Vintertester 2007/08.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Kanske om du alltid drevar så du varvar ut mitt på rakan, men ju längre sträcka du accar från högre fart, ju högre fart kommer du ha precis innan du bromsar.
För mig skiljde det runt 10km/h med en dålig utgång kontra en bra utgång i toppfart på gamla rakan, iofs inte mätt med logger utan med hastigshetsmätare med minne..

Nej! Har man varvat ur så har man varvat ur, och då kvittar det hur lång acc-sträcka man hade. Dvs samma fart när det är dags att bromsa!
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Kanske om du alltid drevar så du varvar ut mitt på rakan, men ju längre sträcka du accar från högre fart, ju högre fart kommer du ha precis innan du bromsar.
För mig skiljde det runt 10km/h med en dålig utgång kontra en bra utgång i toppfart på gamla rakan, iofs inte mätt med logger utan med hastigshetsmätare med minne..

Gäller även om man 'feldrevar'

Exempelvis så man precis lägger i sexans växel eller inte ens varvar ur femmans växel.

Om du har en cykeldator med minne, hur kopplar du ihop den dåliga utgången med den bra utgången? :rolleyes:

Tittar man på accelerationen i slutet av en raka är den ganska låg, i jämförelse med början på rakan. Det åtgår många många meter för att få en vettig hastighetsökning.

Du kan gå upp till BSB eller liknande så hittar man samma fenomen jag skriver också. :tungan

Vet många som använt typ cykeldatorer med minne men jämfört med en logger kunde du ha hållt upp fingret i vinden och kännt slutfarten.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
397958.jpg
Ingen lönnfet typ precis, Lorenzo.

Avundsjuk... :5sure
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det har i stort sett ingen betydelse. Du kan rulla sakta på ettan genom torparkurvan på Sviestad eller ladda allt du kan och toppfarten blir samma med undantag för mätonogrannheter och andra yttre skillnader tex vind, hur du håller in armbågarna etc.

Hmmmmmm..... men detta resonemanget kan ju bara gälla om rakan är tillräckligt lång... Då kan jag gå med på att utgångsfart inte spelar någon roll. Men på Falken MÅSTE det ju spela roll!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kolla vid fartrekord typ Bonnevill där de ofta viktar upp bilarna NÅGRA hundra kilo för att få bättre stabilitet och fäste, tror du de skulle vikta upp om de tappade 40km/h toppfart?

Visst påverkar vikt, men störst påverkan på bromssträcka samt acceleration från lägre farter upp mot ungefär 150km/h där luftmotståndet helt tar över.

På Bonneville viktar dom bilarna för att få fäste men inte mer än de behöver. För samtidigt bygger de ju så lätt som möjligt ... Det var ju inte järnvägsräls i ramen till Chris Carrs rekordbygge precis.
Men visst har du rätt i att vikten spelar mindre roll rakt fram än i krökar.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Hmmmmmm..... men detta resonemanget kan ju bara gälla om rakan är tillräckligt lång... Då kan jag gå med på att utgångsfart inte spelar någon roll. Men på Falken MÅSTE det ju spela roll!
På falken spelar det helt säkert stor roll eftersom slutfarten är så låg. Det är inte lång tid man kan hålla stumt där.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
en bra utgång spelat inte så stor roll för toppfarten nej, men väl för varvtiden..
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Sepang 2007-11-16
Oofficiella tider.
1. John Hopkins (Kawasaki) 2’02.200
2. Chris Vermeulen (Suzuki) 2’02.344
3. Randy de Puniet (Honda) 2’02.550
4. Andrea Dovizioso (Honda) 2’02.591
5. Loris Capirossi (Suzuki) 2’02.698
6. Nicky Hayden (Honda) 2’02.800
7. Colin Edwards (Yamaha) 2’02.831
8. Anthony West (Kawasaki) 2’03.093
9. Yamaha Test Team 2’03.706
10. Jorge Lorenzo (Yamaha) 2’04.021
11. James Toseland (Yamaha) 2’04.278
12. Yamaha Test Team 2’06.157
13. Yamaha Test Team 2’06.464

Jorge Lorenzo 48 varv
“Today was hard work and I am honestly quite tired after six hours of riding in this heat! We worked on a lot of new things with the setting and I feel like I am making progress in some areas. I’m still having trouble under braking though and I don’t feel so comfortable with the front end; we made some improvements today in this area but I know we have more to do and I still have a lot to learn and some changes to make to my riding style. I was able to do a few laps on the new 2008 bike today, which I enjoyed and, even though it was only a few laps, my feeling about it is quite good. The most important thing at the moment though is to improve the feeling with the front end and so we will try again tomorrow! I hope that we have a completely dry day so we can use all of the testing time and have a good last day.”

