed we didn't get the opportunity to try for a really fast lap. That's the racer in me I suppose. Overall, the past three days have been very positive, and I'm enjoying working with my new crew to try and improve the bike further. It would be good to end the season with a good, fast lap and, although I've never ridden the Ninja ZX-RR at Jerez before, that's what I'll be aiming for when we head there at the end of the month."


Michael Bartholemy Kawasaki Competition Manager
"Overall we can be very happy with what we've accomplished over these three days. It's only John's second outing on the bike and already he's gone faster on race tyres than we've ever gone here before, which is very encouraging. His whole approach to this test has been extremely positive and the feedback he's given to his crew and Kawasaki's engineers means we will be able to make another step forward with the bike ahead of the year's final test at Jerez. Anthony has also done some excellent work here, evaluating different set-ups on his Ninja ZX-RR and learning a lot about how changes to the set-up affect the feeling he has on the bike. This will stand him in good stead for the future. But, although this test has been very positive, we're under no illusions about what lies ahead. We know this is a good circuit for the Kawasaki, so it will be interesting to see how much progress we make at Jerez, which is completely different in character to Sepang."

Jorge Lorenzo
“Overall I’m happy with these three days of testing. It’s been hard work but I have improved each day and especially today, when I have gone nearly one second faster with race tyres than I was yesterday. I’ve been concentrating on changing my riding style; braking later and accelerating sooner and we can see from the data that I have improved quite a lot, although we still have more to do. I am okay on the longer, faster corners but on the slower ones I have more problems. We haven’t done so much work on the tyres, just trying one different tyre, the same as we tried in Valencia, and with this tyre we improved half a second. I didn’t ride the new bike today but it was good to get the chance to try it briefly yesterday. We won’t start working on it properly until January; for now the important thing is for me to learn as much as possible about riding a MotoGP bike. I’ve had fun these three days and I’m quite happy with my progress, and now we will look forward to Jerez.”

Daniele Romagnoli Team Manager
“The main use of this test has been to collect information regarding the needs of Jorge as we try to make him as comfortable as possible on our bike. We have tried to move his position on the bike slightly further back and we have made some changes here, but we are now waiting for some new parts for the future which we think will improve his position further. Overall we’ve improved his braking points and his feeling going into the corners; this is an ongoing process and we will continue to work on it over the next tests. Thanks to Jorge and to the team for their hard work and for so many laps; everything we’ve done here will help us for the future.”

Masahiko Nakajima Fiat Yamaha Team Director
“Today we’ve had a good test and we were helped by the weather being sunny all day. Jorge managed many laps and we got through a lot of work. We’ve found a good direction now with regards to his chassis set-up and this is very encouraging news for us. Jorge, his crew and all the Yamaha engineers are all working together and sharing in his development and learning process, and we are very clear now what we have to do in preparation for the next test in Jerez. We’ve learnt a lot here and it’s been a very useful test for us.”
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Jävligt bra tid... 1.4 bättre än pole. På samma hoj. säger en del om utvecklingstakt de han körde 2007an för denna tid!

Haydens tid var Hayden says goodbye at top of the times.
Saturday, 17th November 2007

Nicky Hayden said goodbye to his 2007 RC212V with a record-breaking lap on the third and final day of testing at Sepang.

The 2006 MotoGPworld champion fitted a Michelin qualifier tyre to the '07 V4 during the final morning and went on to clock an amazing 2mins 0.592secs - nearly 1.4secs faster than Repsol Hondateam-mate Dani Pedrosa's pole position time at last month's Malaysian Grand Prix.
 

addex

OFF
Gick med
10 Sep 2007
Ort
gävle, sthlm
Hoj
hemlig
tycker de borde börja utveckla 4t i mindre klasser så det inte blir sånt hopp för rookies. Honda snackade nåt om det men andra fabrikat var inte alls med om de.
 

sandstream

Guest
tycker de borde börja utveckla 4t i mindre klasser så det inte blir sånt hopp för rookies. Honda snackade nåt om det men andra fabrikat var inte alls med om de.
Kanske kan bero på att Honda tänker lägga ner utveckling av 2T-hojar inom ett par år. Aprilia mfl som är duktiga på 2T vill så klart inte byta till 4T. 4T blir oftast dyrare också för teamen.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Vad är problemet, det är ju bara att vrida fullt, elektroniken fixar resten :rolleyes:

"The electronics make a big difference. On every corner I can fully open the throttle and the traction control handles it – even on a bike with more than 100bhp more than my 250! If I did that on a 250 I would go flying in the air and it would hurt!"

