Vobbel och fjädringsinställningar....

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Asylum_Nakaza skrev:
om jag frågar snällt, kan inte jag få ett snällt svar då?
Beror på om du är intresserad att få ett riktigt svar eller det svar du förväntar dig.

lokke: jag VET ingenting, men jag känner när bakdelen på hojen skakar, på samma sätt ser fluppen det när han ligger bakom mig. ungefär så fungerar det. fluppen, phear och affe_r1 var ute och såg det idag.
det är klart jag skyller på hojen. mina egen förmåga förbättras sakta, detta kan jag inte göra nått åt. tycker du inte sammtidigt att jag borde ställa in dämparna på hojen?
hojen var standard innan jag började justera dämparna. jag sitter inte klumpigt på hojen, jag förstår innebörden av att göra detta. hade jag suttit som en klump så hade hojen inte vart körbar. som jag sa idag: "accelerar jag inte mjukt genom hela kurvan så klagar hojen".. sen justerade jag en sak på hojen, nu går den lite bättre igen... fast jag är fortfarande inte nöjd.

Så nu grundas fjädringsverksamheten på vad några andra mer eller mindre kompetenta personer SER när ni är ute å kör?

Att sitta klumpigt var bara ett exempel. Infon finns i mitt meddelande, men justera i frid bara, jag ger upp...
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Asylum_Nakaza skrev:
corbendallas: det ligger inte i mitt intresse att du skall tycka bra om mig.

Okej??? Inte för jag bryr mig så mkt men jag har aldrig sagt nåt om vad jag tycker om dig. Skitsamma.
Lycka till med fjädringen, huvudsaken är ju att du är nöjd. Men om du vill veta och förstå vad du egentligen pysslar med ska du nog läsa igenom tråden igen...
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Asylum_Nakaza

Har du läst dokumenten från Öhlins? Har du läst grundläggande inställningsprocedurer? Har du läst tipsen från länken i denna tråd? Har du skaffat dig basic koll på hur det hänger samman?

Jag frågar därför att det brukar funka rätt bra om man dyker litegran i ämnet(en). Om du inte gör det blir det svårt. Det finns inga genvägar. Om du tar hojen till en expert så kommer de förmodligen börja med första kvarten första lektionen - statiskt sag. Sen går man vidare med resten. Det finns standard procedurer för allt. De e ba o sätta igång. Läs en timme eller två. Sätt igång sedan.

/håkan
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Asylum_Nakaza skrev:
om jag frågar snällt, kan inte jag få ett snällt svar då?
....

Vi har ju försökt att förklara och du ensvisas med att spinnavidare i fel ände. Flera av oss har skruvat mycket fjädring utan att bli duktiga och du kommer och "snackar" . Vi har ju försökt förklara att du har börjat fel och du envisas med att misstro oss och fundera över dämpningen ett klick hit eller dit.

Du har en däckskombination på som gör det finlir du påstår dig utöva helt omöjligt. Att kombinera två olika typer av däck och dessutom olika märken är något av en dödssynd i sammanhanget om man verkligen inte har total koll. Jämförelsevis blir en hoj som lirar bra med Pirelli-slicks ofta otroligt svårkört med Michelin dito.

Din kombination av däck tyder på att de är olika mycket slitna.

Du har inte någonstans kommenterat våra kommentarer om ovanstående utan envist diskuterat dämpning.

Du har inte heller nämnt hänget som vi alla envisas med att peka på.

Du envisas med att ett klick gör en avgörande skillnad men har inte nämnt när du senast byta olja i gaffel. Inte ens kittade gafflar ger stor skillnad på ett klick.

Du felsöker i fel ände och lyssnar inte på de vänliga svaren. Då blev Lokke övertydlig, men samtidigt höll han sig ifrån att gå över gränsen tycker jag.
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
det blir säkert bra grabbar... nu ska jag sova.

ja, jag har kollat hänget. ja, jag här läst dokumment från öhlins hit och dit osv...

orkar inte bråka mer med er. hörs imorgon. sov gott nu.
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Asylum_Nakaza skrev:


ja, jag har kollat hänget. ja, jag här läst dokumment från öhlins hit och dit osv...

Gomorron. Då är det bara att sätta igång med justering av sag utan o med förare. Fram o bak. Ta med penna, papper och mormor eller annan medhjälpare som håller hojen samt gör mätningarna. När du gör det får du automatiskt bra indikation på om fjädrarna har rätt styrka eller ej. (T ex: Du får till hänget med förare. Men du måste ha så mycket preload att hänget utan pilot - uteblir. Då är fjädern för klen till din vikt.)

