Visa hänsyn mot idioter?

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Kallas för jaktinstinkt och är anledningen till att det oftast är enklare att köra fortare än framförvarande :)
(Som på bana t.ex. ;) )

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Apropå det där med att hamna bakom personer som kör långsamt....

Åkte hem från jobbet en dag i somras, åker på en enfilig 70 väg (åker bil den här dan) och kommer ikapp en traktor som kör gödsel. Han ligger på slutet av en raka, och jag tänker (som den mogna människa jag är) att jag inte ska satsa något och blåsa om på de sista metrarna av rakan, utan lägger mig fint efter med gott om avstånd för att inte verka stressande. Han kör ju traktor liksom, det går inte fortare helt enkelt.

Några hundra meter längre fram ska jag svänga av på en mindre väg som leder hemåt, en sån där "halvfilig väg" om man kan kalla det så (asfalterad skogsväg). Självklart svänger traktorn och dynghögen av också. Jag fortsätter ligga efter tålmodigt och fint, tänker att jag har ganska gott om tid och traktorföraren kommer säkert svänga åt sidan på någon av rakorna eller avfarterna så jag kan glida förbi.

Passerar första och andra stället där det lämpar sig för förbisläpp. Kör ikapp ett par bilar som lägger sig bakom mig. Åker ut på första omkörningsrakan, traktorn ligger mitt i vägen. Vi möter en bil, han fortsätter ligga MITT i vägen och mötande får köra med ena halvan av bilen i gruset på sidan av asfalten. Då minns jag en händelse där jag själv råkade ut för samma sak, jag mötte samma fan dagen innan och fick väja ner i diket för att inte träffa traktorfan.

Fortsätter ligga bakom, mindre tålmodig men fortfarande samma avstånd och funderar på vad det är för idiot som kör egentligen. Kommer ikapp en till bil. Han har en meter till sin högra asfaltskant men ska ändå prompt trycka ner mötande i diket. Kan tilläggas här att det inte är några problem att möta svevias makadam-ekipage på denna väg, och de kör både fortare och väger mer. De har inga problem att möta varandra ens en gång.

Passerar nästa avfart som han kan vika av från... Möter en till bil som får hasa på vägkanten. Kommer ikapp en fjärde bil (ja jag hade gott om tid att kika i backspegeln), börjar bli stressigt bakom mig och bil 2 ligger i mitt arsle, jag håller avståndet till traktorn. Nu kommer vi ut på nästa raka och jag har nu legat bakom traktorjäveln i 6km och tröttnar på att låta ödet avgöra huruvida jag ska få komma hem och sova middag efter att ha jobbat förmiddag 6-14 eller inte, och lägger mig till vänster bakom traktorn med blinkersen på för att visa att nu vill jag faktiskt förbi och att han faktiskt kan glida 1 meter åt sidan så jag kan slinka om.

Ingen reaktion så jag flashar med helljus för att han ska se och fatta. Fortfarande ingen jävla reaktion och han måste vara blind för att undgå 200w extraljusxenon i backspegeln. Ligger kvar där och överväger att tuta men istället räcker jag upp fingret för att visa missnöjet. Bara sekunder efter att fingret åker upp tvärnitar bondjäveln och lägger sig och kör 10km/h. Jag blir förstås ännu mer förbannad dels för att den jävlen uppenbarligen ignorerat mig med flit och nu vill dryga med mig ännu mer genom att sakta ner. Som tur är dröjer det inte länge innan han i alla fall får upp den ursprungliga farten igen...

200 meter längre fram efter omkörningsförsöket tar jag mitt förnuft till fånga och tar av vänster på en liten grusplan och låter dumskallen åka vidare med sin dynghök och väntar en kvart så att han fan ska ha tagit sig bort från den väg jag tänkt köra.

Efterbliven bondunge som kekat för mycket hästskit eller vad ska man skylla detta på? Jävla trafikfara och misslyckad individ som inte kan visa lite hänsyn tillbaka när jag gör allt jag kan för att inte ligga i arslet på honom och stressa.... Fan alltså...

