Vintertester 2007/08.

sandstream

Guest
Toseland imponerar på mig, mer än jag trodde. Topp sex oavsett väder/vind på Jerez är inte illa.
Som jag skrivit flera gånget tidigare tror jag att Toseland kan överraska många i år :)

I det här citatet från Hodgson är han nog inte helt fel ute:
Hodgson said that he expects Toselad to outshine Edwards next season. "I think he'll blow Colin Edwards away," Hodgson said. "He's a better rider, I'm convinced of it."
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Som jag skrivit flera gånget tidigare tror jag att Toseland kan överraska många i år :)

I det här citatet från Hodgson är han nog inte helt fel ute:
Hodgson said that he expects Toselad to outshine Edwards next season. "I think he'll blow Colin Edwards away," Hodgson said. "He's a better rider, I'm convinced of it."
Neil Hodgson. :hihi
Han gillar att snacka i varje fall.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tider från dagens tester på Jerez. KTM och Kallio går starkt!

250
1. Mika Kallio (KTM) – 1’46”369
2. Marco Simoncelli (Gilera) – 1’46”881
3. Hiroshi Aoyama (KTM) – 1’47”281
4. Julian Simon (KTM) – 1’47”296
5. Alvaro Bautista (Aprilia) – 1’47”487
6. Imre Toth (Aprilia) – 1’48”339
7. Yuki Takahashi (Honda) – 1’48”605
8. Ratthapark Wilairot (Honda) – 1’49”027
9. Lukas Pesek (Aprilia) – 1’49”374
10. Karel Abraham (Aprilia) – 1’49”692
11. Hector Barbera (Aprilia) – 1’49”780
12. Mattia Pasini (Aprilia) – 1’49”840
13. Hector Faubel (Aprilia) – 1’50”156
14. Eugene Laverty (Aprilia) – 1’50”773
15. Manuel Poggiali (Gilera) 1’51”288
16. Russel Gomez (Aprilia) – 1’52”844
17. Doni Tata Pradita (Yamaha) – 1’53”359

125
1. Raffaele De Rosa (KTM) - 1'48"900
2. Mike Di Meglio (Derbi) - 1'49"002
3. Gabor Talmacsi (Aprilia) - 1'49"063
4. Efren Vazquez (Aprilia) - 1'49"104
5. Nico Terol (Aprilia) - 1'49"513
6. Simone Corsi (Aprilia) - 1'49"632
7. Pablo Nieto (KTM) - 1'49"751
8. Andrea Iannone (Aprilia) – 1’49”918
9. Joan Olive (Derbi) – 1’49”934
10. Scott Redding (Aprilia) – 1’49”963
11. Tomoyoshi Koyama (KTM) – 1’50”148
12. Pol Espargarò (Derbi) – 1’50”246
13. Takaaki Nakagami (Aprilia) – 1’50”342
14. Esteve Rabat (KTM) – 1’50”767
15. Randy Krummenacher (KTM) – 1’50”808
16. Stefan Bradl (Aprilia) – 1’51”071
17. Steve Bonsey (Aprilia) – 1’51”147
18. Lorenzo Zanetti (KTM) – 1’51”323
19. Bradley Smith (Aprilia) – 1’51”414
20. Hugo Van der Berg (Aprilia) – 1’51”461
21. Robin Lasser (Aprilia) – 1’51”787
22. Marc Marquez (KTM) – 1’51”962
23. Pere Tutusaus (Aprilia) – 1’52”188
24. Danny Webb (Aprilia) – 1’53”108
25. Robert Muresan (Aprilia) – 1’53”458
26. Dominique Aegerter (Derbi ) – 1’53”560
27. Louis Rossi (Honda) – 1’53”894
28. Stefano Bianco (Aprilia) – 1’55”100
29. Michael Ranseder (Aprilia) – 2’01”517
30. Sergio Gadea (Aprilia) – 2’14”553
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Kallio har sett stark ut på många försäsongstester nu.

Idag var det upptorkande. Många som inte körde och dom som körde va inte ute så många varv. Kallio körde 12 varv idag.