På't ba

/Håkan
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag hakar på den här tråden lite, för nu har jag också pillat på mina fjädringsinställningar, trots att jag bara haft kort i ett år och inte kört massa bana :).

Jag har hela tiden tyckt att bakfjädringen varit för mjuk och efter att ha läst en uppsjö med information (fan, det är ju en hel vetenskap) samt hittat en bra artikel där dom gav exempel på inställningar för tre olika förare med olika vikt (iofs för en Daytona, men det är ändå snarlikt) så skred jag till verket och justerade bakre kompressionsdämpningen samt främre förbelastning och returdämpning.

Det visade sig att bakre kompressionsdämpningen var ställd till 3 varv från hårdast, men enligt manualen så skall orginalinställningen vara 1.5 varv från hårdast, det lär väl vara därför den kändes mjuk. Jag ställde ned den till 0.75 varv från hårdast.

Nu efter en provrunda så måste jag säga att hojen känns betydligt bättre för min vikt (ca 105 kilo :eek: :)) så jag måste hålla med Asylum_Nakaza i del, visst måste man väl kunna få justera sin dämpning utan att vara RR-proffs? Orginaldämpningsinställningarna kan ju inte passa alla rakt av?

Visst är det inget man ska pilla på planlöst, men hellre testa sig fram till en bra inställning som ger bäst köregenskaper för ens egen kroppsvikt och körstil än att låta bli, bara för att man inte är kungen över alla motorcyklar?
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Håller med fullständigt. Rattar är till för att ratta på(eller klämma, så är det sagt)

Ämnet är så svårt och det är nog omöjligt att ge tips på hur man skall göra för att fixa det där eller det här problemet. Jag har själv ingen bra koll. Bästa är väl kanske att göra som du gjorde. Läsa lite och sen testa justera o testa.. Sen är det ju en jättekompromiss. Kanske funkar perfekt på lite ojämn väg och sportig körning men samtidigt svajig och ostadig och värdelös på slät bana. Det blir ju omöjligt att "lära" någon hur man skall göra. Det är för många parametrar. Man måste kanske lära sig själv.

Jag tror den något frustrerade tonen i tråden var pga detta.

/h
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
sgtpepper skrev:
Nu efter en provrunda så måste jag säga att hojen känns betydligt bättre för min vikt (ca 105 kilo :eek: :)) så jag måste hålla med Asylum_Nakaza i del, visst måste man väl kunna få justera sin dämpning utan att vara RR-proffs? Orginaldämpningsinställningarna kan ju inte passa alla rakt av?

Visst är det inget man ska pilla på planlöst, men hellre testa sig fram till en bra inställning som ger bäst köregenskaper för ens egen kroppsvikt och körstil än att låta bli, bara för att man inte är kungen över alla motorcyklar?

Jovisst kan man även som nybörjare dona med fjädrings inställlningarna på det vis som du gjort, dvs sök efter mängder med info å på så sätt bilda sig en någorlunda uppfattning om att få en inställnings som är ett bra utgångsläge, MEN det är den där lilla egna justeringen som man själv gör för att man tycker att hojen uppför sig si å så, som man som nybörjare ska hålla sig ifrån.

Angående fjädringstips så kommer det alltid att finnas flera sorters "experter". Man väljer själv vilka man vill tro på.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Azylum: Ring mej på 070-5926817 så kan jag stanna till i stan nån kväll och hjälpa dej. Förvänta dej inga mirakel, men en sjysst grundinställning ska jag väl klara att fixa åt dej :tummenupp
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
håkanolsson skrev:
Jag tror den något frustrerade tonen i tråden var pga detta.

/h

Den frustrerande tonen kommer från att det finns personer som med 1 års erfarenhet som hellre vill ge råd än få råd.
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Lokke skrev:
Den frustrerande tonen kommer från att det finns personer som med 1 års erfarenhet som hellre vill ge råd än få råd.

Lokke,

Jag syftade på mig själv och ingen annan när jag skrev så :D Kände mig så sarkastisk att jag var tvungen att mjukna lite.

(Passar på att spåna vidare)

Kollade på Moto GP nyss och kom på att jag de senaste åren sett att de bromsar ju för fanken lååångt in, nästan fram till apex. Hmmm, Det där initial-60/40-drivet verkar inte riktigt komma igång alls. Istället hör man 4orna börjar gorma efter apex först.

Men det kanske är dom det och det skall man absolut inte försöka kopiera?
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top