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
I normala fall brukar jag BARA svära över idioter på vägarna. Jag gör inte mer än så, visar aldrig fingret eller tutar eller så. Men härom kvällen råkade jag ut för den störta idioten hittills. Det blev bara för mycket...

Som vanligt var det väldigt lite trafik när jag skjutsade hem dottern från ridskolan. På en gata genom ett villaområde har vi enfiliga cikaner där ingen har förkörsrätt. Smart va??? När jag närmar mig en av dem kommer det en bil från andra hållet, men jag tänker att han får stanna, eftersom jag kommer till cikanen först. Det gör inte den idioten. Han gasar. Så jag stannar där jag är i cikanens ingång = smalt. Idioten håller fullt mot mig, och bromsar vältigt sent, förmodligen för att skrämma mig, och stannar 0,5 m från min front. Där står vi front mot front.

Då lägger sig idioten på tutan. I ett i övrigt öde och tyst villaområde. Dottern blir rädd och börjar skrika. Idioten försöker tränga sig förbi min bil fast det är smalt. Mot bättre vetande lägger jag i backen, och backar en bit i mörkret. Idioten slår då upp framdörren och viftar och har sig. Stämningen är bra obehaglig. Jag backar en bit till. Nu har jag definitivt backat tillräckligt för att han ska komma förbi, bara han stänger sin förardörr. Men han kör framåt med öppen dörr...

Nu får jag nog. Jag blir skitförbannad! Inser att hela idén med dörren är att mota mig, och hans avsikt är tydligen att jag ska motas låååångt. Så i helvete heller!!! Skitsamma att dottern skriker och är rädd. Jag lägger i ettan.

Jävlar vad fort han fick igen dörren! Jag hann inte ens gasa. :lol

PS. En av de få gångerna i mitt liv som jag seriöst varit rädd för att få stryk av en karl. Situationen var verkligen obehaglig. Bara för att han absolut skulle tränga sig före... :va :arsele

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I normala fall brukar jag BARA svära över idioter på vägarna. Jag gör inte mer än så, visar aldrig fingret eller tutar eller så. Men härom kvällen råkade jag ut för den störta idioten hittills. Det blev bara för mycket...

Som vanligt var det väldigt lite trafik när jag skjutsade hem dottern från ridskolan. På en gata genom ett villaområde har vi enfiliga cikaner där ingen har förkörsrätt. Smart va??? När jag närmar mig en av dem kommer det en bil från andra hållet, men jag tänker att han får stanna, eftersom jag kommer till cikanen först. Det gör inte den idioten. Han gasar. Så jag stannar där jag är i cikanens ingång = smalt. Idioten håller fullt mot mig, och bromsar vältigt sent, förmodligen för att skrämma mig, och stannar 0,5 m från min front. Där står vi front mot front.

Då lägger sig idioten på tutan. I ett i övrigt öde och tyst villaområde. Dottern blir rädd och börjar skrika. Idioten försöker tränga sig förbi min bil fast det är smalt. Mot bättre vetande lägger jag i backen, och backar en bit i mörkret. Idioten slår då upp framdörren och viftar och har sig. Stämningen är bra obehaglig. Jag backar en bit till. Nu har jag definitivt backat tillräckligt för att han ska komma förbi, bara han stänger sin förardörr. Men han kör framåt med öppen dörr...

Nu får jag nog. Jag blir skitförbannad! Inser att hela idén med dörren är att mota mig, och hans avsikt är tydligen att jag ska motas låååångt. Så i helvete heller!!! Skitsamma att dottern skriker och är rädd. Jag lägger i ettan.

Jävlar vad fort han fick igen dörren! Jag hann inte ens gasa. :lol

PS. En av de få gångerna i mitt liv som jag seriöst varit rädd för att få stryk av en karl. Situationen var verkligen obehaglig. Bara för att han absolut skulle tränga sig före... :va :arsele

En fördel med att se ut som mig är att folk väldigt sällan vågar sig på såndär dumheter.

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
kör om på höger om de inte fattar var de ska vara.
Det är ju standard. De flesta i Sthlm ligger i vänsterfilen och trycker, känner sig snabba för de lever livet i "the fast lane", medan högerfilen är tom. Jävlar i backen va man fuckyou-brassar högerfilen då!

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Jag har själv för en jäkla massa år sedan blivit omkörd på insidan, dock av mc vilket passar bra till ämnet.

Men för i H.VETE, byt namn och lämna igen höftskynket! Det gäller även alla andra som gnäller om att bli omkörda på insidan. :dummer

Amerikat har bidragit med två bra trafikregler:

1. Köra om kan man göra på BÅDA sidor, inga konstigheter. Inget magiskt med att köra om på vänster sida.

2. Tillåtet att svänga höger i korsning med rött ljus - det sker på eget ansvar. Är vägen enkelriktad är det även tillåtet att svänga vänster.

Kört en hel del plåtlåda i staterna och dessa 2 regler har aldrig ställt till några konstigheter, snarare tvärtom - bra flyt i trafiken.

:tuttar

Gummi Tarzan

örnörn
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
Svart/ grå kronan duo s
Men för i H.VETE, byt namn och lämna igen höftskynket! Det gäller även alla andra som gnäller om att bli omkörda på insidan. :dummer

Amerikat har bidragit med två bra trafikregler:

1. Köra om kan man göra på BÅDA sidor, inga konstigheter. Inget magiskt med att köra om på vänster sida.

2. Tillåtet att svänga höger i korsning med rött ljus - det sker på eget ansvar. Är vägen enkelriktad är det även tillåtet att svänga vänster.

Kört en hel del plåtlåda i staterna och dessa 2 regler har aldrig ställt till några konstigheter, snarare tvärtom - bra flyt i trafiken.

:tuttar

Ojdå. Tog du åt dig?
Väx upp....

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Med hoj, jag kör om när jag kommer ikapp och där det finns plats, helst på vänster sida men jag är inte omöjlig...
Med bil brukar dom flesta flytta på sig, men det beror kanske på att jag inte kör någon liten bil.
Någon har väl blinkat med helljuset när jag passerat med bil på höger sida men jag brukar kvittera med att blinka höger, och ja, det är olagligt att köra i vänster fil när höger är tom.
Kan en gammal gubbe köra efter så har du inte så bråttom från början.

Fredrik:va

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
och ja, det är olagligt att köra i vänster fil när höger är tom.

Jag skulle gärna se var den lagen finns, för jag kan inte minnas att jag sett det, även om jag självfallet tycker att folk ska hålla sig till höger.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag skulle gärna se var den lagen finns, för jag kan inte minnas att jag sett det, även om jag självfallet tycker att folk ska hålla sig till höger.

Från Trafikförordningens andra kapitel, 1 §
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

Från tredje kapitlet
7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.

37 § När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet. Detta gäller dock inte på sådan väg som avses i 7 § fjärde stycket.

Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik.

Last edited by a moderator:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Från Trafikförordningens andra kapitel, 1 §

Från tredje kapitlet

Tackar. :tummenupp Mitt minne måste ha gått sönder, för nu när jag läser texten är jag väldigt säker på att jag läst den förut.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Du skulle kört efter till han stannade o pratat vett med honom. Eller om det gick så sakta tagit upp mobilen o filmat o visat honom. Jävla idiotbonde.

De bönderna som inte släpper om bilköer släpper inte om dem just specifikt för att jävlas.

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
De bönderna som inte släpper om bilköer släpper inte om dem just specifikt för att jävlas.

Jag har ju full förståelse för att de som kör traktor dagarna i ända inte vill stanna och eller åka åt sidan så fort det kommer en hetsig bilist eller hojåkare och lägger sig i röven på dem, men somsagt den här fan låg jag bakom nästan 6km och inte ett minsta tecken på att vilja släppa förbi, så det måste ju vara ren jävelskap eller bara brist på iq helt enkelt... Skulle inte förvåna mig om han var sur på mig för "incidenten" dagarna innan

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA