Vintertester 2007/08.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Bilder från morgonen på PI.

DM1201784997.jpg


DM1201781949.jpg
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Tiderna från sista dagen på Valencia.
Gadeas tid är nytt rekord för 125GP på Valencia.
Banrekordet har han själv på 1.39:380. Så nästan 1sek snabbare nu.
Även i 250GP körde man under banrekordet som Kallio har på 1.35:659.

Valencia 2008-01-31
125GP
1.- Sergio Gadea ESP Aprilia 1.38.390
2.- Bradley Smith GBR Aprilia 1.38.985
3.- Gabor Talmacsi HUN Aprilia 1.39.800
4.- Pol Espargaró ESP Derbi 1.39.917
5.- Nico Terol ESP Aprilia 1.39.922
6.- Andrea Iannone ITA Aprilia 1.40.008
7.- Tomoyoshi Koyama JAP KTM 1.40.024
8.- Sandro Cortese ITA Aprilia 1.40.031
9.- Scott Redding GBR Aprilia 1.40.133
10.- Joan Olivé ESP Derbi 1.40.151
11.- Steve Bonsey USA Aprilia 1.40.316
12.- Simone Corsi ITA Aprilia 1.40.368
13.- Danny Webb GBR Aprilia 1.40.380
14.- Pablo Nieto ESP KTM 1.40.402
15.- Efrén Vázquez ESP Aprilia 1.40.504
16.- Randy Krummenacher GER KTM 1.40.563
17.- Marc Marquez ESP KTM 1.40.661
18.- Takaaki Nakagami JAP Aprilia 1.40.721
19.- Rafaele da Rosa ITA KTM 1.40.899
20.- Stefan Bradl GER Aprilia 1.40.979
21.- Axel Pons ESP Aprilia 1.41.346
22.- Pere Tutusaus ESP Aprilia 1.41.388
23.- Lorenzo Zanetti ITA KTM 1.41.663
24.- Hugo Van der Berg HOL Aprilia 1.41.671
25.- Robin Lasser GER Aprilia 1.41.901
26.- Alexis Masbou FRA Loncin 1.42.123
27.- Dino Lombardi ITA Aprilia 1.42.174
28.- Iván Maestro ESP Aprilia 1.42.267
29.- Cyrril Carrillo FRA Honda 1.42.985
30- Adrián Martín ESP Aprilia 1.43.167
31.- Julián Miralles ESP Aprilia 1.43.330
32.- Jules Cluzel FRA Loncin 1.43.353
33.- Amadeo Lladós ESP Aprilia 1.43.624
34.- Marco Ravaioli ITA Aprilia 1.43.722
35.- Louis Rossi FRA Honda 1.45.517
36.- Robert Muresan ROM Aprilia
37.- Michael Ranseder GER Aprilia
38.- Salvadori Lorenzo ITA Aprilia
39.- Kyle Smith ESP Aprilia
40.- Roberto Lacalendola ITA Aprilia
41.- Ferruccio Lamborghini ITA Aprilia
42.- Luca Vitalli ITA Honda
43.- Roberto Farinelli ITA Aprilia
44.- Oscar Climent ESP Aprilia
45.- Genaro Sabatino ITA Aprilia



250GP
1.- Álex Debón ESP Aprilia 1.35.537
2.- Mika Kallio FIN KTM 1.35.556
3.- Julián Simón ESP KTM 1.35.861
4.- Álvaro Bautista ESP Aprilia 1.36.135
5.- Héctor Faubel ESP Aprilia 1.36.145
6.- Héctor Barbera ESP Aprilia 1.36.158
7.- Aleix Espargaró ESP Aprilia 1.36.214
8.- Mattia Pasini ITA Aprilia 1.36.383
9.- Roberto Locatelli ITA Gilera 1.36.579
10.- Marco Simoncelli ITA Gilera 1.36.635
11.- Alex Baldolini ITA Aprilia 1.37.154
12.- Lukas Pesek CHE Aprilia 1.37.288
13.- Fabrizio Lai ITA Aprilia 1.38.026
14.- Eugene Laverty IRL Aprilia 1.38.318
15.- Imre Toth HUN Aprilia 1.38.875
16.- Doni Pradita INA Yamaha 1.39.066
17.- Russel Gómez ESP Aprilia 1.39.621
18.- Hiroshi Aoyama JAP KTM
19.- Federico Sandi ITA Aprilia
20.- Karen Abraham CHE Aprilia
21.- Manuel Poggiali RSM Aprilia
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
På alla tre dagarnas testerna på Valencia så satte Kallio den snabbaste tiden på första dagen.

Snabbaste samanlagda tiderna alla tre dagarna för topp 10 i 250GP.

1.Mika Kallio 1:35.262
2.Marco Simoncelli 1:35.447
3.Alex Debon 1:35.537
4.Hector Barbera 1:35.741
5.Julian Simon 1:35.753
6.Hiroshi Aoyama 1:35.979
7.Alvaro Bautista 1:36.100
8.Hector Faubel 1:36.171
9.Thomas Luthi 1:36.195
10.Aleix Espargaro 1:36.214


Topp 10 för 125GP alla dagarna.

1.Sergio Gadea 1:38.390
2.Bradley Smith 1:38.985
3.Simone Corsi 1:39.600
4.Gabor Talmacsi 1:39.688
5.Tomoyoshi Koyama 1:39.795
6.Pol Espargaro 1:39.917
7.Nicolas Terol 1:39.922
8.Andrea Iannone 1:40.008
9.Sandro Cortese 1:40.133
10.Joan Olive 1:40.151
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Snabbaste samanlagda tiderna alla tre dagarna för topp 10 i 250GP.
1.Mika Kallio 1:35.262

Topp 10 för 125GP alla dagarna.
1.Sergio Gadea 1:38.390

125 är TRE sekunder efter!!! Hur snabbt går dom hojarna i krökarna egentligen??? Om man tar en låååååång krök ( som karusellen på torpet) så undrar jag vilken fart har MotoGP/250/125? Är det 140/160/180 km/h? Hur mycket snabbare är de små hojarna i en kurva där man ligger på samma gas lääääääänge?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
125 är TRE sekunder efter!!! Hur snabbt går dom hojarna i krökarna egentligen??? Om man tar en låååååång krök ( som karusellen på torpet) så undrar jag vilken fart har MotoGP/250/125? Är det 140/160/180 km/h? Hur mycket snabbare är de små hojarna i en kurva där man ligger på samma gas lääääääänge?

Tror att i GP så är det ofta ca 3% mellan varje klass i varvtider men ca 12% skillnad när det gäller toppfart. Kommer inte på skillnaden i kurvorna dock. Men kanske mellanskilnaden i %? Ca 10% snabbare per klass då.. 125 är snabbast i kurvorna helt klart. Den har bäst förutsättningar för det. Sen blir det mera kompromisser på det när man får mera vikt och bredare däck mm.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tror att i GP så är det ofta ca 3% mellan varje klass i varvtider men ca 12% skillnad när det gäller toppfart. Kommer inte på skillnaden i kurvorna dock. Men kanske mellanskilnaden i %? Ca 10% snabbare per klass då.. 125 är snabbast i kurvorna helt klart. Den har bäst förutsättningar för det. Sen blir det mera kompromisser på det när man får mera vikt och bredare däck mm.

Toppfartsskillnaderna... är inte de större? Fan på Mugello har väl MotoGP-hojarna 340 och inte har väl 250:eek:rna 300? Och 125:eek:rna 260? Eller det kanske de har?

Och vad kurvhastigheter beträffar så måste det ju med dagens GPS-teknik finnas siffror på det någonstans...
Vore kul att veta...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Toppfartsskillnaderna... är inte de större? Fan på Mugello har väl MotoGP-hojarna 340 och inte har väl 250:eek:rna 300? Och 125:eek:rna 260? Eller det kanske de har?

Och vad kurvhastigheter beträffar så måste det ju med dagens GPS-teknik finnas siffror på det någonstans...
Vore kul att veta...
Klart siffrorna finns.
Mugello 2007.
MotoGP
Barros 323 km/h
250GP
Barbera 270 km/h
125GP
Gadea 230 km/h

Men tar du en långsam bana som tex. Sachsenring så ser det ut så här.
MotoGP
Stoner 271 km/h
250GP
Barbera 245 km/h
125GP
Koyama 203 km/h

Matten får du göra själv. :)
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Toppfartsskillnaderna... är inte de större? Fan på Mugello har väl MotoGP-hojarna 340 och inte har väl 250:eek:rna 300? Och 125:eek:rna 260? Eller det kanske de har?

Och vad kurvhastigheter beträffar så måste det ju med dagens GPS-teknik finnas siffror på det någonstans...
Vore kul att veta...
Mugello förra året:
Motogp 323 km/h
250cc 274 km/h
125cc 230 km/h

Sen får ni räkna procent :)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Hur går det för grabbarna på Philip Island?

