Whiskey-tråden.

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660r -05
Någon som kan tipsa om ett destileri i närheten av Edinburgh som är värt ett besök när jag åker dit nästa helg, glenkinchie är tyvärr stängt.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Någon som besökt Islay?
Den inplanerade weekendresan till Sälen med grabbarna grus kommer med stor sannolikhet bytas mot en weekendresa till Skottland och Islay.

Någon som varit där?
Är det Ryan Air som gäller?
Var bor man mest prisvärt?

Vad får inte missas?
Tips på smultronställen?

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Japp, varit där. Dock bara över dagen, tältet fick stå kvar på en camping på fastlandet. Tog bilen på färja över till Islay.

Vi flängde nog över större delen av ön, den är ju inte så stor. Bästa destilleristudiebesöket alla kategorier (inkl. fastlandet och Skye) var Ardbeg! Får inte missas om det fortfarande bara är i närheten lika bra. Bowmore (byn) var också sevärd.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Någon som besökt Islay?
Den inplanerade weekendresan till Sälen med grabbarna grus kommer med stor sannolikhet bytas mot en weekendresa till Skottland och Islay.

Någon som varit där?
Är det Ryan Air som gäller?
Var bor man mest prisvärt?

Vad får inte missas?
Tips på smultronställen?

Jag var där en sväng förra sommaren. Vi flög Ryan till Edingburgh och hyrde bil. Det är inte helt gratis att få över bilen med färjan och någon måste vara nykter under rundturerna vilket är otrevligt men busstrafiken verkar inte vara speciellt välutbyggd även om det går lokalbuss mellan Ardbeg och (vad jag minns) Caol Ila. Det går ju även att flyga till Islay för att spara tid.

Billiga B&Bs finns det gott om, vi bodde på "the Oystercatcher" i Port Ellen vilket var trevligt med riktigt bra frukost. Lite väl tjejjigt med virkade dukar och konsthantverk överallt kanske om man åker ett grabbgäng men rekommenderas ändå.

Jag var bara där två dagar som en del av en resa Skottland runt så jag hann inte med alla destillerier och annat men detta bör du inte missa:

-Rundtur på minst ett större destilleri typ Ardbeg eller Laphroaig (båda ligger väldigt fint vid vattnet och har mycket bra shopar).
-Rundtur på Kilchoman (nytt väldigt litet intressant destilleri).

Sen är det bara att besöka så många destillerier man hinner, jag är mycket missnöjd med att jag inte hann runt till alla och planerar en ny resa under 2011 men då är jag också väldigt intresserad av själva destillationsprocessen.
Destilleriernas egna shopar har ofta bra priser och ovanliga flaskor så det kan vara värt att stanna till även om man inte ska gå turen.

Naturen är åckså fin men ska man dit över helgen så gäller det att koncentrera sig på Whiskyn. :fakta

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Var där 5 dagar i maj 2009, kanonbra! :tummenupp

Förslagsvis tar du färjan från Kennacraig till Port Askaig och börjar med att besöka Caol Ila (och ev. Bunnahabhain). Därefter ner till Bowmore. På väg dit kan du, om du är bilburen, ta en vänster i Bridgend för en snabb avstickare till Bruichladdich (tar 20min dit från Bridgend, räkna 1.5h tot om du bara besöker shoppen. De har en del intressanta flaskor där).

Bowmore är lite småmysigt, sakta ner ungefär mitt i byn, vik ner höger mot vattnet, finns en schysst knäpp liten Pub (med knallblå dörr) på höger sida kanske 50m från vattnet, rymmer kanske max 6st matgäster. Vi var grymt tveksamma, men kolla utmärkelserna de fått innanför dörren i entrén. Grymt bra käk och härligt genuin känsla. Vi dök på den helt ovetandes :tummenupp

Därifrån vidare ner till Port Ellen där du hittar det som "är" Islay, dvs. pärlbandet: Port Ellen (nedlagt, levererar nu korn till alla dist. på ön), Laphroaig, Lagavulin och sist Ardbeg. Hela den sträckan är grymt vacker, hade gärna stannat ett par dagar extra!

ALLA destillerier där bör besökas, och guidad tur på Laphroaig bör absolut ej missas då det är det enda som fortfarande mältar sitt eget korn enligt "gammal sed" och sedan kölnar det. Häftigt! :Bugar

Helvete, nu vill ju jag dit igen... :mad:

Avslutningsvis tar du färjan "hemåt" från Port Ellen till Kennacraig och hem till Tråk-sverige :(

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj

Missade du Kilchoman?

Då blir det bakläxa, bara att åka tillbaka.

Kilchoman får man inte missa: Det är väldigt annorlunda iom att det ligger på en bondgård och är väldigt litet och hantverksmässigt, dessutom kan man verkligen se hela processen där iom att dom tom odlar eget korn.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Missade du Kilchoman?

Då blir det bakläxa, bara att åka tillbaka.

Kilchoman får man inte missa: Det är väldigt annorlunda iom att det ligger på en bondgård och är väldigt litet och hantverksmässigt, dessutom kan man verkligen se hela processen där iom att dom tom odlar eget korn.
Det destilleriet hade jag verkligen velat se (givetvis de andra på Islay också) men det känns verkligen som en "must visit".

En kompis fick fatt på en Kilchoman Autumn release 2009 förra veckan. Verkar lika spännande som den Inaugural release som inhandlades i slutet av förra året. :drool

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Det destilleriet hade jag verkligen velat se (givetvis de andra på Islay också) men det känns verkligen som en "must visit".

En kompis fick fatt på en Kilchoman Autumn release 2009 förra veckan. Verkar lika spännande som den Inaugural release som inhandlades i slutet av förra året. :drool

Autumn releasen är faktiskt något lite godare i min bok men skillnaden är inte stor. Jag gillar stilen på Kilchoman, man får känslan av att den är destillerad renare (långsammare/mer reflux) än många andra och därmed inte kräver lika lång lagring för att bli bra. Nu har dom ju inte hunnit lagra så länge men en cask strength på runt 8-12 år tror jag kommer att bli riktigt bra.
Försöker samla på mig 2-3 flaskor av varje release därifrån som en kul grej så hemma hos mig kan man alltid få smaka...

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Fredag. Ardbeg 10. Och lite sporthoj.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bifogat

• ImageUploadedByTapatalk.jpg
    ImageUploadedByTapatalk.jpg
    19.7 KB · Visningar: 46

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag måste revidera mitt tidigare uttalande angående Connemara Peated Cask Strength där jag lät den få ett ganska mediokert omdöme. Efter ett par smakprov till, där den fått stå för sig själv har den helt klart klättrat på min lista. En liten skvätt vatten och livet blir trevligt. Den är speciell och helt klart väldigt bra. Mycket mycket torv men även någon fruktig smak som går åt banan(!).

I kväll blev det en skvätt Lagavulin 16yo och nu en sängfösare ur buteljen med Bowmore 16yo Wine Cask Matured.

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Någon som har några erfarenheter eller tips på en bra o-rökig whiskey?

Har sökt lite och tror mig ha hittat en som heter Auchentoshan.
Någon som vet något om den?

Jag ska köpa en present till en blivande 90-åring, som tyvärr ej gillar rökigt.

Tacksam för hjälp!

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus

Tacksam för hjälp!

Låter som ett enkelt, vettigt och inte alltför kostsamt val :tummenupp
En Lowland-whisky, och faktiskt den sista whisky'n i skottland som trippeldestilleras. 10-åringen är lite tunnare i smaken än 12:an. Brukar i rangordning efter Nybörjarwhiskys klassas som en "fortsättningswhisky". Normalt en ganska "enkel, len och god" whisky med en trevlig och "frisk doft av apelsinblommor". :tungan

Alternativ kan vara en vanlig Macallan, som lagras på oloroso sherryfat och då får en aningens sötma i smaken, vilket kanske en äldre herre uppskattar? Jag vet att min far (79 bast) gillar den skarpt :) Macallan brukar, om man nu överhuvudtaget ska rangorda dem, rankas som nästa steg: "En whisky för den något erfarne".

And so on...faan, nu blev jag ju sugen. Borde undvika denna tråd :öl

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe

Tacksam för hjälp!

Scapa, The Macallan, The Balvenie doublewood är tre, i mitt tycke, riktigt bra orökiga.

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Låter som ett enkelt, vettigt och inte alltför kostsamt val :tummenupp
En Lowland-whisky, och faktiskt den sista whisky'n i skottland som trippeldestilleras. 10-åringen är lite tunnare i smaken än 12:an. Brukar i rangordning efter Nybörjarwhiskys klassas som en "fortsättningswhisky". Normalt en ganska "enkel, len och god" whisky med en trevlig och "frisk doft av apelsinblommor". :tungan

Alternativ kan vara en vanlig Macallan, som lagras på oloroso sherryfat och då får en aningens sötma i smaken, vilket kanske en äldre herre uppskattar? Jag vet att min far (79 bast) gillar den skarpt :) Macallan brukar, om man nu överhuvudtaget ska rangorda dem, rankas som nästa steg: "En whisky för den något erfarne".

And so on...faan, nu blev jag ju sugen. Borde undvika denna tråd :öl
Scapa, The Macallan, The Balvenie doublewood är tre, i mitt tycke, riktigt bra orökiga.

En Macallan 12år är ok då?
Den 18åriga var lite väl dyr tyckte jag..

Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Både Macallan och Auchentoshan är två riktigt fina whisky.Var på Auchentoshan i Glascow och tittade i Torsdags så nu klappar mitt hjärta lite mer för den.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ahh, eftersom det är whiskEY-tråden så kan jag meddela att jag nyss hällde i mig en av de godaste Bourbon som finns, nämligen Four roses.
Fyfan, om ni bara visste vad ni gå miste om era tråkmånsar :D

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Jag såg tråden och insåg att jag hade dödat för ett glas ardbeg ten just nu :(

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Den 12-åriga är god. Snålröv. :D

Haha, lite väl att spendera 1000kr på en flaska som jag alldrig kommer att smaka:huvet

Jag är ganska ny inom dryckes provsmakning(Vin och öl), kanske även skulle anamma det skotska guldet?

Tackar!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...