Visa hänsyn mot idioter?

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Så filma allt när man kör är inte att leka polis då?

Beror ju på hur det används.
Det går ju att använda för att skydda sig själv rättsligt vid en olycka.

Men nog är man sugen på att dra upp en del idioter på YouTube om man nu skulle filma.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det var ett fall på E6an för ett par år sedan. Ett äldre par låg i V-fil på motorvägen och puttrade. En bil kommer upp bakom men dom vägrar flytta på sig. Bilisten bakom tröttnar och kör om i H-filen. Det äldre paret följer då efter bilen tills den stannar, fotar föraren och polisanmäler honom. Föraren som körde om till höger blir dömd, det äldre paret som körde i V-filen klarar sig utan påföljd.

:dummer

Som du förklarar det så måste han ha erkänt och skulle han ha klarat sig undan om han nekat.

Gummi Tarzan

örnörn
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
Svart/ grå kronan duo s
Jag har några rondeller att passera innan jag kommer till jobbet, det händer titt som tätt att medtrafikanter, trots ögonkontakt, bara ger sig ut precis framför. När jag då med uppgivet kroppsspråk skriker "va fan gör du" så har jag hittills bara fått en gomorron hälsning tillbaka. Folk borde gå o lägga sig tidigare så dom orkar tänka när dom skall fara till sitt arbete.
Motorvägskörning där medtrafikant ligger o sniglar sig i vänster körfält kan vara rätt störande. Där brukar jag försöka visa mig i alla speglar som bilen har, med både hel o halvljus. Fungera inte det brukar jag lite försiktigt smyga upp på insidan för att söka kontakt med förare, vilken i alla fall jag varit med om utom ett har suttit i helt andra tankar. Sedan går det bra att välja mellan att fullborda omkörningen eller backa och låta bilen gå in i höger körfällt för att sedan göra ett korrekt omkörning. I det enda fallet där föraren uppenbart ej har suttit i andra tankar. då denna och jag haft ögonkontakt via innerbackspegel så har jag helt enkelt torkat av denne på det enda rätta sättet..

Blir lite förvånad över vad en del skriver och jag kan inte låta bli att fundera på hur de själva skulle reagera om det tex blev omkörda på insidan. Det står en rolig grej lite längre upp där författaren av inlägget tycker det är ok att köra om 4 st bilar i vägrenen, på fel sida, på en avfart, men det är INTE ok att herren i den "lyxiga" Mercedesen visar sitt missnöje genom att lägga sig onödigt nära.
Sedan är det ju så, att skulle du bli trängd vid ett visst tillfälle i trafiken kan du ju alltid visa dig lite större och mognare genom att backa av och låta det bero. Det är ju trots allt så att om man kör som folk så brukar det mesta fungera, för det mesta..

Nu till det värsta JAG vet. Att bli omkörd på motorväg där den omkörande går in bara någon meter framför, och det utan att det finns någon alls som ligger bakom och jäktar denne. Detta gäller både vid bil och mc-körning. Jag är trött på stenskott i rutan och motorhuven, alt hjälm och frontkåpor. Finns det utrymme brukar jag glida över till vänster fil, om inte får jag visa mitt missnöje med helljusen.

Detta var nog allt. Önskar alla en fortsatt trevlig helg!

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Lite komiskt att den frågan ställs här på SH:rolleyes: om andra idioter i trafiken........ glömde att alla sporthojspiloters fasa är tant Agda, Gubben i hatt, sur Volvon, Hockey Morsan i SUVen + alla andra fyrhjuliga idioter :D

moddlaren

Guest
Tjolahej

i dag var en underbar solig höstdag torrt fint väglag ca 10-12 grader kanon således,, rullade ut hojen o foriväg mot Åmål i lagom hastighet o följer trafikrytmen,, svänger av mot Tisselskog o skall vidare mot Långed o Billingsfors,, kommer ned mot Bäckefors o kommer på att det är marknad i Ed..

Svänger av från Bäckefors vägen o kör mot ED:näsblod:näsblod:näsblod här händer det otroliga:gnissla:gnissla en BMW med 4 st Nysvenskar som tillhör arbetsreserven o garanterat intelligensreserv påbörjar en hastig omkörning när dom MÖTER mej..

Ca 20-25 meter före vi skall mötas svänger dessa kompletta totalidioter ut på min körbana i möte,,, Jag skriver ju så jag han väja otroligt nog,, fick stanna lite längre bort o hämta andan så jävla nära var det:död:död mitt knä i princip nuddade backspegeln på BMW,n, ""Motard sitter högt""

O den kompletta idioten till förare skrattade det han jag se när jag panik väjde,, tyvärr ingen gopro kamera för den J-vlen hade jag dragit införrätta helt säkert.

inte ofta jag blir heligt förbannad:mad::mad::mad: men nu är jag det hade jag kunnat åka ikapp så hade jag varit olycklig i kväll pga denna eminenta chaufför.

:4skrika:4skrika Jag hade flått hans katt jävel med en rostig kniv, skurit öronen av hans far malt ner skiten till grisfoder i uruguy,, jag skall skita på den J-elns förfäders gravar, o måtte alla pissmyror bygga bo i grisens könsorgan samt all samlad onska i universum drabba den J-vlns släkt o bekanta,, Den s-tans bakfumlade stepprunkaren:mad::mad:

ursäkta mitt sätt o skriva men det var lite för nära o fronta i ca 90km med en bil

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
För att du inte visste skillnaden? ;)
Men det är alltså olagligt att gå om på insidan på 90+ vägar.

