Vintertester 2007/08.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Toppfart kan skilja på åkstil. Hayden gillar att sladda in i svängen, Pedrosa snabbare in och genom böj. Där kan förklaringen finnas i skillnaden på toppfart, eller att någon bromsar tidigare. Vem av de två som vart snabbast överallt finns det ju ett facit på, tror knappast de kilometerna beror på vikten, utan skickligheten på att köra och ställa in cykeln.

Hmm… Det tar emot att vara lite på Sandströms sida, men är det inte så att vikten har större betydelse för accelerationen i låg fart, dvs ut ur kurvorna. I högre hastigheter så har effekt och aerodynamik större betydelse, men man ska som sagt ut på rakan med!
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Vad kör du med för soppa?? :va :tungan
Blyad, fattar du väl. Väger skitmycket :hihi

Om nu förarvikten har så stor betydelse så borde det märkas mer i SBK eftersom de hojarna är effektsvagare. Hur ser det ut i praktiken där?

Personligen tippar jag på att låg vikt har både för och nackdelar. Är man lite tyngre så är man lite starkare, vilket inte kan vara någon nackdel.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Drygt 10kg borde väl inte påverka så mycket på såpass effektstarka maskiner?Enligt den där listan är Nakano en av dom lättare förarna och det verkar då inte ha någon större(positiv)inverkan på resultaten.
 

sandstream

Guest
Toppfart kan skilja på åkstil.
I "Butter vs Hayden-frågan" kanske det kan vara svaret men rent fysiskt borde det vara en fördel med ett lätt ekipage jämför med ett tyngre när det gäller att nå så hög fart som möjligt på en viss sträcka.
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Intressant läsning om vikt och längd. kan det vara så enkelt att "småväxta" killar/tjejer söker sporter där deras tillkortahavande passar bäst? Capirossi tex kanske inte skulle kunna hävda sig lika bra i fotboll,hockey,basket osv.

Om RR hade varit en stor sport i Sverige så hade vi säkerligen sett detta "fenomen" här med.
 

sandstream

Guest
Hmm… Det tar emot att vara lite på Sandströms sida...
Börjar bli en vana för dig har jag märkt :D

Om RR hade varit en stor sport i Sverige så hade vi säkerligen sett detta "fenomen" här med.
I anmälan till Red Bull Rookie Cup frågar de förarna om deras föräldrars längd. Kan bara tolka det som att man vill veta i förväg ungefär hur lång föraren kan tänkas bli.
 
Last edited:

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Börjar bli en vana för dig har jag märkt :D

I anmälan till Red Bull Rookie Cup frågar de förarna om deras föräldrars längd. Kan bara tolka det som att man vill veta i förväg ungefär hur lång föraren kan tänkas bli.
Då har dom ingen koll.. för en längd kan man få genom andra generationen.Brorsan 178 cm frugan 175cm Sonen 196cm. Brorsans farbror 203.cm
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Hmm… Det tar emot att vara lite på Sandströms sida, men är det inte så att vikten har större betydelse för accelerationen i låg fart, dvs ut ur kurvorna. I högre hastigheter så har effekt och aerodynamik större betydelse, men man ska som sagt ut på rakan med!

Jag håller också med till viss del, men inte just för toppfarten, Men 80kg och över så kommer man nog aldrig hamna i GP. 5-10kg upp eller ner spelar nog ingen större roll, och pedrosa kommer har ju alla fördelar av att väga minst. Men Rossi har väl visat att det funkar att väga runt 70kg och vinna också, eller hur?
Har skrivit i tidigare trådar att man skulle kunna införa ekipagevikt, så slipper man diskussionen.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Skriv ett brev till dem och säg att det måste bli ett slut på diskussionerna här på SH! ;)

Ähh, det är bättre att de inför 1000, eller kanske 1200cc så feta rookies har något att köra med när de klassat upp sig :D

Ska du också ha TC nästa år eller :va :gnissla
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
När det gäller skillnaden mellan Hayden och Pedrosa så kan han ha en viss fördel av sin mindre kropp men inte pga vikten utan att han kan gömma sig bättre och därmed få bättre aerodynamik.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Har skrivit i tidigare trådar att man skulle kunna införa ekipagevikt, så slipper man diskussionen.
Slipper diskussionen gör man nog inte, eftersom då ska det istället gnällas om varför en lätt och klen förare ska ha en 20 kilo tyngre hoj än konkurrenterna att bängla omkring med och en stark större förare ska han en lätt hoj att köra. Dvs man kommer aldrig ifrån diskussionen...
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
När det gäller skillnaden mellan Hayden och Pedrosa så kan han ha en viss fördel av sin mindre kropp men inte pga vikten utan att han kan gömma sig bättre och därmed få bättre aerodynamik.

