Vintertester 2007/08.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
utveckla tack om du har tid!
En enskild cylinder vet inget om de andra cylindrarna i en motorkonfiguration. Konfiguratinen har inget med det specifika vridet att göra.

Sök i mekforumet, där finns det bra förklarat en massa gånger.
 

addex

OFF
Gick med
10 Sep 2007
Ort
gävle, sthlm
Hoj
hemlig
jamen tackar för infon då bara det att man hört så mkt att v-motor har mer vrid.
obs har inte ägt motorcykel med v-motor.
minns de som snacka på motogp svenska eurosport att v4 hade mer vrid än rad4.
 

Så Är Det

Bannad
Gick med
26 Oct 2006
Ort
SVERIGE
Hoj
såld
jamen tackar för infon då bara det att man hört så mkt att v-motor har mer vrid.
obs har inte ägt motorcykel med v-motor.
minns de som snacka på motogp svenska eurosport att v4 hade mer vrid än rad4.

Man kanske inte ska posta "fakta" om man inte riktigt har koll. Visst fattar folk att du omöjligtvis kan veta, men hur känns det eg att skriva "öhlins är riktigt bra fjädring!! bättre än omodifierad showa" när du vet att du inte har testat vare sig det en eller det andra? Förutsätter att du inte pratar cross eftersom det är ett RR-forum.
 

addex

OFF
Gick med
10 Sep 2007
Ort
gävle, sthlm
Hoj
hemlig
Man kanske inte ska posta "fakta" om man inte riktigt har koll. Visst fattar folk att du omöjligtvis kan veta, men hur känns det eg att skriva "öhlins är riktigt bra fjädring!! bättre än omodifierad showa" när du vet att du inte har testat vare sig det en eller det andra? Förutsätter att du inte pratar cross eftersom det är ett RR-forum.

vad vet du om de har provat öhlins båda på gata och motocrossen.
det är skillnad punkt slut. detta handlar om vintertest inte om vilken fjädring man själv kör på!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Men snälla......

Det är väl rätt självklart att jämfört med en produktionsgaffel på en gat/cross cykel så är Öhlins milsvid bättre, det handlar bara om produktionskostnad.Du kan köpa Showa/WP som är precis lika bra som de Öhlinsprylar som går att köpa för pengar.

När det kommer till fjädringskomponenter inom RR-VM så är Öhlins stora men det är knappast så att de är totalt överlägsna fabriksprylarna från Showa mfl. Tror någon verkligen att RepsolHonda i MotoGP skulle riskera att inte vara konkurrenskraftiga genom att välja fel fjädringsfabrikat?
 

sandstream

Guest
Tror någon verkligen att RepsolHonda i MotoGP skulle riskera att inte vara konkurrenskraftiga genom att välja fel fjädringsfabrikat?
I teorin skulle det mycket väl kunna vara så, men troligtvis bara en kort tid. Om det egenägda bolaget trots Hondas ekonomiska muskler inte kunde få fram tillräckligt bra grejer skulle de nog köra med Öhlins.
(Honda äger Showa för den som inte visste det)

Det finns väl gott om exempel på fordonstillverkare som börjat rejsa med sina egna lösningar för att så småningom inse att de inte räcker till.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
I teorin skulle det mycket väl kunna vara så, men troligtvis bara en kort tid. Om det egenägda bolaget trots Hondas ekonomiska muskler inte kunde få fram tillräckligt bra grejer skulle de nog köra med Öhlins.
(Honda äger Showa för den som inte visste det)

Det finns väl gott om exempel på fordonstillverkare som börjat rejsa med sina egna lösningar för att så småningom inse att de inte räcker till.

Precis....

Alla "fabriks" Hondor sedan åtminstone mitten på 90-talet har kört med Showa och vilken tillverkare har under samma period tagit flest VM tecken?

Tror vi kan dra slutsatsen att Showa är fullt kompetenta att tillverka fjädringskomponenter som matchar Öhlins.

Att öhlins är så stora inom RR på toppnivå hänger väl dels ihop med att de gör fruktansvärt bra komponenter men också att alla som betalar får tillgång till riktigt bra komponenter/Support.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Kawasaki ser ut att nu på det senaste testet ha kommit på svaret på "hur långt är ett snöre". :va

398398.jpg
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Test Jerez 2007-11-19

125GP
1 - Gabor Talmacsi (Aprilia) - 1’47”907 47 varv
2 - Sergio Gadea (Aprilia) - 1’48”453 55 varv
3 – Simone Corsi (Aprilia) - 1’48”656 68 varv
4 – Bradley Smith (Aprilia) - 1’48”730 56 varv
5 – Mike Di Meglio (Derbi) - 1’49”159 66 varv
6 – Esteve Rabat (KTM) - 1’49”303 73 varv
7 – Sandro Cortese (Aprilia) - 1’49”633 33 varv
8 – Pablo Nieto (KTM) - 1’50”408 20 varv

250GP
1 - Hiroshi Aoyama (KTM) - 1’44”330 102 varv
2 - Mika Kallio (KTM) - 1’44”702 94 varv
3 - Hector Barbera (Aprilia) - 1’44”711 70 varv
4 - Alvaro Bautista (Aprilia) - 1’44”796 48 varv
5 - Hector Faubel (Aprilia) - 1’45”013 48 varv
6 - Thomas Luthi (Aprilia) - 1’45”183 34 varv
7 - Mattia Pasini (Aprilia) - 1’45”230 68 varv
8 - Karel Abraham (Aprilia) - 1’45”313 75 varv
9 - Roberto Locatelli (Gilera) - 1’45”852 42 varv
10 - Julian Simon (KTM) - 1’46”022 58 varv
11 - Lukas Pesek (Aprilia) - 1’46”352 48 varv
12 - Imre Toth (Aprilia) - 1’46”817 51 varv
13 - Manuel Poggiali (Aprilia) - 1’47”150 30 varv
14 - Federico Sandi (Aprilia) - 1’49”088 20 varv
15 - Ricard Cardús, Aprilia - 1'49.740 ? varv
16 - Alex Baldolini (Aprilia) - 1’53”612 5 varv

Julian Simon Repsol KTM -250GP
“This was my first time on the KTM. We began a little late, several modifications had to be made to the bike, and so the mechanics could learn how the new bike works. I went off the track once when I was trying to get used to it, and then I realised that the engine power is higher than on last year`s bike.

On the other hand at the moment I have a few problems with the chassis, mainly when entering curves. But we are going to be changing my position on the bike since I am not totally comfortable. For the first day obviously the times are bit slow, but right now I had not thought about that too much. Tomorrow I will carry on getting used to the bike`s characteristics, above all the chassis. Moreover, with help from the mechanics, who are very good professionals as well as KTM, I am sure that we will finish these sessions not with good times but with confidence in the bike, which is after all our objective.”

Esteve Rabat Repsol KTM -125GP
“Today was the first day and the truth is that I was dying to get on this new bike. I was testing the whole day, trying to get used to it as it is different to the Honda and we had to change a few things so that I could get more and more comfortable.

The riding position is a little different, but it is something that we will have to get used to quickly. In general everything was positive, the simple fact of being here testing the bike today in Jerez is very positive, although we will have to improve quite a lot, above all some aspects of the chassis, as I have not got the right compromise between riding comfortably and entering curves with the right amount of confidence. The bike is quite a lot faster.”
 
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
jamen tackar för infon då bara det att man hört så mkt att v-motor har mer vrid.
obs har inte ägt motorcykel med v-motor.
minns de som snacka på motogp svenska eurosport att v4 hade mer vrid än rad4.
Passa på att läsa om "vrid" när du ändå gästar teknikforumet.
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Test Jerez 2007-11-19

125GP
1 - Gabor Talmacsi (Aprilia) - 1’47”907 47 varv
4 – Bradley Smith (Aprilia) - 1’48”730 56 varv
Är Bradley en konkret title-contender 2008 på en Aprilia? :)

Hur långt har Talmacsi kvar innan han faller för ålderssträcket i 125?
 

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
Test Jerez 2007-11-19

125GP
1 - Gabor Talmacsi (Aprilia) -
2 - Sergio Gadea (Aprilia) -
3 – Simone Corsi (Aprilia) -
4 – Bradley Smith (Aprilia) -
5 – Mike Di Meglio (Derbi) -
6 – Esteve Rabat (KTM) -
7 – Sandro Cortese (Aprilia) -
8 – Pablo Nieto (KTM) -

250GP
1 - Hiroshi Aoyama (KTM) -
2 - Mika Kallio (KTM) -
3 - Hector Barbera (Aprilia) -
4 - Alvaro Bautista (Aprilia) -
5 - Hector Faubel (Aprilia) -
6 - Thomas Luthi (Aprilia) -
7 - Mattia Pasini (Aprilia) -
8 - Karel Abraham (Aprilia) -
9 - Roberto Locatelli (Gilera) -
10 - Julian Simon (KTM) -
11 - Lukas Pesek (Aprilia) -
12 - Imre Toth (Aprilia) -
13 - Manuel Poggiali (Aprilia) -
14 - Federico Sandi (Aprilia) -
15 - Ricard Cardús, Aprilia -
16 - Alex Baldolini (Aprilia) -

Skapligt uppenbart att japanarna inte precis ligger sömnlösa över att ta en produktionstitel i tvåtaktsklasserna nuförtiden:rolleyes:
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Skapligt uppenbart att japanarna inte precis ligger sömnlösa över att ta en produktionstitel i tvåtaktsklasserna nuförtiden:rolleyes:


Haha precis vad jag tänkte också, hoppas de kommer med något så de kan hänga med prillorna nästa år :tummenupp
 

sandstream

Guest
En förklaring kan ju vara att inga "japanska" team var med på testen. Vet du Axxexs?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Michelin nöjda med tre dagars testet, jobbat vidare på lyckodäcket från Valencia men även helt nytt.

Michelin lovordar Dovi, Citat: MotoGP newcomer Dovizioso impressed with his speed, the 2007 250 runner-up setting the fourth fastest lap of the three days. "Andrea did an excellent job"


http://www.roadracingworld.com/news/article/?article=30795
 
Last edited:

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
I teorin skulle det mycket väl kunna vara så, men troligtvis bara en kort tid. Om det egenägda bolaget trots Hondas ekonomiska muskler inte kunde få fram tillräckligt bra grejer skulle de nog köra med Öhlins.
(Honda äger Showa för den som inte visste det)

... och Yamaha äger Öhlins. Kan därmed tänka mig att det skulle svida i Honda ögonen med en Öhlinskitad fabriks Honda.
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
En förklaring kan ju vara att inga "japanska" team var med på testen. Vet du Axxexs?

Jo så kan det vara, tänkte inte på det:gnissla Jag trodde att iprincip alla teamen testade på dessa testdagar
 

sandstream

Guest
... och Yamaha äger Öhlins. Kan därmed tänka mig att det skulle svida i Honda ögonen med en Öhlinskitad fabriks Honda.
Det känner jag till och självklart lär Honda dra sig in i det längsta innan de hänger på Öhlins-grejer.
Jo så kan det vara, tänkte inte på det:gnissla Jag trodde att iprincip alla teamen testade på dessa testdagar
I MotoGP-klassen är det ofta ett eller flera team som saknas av olika anledningar i början av vintersäsongen och det kanske är samma sak i 125 och 250.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top