Vintertester 2007/08.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Tech3 har fått dom officiella Yamaha från i år på dessa tester. Toeland kör på den hojen Rossi hade på Valencia och Edwards kör på den han själv kört på i år.
 

sandstream

Guest
Butter står över den här testen. Han var tydligen nöjd med Valencia-testen och väntar på uppdateringar till sin RC212V innan han tycker det är värt att testa igen (de nya delarna ska finnas till testet på Jerez i slutet av månaden).
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
1511-lorenzo-malasia1.jpg



1511-test-malasia4.jpg


20071511AD_G.jpg


DM1195129860.jpg


Butter står över den här testen. Han var tydligen nöjd med Valencia-testen och väntar på uppdateringar till sin RC212V innan han tycker det är värt att testa igen (de nya delarna ska finnas till testet på Jerez i slutet av månaden).

Eller missnöjd? Han har kanske har en lång lista på förbättringar som han tycker Honda behöver göra på den nya versionen.

Är en hel hög med förare som oppereras nu för skador under året som gick. Elias och Takahashi bl.a. Är en till i MotoGP som skulle oppereras nu och hoppade över detta testet. Var det Melandri kanske?
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Självklart har det inte enbart med vikten att göra men fråga vilket team som helst om de vill ta bort eller lägga till 6 kilo på sitt ekipage.

Motfrågan blir då om du menar att viktskillnanden mellan Butter och Hayden inte hade någon som helst betydelse för toppfarten?

Viktskillnader har i stort sett ingen som helst betydelse för toppfarten. För toppfart är det effekt ner i asfalten! samt frontarea/cw-värde som avgör.

En armbåge som sticker ut en gnutta kan göra 2-3km/h eller mer i skillnad. 5% på vikten kanske gör 0,1km/h skillnad max.

Kolla vid fartrekord typ Bonnevill där de ofta viktar upp bilarna NÅGRA hundra kilo för att få bättre stabilitet och fäste, tror du de skulle vikta upp om de tappade 40km/h toppfart?

Visst påverkar vikt, men störst påverkan på bromssträcka samt acceleration från lägre farter upp mot ungefär 150km/h där luftmotståndet helt tar över.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
John Hopkins
I just hit a bit of a wet patch. I was on my first fast lap out of the pits and wasn’t really pushing that hard.

“I was still braking and I was down. I suppose I had to get it over with sooner rather than later. But I was just braking and away she went.”

Hopkins%20crash%20Kawasaki.jpg
 

sandstream

Guest
Kolla vid fartrekord typ Bonnevill där de ofta viktar upp bilarna NÅGRA hundra kilo för att få bättre stabilitet och fäste, tror du de skulle vikta upp om de tappade 40km/h toppfart?
Förstår din poäng men du vet lika väl som jag att de där bilarna/hojarna i saltöknen startar sakta för att sedan accelerera så där lagom och de har dessutom ett par kilometer på sig.

Om vi håller oss till Hayden vs Pedrosa så borde Haydens storlek, som Axxexs nyligen skrev, inte vara någon nackdel. Varför toppar Pedrosa nästan alltid mer än Hayden?
Har läst i andra trådar att en dålig utgång i en kurva inte har så stor betydelse för toppfarten.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation

sandstream

Guest
Det har betydelse. Som allt annat.
Det trodde jag också men om jag inte minns fel så var det VRM Roffe (eller någon helt annan) som skrev i en tråd att de hade loggat toppfarten och den vart i princip alltid densamma oavsett hur utgången var. Kan ha missförstått men det lät trovärdigt då jag läste det.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det trodde jag också men om jag inte minns fel så var det VRM Roffe (eller någon helt annan) som skrev i en tråd att de hade loggat toppfarten och den vart i princip alltid densamma oavsett hur utgången var. Kan ha missförstått men det lät trovärdigt då jag läste det.

Det var rolle.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det trodde jag också men om jag inte minns fel så var det VRM Roffe (eller någon helt annan) som skrev i en tråd att de hade loggat toppfarten och den vart i princip alltid densamma oavsett hur utgången var. Kan ha missförstått men det lät trovärdigt då jag läste det.
Det är Rolle Rotax som skrivit det flera gånger tom.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Förstår din poäng men du vet lika väl som jag att de där bilarna/hojarna i saltöknen startar sakta för att sedan accelerera så där lagom och de har dessutom ett par kilometer på sig.

Om vi håller oss till Hayden vs Pedrosa så borde Haydens storlek, som Axxexs nyligen skrev, inte vara någon nackdel. Varför toppar Pedrosa nästan alltid mer än Hayden?
Har läst i andra trådar att en dålig utgång i en kurva inte har så stor betydelse för toppfarten.

Jämförelsen med saltbilarna är just hur det sker när det är lite längre raka, inte helt olik Shanghai :tummenupp De startar från relativt låg fart och har en hyfsat lång raka framför sig.


Skillnaderna mellan toppfart för Nicky och Dani ska nog sökas i aerodynamik och körställning. En stor kropp fyller givetvis ut ett utrymme mellan kåpglas och kuts bättre än en mindre kropp, men sedan finns det regler som säger hur långt ifrån kåpglaset hjälmen måste vara etc.
Man anpassar längden mellan kåpglas/kuts efter den förare som ska sitta där men skillnader kan uppstå.

Eller har Hrc hållt igen några kusar på Nickys hoj? Jag tror inte det själv men när övriga förare kommenterar att Hrc inte bygger en hoj för sin världsmästare...

Och att en dålig utgång inte påverkar toppfarten mer än 0,1 eller 0,2km/h stämmer, däremot gör den dåliga utgången att det tar längre tid att komma upp i fart så du tillbringar mer tid på rakan och förlorar därmed mark mot konkurenter.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Det har betydelse. Som allt annat.

Det har i stort sett ingen betydelse. Du kan rulla sakta på ettan genom torparkurvan på Sviestad eller ladda allt du kan och toppfarten blir samma med undantag för mätonogrannheter och andra yttre skillnader tex vind, hur du håller in armbågarna etc.

Prova att börja mäta seriöst och inte gissa :mad: :pannkyss
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Kan man ha byggt Haydens hoj större än Pedrosas? Iaf kåporna kanske måste vara lite större för att skydda hela kroppen och därigenom ge bästa möjliga toppfart för den större Hayden? Då skulle det ju vara kroppsvolymen och inte kroppsvikten som spelar roll. Skriv in i reglementet att de mindre förarna måste ha ballonger under skinnställen!! :eek:)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det har i stort sett ingen betydelse. Du kan rulla sakta på ettan genom torparkurvan på Sviestad eller ladda allt du kan och toppfarten blir samma med undantag för mätonogrannheter och andra yttre skillnader tex vind, hur du håller in armbågarna etc.

Prova att börja mäta seriöst och inte gissa :mad: :pannkyss

Kanske om du alltid drevar så du varvar ut mitt på rakan, men ju längre sträcka du accar från högre fart, ju högre fart kommer du ha precis innan du bromsar.
För mig skiljde det runt 10km/h med en dålig utgång kontra en bra utgång i toppfart på gamla rakan, iofs inte mätt med logger utan med hastigshetsmätare med minne..
 

sandstream

Guest
Kan man ha byggt Haydens hoj större än Pedrosas? Iaf kåporna kanske måste vara lite större för att skydda hela kroppen och därigenom ge bästa möjliga toppfart för den större Hayden?
I slutet av säsongen körde Hayden med en större/bredare toppkåpa än Pedrosa.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top