Victor
Shake that ass!
CorbenDallas skrev:
Gällande tusenlappen så vet jag ju var jag sätter mina pengar...
Jag tror faktiskt på Loke och sätter emot.
Hur mycket ska vi betta om Asylum tar sig till Finland?
CorbenDallas skrev:
Gällande tusenlappen så vet jag ju var jag sätter mina pengar...
Asylum_Nakaza skrev:vadå ta sig till finland? det hade vart en kul grej visst, helt klart. men jag vill inte...
jag ställer inte in mina dämpare för att köra bana, jag försöker ställa in dem så att de lättare kan arbeta med den ojämna vägbana som jag har på mina favvoritvägar.
jag sänkte komp både fram och bak, dämparna blev mjukare av detta.
jag skruvar inte på dämparna för att jag tror det är där felet sitter. jag vet att jag är ny på kortet och förstår innebörden med det. däremot förstår jag att man bara inte kan ha orginal inställningarna när kör som jag gör. jag ändrar för att se vad för skillnad det blir med bättre justerad fjädring, inget annat.
jag känner mig mera säker på hojen när dämparna jobbar som de ska dessutom. de av er som verkligen är snabba på banan förstår att dämpare SKA justeras och att man inte kan köra med inställningar som var menade för en person på 68 kilo i en hastighet av max 110 km/h, när jag väger 95 kilo med full utrustning och alldrig ligger under 150 på kurviga favvoritpartier...
nu ska jag och fluppen ut och köra en runda.
Lokke skrev:Du skruvar inte på dämparna för att du tror att det är där felet sitter? Varför gör du det då? För att du anser att du VET?
Om din hoj har fjädring som är anpassad för en 68kg förare och du är 95kg, så finns det ingen justering i världen som får den fjädringen att uppföra sig som den ska utan att byta komponenter.
Hur kan man säga att en hoj är avsedd för den å den farten?? 110km/h är alldeles tillräckligt på vissa ställen, och för dig att säga att du aldrig ligger under 150km/h på dina kurviga favoritvägar e lika väsentligt i det här fallet som att jag enbart åt joughurt i morse före jag kom till jobbet. Jag vet att jag förutom moralkärring nu även har intagit rollen som sur å grinig gubbe, men jag får allergiska utslag å hörntänderna växer ut när jag hör för mycket skitsnack på en gång.
Det du gör är en typisk nybörjar miss, de fel som uppstår när man ger sig ut å ska börja köra fort skyller man automatiskt på hojen, När det i själva verket är en själv som endera sitter fel(styvt/stelt/osmidigt) och förväntar sig att hojen ska "ta hand om" allt, eller för mycket/lite mycket gas vid fel tidpunkt eller nåt annat som man som ovan förare inte uppfattar. Och har man då en hoj med en hel massa rattar å grejs att skruva på så gör man ju det på jakt efter den "rätta inställningen", i bästa/värsta fall med tips från mer eller mindre kompetenta personer som försöker rätta ett fel som beskrivs av en nybörjare....
Och säga vad man vill, om du kört hoj i ett år, så oberoende om du är en blivande Rossi, så är du ännu en nybörjare och jag tror knappast att du vet fulla betydelsen av diverse juxas med stötdämpar inställningarna, än mindre om du höjt/sänkt, fram/bak. Det vet inte en stor del av tävlingsförarna. Och jag vill på inget sätt säga att JAG vet så mycket om det fastän jag kört tung hoj i ca 12 år ~100 000km, å 3 år bana, det är därför jag har en hoj där det inte finns så värst mycket inställningsmöjligheter...![]()
Med skräck blandad nyfikenhet så vore det intressant att få reda på om din hoj var helt standard förrän du började juxa med den, å vilka saker du har gjort, och i vilken ordning dom har gjorts?
Om du gjort det ordentligt så har du utgått från standard chassi inställningar. Och därifrån kollat om du har rätt fjädrar fram för din vikt (med hjälp av att mäta sag), och om du hamnar att byta fjädrar framtill så hamnar du också att chimsa om/"revalva" (fin svenska, jag vet) så att du får ett anpassat justerings område som passar dina nya fjädrar, kan ju beställa hela kittet från www.racetech.com eller öhlins eller motsvarande, dom har även uppgifter på vilken olja du skall använda. Eller skicka iväg gaffel till maxxton eller nåt annat ställe där dom fixar det hela, anpassat för din vikt å körstil.(ett litet tips, det är inte tillräcklig info att säga att "Jag brukar köra minst 150km/h på mina kurviga favorit vägar...) ...och DÅ, efteråt kan man börja försöka ställa in det hela, genom att först mäta sag........ Å sen är det bakdämparen, samma sak, börja med att kolla om du har rätt fjäder för din vikt å körstil.
När du sen har en fungerande fjädring och tagit dig tid att bli van vid den och det chassi du har, och vet hur det uppför sig i olika situationer så DÅ kan man börjar juxa vidare med att ex höja bak och/eller sänka fram om man vill ha ett mera snabbstyrt chassi, coh se hur detta sen i sin tur påverkar fjädringen.
För så länge du kör med (bl a) fel fjädrar fram så kommer inte chassit att uppföra sig som det ska heller.
Chrille skrev:...OCH FEL DÄCK. Det är själve fan att alla glömmer däcken så fort man vänder ryggen till![]()
soppatorsken skrev:Jag tror faktiskt på Loke och sätter emot.
Hur mycket ska vi betta om Asylum tar sig till Finland?
Chrille skrev:...OCH FEL DÄCK. Det är själve fan att alla glömmer däcken så fort man vänder ryggen till![]()
Lokke skrev:...För så länge du kör med (bl a) fel fjädrar fram så kommer inte chassit att uppföra sig som det ska heller.
Bingo skrev:Ge killen ett break, Lokke. Du hugger ju som en iller med rabies.
Asylum, pumpa däcken till rekomenderat tryck och återställ fjädringen till ursprungsinställningar (fabriks-). Det är, som sagt, viktigare med mil i sadeln än helt korrekta inställningar. Har du konstanta fjädringsinställningar behöver du inte fundera på varför du kör bättre/sämre än förra gången - det beror på dig själv och inte bågen. Och det är du som behöver bli bättre (liksom jag, Lokke, Chrille och alla andra) inte bågen.
Bingo skrev:Ge killen ett break, Lokke. Du hugger ju som en iller med rabies.
Asylum, pumpa däcken till rekomenderat tryck och återställ fjädringen till ursprungsinställningar (fabriks-). Det är, som sagt, viktigare med mil i sadeln än helt korrekta inställningar. Har du konstanta fjädringsinställningar behöver du inte fundera på varför du kör bättre/sämre än förra gången - det beror på dig själv och inte bågen. Och det är du som behöver bli bättre (liksom jag, Lokke, Chrille och alla andra) inte bågen.
CorbenDallas skrev:Jag som trodde det var givet var min satsning skulle gå. Jag tänker inte sätta emot nämligen.
soppatorsken skrev:Det var ett av mina (miss)lyckade skämt.![]()
Du vet humor.
---------------------
Men för att slänga in en ny fråga.
Passagerare kör man inte med på bana men jag har det allt som oftast. Den ni kallar "sag" (vet knappt vad det innebär) förändras antar jag när 70 kg kommer till.
Och hojen blir mer tungstyrd pga mer vikt bak (kan man väl säga?). Finns det nått sätt att förhindra att hojen "sätter sig" så mycket utan att hålla på och pilla med oljer och annat svårt?
Enkla svar om ni har nått![]()
soppatorsken skrev:Det var ett av mina (miss)lyckade skämt.![]()
Du vet humor.
---------------------
Men för att slänga in en ny fråga.
Passagerare kör man inte med på bana men jag har det allt som oftast. Den ni kallar "sag" (vet knappt vad det innebär) förändras antar jag när 70 kg kommer till.
Och hojen blir mer tungstyrd pga mer vikt bak (kan man väl säga?). Finns det nått sätt att förhindra att hojen "sätter sig" så mycket utan att hålla på och pilla med oljer och annat svårt?
Enkla svar om ni har nått![]()
Chrille skrev:Enkelt svar som nog är det bästa också - Mer förspänning bak! Det brukar vara standardtrixet när man lastar tyngre.
soppatorsken skrev:Jag tror jag kan påminna mig hur det der ut, gängor med en "bricka" som fjärdern "ligger" på. Jag vill inte gå på den sk brickan med rörtång motsv så måste jag ha verktyg eller finns det nått annat bättre sätt?
Här måste tillochmed Asylum kunna hjälpa till, hur ändrar man det?
Lokke skrev:Har du orginaldämpare borde det finnas en nyckel bland orginal verktygen som passar i spåret på ringen.
soppatorsken skrev:Orginaldämpare ja, orginal verktygen nej.
En ny sån kostar väl multum antar jag, har typ biltema nått alternativ?
Fan vad skönt att höra. Jag har gått runt å trott att mina varvtider beror på undermålig förare.CorbenDallas skrev:...Du vet väl att originalinställningarna inte svänger på en sporthoj, Bingo??
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
![]() |
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |