Vobbel och fjädringsinställningar....

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
Idag vobblade hojen till rejält. Swempo, tylösandtobbe och fluppen såg det hela. Nu funderar jag på om det bara var grus på vägen eller ojämnvägbana.. eller kanske fel inställd framdämpare?? Jag har den ganska mjuk fram och rätt hård bak.
 

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
Asylum_Nakaza skrev:
Idag vobblade hojen till rejält. Swempo, tylösandtobbe och fluppen såg det hela. Nu funderar jag på om det bara var grus på vägen eller ojämnvägbana.. eller kanske fel inställd framdämpare?? Jag har den ganska mjuk fram och rätt hård bak.


Har du gaffeln så mjuk att den bottnar för lätt i kombination med för hård bakfjädring så hård att hjulet kanske stutsar i ojämnheter så kan den säkert börja vobbla.


Prova lite mjukare bak och lite hårdare fram inte omöjligt att hojen går bättre då.
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
den bottnar inte fram, den är bara mjukare.. jag har skruvat mycket på dämparna. den är hårdare bak men inte så hård att baken studsar när jag bromsar.
inte vad jag känner till åtminstonde...

jag kör 30 fram och 40 bak i lufttryck me.. ifall du undrade.. 120-70-17 och ett 190-50-17.
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Asylum_Nakaza skrev:
Idag vobblade hojen till rejält. Swempo, tylösandtobbe och fluppen såg det hela. Nu funderar jag på om det bara var grus på vägen eller ojämnvägbana.. eller kanske fel inställd framdämpare?? Jag har den ganska mjuk fram och rätt hård bak.

Skitsvårt ämne blir ännu svårare med den sparsamma infon du ger. Börja med däcken. Däck gör konstiga saker.

Jag körde en hoj med gaffel typ fjong-fjong-fjong. Den ville vobbla. Det som saknades var retur o komp dämpning. Fjädrarna var i o f s klena. Men ökad dämpning var det viktigaste.

Om du tror att du är helt off(som jag är med en fräsch Öhlinare med helsikes för hård fjäder bak samt trötta fjädrar fram, kompenserad med för mycket olja o bla bla) - Sätt dig på en hyfsatt väljusterad hoj o hoppa o känn lite. Bara så att man vet vilket håll det är till rätt fotbollsplan. Jag lärde mig en del om min hoj bara av att sitta o hoppa o jukka på en Dukke.


(Borde inte skriva om sånt här. Har ingen koll. Sorry)

Kolla bra info på

http://www.speedmadness.com/setup_your_bike.html

Håkan
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
jag har de exakta inställningarna på både fram och bakdämpare i en annan tråd på NCS-forumet. ska bara leta upp den....

min dämpare är mjuk fram, ville bara veta om det var det som orsakade vobblet.

edit: inställningar
fram
30 psi
4 comp, 6 retur (från max)
1 cm preload (gissar på 4.5 markeringar)

bak
4.5 comp, 3 retur (från max)
preloaden visste jag inte hur ja skulle mäta... vet iaf att det är 61.5 cm från bulten som håller bakhjulet upp till nyckelhålet för kutsen. :tummenupp när hojen står på centralstöd, med full tank.
 
Last edited:

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
jag höjde returfjädringen fram 1 klick till mot max. detta hjälpte mycket. hojen är stabilare osv osv..
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Asylum_Nakaza skrev:
jag har de exakta inställningarna på både fram och bakdämpare i en annan tråd på NCS-forumet. ska bara leta upp den....

min dämpare är mjuk fram, ville bara veta om det var det som orsakade vobblet.

edit: inställningar
fram
30 psi
4 comp, 6 retur (från max)
1 cm preload (gissar på 4.5 markeringar)

bak
4.5 comp, 3 retur (från max)
preloaden visste jag inte hur ja skulle mäta... vet iaf att det är 61.5 cm från bulten som håller bakhjulet upp till nyckelhålet för kutsen. :tummenupp när hojen står på centralstöd, med full tank.

Börja med att höj trycket fram till 2,5 bar ~36 psi, och ~2,8 bar ~40 psi bak.

Här e annars en tråd som nån fiffig typ skrivit :rodnar :

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=2081&highlight=framgaffel
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
jag tycker inte man ska ha så mycket tryck i framdäcket. jag kör ett pilot sport fram och ett dunlop 207 rr bak. 30/40 psi.
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
ja har provat mig fram, körde 2.5 innan. så som ja kör verkar 30 psi fungera bäst. 40 psi är nästan samma som rekommenderat tryck.
 

Zvugge

Touring Nisse #64
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
EU moppe, Kina Minimoto å en liter adrenalin
Personligen kör jag mer retur än kompression. Returen har jag på Max och compression på ca 6 från max (ban inställning lite väl hårt på gata).

jag skulle nog öka returen och minska kompresionen
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
vägarna här är inte de bästa. jag måste ha lite mjukare inställningar annars jobbar inte dämpare som de ska. tycker jag....
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Asylum_Nakaza skrev:
jag tycker inte man ska ha så mycket tryck i framdäcket. jag kör ett pilot sport fram och ett dunlop 207 rr bak. 30/40 psi.

Om jag har fattat det rätt så har du:
- kombinerat ett sportframdäck med ett supersport-bakdäck
- kör med felaktigt däcktryck

Har du sen höjt hojen lite bak eller sänkt fram så har du gjort allt jag kan komma på för att få hojen nervös! Ungefär som att sätta i sportfjädring i hojen och klaga över att den är stötig

Antingen har du ju skruvat bort dig totalt eller så har du ställt chassiet riktigt vasst: i vilket fall som helst så är lösningen inte enkel eftersom du verkar trivas med hojen:
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
jag trivs med hojen. vill ha den inställd så den kan svänga. men en bra inställt race-hoj är hetsig, eller hur? det jag funderade på var om det i det stora hela var något grovt fel jag hade gjort med tanke på inställningarna. synd att inte nån av race-grabbarna har en zx9:a, då kanske jag hade kunnat få några riktigt bra tips på dämparinställningar.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Asylum_Nakaza skrev:
....men en bra inställt race-hoj är hetsig, eller hur?....

Ja då så?! Styrdämpare, placering i sadeln och körförmåga är det du har kvar att välja på.... OCH att du kombinerar däck hit o dit.

Asylum_Nakaza skrev:
....? det jag funderade på var om det i det stora hela var något grovt fel jag hade gjort med tanke på inställningarna. synd att inte nån av race-grabbarna har en zx9:a, då kanske jag hade kunnat få några riktigt bra tips på dämparinställningar.

Det finns inget facit! Det som funkar för mig funkar inte nödvändigtvis för dig.

Inte heller är 3 klick på din hoj detsamma som 3 klick på en annan Kawa. Prylarna slits, oljan är begagnad osv osv.
 
Last edited:

Zvugge

Touring Nisse #64
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
EU moppe, Kina Minimoto å en liter adrenalin
Hjälpte en kompis med hans Zx9 på bana. Vi fick till den ganska bra det enda var att framdäckt studsade lite vid hård inbromsning men där misstänkte vi framdäcket som var slitet (pilot sport). Dessutom annat märke än bak.

Inställningarna vi hade var mycket retur och lite mindre kompression. Förspänningen var ställd efter hans vikt (mäta häng och grejer).
Vi körde bara med 2Kg luft fram och bak, lite mer ska man ha för gatkörning.
Sen i höjde vi den lite bak mot slutet och fick den lite mera snabbsvängd men kör man gata så är ZX9 nog nervös utan att höja bak.
 
Last edited:

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
jag har en styrdämpare på hojen. det är en toby-dämpare. har den på ca 25% av styrkan, det blir väldigt hårt annars. jag sitter emot tanken så mycket det går, tycker man har mer känsla över vad man har hojen då. körförmåga? hmm... jag är ju ny på kortet men kör inte över den egna förmågan, det kan blackninja och fluppen intyga.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top