Was da shit, om man vill försvara sig?

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Jijutsu tränade jag för många år sen. Jag var inte fylld myndig för att gå ut på krogen just då så träningen var inte därför men när jag tänker efter så var det inget superbra självförsvar. Det mesta handlade OM din motståndare gör si eller så vilket då var tillåtet i tävling men så ser inte ett krogslagsmål ut vilket det är de du verkar syfta på.
Så jag hade då hellre börjat på någon sorts thaiboxning där du lär dig parera sparkar som kommer mot dig och som en annan här inne sa tåla riktigt mycket stryk också och sist men inte minst bli duktig på att slåss vilket du enkelt kan använda utav att skydda dig med en spark som gör riktigt ont på dem för att sen springa därifrån. istället för Jijutsu där du mest lär dig parera sparkar och slag och egentligen inget med att försvara dig genom att få honom ur kontroll utan att göra något grepp o så för att slänga honom på marken.

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Victor skrev:
2504212 Allså. Av den här tråden kan man nog tro att alla som tränar nån kampsport eller vill träna tror att de har extremt liten kuk. Med ett fåtal undantag kanske.
Det är inte och kommer aldrig bli tufft att slå någon på käften ute på krogen. Sen allt fjantsnack om att man måste kunna försvara sig är ju löjeväckande när det förmodligen är ni själva som gärna muckar gruff.
Umgås som folk och ha trevligt istället.

va???
har du ens någon uppfattning om kroglivet idag?
det är helatiden oprovoserat våld på gatorna och det blir mer och mer vapen inblandade!!
jag är ett levande exempel! nyår 2003/2004 så helt utan att provocera ska gå fram och dra bort en festpolare som står med en annan som jag ser från långt håll vill slåss med honom och när jag går fram så får jag en smäll och ger en tillbaka samtidigt som han kallar på sina 10 kompisar som e på annan plats och slåss så det börjar bli dax för mig att springa men full som jag var på den nyårsaftonen så gick det inte så snabbt så dem hinner ifatt och man åker på ännu mer stryk. Fortfarande idag så går jag till tandläkaren med en framtand som är grå som har dött, turligt nog så går det ju på försäkringen för annars hade jag nog legat över 30.000 nu och är fortfarande inte klar.

Så kom inte och prata strunt här för jag är den som aldrig skulle kunna provocera fram ett slagsmål. Sedan dess så har jag inte hamnat i någonting igen i och för sig men gjort klart för mig att kommer det uppstå så kommer jag inte ta emot någon smäll utan klippa till ordentligt för att slippa stryk.

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Vet inte vad det är för personer ni hamnar i bråk med när ni kan prata er ur situationen? Har varit i "riktigt"slagsmål kanske 4-5 ggr i mitt liv, det va många år sedan nu och jag va väll i 18-20 årsåldern.

Jag är helt emot våld och slagsmål, väldigt lugn och har ALDRIG provocerat eller muckat i dom fall där det blivit handgemäng. Det spelar liksom ingen roll vad man gör när man stöter på såna jävla idioter.......

Har varit nykter och hamnat i slagsmål trots att jag gjort allt för att undvika det, har hamnat i bråk med killar som varit så höga att man säkert hade kunnat skjuta dom och dom hade fortsatt ändå.

Så tyvärr är min erfarenhet att folk som är ute efter att bråka inte går att resonera med alls..... Skulle nog också vilja lära mig lite kampsport, synd att man är så lat bara :rolleyes:

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
Quaya skrev:
2505558 va???
har du ens någon uppfattning om kroglivet idag?
det är helatiden oprovoserat våld på gatorna och det blir mer och mer vapen inblandade!!
jag är ett levande exempel! nyår 2003/2004 så helt utan att provocera ska gå fram och dra bort en festpolare som står med en annan som jag ser från långt håll vill slåss med honom och när jag går fram så får jag en smäll och ger en tillbaka samtidigt som han kallar på sina 10 kompisar som e på annan plats och slåss så det börjar bli dax för mig att springa men full som jag var på den nyårsaftonen så gick det inte så snabbt så dem hinner ifatt och man åker på ännu mer stryk.

Om du gick fram till någon som skulle börja bråka så är det ju provocerande. Vad hade de pratat om tidigare? Din polare hade kanske hotat med andra polare osv, när du kommer bli du extra hotet och därmed så slår han dig först, bort med dig ur ekvationen.

Om någon hade smackat till dig i bakhuvudet utan förvarning så hade det varit oprovocerat. Säger inte att det var rätt av dem (tvärt om) och hatar alla som bråkar, men ofta hamnar man inte oprovocerat i bråk och när folk går igenom sin kväll efter att hamnat i bråk så finns det regel någon utlösande faktor. Spilt ut någons drink utan att be om ursäkt, gett någon en armbåge i bartumult, dreglat på någons flickvän osv osv.

Har levt på krogen i snart 10 år, vissa år 5-6 gånger / vecka ute och rumlat tills allt stänger (nej jag är inte alko). Jag är 185cm och väger runt 100kg och har bra självförtroende - mao jag syns, men har aldrig någonsin varit i oprovoserade bråk - någonsin. Visst har det gruffasts, men 99,9% av allt går att snacka sig ur, speciellt om man inte har någon stolthet och ska hävda sig.

Det är så jag ser det!

FreddaGädda

Guest
Du bör köra nåt med grepp om du vill bli bra på gatan fort. Grepp/kast är the shit mot folk som inte tränar sånt själva, dom går i backen direkt. Sparkar tar ett tag att behärska, och mycket sparring för att få dom att funka i verkligheten.

Jag tränar Tae kwon do men är smått insatt i de flesta kända kampsporter då det är en passion.
TKD ser inte så farligt ut när man tittar på det men GOD DAMN vad man åker på stryk vid sparring om man inte passar sig. Och ändå är det ju då på lek. Det känns vidrigt mycket mer än man tror.
Nästa sporttermin eller den efter tänker jag haka på nykomlingen Hapkido, den koreanska sporten som är en mer självförsvarsinriktad sport, ungefär en blandning av tae kwon, aikido och jujitsu. Sök Hapkido på videogoogle och kolla lite om lusten faller på, ball sport.

Edit: Sen är ju Krav Maga utvecklat just för gatan. Det bästa är att testa olika och välja det som känns vettigast. Angående "Jujitsu - Parera och sen stå där med killen i handen", det är lite hårdare än så. För det mesta använder man motståndarens beteende mot honom själv och kastar ner honom på marken. Och utan att kunna fallteknik så kan det vara en tillräckligt hemsk upplevelse att slå i backen.

Edit2: Sluta racka ner på TKD. I synnerhet om du inte tränat det. Det är uppenbarligen många som tror att vi bara sparkar. Fel..
Tae = fot, kwon = hand.
Vi har vid sidan av sparkarna en bred repertoar av knytnävslag, knivhandslag, knän och armbågar. Och naturligtvis en mängd handblockeringar. Vi brukar träna på avläsning av motståndaren, blockera slaget och motattackera med tre snabba "strikes". Typ block, knytnäve solar plexus, armbåge i huvudet och tryckspark i magen för att skapa avstånd. Därefter kan man mata sparkar om det är nödvändigt.
Benteknik/sparkar används för att hålla folk på avstånd. Det tar tid att behärska sparkar, det är inget att sticka under stolen med. Men kan du behärska det så kan du oskadliggöra folk på ett avstånd där de själva inte når dig. Kommer det närmre så är vi bra tränade på det också. PUNKT!

Sen vet jag inte hur det går till i andra klubbar i riket. Troligtvis är det just det jag beskrev ovan som skiljer dom andra från oss. Vi är inte medlemmar i Svenska Taekwondoförbundet för att våra metoder anses okonventionella. Vår trånare anser däremot att styrelsen är tjockskallar som vägrar träna med internationell standard. Han är femte Dan och har tränat utomlands och i sverige sen 1983. Han lever och kämpar för att nå ut med den internationella standarden, och för detta är vi uteslutna ur förbundet. Vi vill starta ett eget förbund men för det behövs 3000 medlemmar.
Exempelvis så flyttade en av våra grönbältare och började träna i stan. Efter 1-2 månader så hade han rött bälte i den klubben. Alltså hoppat upp 4 GUP i grad. Kommer det en blåbältare(exempel) till vår klubb får han köra med vitt bälte tills han har visat att han möter de kriterier vi har för blått.

Last edited:

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Macaper skrev:
2505679 Om du gick fram till någon som skulle börja bråka så är det ju provocerande. Vad hade de pratat om tidigare? Din polare hade kanske hotat med andra polare osv, när du kommer bli du extra hotet och därmed så slår han dig först, bort med dig ur ekvationen.

Om någon hade smackat till dig i bakhuvudet utan förvarning så hade det varit oprovocerat. Säger inte att det var rätt av dem (tvärt om) och hatar alla som bråkar, men ofta hamnar man inte oprovocerat i bråk och när folk går igenom sin kväll efter att hamnat i bråk så finns det regel någon utlösande faktor. Spilt ut någons drink utan att be om ursäkt, gett någon en armbåge i bartumult, dreglat på någons flickvän osv osv.

Har levt på krogen i snart 10 år, vissa år 5-6 gånger / vecka ute och rumlat tills allt stänger (nej jag är inte alko). Jag är 185cm och väger runt 100kg och har bra självförtroende - mao jag syns, men har aldrig någonsin varit i oprovoserade bråk - någonsin. Visst har det gruffasts, men 99,9% av allt går att snacka sig ur, speciellt om man inte har någon stolthet och ska hävda sig.

Det är så jag ser det!

Saken är just den att killen som står och snackar med honom är en datanörd på ca 65kg och jag kan garantera att han inte försökte att provocera fram ett bråk mot ett gäng då han o andra sidan inte hade någon koll på var vi var om det så skulle vara.
Till saken bör det tilläggas att hans andra gängkompisar står 50m bort och muckar gräl med andra.
Vad det låter som här är att du tror att jag har gått fram och frågat vad killen sysslar med men så är det inte. Jag drar bort min polare för jag fattar att det snart händer något och givetvis så frågar han vad jag vill och pang så åker jag på en käftsmäll.
Kul och höra att du har hängt i krogarna i 10år men att säga att det inte är oprovocerat våld är absurt! Hela saken handlade om att jag drar bort min polare vilket det jävla packet inte riktigt ville för han ville slåss mot honom..

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Mitt idiotsäkra tips.

Lär dej slå hårt. Å då menar jag hårt, framförallt vi killar på 100Kg kan lägga vikt och kropp bakom slaget. 9/10 fall så är anfallaren packad, oftast dynrak och hinner inte reagera, ett hårt välriktat slag i skallen får vilket fyllo som hellst att falla som en fura. Då får du 10-20sec på dej att lägga benen på ryggen och fly. Killen vaknar men är desorienterad så kan kan inte följa efter. Problemet är när dom är flera. Klappa då till den som är den som ser "starkast" ut. Oftast samma kille som börjar tjafsa Alt kliver in i mellan, är man bara någolunda nykter ser man direkt vem man ska chansa på. Polarna ger sig inte på dej om du knockar en utav dom direkt. Om inte annat så tar det dom ett tag att hajja till och då har ju jag som sagt redan flytt fältet.

Med den här taktiken har jag klarar mej ett par ggr under mitt vuxna liv. Sen kan man alltid ha oturen att hamna i handgemäng med "proffs". Då är det bara ta emot och hoppas att dom slutar när det svartnar för dej. Tyvärr är det allt för vanligt att folk fortsätter.
Jag har haft tur och åkt på däng av "vettigt" folk som slutat slå/sparka när jag gått i knock, men andra har haft det värre.

Bästa lösningen är dock helt klart att inte bråka alls. Men vissa så som jag har oturen att bli påflugna lite när och var.

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
Quaya skrev:
2505863 Kul och höra att du har hängt i krogarna i 10år men att säga att det inte är oprovocerat våld är absurt! Hela saken handlade om att jag drar bort min polare vilket det jävla packet inte riktigt ville för han ville slåss mot honom..

Tror du missförstod vad jag menade. Per definition så är ju allt våld oprovocerad om du inte är med och trappar upp det eller deltar på annat sätt för att skapa situationen. Jag hatar allt våld och framförallt alla små *censur* till gäng etc.

Vad jag ville ha sagt var att det oftast (inte alltid) finns något bakom innan det väl smäller. Som jag skrev i min post, man råkar knuffa till någon, har tittat på fel tjej etc, finns 1000 anledningar (inte som rättfärdigar ett bråk) som idioter som söker bråk använder sig för att starta bråk.

Sedan finns det ju alltid de riktiga idioterna som kan gå förbi dig och sticka dig i en lunga eller njure med en kniv bara för att de råkade känna för det, men dem kan man aldrig försvara sig mot och därför behöver man varken träna för det eller oroa sig. Händer det så händer det så att säga.

Så för att avsluta mitt deltagande i den här tråden, som till viss del har spårat ur, så för att svara på trådskaparen. Träna det som du tycker verkar roligt och som ger dig en behållning. Något som ger dig bättre fysik eller sparring om du tycker det är spännande. Gör det för att du tycker det är kul eller för att du söker den andliga kontrollen. Tycker ingen ska gå och träna för att man är "rädd" att gå på krogen och vill kunna försvara sig.

Kampsport ska tränas för att det förenar, själ, ande, viljestyrka, självkontroll och fysik. Inte som penisförlängning eller för att man är rädd.

edit, stavar ju som en dyslisktiker

Last edited:

Stuntrider

Stunt!!!!
Gick med
27 Sep 2006
Hoj
Stunthoj
handgranater funkar jävligt bra.. slipper man göra så mycket fysiskt..
eller typ..be mäsk-lasse komma och andas lite..heh...:tomten

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
R6 -07
Kawwa skrev:
2499053 Samhället ser ut som det gör, man måste börja förbereda sig för verkligheten. Men HUR?!!! Vad är den bästa självförsvarsträningen? Jag tänkte direkt på karate då den inte innehåller så mycket sparkar ( för er som inte vet så är sparkar långsamma och funkar dåligt på gatan!! ) men den har blivit så mjäkig och poänginriktad. Jag är INTE ute efter att spöa folk, utan att kunna parera 3-4 st snubbar och springa därifrån. Vad anser ni som bästa självförsvars träningen? Mina tankar går åt detta håll:

1) Kravmaga
2) Winsung
3) Jijutsu
1 - 3 -> behöver du verkligen oskadliggöra personen i fråga så självfallet - om det nu accepteras att du utövar din sport utanför lokalerna.
Fit for fight och en lugn inställning till hetsiga situationer brukar lösa det mesta annars. Jag är dock varken fit for fight, o har inte mer än prövat på jijutsu en gång (passade mig verkligen inte). Tränade aikido, dans enligt vissa, religion enligt andra -> lämpligt för mig enligt mig själv. jujitsu är annars ett väldigt bra och defensivt självförsvar som INTE innebär att du ska bryta flest ben på din motståndare på kortast tid för att oskadliggöra personen... :tungan

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Har tränat kampsport och självförsvar i ca. 15 år. Graderad i många olika stilar
Karate (Okinawa goju-ryu)
Jujutsi
Shorinjo kempo
Goshindo
Shaolin
Aikido
Krav Maga

När det handlar om ren självförsvar utan några som helst regler är Krav Maga totalt överlägset. Förutom ren teknikträning får du även träna mycket stress och aggrevsivitet. Utan det är man ganska chanslös i ett gatuslagsmål även om man är högt graderad i någon kampsport. Skillnade mellan att slåss i en lokal och kämpa för livet går inte att jämföra. Kroppen utsätts för en stress som du inte är van vid.

Sen får du räkna med år av träning innan du blir tillräckligt duktig, att lita på att du klarar dig på stan.
Men där är återigen Krav Maga överlägset eftersom det bygger på naturliga reaktioner, och har betydligt snabbare inlärning än de flesta andra kampsporter.
Men A och O är att undvika att ge sig in i onödiga diskusitioner med okända människor på stan(det är inte så viktigt att vinna skitdiskutisioner jämnt)
Däremot om man blir påhoppad av ett gäng helt oprovecerat så blir det svårare. då handlar det mycket om tur och hur motiverade din motståndare är

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
jag säger: blanda. vill du ha en allsidig självförsvarsstil som gör att du går säker i de allra flesta situationer duger det inte att koncentrera sig på en kampsport (iallafall enligt mina egna erfarenheter). själv kör jag en blandning mellan shaolin kung-fu, jeet kune do, judo och karate. shaolin kung-fu för att det är en smidig och snabb stil som är bra när du ska knocka flera på en gång (då du kan slå först en, sen en till och en till på ytterst kort tid), jeet kune do för att det är en förenklad och väldigt effektiv stil med kraft i både slag och sparkar, judo för att inte åka dit för misshandel när det egentligen ska vara självförsvar och karate för att sparkarna och slagen är väldigt kraftfulla. gå på känsla och blanda friskt så ska du se att det funkar ;) :tummenupp

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0