Roligt med ett Finskt team på andra platsen idag i 125GP med! :)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det är ett faktum med ett par säsongers undantag då bara Gibernau, Capirossi och Melandri i bästa fall kunde göra något åt Rossi. Nuförtiden är nästan alla förare potentiella racesegrare - Toseland, Lorenzo osv. Like it or not, that´s fourstroke for ya´.

I år har väl dessutom typ 11 av 18st i MotoGP varit världsmästare någon gång. Konkuransen är bra mycket bättre än på många år. Hänger mera ihop med att allt ska klaffa för en förare med sin körning, vara i "rätt team" för honnom där man har mekaniker som kan jobba med en osv osv. Förarna är bra. Dom behöver bara det där lilla runt om kring dem för att få till det så är dom bättre än dom som har svårare att få till det.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
I år har väl dessutom typ 11 av 18st i MotoGP varit världsmästare någon gång. Konkuransen är bra mycket bättre än på många år. ...Förarna är bra. Dom behöver bara det där lilla runt om kring dem för att få till det så är dom bättre än dom som har svårare att få till det.

+1. Dagens situation är väl mer av ett "normaltillstånd" för prototyp-racing på högsta nivå, medan Rossi-eran var en tid med unik dominans av ett "underbarn" av och före sin tid? Normalt är väl ändå 5 eller någon fler seriösa utmanare om titeln. Om än Caseys bekväma vinst av ytterligare en Bumse i viss mån förskräcker...:gnissla
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Dagens situation är väl mer av ett "normaltillstånd" för prototyp-racing på högsta nivå, medan Rossi-eran var en tid med unik dominans av ett "underbarn" av och före sin tid? Normalt är väl ändå 5 eller någon fler seriösa utmanare om titeln.
Tvärtom. Före Rossi var Doohan totalt dominant och före honom Rainey och Schwantz. Läget idag att nästan vem som helst kan dyka upp som gubben i lådan och hamna på pallen är något nytt.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jo, men det där "lilla extra" kan vara oerhört svårt att få till. Yamaha är ett bra exempel på det.

Jepp! Det är den biten som är det svåraste. Att hitta rätt folk, motivation och få rätt delar som passar en och få till dom bäst. Därför kan tex Nakano om han trivs på en Honda hos Gresini med Bridgestone vara en förare som slåss i toppen. Han är så bra på att köra men behöver få resten att stämma. Fast vissa tycker han gjort dåligt ifrån sig tidigare. Men det är också dom egenskaperna som gjort tex Rossi så bra. Han har kunnat samla rätt folk, ha rätt motivation och lyckats anpassa sig själv och materialet till sin fördel. Vissa kan säga det är tur. Men en duktig förare ser till att han har den turen.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tvärtom. Före Rossi var Doohan totalt dominant och före honom Rainey och Schwantz. Läget idag att nästan vem som helst kan dyka upp som gubben i lådan och hamna på pallen är något nytt.

Jag ska erkänna att jag inte följde Doohan på samma sätt som Rossi, och inte heller tänkte så mycket på Di gamla tiderna så jag tar ditt ord på att det ofta funnits en eller ett par "dominanter" under en säsong. Analogin med "gamla F1" finns ju också där.

Min poäng var väl mera att det med dagens teknikutveckling och reglementen - så väl i två- och fyrhjulig motorsport - bara är att förvänta sig en utveckling mot fler segerkandidater. Och att tiden efter en dominant era ofta innehåller ett jämnt fält av followers som studerat och lärt av dominanten. Detta brukar råda till dess att ny teknik eller nya sätt att använda beprövad teknik skapar nästa dominanta era...

Och så må ju Axxexs ha cred för sin tanke i att årets startfält innehåller högt meriterade förare?
 

sandstream

Guest
Min poäng var väl mera att det med dagens teknikutveckling och reglementen - så väl i två- och fyrhjulig motorsport - bara är att förvänta sig en utveckling mot fler segerkandidater.
Visst är det så och det är ju precis så i princip alla vill ha det. Hur många, förutom någon enstaka RR-estet, tyckte att Doohan-tiden var speciellt spännande?