Daniele Romagnoli – Team Manager
“When we finally got started early this afternoon Jorge was having some difficulties on the brakes and wasn’t completely comfortable in the front end. We therefore adjusted some settings and worked on giving him a better feeling so he was able to do more laps at a time. He is improving but the major factor we need to work on still is the braking. Tonight we will check some data and analyse the situation together with the rider to work out how to improve things for him tomorrow. We are making progress but we have a lot of work to do still and we hope the weather will remain dry so we can take full advantage of our final day.”

Masahiko Nakajima – Fiat Yamaha Team Director
“Today Jorge did almost six hours straight and this is a long time to be concentrating and riding in this heat, so I think he’s a little bit tired tonight! We had the time to try many things today and it seems that we’ve found a good direction in which to work towards the right base setting for him, so this is something positive. He also completed a few laps on the new 2008 prototype bike, just to get his initial feeling, which is quite positive. We’ve continued to work with him specifically on stability under braking and acceleration and he’s definitely making progress and improving in these important areas as he becomes more used to the bike, but there is still more work to do. The braking point is something quite progressive so we hope that tomorrow he can make the next step in this area.”



Nicky Hayden 65 varv
"Overall I'm really pleased with today, it's been very positive. We could have ended up with no track time today after getting to the circuit and having to wait three hours for the track to dry. In the end it was a good day. I went out on the 2007 machine first to confirm a few things and within a handful of laps I'd gone one second faster that yesterday so that was pretty encouraging. Then I devoted most of the afternoon to the 2008 machine. We played around with the engine mapping and tried some front tyre options from Michelin. We're still looking for a bit more power but it's not easy, the machine is brand new so all the team is learning. After the Valencia test last week we thought it might be a tough ask to come to Sepang and do as well as we have today – we thought we'd be further away, so to do the lap time this afternoon and match the 2007 machine lap time is very positive. And I smoked my first snake, the poor thing. I was just heading through turn 11 when the snake sat up and I saw it but I was committed on the apex of the corner. I picked the machine up and tried to avoid him but caught him with my knee. I'm pretty sure it was a cobra and I'm sorry for it."
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Hayden sa inför säsongen att han skulle banta! till 69kg från ca 72kg. Han sa att pedrosa vägde 48... viss skillnad.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Yamaha's testförare på Sepang.

Wataru
397989.jpg


Fujiwara
397988.jpg
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Bra tid av Hopper på kwacken. Nån som vet om det var med race eller kvaldäck?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
de jämför ju i newsstoryn på motogp.com att det är 1 sek bättre än hans racetid... så det bör väl kunna vara racedäck då.

är väl annars bara o kika på vad kvaltider var.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Hmmmmmm..... men detta resonemanget kan ju bara gälla om rakan är tillräckligt lång... Då kan jag gå med på att utgångsfart inte spelar någon roll. Men på Falken MÅSTE det ju spela roll!

Nu har jag inte kört eller loggat någonting på just Falkenberg så jag kan inte säga idiotsäkert just för den banan...

Startrakan på Sviestad ex är för kort i kombination med en hyfsat snabb kurva innan (120km/h apexfart kanske) så där kan man få lite skillnader.

Sviestads nuvarande raka är tillräckligt lång...

Som mitt minne säger mig att Falkenberg ser ut (har inte varit där på dryga tio år) så spelar det ingen större roll på toppfarten där.


Som en fotnot räknar jag senare delen av kurvan ut på rakan i Falkenberg som RAKA, då ALLA håller helt fullt sedan länge och då är inte rakan så kort.

Du skulle nog bli väldigt förvånad att se loggning av ett körpass du själv gör :D

Det finns ställen där man som förare tror och även är idiotsäker att man håller STUMT, om man sedan tittar på en logger visar det sig att det är långt ifrån stumt. Men med denna vetskap så håller man sedan fullt.


Senare delen nu kanske inte platsar eller förtjänar en egen tråd men det får moderatorer lösa.

Om någon misstror eller är intresserad kan jag låna ut en logger vid träning eller liknande där jag ändå är så får ni själva se. Enda kravet är att jag får en hel logger tillbaka, så mular ni betalar ni. Men det rätar ut många gamla 'sanningar' som tyvärr är felaktiga och ger andra intressanta fakta.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation

Jo. Men ibland så verkar det som att dom inte bryr dom sig om att "måla" vissa testgafflar guldiga. Ser ut som dom har fjädringspotentiometrar på båda gaffelbenen för att kolla nått på den gaffeln.

Han väntar på GP8:an som ska vara klar till testerna i slutet av den här månaden. Ducatis satellit-team, D'antin, får inte GP8:an förrän till testen i januari.

Han har visst varit på Ducati och Nolan-fabrikerna nu istället när dom andra körde på Sepang.

20071511gruppo_G.jpg


20071511stoadri_G.jpg


20071511STONER-VERGANI_G.jpg




Undrar vem av dem som körde 2.03 tider? Det står ju tre olika med på listan.

Kanske Edwards? Såg denna bilden där han körde på den testhojen med "P" på.

398243.jpg
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top