Långa personer brukar dock ha bättre aerodynamik och då lättare till högre toppfarter. Kanske låter konstigt men är så visst.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Vi får helt enkelt sätta ihop en formel som tar hänsyn till:
längd
vikt
muskelstyrka

Då kan det bli nästan rättvist. För att det skall bli fullt rättvist måste handikappsystemet även inkludera förarskicklighet.
 

sandstream

Guest
Långa personer brukar dock ha bättre aerodynamik och då lättare till högre toppfarter. Kanske låter konstigt men är så visst.
Det är väl egentligen inte så konstigt då de borde fylla ut avståndet mellan kåpglas och cuts bättre än en kort förare.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Sepang 2007-11-15

1. Randy de Puniet (Honda) 2’03.033
2. Chris Vermeulen (Suzuki) 2’03.357
3. Colin Edwards (Yamaha) 2’03.406
4. Andrea Dovizioso (Honda) 2’03.607
5. Loris Capirossi (Suzuki) 2’03.748
6. Anthony West (Kawasaki) 2’04.068
7. Nicky Hayden (Honda) 2’04.164
8. John Hopkins (Kawasaki) 2’04.316
9. Jorge Lorenzo (Yamaha) 2’04.433
10. James Toseland (Yamaha) 2’05.438

James Toseland 29 varv
“The MotoGP bike has a totally different feeling to a Superbike but my Tech 3 team and team-mate Colin Edwards have great experience and are teaching me the ropes. I can’t wait to get back out there tomorrow and I just hope the rain stays away. Everybody has made me so welcome in the team, I‘m working with some top guys and it’s great to get started at last.”

Jorge Lorenzo 26 varv
“It’s a pity about the weather but overall the first day has been quite positive, even if I haven’t been so fast. We managed to do 26 laps before lunch and then the rain came and we weren’t able to do anymore, so hopefully it will be better tomorrow because we have a lot to do! All the time I’m feeling more natural on the bike and I can feel the difference from Valencia, but I need to make a few changes to my riding style in order to fully adapt and we’re working on this. It’s hard for me to use all the power at the moment and I need to learn to be slower and smoother in the corners and to open the throttle a bit earlier. I’m struggling a bit to find the fast lap times but this is normal because there is still so much about the bike that I don’t understand. Tomorrow we have some new things to try, including a new fork, and I will just keep on working steadily.”

Daniele Romagnoli – Team Manager
“Today we started with Jorge at what is a very different track to Valencia, so we began with a base set-up from Yamaha while he got a feel for the bike on this track. He is starting to learn and understand more all the time about the MotoGP bike but he needs to improve some things and one of the things he’s concentrating on is braking deeper into the corner. He doesn’t have the best feeling going into the corner at the moment; he’s got some lack of grip and he’s not 100% comfortable and so we’ve been trying some different engine braking settings to try to improve this. We already have some plans about how to improve the package for him but unfortunately the rain stopped us today and so tomorrow we will start again and see where we get to.”

Masahiko Nakajima – Fiat Yamaha Team Director
“Unfortunately we were only able to test for three hours today so we couldn’t do very much. There are two main aims for this test; the first is to help Jorge become fully accustomed to a four-stroke bike, especially in relation to the engine braking character, which is very different to what he’s used to on a two-stroke. The second thing he has to get used to and understand quickly is the carbon brakes, which are very different to the steel discs he has been using in 250. These are two major factors for the rider to understand and they also influence the entry into the corner, so he has a lot to learn in these two areas. Once he has overcome these factors then we are confident he will quickly be able to develop in other areas so this is where we’re focused for these three days.”


Nicky Hayden, Repsol Honda 56 varv
“Everything didn’t get off to a good start today crashing on the fifth lap of a three-day test isn’t so smart. I was just about to get off the brakes when I went down it was very bright and I didn’t notice the damp patches, I was going pretty slow and I’m OK. It’s the oldest excuse there is to say ‘There must have been something on the track’ but three guys gong down in the same place? That kinda put us on the back foot but the boys fixed the bike an we got in some decent laps but with the track being damp in the morning and the rain coming after lunch we didn’t get a whole lot done. We planned to take the new bike out after lunch but the rain prevented that. The new bike is the same as at Valencia but we planned to run some different power curves on the engine.”

Randy De Puniet LCR Honda 45 varv

“Not so bad today. We started with the old set up for 20 laps then I came in to make changes to the front and rear suspension to suit my riding style. We found a good balance inside 40 laps then we worked a little on the engine mapping. I had a small crash just before the rain started, the front end turned in on me at the fast right hand corner at the back of the grandstand. I am satisfied with the first day pity about the rain because we need to get as many laps as possible to help me understand the bike better but I think we are working in a good direction, taking things step by step.”

Andrea Dovizioso JiR Scot Honda 22 varv
“I am very much more at home on this circuit than at Valencia and I am very happy with the bike - it’s big, fast and a lot of fun to ride. My lap times are very good and that surprised me because I do not yet have a really good feel for the bike in the way I want – there are so many things for me to understand about the bike before I can go fast. I am not yet confident with the engine braking because the back end slides a lot and I cannot use the front brake as I need to – if I had less engine braking I could focus more on the front brake. We have two-more days and I’m confident we will improve.”

Det är väl egentligen inte så konstigt då de borde fylla ut avståndet mellan kåpglas och cuts bättre än en kort förare.

Plus mera krökt rygg mm.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Toseland's första test för Tech3.

[YOUTUBE-ID]nsZgx0NV-6U&eurl=http://www.motoblog.it/[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top