Risken vi står inför nu är att Stoner tar över efter Rossi och Doohan, vinner 8-10 race per år och raderar ut spänningen i mästerskapet på ett tidigt stadium. Personligen rankar jag säsongen 2006, då Hayden vann, högre än tex 2005 och 2007 eftersom det var mer ovisst angående vem som skulle vinna. En total dominans från 2-3 förare är enligt mig inget att sträva efter. Samtidigt är det svårt att hitta ett bra mellanläge, för vem vill se race i stil med NASCAR där de ligger på rad och det blir lite spänning först på sista varvet?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
125-racen är ju föredömliga vad gäller spänning! Men inte ligger väl dom på rad på samma sätt som NASCAR (är ju ständiga ledarväxlingar) och utgör inte motoreffekten en naturlig begränsning för ett teams möjlighet till dominans inom 125GP?

Jag börjar annars se följande bild framför mig:

Ur åskådarens perspektiv (och ekonomin för circusen) är en jämn serie med täta fighter förmodligen att föredra.

Ur förarens perspektiv kanske inte ett reglemente med vissa begränsningar (elektronik, däck) är helt vansinnigt då det borde minska skillnaderna mellan de olika stallen och i stället låta förarens - och teamens - individuella skicklighet få större betydelse för resultatet?

Ur de största stallens/tillverkarnas/teknikernas och "prototyp-tankens" perspektiv borde fri utveckling vara att föredra.

Ett faktum är väl att den situation vi nu ser (diskussionen kring Ducces försprång inom anti-spinn) är en konsekvens av en fri utveckling i bästa prototyp-anda och kan endast begränsas genom reglering?

Det kan inte vara lätt att sitta på beslutande och stiftande position i denna circus, det är i alla fall ett som är säkert:gnissla .
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
125 CC
1. Raffaele De Rosa – KTM – 1.48.883
2. Pablo Nieto – KTM – 1.49.291
3. Scott Redding – Aprilia – 1.49.381
4. Pol Espargaro – Derbi – 1.49.821
5. Efren Vazquez – Aprilia – 1.49.822
6. Sandro Cortese – Aprilia – 1.50.250
7. Tomoyoshi Koyama – KTM – 1.50.353
8. Nicola Terol – Aprilia – 1.50.369
9. Gabor Talmacsi – Aprilia – 1.50.449
10. Joan Olive – Derbi – 1.50.799
11. Dominique Aegerter – Derbi – 1.50.914
12. Bradley Smith – Aprilia – 1.51.026
13. Esteve Rabat – KTM – 1.51.126
14. Sergio Gadea – Aprilia – 1.51.232
15. Simone Corsi – Aprilia – 1.51.329
16. Danny Webb – Aprilia – 1.51.517
17. Stevie Bonsey – Aprilia – 1.51.554
18. Mike Di Meglio – Derbi – 1.51.622
19. Lorenzo Zanetti – KTM – 1.51.703
20. Hugo Van Den Berg – Aprilia – 1.51.816

20082002corsi_G.jpg


250CC
1. Marco Simoncelli – Gilera – 1.44.602
2. Thomas Luthi – Aprilia – 1. 44.829
3. Hiroshi Aoyama – KTM – 1. 45.207
4. Alvaro Bautista – Aprilia – 1. 45.374
5. Mika Kallio – KTM – 1. 45.664
6. Julian Simon – KTM – 1. 46.068
7. Yuki Takahashi – Honda – 1. 46.118
8. Hector Faubel – Aprilia – 1. 46.183
9. Karel Abraham – Aprilia – 1. 46.246
10. Alex Debon – Aprilia – 1. 46.287
11. Lukas Pesek – Aprilia – 1. 46.374
12. Mattia Pasini – Aprilia – 1. 46.506
13. Alex Baldolini – Aprilia – 1. 46.743
14. Manuel Poggiali – Gilera – 1. 47.337
15. Eugene Laverty – Aprilia – 1. 47.364
16. Imre Toth – Aprilia – 1. 47.619
17. Hector Barbera – Aprilia – 1. 48.005
18. Fabrizio Lai – Gilera – 1. 48.449
19. Ratthapark Wilairot – Honda – 1. 49.079
20. Russel Gomez – Aprilia – 1.49.900
21. Doni Pradita – Yamaha – 1.50.031

20081902sic_G.jpg
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top