Men det är såklart högre toppfarter, annan sorts bromsning och förmodligen lite andra chassirörelser som de ska vänja sig vid ändå.

Min första tanke från årets 1000cc åkande var hur mycket lättare det var att kontrollera effekten på en modern 1000cc kontra en 250r, utan TC.
Däremot skiljer det en hel del i toppfart och bromssträckor och känsla i bromsningarna som jag haft problem att ställa in mig på i år.
 

addex

OFF
Gick med
10 Sep 2007
Ort
gävle, sthlm
Hoj
hemlig
Kanske kan bero på att Honda tänker lägga ner utveckling av 2T-hojar inom ett par år. Aprilia mfl som är duktiga på 2T vill så klart inte byta till 4T. 4T blir oftast dyrare också för teamen.

jo inom roadracing läggs det ned 2t bland honda nog inom kort ja till 2008 kommer inga 2t crossar från de allt inställt på 4t.:gnissla
 

sandstream

Guest
"The electronics make a big difference. On every corner I can fully open the throttle and the traction control handles it – even on a bike with more than 100bhp more than my 250! If I did that on a 250 I would go flying in the air and it would hurt!"
Vilket gör det ännu konstigare när Lorenzo säger:
"I’ve been concentrating on changing my riding style; braking later and accelerating sooner..." :va

Om nu elektroniken gör att man kan öppna fullt vart som helst i kurvan är det svårt att förstå vad problemet är :rolleyes:
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Vilket gör det ännu konstigare när Lorenzo säger:
"I’ve been concentrating on changing my riding style; braking later and accelerating sooner..." :va

Om nu elektroniken gör att man kan öppna fullt vart som helst i kurvan är det svårt att förstå vad problemet är :rolleyes:

Är väl inte så svårgissat vad han beskriver? Han jämför nog inte bromspunkterna med 250.. Utan att han koncentrerar sig på att hitta senare bromspunkter, d.v.s han bromsar för tidigt. Nästa grej kan vara att det kanske är svårt att lita på elektroniken, och förstå hur den skickar på ur böjen, det ska ju styras utan framhjulssläpp också.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Vilket gör det ännu konstigare när Lorenzo säger:
"I’ve been concentrating on changing my riding style; braking later and accelerating sooner..." :va

Om nu elektroniken gör att man kan öppna fullt vart som helst i kurvan är det svårt att förstå vad problemet är :rolleyes:
Istället för att tala om hur fel andra har: vad är din teori/förklaring till att Lorenzo inte är snabbast på första testet?
 

sandstream

Guest
Är väl inte så svårgissat vad han beskriver? Han jämför nog inte bromspunkterna med 250.. Utan att han koncentrerar sig på att hitta senare bromspunkter, d.v.s han bromsar för tidigt. Nästa grej kan vara att det kanske är svårt att lita på elektroniken, och förstå hur den skickar på ur böjen, det ska ju styras utan framhjulssläpp också.
Som du säkert förstår driver jag lite med tesen om att det bara är att vrida fullt ut ur kurvorna. Många tror ju att det är så och jag tycker att Lorenzos uttalande vittnar om motsatsen, dvs att det inte alls är så enkelt som man kan tro när man läser om radiostyrda hojar och annat dravel.

Hur som helst är jag imponerad av Dovizioso som konstant är snabbare än Lorenzo :)
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Som du säkert förstår driver jag lite med tesen om att det bara är att vrida fullt ut ur kurvorna. Många tror ju att det är så och jag tycker att Lorenzos uttalande vittnar om motsatsen, dvs att det inte alls är så enkelt som man kan tro när man läser om radiostyrda hojar och annat dravel.

Hur som helst är jag imponerad av Dovizioso som konstant är snabbare än Lorenzo :)

Sedan finns det nog två sidor av myntet också här.

Skulle tro att det mer eller mindre är möjligt att vrida fullt på trotteln och en modern GP-hoj inte kastar av dig, men det innebär inte att du får rätt acceleration ut ur kurvan.

Så vill du kunna vinna vm eller bara vinna race måste du anpassa din körning efter elektroniken och fysiken.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top