Vobbel och fjädringsinställningar....

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
vadå ta sig till finland? det hade vart en kul grej visst, helt klart. men jag vill inte...

jag ställer inte in mina dämpare för att köra bana, jag försöker ställa in dem så att de lättare kan arbeta med den ojämna vägbana som jag har på mina favvoritvägar.
jag sänkte komp både fram och bak, dämparna blev mjukare av detta.

jag skruvar inte på dämparna för att jag tror det är där felet sitter. jag vet att jag är ny på kortet och förstår innebörden med det. däremot förstår jag att man bara inte kan ha orginal inställningarna när kör som jag gör. jag ändrar för att se vad för skillnad det blir med bättre justerad fjädring, inget annat.
jag känner mig mera säker på hojen när dämparna jobbar som de ska dessutom. de av er som verkligen är snabba på banan förstår att dämpare SKA justeras och att man inte kan köra med inställningar som var menade för en person på 68 kilo i en hastighet av max 110 km/h, när jag väger 95 kilo med full utrustning och alldrig ligger under 150 på kurviga favvoritpartier...

nu ska jag och fluppen ut och köra en runda.
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Asylum_Nakaza skrev:
vadå ta sig till finland? det hade vart en kul grej visst, helt klart. men jag vill inte...

jag ställer inte in mina dämpare för att köra bana, jag försöker ställa in dem så att de lättare kan arbeta med den ojämna vägbana som jag har på mina favvoritvägar.
jag sänkte komp både fram och bak, dämparna blev mjukare av detta.

jag skruvar inte på dämparna för att jag tror det är där felet sitter. jag vet att jag är ny på kortet och förstår innebörden med det. däremot förstår jag att man bara inte kan ha orginal inställningarna när kör som jag gör. jag ändrar för att se vad för skillnad det blir med bättre justerad fjädring, inget annat.
jag känner mig mera säker på hojen när dämparna jobbar som de ska dessutom. de av er som verkligen är snabba på banan förstår att dämpare SKA justeras och att man inte kan köra med inställningar som var menade för en person på 68 kilo i en hastighet av max 110 km/h, när jag väger 95 kilo med full utrustning och alldrig ligger under 150 på kurviga favvoritpartier...

nu ska jag och fluppen ut och köra en runda.

Du skruvar inte på dämparna för att du tror att det är där felet sitter? Varför gör du det då? För att du anser att du VET?

Om din hoj har fjädring som är anpassad för en 68kg förare och du är 95kg, så finns det ingen justering i världen som får den fjädringen att uppföra sig som den ska utan att byta komponenter.

Hur kan man säga att en hoj är avsedd för den å den farten?? 110km/h är alldeles tillräckligt på vissa ställen, och för dig att säga att du aldrig ligger under 150km/h på dina kurviga favoritvägar e lika väsentligt i det här fallet som att jag enbart åt joughurt i morse före jag kom till jobbet. Jag vet att jag förutom moralkärring nu även har intagit rollen som sur å grinig gubbe, men jag får allergiska utslag å hörntänderna växer ut när jag hör för mycket skitsnack på en gång.

Det du gör är en typisk nybörjar miss, de fel som uppstår när man ger sig ut å ska börja köra fort skyller man automatiskt på hojen, När det i själva verket är en själv som endera sitter fel(styvt/stelt/osmidigt) och förväntar sig att hojen ska "ta hand om" allt, eller för mycket/lite mycket gas vid fel tidpunkt eller nåt annat som man som ovan förare inte uppfattar. Och har man då en hoj med en hel massa rattar å grejs att skruva på så gör man ju det på jakt efter den "rätta inställningen", i bästa/värsta fall med tips från mer eller mindre kompetenta personer som försöker rätta ett fel som beskrivs av en nybörjare....

Och säga vad man vill, om du kört hoj i ett år, så oberoende om du är en blivande Rossi, så är du ännu en nybörjare och jag tror knappast att du vet fulla betydelsen av diverse juxas med stötdämpar inställningarna, än mindre om du höjt/sänkt, fram/bak. Det vet inte en stor del av tävlingsförarna. Och jag vill på inget sätt säga att JAG vet så mycket om det fastän jag kört tung hoj i ca 12 år ~100 000km, å 3 år bana, det är därför jag har en hoj där det inte finns så värst mycket inställningsmöjligheter... :rolleyes:

Med skräck blandad nyfikenhet så vore det intressant att få reda på om din hoj var helt standard förrän du började juxa med den, å vilka saker du har gjort, och i vilken ordning dom har gjorts?

Om du gjort det ordentligt så har du utgått från standard chassi inställningar. Och därifrån kollat om du har rätt fjädrar fram för din vikt (med hjälp av att mäta sag), och om du hamnar att byta fjädrar framtill så hamnar du också att chimsa om/"revalva" (fin svenska, jag vet) så att du får ett anpassat justerings område som passar dina nya fjädrar, kan ju beställa hela kittet från www.racetech.com eller öhlins eller motsvarande, dom har även uppgifter på vilken olja du skall använda. Eller skicka iväg gaffel till maxxton eller nåt annat ställe där dom fixar det hela, anpassat för din vikt å körstil.(ett litet tips, det är inte tillräcklig info att säga att "Jag brukar köra minst 150km/h på mina kurviga favorit vägar... ;) ) ...och DÅ, efteråt kan man börja försöka ställa in det hela, genom att först mäta sag........ Å sen är det bakdämparen, samma sak, börja med att kolla om du har rätt fjäder för din vikt å körstil.

När du sen har en fungerande fjädring och tagit dig tid att bli van vid den och det chassi du har, och vet hur det uppför sig i olika situationer så DÅ kan man börjar juxa vidare med att ex höja bak och/eller sänka fram om man vill ha ett mera snabbstyrt chassi, coh se hur detta sen i sin tur påverkar fjädringen.

För så länge du kör med (bl a) fel fjädrar fram så kommer inte chassit att uppföra sig som det ska heller.
 
Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Lokke skrev:
Du skruvar inte på dämparna för att du tror att det är där felet sitter? Varför gör du det då? För att du anser att du VET?

Om din hoj har fjädring som är anpassad för en 68kg förare och du är 95kg, så finns det ingen justering i världen som får den fjädringen att uppföra sig som den ska utan att byta komponenter.

Hur kan man säga att en hoj är avsedd för den å den farten?? 110km/h är alldeles tillräckligt på vissa ställen, och för dig att säga att du aldrig ligger under 150km/h på dina kurviga favoritvägar e lika väsentligt i det här fallet som att jag enbart åt joughurt i morse före jag kom till jobbet. Jag vet att jag förutom moralkärring nu även har intagit rollen som sur å grinig gubbe, men jag får allergiska utslag å hörntänderna växer ut när jag hör för mycket skitsnack på en gång.

Det du gör är en typisk nybörjar miss, de fel som uppstår när man ger sig ut å ska börja köra fort skyller man automatiskt på hojen, När det i själva verket är en själv som endera sitter fel(styvt/stelt/osmidigt) och förväntar sig att hojen ska "ta hand om" allt, eller för mycket/lite mycket gas vid fel tidpunkt eller nåt annat som man som ovan förare inte uppfattar. Och har man då en hoj med en hel massa rattar å grejs att skruva på så gör man ju det på jakt efter den "rätta inställningen", i bästa/värsta fall med tips från mer eller mindre kompetenta personer som försöker rätta ett fel som beskrivs av en nybörjare....

Och säga vad man vill, om du kört hoj i ett år, så oberoende om du är en blivande Rossi, så är du ännu en nybörjare och jag tror knappast att du vet fulla betydelsen av diverse juxas med stötdämpar inställningarna, än mindre om du höjt/sänkt, fram/bak. Det vet inte en stor del av tävlingsförarna. Och jag vill på inget sätt säga att JAG vet så mycket om det fastän jag kört tung hoj i ca 12 år ~100 000km, å 3 år bana, det är därför jag har en hoj där det inte finns så värst mycket inställningsmöjligheter... :rolleyes:

Med skräck blandad nyfikenhet så vore det intressant att få reda på om din hoj var helt standard förrän du började juxa med den, å vilka saker du har gjort, och i vilken ordning dom har gjorts?

Om du gjort det ordentligt så har du utgått från standard chassi inställningar. Och därifrån kollat om du har rätt fjädrar fram för din vikt (med hjälp av att mäta sag), och om du hamnar att byta fjädrar framtill så hamnar du också att chimsa om/"revalva" (fin svenska, jag vet) så att du får ett anpassat justerings område som passar dina nya fjädrar, kan ju beställa hela kittet från www.racetech.com eller öhlins eller motsvarande, dom har även uppgifter på vilken olja du skall använda. Eller skicka iväg gaffel till maxxton eller nåt annat ställe där dom fixar det hela, anpassat för din vikt å körstil.(ett litet tips, det är inte tillräcklig info att säga att "Jag brukar köra minst 150km/h på mina kurviga favorit vägar... ;) ) ...och DÅ, efteråt kan man börja försöka ställa in det hela, genom att först mäta sag........ Å sen är det bakdämparen, samma sak, börja med att kolla om du har rätt fjäder för din vikt å körstil.

