Vintertester 2007/08.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Missade du frågan :confused:
Det verkar så. Du skrev:

sandstream skrev:
"...den trista utvecklingen mot mindre och mindre förare".

Är antalet förare som väger mindre än 60 kg och är kortare än 170 cm så många fler nu än för 6-7 år sedan att man kan tala om en trend?

Eller är "den trista utvecklingen" bara en fantasi?

Fakta
De förare som är nytillkomna till MotoGP de senaste åren och deras vikt:

west n/a (ingen flugviktare)
de puniet 63
elias 57
pedrosa 51
stoner 58
guintoli 62
davies 63
vermeulen 68

Vilken trend kan man utläsa av detta jämfört med tidigare år? :va

Övriga förare och deras vikt:

hayden 69
barros 70
edwards 69
tamada 61
checa 69
hopkins 72
melandri 64
rossi 67
nakano 58
capirossi 59
roberts 70
 
Last edited:

sandstream

Guest
Det verkar så.
Okej, då får du inlägget en gång till plus att jag har lagt till fet stil på frågan :tummenupp

Det ger ju lite perspektiv på hur små många av MotoGP-grabbarna är och den trista utvecklingen mot mindre och mindre förare (eller var kanske Doohan, Schwantz mfl också runt 1.60 och vägde 60 kg?)

Eller marathonlöpare, cyklister, simmare, friidrottrare... Det är väl inte konstigare än någon annan sport att storleken på personen har visst inflytande.
Visst är det så men inom just motorsport där det är förare + fordon är det väldigt enkelt att se till så att man slipper en vikthysteri liknande den inom backhoppningen genom att ha en minimivikt på ekipaget.

Det kan knappast vara någon slump att Butter var den Honda-förare som vid en majoritet av årets tävlingshelger var snabbast.

Men vi kanske ska återgå till ämnet Vintertester.
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
...slipper en vikthysteri...
Är det fler som kan se denna "vikthysteri" i MotoGP?

Okej, då får du inlägget en gång till plus att jag har lagt till fet stil på frågan
Varför detta hårklyveri? Låt oss istället ägna oss åt vad du påstår och undrar: att dagens förare är väsentligt mindre än förr. Och att det i så fall skulle vara "tråkigt".

Som Gustav är inne på kan jag inte heller se att låg vikt är något som väsentligt gynnar en förare i MotoGP. Stoner är den förste mästaren på ett par decennier som väger mindre än 60 kg. Och hur många tycker att han bärgade sin titel på grund av att han var lättare än Rossi, Hayden och 2-3 kg lättare än sin teamkollega Capirossi? Vilka konkreta observationer talar för att Pedrosa (som är den extremt lätta föraren i MotoGP) har sin låga vikt att tacka för sina framgångar i MotoGP?
 
Last edited:

sandstream

Guest
Så du menar att den avgörande skillnaden mellan Pedrosa och Elias var de sex kilo mer som Elias svaga RC212V fick släpa på?
Självklart har det inte enbart med vikten att göra men fråga vilket team som helst om de vill ta bort eller lägga till 6 kilo på sitt ekipage.

Motfrågan blir då om du menar att viktskillnanden mellan Butter och Hayden inte hade någon som helst betydelse för toppfarten?

@NyTeknik: Vis av tidigare diskussioner och banningar så avstår jag från att föra en diskussion med dig. Skulle gärna göra det men som du vet gillas det inte av alla och det går iväg en massa PM till Swedie.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Av de nya förarna för 2008 så väger de enligt följande.
Toseland 70 kg (nu har han en bra ursäkt. :) )
Lorenzo: 55 kg
De Angelis 57
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Frågan är om det har gjort MotoGP "tråkigt" att förare från 250 kommer till klassen. Hade det varit bättre och i så fall varför om fler förare hade rekryterats från serier där den genomsnittlige föraren är mer storväxt?

Själv tycker jag att det är elektroniken som gör det riskfritt att köra bryskt med en MotoGP som i någon mån har gjort det tråkigare än förr om åren. Mycket mer än att fler förare än tidigare kommer från 250. Eller rättare sagt: att klassen har genomgått ett generationsskifte (Biaggi, Gibernau, Barros, Roberts, Jaqcue m.fl är borta).
 
Last edited:

sandstream

Guest
Kan du inte föra en diskussion med sakliga argument? :confused:
Det spelar ingen roll om vi är sakliga eller inte känns det som, folk uppfattar det ändå bara som att du och jag tjafsar med varandra. Jag skulle som sagt gärna föra en diskussion på vilket plan som helst men vill inte bli bannad igen.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Om man gör ett litet räkneexperiment.

Hoj 148 kg + 21 liter soppa = ca 170 kg
Förare från 50 till 70 kg
Extravikt för ställ, vätskor, kamera etc = 5 kg
Effekt ca 220 hk

Lättaste ekipage = 235 kg = 1,07 kg/hk
Tyngsta ekipage = 255 kg = 1,16 kg/hk

Skulle tippa att skillnaden mellan de olika hojarna, däcken och förarna har betydligt större utslag än 90 gram/hk.
 

sandstream

Guest
Skulle tippa att skillnaden mellan de olika hojarna, däcken och förarna har betydligt större utslag än 90 gram/hk.
Ja men då så, då har du bevisat att 20 Kg hit eller dit inte har någon större betydelse på ett MotoGP-ekipage.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Ja men då så, då har du bevisat att 20 Kg hit eller dit inte har någon större betydelse på ett MotoGP-ekipage.
Man kan ju helt krasst konstatera att Gustavs slutsats har lite mer substans än det som har skrivits av skeptikerna till MoptoGP-förare med låg vikt.

"Skulle tippa att skillnaden mellan de olika hojarna, däcken och förarna har betydligt större utslag än 90 gram/hk."
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Vad kör du med för soppa?? :va :tungan
Tunga krejjer, fett som fan, värrsta kryyytet!

Ja men då så, då har du bevisat att 20 Kg hit eller dit inte har någon större betydelse på ett MotoGP-ekipage.
Bevisat och bevisat. Dock en intressant kalkyl, speciellt för just toppfarten där saker som effekt och aerodynamik har betydligt större inverkan än vikten.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Bevisat och bevisat. Dock en intressant kalkyl, speciellt för just toppfarten där saker som effekt och aerodynamik har betydligt större inverkan än vikten.
Så Butter hade mer effekt och bättre aerodynamik på sin hoj än Hayden hela året?

JT verkar ha lagt sig i en kurva idag.


200711152.jpg



RdP var snabbast följd av Vermeulen: http://www.sandstream.se/nyheter.asp?id=22
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Så Butter hade mer effekt och bättre aerodynamik på sin hoj än Hayden hela året?

JT verkar ha lagt sig i en kurva idag.


200711152.jpg



RdP var snabbast följd av Vermeulen: http://www.sandstream.se/nyheter.asp?id=22

Toppfart kan skilja på åkstil. Hayden gillar att sladda in i svängen, Pedrosa snabbare in och genom böj. Där kan förklaringen finnas i skillnaden på toppfart, eller att någon bromsar tidigare. Vem av de två som vart snabbast överallt finns det ju ett facit på, tror knappast de kilometerna beror på vikten, utan skickligheten på att köra och ställa in cykeln.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top