oops164
Smed
Så filma allt när man kör är inte att leka polis då?
Nä men i en ev försäkringsprocess kan det vara bra att ha bevis.
Det var ett fall på E6an för ett par år sedan. Ett äldre par låg i V-fil på motorvägen och puttrade. En bil kommer upp bakom men dom vägrar flytta på sig. Bilisten bakom tröttnar och kör om i H-filen. Det äldre paret följer då efter bilen tills den stannar, fotar föraren och polisanmäler honom. Föraren som körde om till höger blir dömd, det äldre paret som körde i V-filen klarar sig utan påföljd.
För att du inte visste skillnaden?
Men det är alltså olagligt att gå om på insidan på 90+ vägar.
Å andra sidan är det också olagligt att ligga i ytterfil när det är fritt till höger.
Men gissa vem polisen jagar när de ser en omkörning på insidan? p
Det jag syftade på är att det är ju inte olagligt att gå om till höger om det är kö, vilket det rimligtvis måste vara om det ligger nån o blockar i yttern
Räknas dock inte som stopp om det rullar!!!
Det kan jag tala om, i.a.f. när det gäller mig själv då jag blivit omkörd på insidan just på grund av att jag satt i andra tankar och inte riktigt hade koll bakåt. Hade själv kört om en stund innan och höll lite högre hastighet än genomsnittet så jag blev kvar till V i mina egna tankar tills en stor Chrysler visslade om till höger.Blir lite förvånad över vad en del skriver och jag kan inte låta bli att fundera på hur de själva skulle reagera om det tex blev omkörda på insidan.
Det kan jag tala om, i.a.f. när det gäller mig själv då jag blivit omkörd på insidan just på grund av att jag satt i andra tankar och inte riktigt hade koll bakåt. Hade själv kört om en stund innan och höll lite högre hastighet än genomsnittet så jag blev kvar till V i mina egna tankar tills en stor Chrysler visslade om till höger.
Tyckte det mest var lite skämmigt då jag brukar sätta en ära i att ha koll bakåt så jag kan flytta mig för snabbare fordon men just den här morgonen var jag uppenbarligen inte riktigt på topp.
Det jag syftade på är att det är ju inte olagligt att gå om till höger om det är kö, vilket det rimligtvis måste vara om det ligger nån o blockar i yttern
På höger sida.
Undantag 1: Tillåtet om körfälten leder till olika färdmål.
Undantag 2: Tillåtet om det är tät kö i alla körfält.
Undantag 3: Tillåtet om bilarna är i olika körfält vid en korsning.
Undantag 4: Tillåtet om hastighetsbegränsningen är max 70 km/h och det finns minst 2 markerade körfält i samma riktning.
Undantag 5: Tillåtet att passera till höger om ett fordon som tänker svänga vänster.
Risken är stor att man missar en hoj som kommer ikapp med en hastighet man inte räknar med.Jag har själv för en jäkla massa år sedan blivit omkörd på insidan, dock av mc vilket passar bra till ämnet. Låg o körde i höger körfält passerade Södertälje med bilen i laglig hastighet. Såg i ögonvrån och backspegel att det kom en bil bakifrån, men den körde aldrig om. 2 sekunder senare kom förlagan till ghost rider farande på insidan med högsta volym på ljudförstärkarna. Sedan satte bilen i min döda vinkel fart, det var visst en polisbil som hade tänkt sig att spärra hojen, men det gick ju inte så bra.
Rost i kallingarna.....
Kö behöver väl inte stå still? dessutom är det svårt att passera då
Att filma hindrar inte någon annan i trafiken, och utsätter inte heller någon annan i trafiken för fara. De som leker polis brukar göra båda.Så filma allt när man kör är inte att leka polis då?
Vem fasen har råd att köra en sådan idag?
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|