När du sen har en fungerande fjädring och tagit dig tid att bli van vid den och det chassi du har, och vet hur det uppför sig i olika situationer så DÅ kan man börjar juxa vidare med att ex höja bak och/eller sänka fram om man vill ha ett mera snabbstyrt chassi, coh se hur detta sen i sin tur påverkar fjädringen.

För så länge du kör med (bl a) fel fjädrar fram så kommer inte chassit att uppföra sig som det ska heller.

...OCH FEL DÄCK. Det är själve fan att alla glömmer däcken så fort man vänder ryggen till :crash
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
soppatorsken skrev:
Jag tror faktiskt på Loke och sätter emot.
Hur mycket ska vi betta om Asylum tar sig till Finland?

Jag som trodde det var givet var min satsning skulle gå. Jag tänker inte sätta emot nämligen.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Chrille skrev:
...OCH FEL DÄCK. Det är själve fan att alla glömmer däcken så fort man vänder ryggen till :crash

Ähh, det vet du väl. Skruva lite på rattarna på styret o lite på mojängen bak sen kan du köra på vilken backelit som helst!!! :D
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Lokke skrev:
...För så länge du kör med (bl a) fel fjädrar fram så kommer inte chassit att uppföra sig som det ska heller.
:D Ge killen ett break, Lokke. Du hugger ju som en iller med rabies.

Asylum, pumpa däcken till rekomenderat tryck och återställ fjädringen till ursprungsinställningar (fabriks-). Det är, som sagt, viktigare med mil i sadeln än helt korrekta inställningar. Har du konstanta fjädringsinställningar behöver du inte fundera på varför du kör bättre/sämre än förra gången - det beror på dig själv och inte bågen. Och det är du som behöver bli bättre (liksom jag, Lokke, Chrille och alla andra) inte bågen.
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Bingo skrev:
:D Ge killen ett break, Lokke. Du hugger ju som en iller med rabies.

Asylum, pumpa däcken till rekomenderat tryck och återställ fjädringen till ursprungsinställningar (fabriks-). Det är, som sagt, viktigare med mil i sadeln än helt korrekta inställningar. Har du konstanta fjädringsinställningar behöver du inte fundera på varför du kör bättre/sämre än förra gången - det beror på dig själv och inte bågen. Och det är du som behöver bli bättre (liksom jag, Lokke, Chrille och alla andra) inte bågen.

JAG behöver inte bli bättre, jag ÄR redan skit bra.....:crash ....och så är det huvudsaken att man är ödmjuk. ;)

Ok, jag ska försöka spara på krutet lite..... :5sure


(På tal om iller så sköter jag en minkfarm som bäst.....det kan ha smittat av sig lite..... :rolleyes: )
 
Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Bingo skrev:
:D Ge killen ett break, Lokke. Du hugger ju som en iller med rabies.

Asylum, pumpa däcken till rekomenderat tryck och återställ fjädringen till ursprungsinställningar (fabriks-). Det är, som sagt, viktigare med mil i sadeln än helt korrekta inställningar. Har du konstanta fjädringsinställningar behöver du inte fundera på varför du kör bättre/sämre än förra gången - det beror på dig själv och inte bågen. Och det är du som behöver bli bättre (liksom jag, Lokke, Chrille och alla andra) inte bågen.

Men Bingo, du har ju missat hela grejen.
För att citera Asylum själv:
"jo jag har pillat på alla inställningar. vem kör orginal egentilgen och är nöjd med det? hur länge då? jag är inte sån..."

Ser du? Han är inte sån, man ska inte köra original, för det är inte tufft.

"rejsiga inställningar är skönt, vem vill åka på nått som inte kan svänga?"
Du vet väl att originalinställningarna inte svänger på en sporthoj, Bingo??
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
CorbenDallas skrev:
Jag som trodde det var givet var min satsning skulle gå. Jag tänker inte sätta emot nämligen.

Det var ett av mina (miss)lyckade skämt. :(
Du vet humor.

---------------------

Men för att slänga in en ny fråga.
Passagerare kör man inte med på bana men jag har det allt som oftast. Den ni kallar "sag" (vet knappt vad det innebär) förändras antar jag när 70 kg kommer till.
Och hojen blir mer tungstyrd pga mer vikt bak (kan man väl säga?). Finns det nått sätt att förhindra att hojen "sätter sig" så mycket utan att hålla på och pilla med oljer och annat svårt?

Enkla svar om ni har nått ;)
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
soppatorsken skrev:
Det var ett av mina (miss)lyckade skämt. :(
Du vet humor.

---------------------

Men för att slänga in en ny fråga.
Passagerare kör man inte med på bana men jag har det allt som oftast. Den ni kallar "sag" (vet knappt vad det innebär) förändras antar jag när 70 kg kommer till.
Och hojen blir mer tungstyrd pga mer vikt bak (kan man väl säga?). Finns det nått sätt att förhindra att hojen "sätter sig" så mycket utan att hålla på och pilla med oljer och annat svårt?

Enkla svar om ni har nått ;)

Enkelt svar som nog är det bästa också - Mer förspänning bak! Det brukar vara standardtrixet när man lastar tyngre.
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
soppatorsken skrev:
Det var ett av mina (miss)lyckade skämt. :(
Du vet humor.

---------------------

Men för att slänga in en ny fråga.
Passagerare kör man inte med på bana men jag har det allt som oftast. Den ni kallar "sag" (vet knappt vad det innebär) förändras antar jag när 70 kg kommer till.
Och hojen blir mer tungstyrd pga mer vikt bak (kan man väl säga?). Finns det nått sätt att förhindra att hojen "sätter sig" så mycket utan att hålla på och pilla med oljer och annat svårt?

Enkla svar om ni har nått ;)

Mera fjäderförspänning bak. Alltså skruva ihop fjädern bak ett par steg (om du har en bakdämpare som går att ställa stegvist, vill säga) eller så om det är med gängor å låsring alá Öhlins så spänn 2 varv å kolla skillnaden, spänn eller släpp efter beroende på om/hur det ändrade.
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Chrille skrev:
Enkelt svar som nog är det bästa också - Mer förspänning bak! Det brukar vara standardtrixet när man lastar tyngre.

Äh! Fan va han va snabb idag..... :p
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag tror jag kan påminna mig hur det der ut, gängor med en "bricka" som fjärdern "ligger" på. Jag vill inte gå på den sk brickan med rörtång motsv så måste jag ha verktyg eller finns det nått annat bättre sätt?
Här måste tillochmed Asylum kunna hjälpa till, hur ändrar man det?
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
soppatorsken skrev:
Jag tror jag kan påminna mig hur det der ut, gängor med en "bricka" som fjärdern "ligger" på. Jag vill inte gå på den sk brickan med rörtång motsv så måste jag ha verktyg eller finns det nått annat bättre sätt?
Här måste tillochmed Asylum kunna hjälpa till, hur ändrar man det?

Har du orginaldämpare borde det finnas en nyckel bland orginal verktygen som passar i spåret på ringen.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Lokke skrev:
Har du orginaldämpare borde det finnas en nyckel bland orginal verktygen som passar i spåret på ringen.

Orginaldämpare ja, orginal verktygen nej.
En ny sån kostar väl multum antar jag, har typ biltema nått alternativ?
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
soppatorsken skrev:
Orginaldämpare ja, orginal verktygen nej.
En ny sån kostar väl multum antar jag, har typ biltema nått alternativ?

Låna av nån som har, borde väl va ganska samma verktyg som på andra hojar. Åtminstone går det att låna å prova. Tror nog inte att ett sånt verktyg (C-spanner) ska kosta skjortan.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
CorbenDallas skrev:
...Du vet väl att originalinställningarna inte svänger på en sporthoj, Bingo??
Fan vad skönt att höra. Jag har gått runt å trott att mina varvtider beror på undermålig förare. :D
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
om jag frågar snällt, kan inte jag få ett snällt svar då?

corbendallas: det ligger inte i mitt intresse att du skall tycka bra om mig.

soppatorken: "Här måste tillochmed Asylum kunna hjälpa till, hur ändrar man det?" - ville du att jag skulle svara på det, eller klarar du det själv?`

bingo: däcken klagar inte längre, de är okey. men dämparna justeras hela tiden. varje justering som inte leder till hojen uppför sig bättre sparas. på så sätt går det att köra fortare.

lokke: jag VET ingenting, men jag känner när bakdelen på hojen skakar, på samma sätt ser fluppen det när han ligger bakom mig. ungefär så fungerar det. fluppen, phear och affe_r1 var ute och såg det idag.
det är klart jag skyller på hojen. mina egen förmåga förbättras sakta, detta kan jag inte göra nått åt. tycker du inte sammtidigt att jag borde ställa in dämparna på hojen?
hojen var standard innan jag började justera dämparna. jag sitter inte klumpigt på hojen, jag förstår innebörden av att göra detta. hade jag suttit som en klump så hade hojen inte vart körbar. som jag sa idag: "accelerar jag inte mjukt genom hela kurvan så klagar hojen".. sen justerade jag en sak på hojen, nu går den lite bättre igen... fast jag är fortfarande inte nöjd.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top