Å andra sidan är det också olagligt att ligga i ytterfil när det är fritt till höger.

Men gissa vem polisen jagar när de ser en omkörning på insidan? :brinnerupp :(

Det jag syftade på är att det är ju inte olagligt att gå om till höger om det är kö, vilket det rimligtvis måste vara om det ligger nån o blockar i yttern ;)

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Blir lite förvånad över vad en del skriver och jag kan inte låta bli att fundera på hur de själva skulle reagera om det tex blev omkörda på insidan.
Det kan jag tala om, i.a.f. när det gäller mig själv då jag blivit omkörd på insidan just på grund av att jag satt i andra tankar och inte riktigt hade koll bakåt. Hade själv kört om en stund innan och höll lite högre hastighet än genomsnittet så jag blev kvar till V i mina egna tankar tills en stor Chrysler visslade om till höger.

Tyckte det mest var lite skämmigt då jag brukar sätta en ära i att ha koll bakåt så jag kan flytta mig för snabbare fordon men just den här morgonen var jag uppenbarligen inte riktigt på topp. :rodnar

Gummi Tarzan

örnörn
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
Svart/ grå kronan duo s
Det kan jag tala om, i.a.f. när det gäller mig själv då jag blivit omkörd på insidan just på grund av att jag satt i andra tankar och inte riktigt hade koll bakåt. Hade själv kört om en stund innan och höll lite högre hastighet än genomsnittet så jag blev kvar till V i mina egna tankar tills en stor Chrysler visslade om till höger.

Tyckte det mest var lite skämmigt då jag brukar sätta en ära i att ha koll bakåt så jag kan flytta mig för snabbare fordon men just den här morgonen var jag uppenbarligen inte riktigt på topp. :rodnar

Jag har själv för en jäkla massa år sedan blivit omkörd på insidan, dock av mc vilket passar bra till ämnet. Låg o körde i höger körfält passerade Södertälje med bilen i laglig hastighet. Såg i ögonvrån och backspegel att det kom en bil bakifrån, men den körde aldrig om. 2 sekunder senare kom förlagan till ghost rider farande på insidan med högsta volym på ljudförstärkarna. Sedan satte bilen i min döda vinkel fart, det var visst en polisbil som hade tänkt sig att spärra hojen, men det gick ju inte så bra.
Rost i kallingarna.....

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Det jag syftade på är att det är ju inte olagligt att gå om till höger om det är kö, vilket det rimligtvis måste vara om det ligger nån o blockar i yttern ;)

I stand corrected.
Fast hastigheten spelar fortfarande in.

Omkörningar & förbud mot omkörning

På höger sida.
Undantag 1: Tillåtet om körfälten leder till olika färdmål.
Undantag 2: Tillåtet om det är tät kö i alla körfält.
Undantag 3: Tillåtet om bilarna är i olika körfält vid en korsning.
Undantag 4: Tillåtet om hastighetsbegränsningen är max 70 km/h och det finns minst 2 markerade körfält i samma riktning.
Undantag 5: Tillåtet att passera till höger om ett fordon som tänker svänga vänster.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har själv för en jäkla massa år sedan blivit omkörd på insidan, dock av mc vilket passar bra till ämnet. Låg o körde i höger körfält passerade Södertälje med bilen i laglig hastighet. Såg i ögonvrån och backspegel att det kom en bil bakifrån, men den körde aldrig om. 2 sekunder senare kom förlagan till ghost rider farande på insidan med högsta volym på ljudförstärkarna. Sedan satte bilen i min döda vinkel fart, det var visst en polisbil som hade tänkt sig att spärra hojen, men det gick ju inte så bra.
Rost i kallingarna.....
Risken är stor att man missar en hoj som kommer ikapp med en hastighet man inte räknar med.
Risken är stor att man väjer höger om man ser den i sista sekunden.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så filma allt när man kör är inte att leka polis då?
Att filma hindrar inte någon annan i trafiken, och utsätter inte heller någon annan i trafiken för fara. De som leker polis brukar göra båda.

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SS
Tre sidor utan att nån ens nämnt att ta fram kjEtTingen direCKt!? Jag är chockad :D
Nu är jag iofs gubbe så jag hänger inte med i uttrycken längre men det där saknar jag lite...

Jag har nog en tendens att bränna om till höger om någon ligger och segar medvetet men oftast tycker jag folk flyttar på sig väldigt snabbt (ibland så man blir rädd att dom ska åka i diket) när man kommer. Antar att det är samma känsla av skam som man själv känner över att tappa kollen på bakomvarande som nån ovan nämnde och som jag själv känner när jag glömmer.

Det jag kan reta mig på förutom folk som tränger sig in precis en halvmeter framför är de som kastar sig in och sedan sänker farten. Varför köra om om du inte har tänkt köra snabbare än den du kör om? Jag vet inte. Brukar sluta med att jag själv petar upp farten ett par km/h och kör om igen men det känns lite fånigt för ett par kilometer senare brukar samma människa komma igen och göra samma sak :)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA