Vobbel och fjädringsinställningar....

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Asylum_Nakaza skrev:
ja har provat mig fram, körde 2.5 innan. så som ja kör verkar 30 psi fungera bäst. 40 psi är nästan samma som rekommenderat tryck.

På vilket sätt fungerar 2,0 bättre än 2,5?

Båttåm lain e väl att har du "sportat till" chassit så finns risken för vobbel där, men det är ju därför du har styrdämpare. Om du fick ett vobbel i alla fall så tyder det ju på att du har den för löst ställt.

Överlag så finns ingen kombinerad touring-racing setup som funkar, utan endera. Och en setup för banan funkar helt enkelt inte på landsväg.
 
Last edited:

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
jag tycker framdäcket har för lite grepp om man kör 2.5 kilo, så därför har ja provat mig fram till att använda 2.0 kilo istället. tycker det fungerar bättre.
jag vill ju ha hojen så den svänger lättare, men jag har inte kört på nån bana än...

stället där det släppte var det en grop i vägen och dessutom tror jag det var sand där. det var säkerligen därför det släppte, även om hojen har blivit mer stabil nu när jag har ökat returen fram ett klick.
jag tycker hojen blev mycket mer stabil nu när jag har styrdämpare, förstår inte hur jag har kunnat köra innan utan den. vi får väl se, ska snacka med marcussen om det så får vi se om han kan få till någon bra lösning på dämpar-frågan.
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Asylum_Nakaza skrev:
jag tycker framdäcket har för lite grepp om man kör 2.5 kilo, så därför har ja provat mig fram till att använda 2.0 kilo istället. tycker det fungerar bättre.
jag vill ju ha hojen så den svänger lättare, men jag har inte kört på nån bana än...

stället där det släppte var det en grop i vägen och dessutom tror jag det var sand där. det var säkerligen därför det släppte, även om hojen har blivit mer stabil nu när jag har ökat returen fram ett klick.
jag tycker hojen blev mycket mer stabil nu när jag har styrdämpare, förstår inte hur jag har kunnat köra innan utan den. vi får väl se, ska snacka med marcussen om det så får vi se om han kan få till någon bra lösning på dämpar-frågan.


Så egentligen så baserar du din förändring av däckstrycket på EN händelse som sist å slutligen, möjligtvis, har att göra med lösgrus och inte alls däckstryck? Och en förändring på 0,5 är inte så värst lite....
Känner du en förändring av ETT klick på retur sidan, så tror jag att du är überkänslig.... Hur många klick finns det att tillgå på retur sidan?

Jag vet, jag ÄR kritisk men det har att göra med din profil där det står att du har "gay-lampor som lyser upp hjulen"...... :eek:
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
men de där lamporna är ju gay!!! fast de är bara på när jag glider i stan nattetid och kör sakta och sånt där.

det har under flertal tillfällen släppt lite hit och dit, jag har väl också gjort fel några ggr. men jag har provat olika inställningar vad det gäller däckstrycket fram, och har kommit fram till att 30 psi fungerar.

1 klick känns på min hoj. jag tycker klicken är för stora steg egentligen. jag tycker att 1 klick känns, kan bero på att inställningarna fungerar bättre nu...
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Asylum_Nakaza skrev:
men de där lamporna är ju gay!!! fast de är bara på när jag glider i stan nattetid och kör sakta och sånt där.

det har under flertal tillfällen släppt lite hit och dit, jag har väl också gjort fel några ggr. men jag har provat olika inställningar vad det gäller däckstrycket fram, och har kommit fram till att 30 psi fungerar.

1 klick känns på min hoj. jag tycker klicken är för stora steg egentligen. jag tycker att 1 klick känns, kan bero på att inställningarna fungerar bättre nu...

Nåja, hursomhelst, om vi ska återgå till vobblet, så skulle jag tro att för lågt lufttryck i framdäcket inte gör saken bättre.

Får jag fråga hur mycket/hur länge du kört hoj?
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
jag har inte kört hoj mer än ett år. men det handlar ju om känslan, om jag inte känner att det finns grepp då finns där inget grepp. eller hur? dessutom har man mer grepp eftersom däcket får en större yta att arbeta med om man har lite för lite luft i det, är det inte så? till en viss gräns så klart när hela däcket blir alldeles för mjukt.
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Asylum_Nakaza skrev:
jag har inte kört hoj mer än ett år. men det handlar ju om känslan, om jag inte känner att det finns grepp då finns där inget grepp. eller hur? dessutom har man mer grepp eftersom däcket får en större yta att arbeta med om man har lite för lite luft i det, är det inte så? till en viss gräns så klart när hela däcket blir alldeles för mjukt.

Med ett års hoj körande så tror jag att det du kan upplever som en känsla för hojen kan va grundat på annat än vad som egentligen är fördelaktigt för din hoj och din körning.

Min gissning är att höjer du däckstrycket till 2,5, eller m a o rekommenderat däckstryck så kommer vissa av vobbel-tendenserna att avta, och det du upplever som osäkert väggrepp så har i själva verket inget med däcken att göra.

Kawan är väl inte känd för att va en "vobbel-maskin", så som åtminstone dom äldre R1'orna. ....om du nu inte gått å pillrat på hela chassit.

Jag säger det igen: Ut på banan å lär dig kör förrän du pillrar mer med "räijsiga" chassi inställningar! :fakta

Allmänt konstaterande:
Att snabba upp ett chassi för landsvägskörning är idioti! Ett snabbare chassi än orginal på en race rep. hoj behövs absolut inte nån annanstans än på banan. Om man vill hotta-upp inställningarna så kan man åtminstone erkänna för sig själv att man gör det för att "få fler kamrater"/Poser-syfte.



.........ok, jag e lugn nu. ;)
 
Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Lokke skrev:
....

Jag säger det igen: Ut på banan å lär dig kör förrän du pillrar mer med "räijsiga" chassi inställningar! :fakta

Jag håller med. Med största sannolikhet lever du på ett bra chassi med många märkliga inställningar. Det finlir du funderar över försvinner bland de egenskaper ditt "felaktiga" däcksval och däckstryck skapar plus att du bör fråga om hjälp ibland. Visst är det bra att testa sig fram och man lär sig en massa men som Lokke säger - Att märka ett klick låter mer som att den viktigaste skruven, hjärnan, fått sig en justering
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Lokke skrev:
Snipp...
Om man vill hotta-upp inställningarna så kan man åtminstone erkänna för sig själv att man gör det för att "få fler kamrater"/Poser-syfte.



.........ok, jag e lugn nu. ;)

Men det är juh ingen som ser att man skruvat bort sig på dämparinställningar? Lampor syns men vem går och tittar på dämparna vid korvmojen.
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
Lokke skrev:
Med ett års hoj körande så tror jag att det du kan upplever som en känsla för hojen kan va grundat på annat än vad som egentligen är fördelaktigt för din hoj och din körning.

Min gissning är att höjer du däckstrycket till 2,5, eller m a o rekommenderat däckstryck så kommer vissa av vobbel-tendenserna att avta, och det du upplever som osäkert väggrepp så har i själva verket inget med däcken att göra.

Kawan är väl inte känd för att va en "vobbel-maskin", så som åtminstone dom äldre R1'orna. ....om du nu inte gått å pillrat på hela chassit.

Jag säger det igen: Ut på banan å lär dig kör förrän du pillrar mer med "räijsiga" chassi inställningar! :fakta

Allmänt konstaterande:
Att snabba upp ett chassi för landsvägskörning är idioti! Ett snabbare chassi än orginal på en race rep. hoj behövs absolut inte nån annanstans än på banan. Om man vill hotta-upp inställningarna så kan man åtminstone erkänna för sig själv att man gör det för att "få fler kamrater"/Poser-syfte.



.........ok, jag e lugn nu. ;)

jo jag har pillat på alla inställningar. vem kör orginal egentilgen och är nöjd med det? hur länge då? jag är inte sån...
jag ändrar på mina inställningar för att kunna köra fortare, inte för att få några kompisar.
rejsiga inställningar är skönt, vem vill åka på nått som inte kan svänga? då hade jag väl köpt en hd.
har inga kompisar, jag har min hoj. de som jag känner kör hoj ville ej köra med mig, de tycker ja kör för sakta osv osv... kan bero på att jag kör lugnt bland andra eller nått, vad vet jag. :rolleyes:
jag ska till en bana, men ej med dyra hojen, köper en billig 400 och kör bana med den. fast nästa år.
tack för tipset med däckstrycket, ska prova öka lite fram och se hur det går. :tummenupp

chrille: jag tycker att ett klick märks. du får gärna prova min hoj, så får vi se. :hej
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
soppatorsken skrev:
Men det är juh ingen som ser att man skruvat bort sig på dämparinställningar? Lampor syns men vem går och tittar på dämparna vid korvmojen.

Det är korvmojs-snacket, så att man kan säga att: "Jo jag tyckte den gjorde det-å-det så jag justerade lite här-å-där, och det blev betydligt mycket si-å-så". Alltså helt enkelt juxar man med inställningarna till 99% för kunna säga vad man gjort å på så sätt, ge skenet av att vara mera kompetent än vad man egentligen är.

För Lotta å Lisa, alltså dom två blondinerna med dom stora tuttarna, och Sixten å Birger som kör moppe så låter sånt snack om inställningar hit-å-dit som att "Wow, va han kan! Han måste va skiiiiiit bra att köra..." När det sen blir bandag å det handlar hur du EGENTLIGEN kör, så e det skit samma om din hoj är ny/värsting/posör eller en kombination av alla 3, blir du ifrån åkt rejält av en eller flera jappar med liknande erfarenhet å liknande hoj och/eller en eller flera gökar på gammal skrot högar som det inte helt enkelt SKA gå att åka fort på, så e det bara att inse att du suger som hoj-pilot! Så enkelt är det. Då hjälper inga andra justeringar än att börja träna eller byte av förare på din hoj......

Vanligtvis så vågar dom värsta skrytmånsarna inte ens visa sig vid banan, och gör dom det, så finns det ju alltid nån inställning man kan skylla på..... :rolleyes:









...känns lite som om jag har en "elak-dag" idag. :crash
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
...och e det nån som vill veta hur man tar död på en tråd så kan ni pm'a mig...... :rodnar
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
lokke: ingen kommentar. vilka banor sa du att du brukade hålla till på? :mad:
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Asylum_Nakaza skrev:
lokke: ingen kommentar. vilka banor sa du att du brukade hålla till på? :mad:

Kemora, Finland. Om du kommer hit å du kör ifrån mig på min SV där första dagen du kör där så får du 1000 SEK och min respekt. Vinner jag så bjuder du mig på en kaffe på kemora bankaféet. Deal?
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
jag har ordnat mina dämpare nu. inga som helst tendenser till vobbel längre... skruvade av 1 kompression både fram och bak på hojen. tryckte i 0.2 kilo mer luft i framdäcket. :tummenupp

hojen går nu fin-fint över ojämn väg, även vid hård inbromsning så bottnar inte dämparn!! :rock
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Asylum_Nakaza skrev:
jag har ordnat mina dämpare nu. inga som helst tendenser till vobbel längre... skruvade av 1 kompression både fram och bak på hojen. tryckte i 0.2 kilo mer luft i framdäcket. :tummenupp

hojen går nu fin-fint över ojämn väg, även vid hård inbromsning så bottnar inte dämparn!! :rock

Den borde ju ha blivit mjukare framtill med ett klick mindre kompressionsdämpning.....eller blev den styvare fram med mindre kompressionsdämpning........:rolleyes: Jag antar att du har koll på oljenivån? Och viskoksiteten? Annars så e det väl bara att försöka anpassa körstilen till det minskade greppet fram till nu då, i o m däckstryckshöjningen.....

Hur blir det med Kemora körandet? Du har ju nästan resan pröjsad när du vinner, kan ju inte va nån match. Min sv väger ju lika mycket som din hoj, och en sv med 100kg pilot och 72 bakhjulshästar kan ju inte va nån match för en som sitter på en race rep. hoj med dubbelt mer hästar och med din känsla för fjädringskomponeneterna. Du hinner ju t o m ut å öva på nån bana i Sverige före vecka 31.
 
Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Varför ställa in sin hoj för bana om man inte ska köra där? Det är ju där man märker skillnaden, inte på landsvägen. Om du inte kör bra hårt. Eller har ruskigt grymma vägar att köra på.

Att köra med race-inställd hoj på en 70-väg full med tjälskott är inte så spännande, det är stötigt utav bara tusan.

Jag har styvat upp min cykel en del för bankörning och det funkar okej på landsväg också, dock är det jobbigare att köra och inte är det speciellt bekvämt precis. Men det är inte på landsvägen jag har nytta av det, det är på banan jag märker den stora skillnaden.
(och jag kör utan styrdämpare o jag har fortfarande inget vobbel)

Nä, Asylum, sluta jiddra med så mkt inställningar och börja kör istället. Att börja ändra fjädring o inställningar för EN insident som dessutom är ruskigt tvivelaktig låter inget vidare listigt.

Lyssna på Chrille o Lokke, det är killar som kört många varv på banan och faktiskt utnyttjat cyklarna ordentligt (även terrängkörning :D ).
Anledningen till att ingen av rejsgrabbarna har en ZX9:a är väl rätt talande. Den är inte så rejsig helt enkelt. :D Vill du ha nåt lättsvängt, skaffa Gixxer 750 eller R1 istället, så slipper du juxxa så mkt...

Gällande tusenlappen så vet jag ju var jag sätter mina pengar...

Lycka till med hojåkandet o fundera inte så mkt, kör istället. :)
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top