Borde inte dag 3 vara igång nu?
1. Stoner (Ducati-Marlboro) 1.28.777 al 25° (51giri)
2. Hayden (Honda-Repsol) 1.29.734 al 71° (102)
3. Toseland (Yamaha-Tech 3) 1.29.754 al 51° (89)
4. Dovizioso (Honda-Scot) 1.29.780 al 84° (90)
5. Edwards (Yamaha-Tech 3) 1.29.795 al 56° (56)
6. Vermeulen (Suzuki-Rizla) 1.30.216 al 49° (73)
7. De Angelis (Honda-Gresini) 1.30.438 al 67° (91)
8. Nakano (Honda-Gresini) 1.30.728 al 89° (89)
9. Elias (Ducati-Alice) 1.30.966 al 94° (97)
10. De Puniet (Honda-LCR) 1.30.978 al 64° (115)
11. Guintoli (Ducati-Alice) 1.30.983 al 45° (58)
12. Melandri (Ducati-Marlboro) 1.31.377 al 18° (108)
13. Capirossi (Suzuki-Rizla) 1.31.508 al 75° (75)
14. West (Kawasaki) 1.31.957 al 16° (90)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Toppfartsskillnaderna... är inte de större? Fan på Mugello har väl MotoGP-hojarna 340 och inte har väl 250:eek:rna 300? Och 125:eek:rna 260? Eller det kanske de har?

Och vad kurvhastigheter beträffar så måste det ju med dagens GPS-teknik finnas siffror på det någonstans...
Vore kul att veta...

I snitt ligger dom så ungefär. Nu tog du en effektbana som exempel där man har 15% skillnad. Men Gustav tog upp en icke effektbana där man har 10%. Snittet blir runt 12% om man räknar på alla banorna ja.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
1. Stoner (Ducati-Marlboro) 1.28.777 al 25° (51giri)
2. Hayden (Honda-Repsol) 1.29.734 al 71° (102)
3. Toseland (Yamaha-Tech 3) 1.29.754 al 51° (89)
4. Dovizioso (Honda-Scot) 1.29.780 al 84° (90)
5. Edwards (Yamaha-Tech 3) 1.29.795 al 56° (56)
6. Vermeulen (Suzuki-Rizla) 1.30.216 al 49° (73)
7. De Angelis (Honda-Gresini) 1.30.438 al 67° (91)
8. Nakano (Honda-Gresini) 1.30.728 al 89° (89)
9. Elias (Ducati-Alice) 1.30.966 al 94° (97)
10. De Puniet (Honda-LCR) 1.30.978 al 64° (115)
11. Guintoli (Ducati-Alice) 1.30.983 al 45° (58)
12. Melandri (Ducati-Marlboro) 1.31.377 al 18° (108)
13. Capirossi (Suzuki-Rizla) 1.31.508 al 75° (75)
14. West (Kawasaki) 1.31.957 al 16° (90)

Är det färdigkört?
(Har ingen koll alls på tidsskillnaden)


Edit: Nu var det upplagt på MotoGP.com, glöm vad jag sa.... :D
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Klart siffrorna finns.

Tackar! Då var det bara siffrorna för "hastighetienlååååångkurvadärmanliggerpåkonstantgas" kvar då....
För det är än mer intressant! Kör en 125:a om en motoGP hoj på yttern genom tex karusellen på torpet...???
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Toseland överraskar faktiskt lite! Och det är skoj!

På anderstorp har jag hört siffrorna 160, 180, 195 i karusellen för 600/1000, 250gp och 125 gp.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Tackar! Då var det bara siffrorna för "hastighetienlååååångkurvadärmanliggerpåkonstantgas" kvar då....
För det är än mer intressant! Kör en 125:a om en motoGP hoj på yttern genom tex karusellen på torpet...???

En 125a kör väl om de flesta andra hojar på ytterns och vinkar till publiken på en gång :)

Sedan ska man inte glömma en bromspunkt en lång bit efter stora klumpar.

Toseland överraskar faktiskt lite! Och det är skoj!

På anderstorp har jag hört siffrorna 160, 180, 195 i karusellen för 600/1000, 250gp och 125 gp.

Sen ska man väl dra bort moms från hörda fartsiffror på olika banor så brukar man komma hyfsat nära sanningen.
 
Last edited:

sandstream

Guest
1. Stoner (Ducati-Marlboro) 1.28.777 al 25° (51giri)
12. Melandri (Ducati-Marlboro) 1.31.377 al 18° (108)
0,5 sekunder under poletiden från 2007 är inte kattskit :)

Melandri verkar ha det fortsatt jobbigt men 108 varv är väl ett tecken på att han försöker, eller så kanske han bara har svårt att känna av förändringarna ;)
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top