Whiskey-tråden.

sauber

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
Astrimmad R1-06
riktigt bra pris på Bowmore Enigma 12år @ bordershoppen... 199danska
2 flaskor till boet :tummenupp

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Jag ska köpa en present till en blivande 90-åring, som tyvärr ej gillar rökigt.

Tacksam för hjälp!

Yayjks, jag glömde att nämna en riktig goding och en av de mest prisvärda ej rökiga (nåja, lite rök) whisky's som finns på bolaget idag: Highland Park 18yrs

KÖP! Han kommer att älska den :mattias

Jag såg tråden och insåg att jag hade dödat för ett glas ardbeg ten just nu :(

Och jag insåg att mina Ardbeg's tagit slut (ok, förutom Ardbeg 17 :rolleyes: ), så jag köpte faktiskt en Uigeadail idag. God, som alltid :tungan

Om man gillar Uigeadail ska man dock vara lite medveten om att den kommer i olika utgåvor, som faktiskt skiljer sig åt. Denna är på 54.2 %, en tidigare var 54.1 % och en på 52.3 %. Råkar ni ha den sistnämnda hemma, kontakta mig snarast! :)

Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Yayjks, jag glömde att nämna en riktig goding och en av de mest prisvärda ej rökiga whisky's som finns på bolaget idag: Highland Park 18yrs

KÖP! Han kommer att älska den :mattias

Och jag insåg att mina Ardbeg's tagit slut (ok, förutom Ardbeg 17 :rolleyes: ), så jag köpte faktiskt en Uigeadail idag. God, som alltid :tungan

Om man gillar Uigeadail ska man dock vara lite medveten om att den kommer i olika utgåvor, som faktiskt skiljer sig åt. Denna är på 54.2 %, en tidigare var 54.1 % och en på 52.3 %. Råkar ni ha den sistnämnda hemma, kontakta mig snarast! :)

Är det stor skillnad på Uigeadail och vanliga ten?

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus

Mnja, som standardwhisky hemma skulle jag faktiskt nästan välja Adbeg Ten (vanans makt), men nu kände jag mig tvungen att köpa en "ny" Uigeadail för att testa :rolleyes:

I mina ögon är denna kanongod! Den här Uigeadail'en har en djupare färg, kraftigare arom och är rökigare, fylligare och fruktigare. "Större" än Ardbeg 10 på alla sätt (med detta inte sagt att 10:an skulle vara dålig, den är fantastisk). Trots sina 54.2 % skulle jag rekomendera att inte vattna den, och om så, vattna den med bara några droppar i taget och smaka av. :tummenupp

EDIT: En klart tydlig "citrusfruktighet", hela vägen igenom från doft till smak till avslut. Den här gillar jag! Inköp av Ardbeg 10 kan vänta ett tag :)

Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Mnja, som standardwhisky hemma skulle jag faktiskt nästan välja Adbeg Ten (vanans makt), men nu kände jag mig tvungen att köpa en "ny" Uigeadail för att testa :rolleyes:

I mina ögon är denna kanongod! Den här Uigeadail'en har en djupare färg, kraftigare arom och är rökigare, fylligare och fruktigare. "Större" än Ardbeg 10 på alla sätt (med detta inte sagt att 10:an skulle vara dålig, den är fantastisk). Trots sina 54.2 % skulle jag rekomendera att inte vattna den, och om så, vattna den med bara några droppar i taget och smaka av. :tummenupp

EDIT: En klart tydlig "citrusfruktighet", hela vägen igenom från doft till smak till avslut. Den här gillar jag! Inköp av Ardbeg 10 kan vänta ett tag :)

Då får jag nog inhandla en sådan. Låter ju oerhört gott. Brukar aldrig vattna whiskyn faktiskt. Om den inte är odrickbart spritig

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Jag tycker det är stor skillnad. Givetvis går det inte att missta den för något annat än en Ardbeg men det är ändå rätt stor skillnad. Uigadailen är min absoluta favorit och till min stora glädje visade det sig att de börjat sälja den på Viking Line så min kära sambo fick order att köpa hem två när hon åkte med sitt jobb.

Precis som föregående talare säger så är den förvisso stark men jag har vattnat den en gång och det var sista gången för den gör sig bättre precis som den kommer ur flaskan.

(Connemaran som jag skrivit om tidigare tjänar däremot på att få en skvätt vatten. :fakta)

Fan att jag fettat på mig så djävulskt så jag numera avlagt löfte om att sunda till mig en smula och därför enbart får unna mig en stänkare på helgerna för min Uigadail ropar på mig från whiskysamlingen.

Mnja, som standardwhisky hemma skulle jag faktiskt nästan välja Adbeg Ten

Ten är min standardwirre men sedan jag upptäckt att man kan köpa Uigadail till hyggligt pris på båten så är det nästan så jag kan överväga att lyxa med den lite oftare.

Last edited:

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Precis som föregående talare säger så är den förvisso stark men jag har vattnat den en gång och det var sista gången för den gör sig bättre precis som den kommer ur flaskan.

Word :D Just den här kommer aldrig vattnas igen.

Haha, nej nu drack jag med endast en isbit i glaset och ingen cola.

Aaaaa, memories... Min far bjöd mig alltid på en Grant's med is i tumblerglas uppe i stugan när jag var i åldern 18-28. Ibland Glenfiddich. Satt extra fint om vi varit ute och fiskat hela dagen :)

Numera är det jag som bjuder farsan. Stugan är densamma, fisket är detsamma. Tumblerglasen är desamma. Grant's är dock ett minne blott, nu finns en egen samling där uppe. Men ofta tar jag vid just dessa tillfällen fortfarande en isbit i glaset, trots att sans och vett säger annat. Inte ens den bästa whisky slår gemenskap, minnen och tradition. :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Igår satt jag och åt lunch hemma hos svärföräldrarna (sf & sm) då samtalet som nyss handlat om typ trädgård och annat allmänt halkade in på ett annat spår...

SM: - Vad kommer ni göra med all fisk ni får upp då?
Jag: - Eh....va?.. Fisk?
SM: - Eller kommer ni bara kasta i dem igen?
Jag: - ...Fisk när då?
SM: - Ja, på er resa... Vad tror ni att ni får för fisk?
SF: - De kommer nog få lax!!
SM: - Ja, lax blir det nog?
Jag: - Lax, fisk, resa? Menar ni när jag åker till Skottland?
SM: - Ja, på er fiskeresa!
Jag: - Vi skall inte fiska, vi skall besöka destillerier, vi ska på WHISKYRESA!
SM: - Jahaaaa.... Jag som hela tiden trott att [sambons namn] sagt att du skall iväg på fiskeresa.

:hihi

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Tips på gods rökig/kärrig whiskey? Blev bjuden på en av en vän men minns för mitt liv inte namnet å lite fler tips är välkomna! Helst så prisvärt som möjligt såklart!

Troligen fel tråd då man inte ska lossas om ekonomiska hinder här, eller har jag feö?

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Jag måste lyfta fram en favorit! Visst älskar jag Laphroaig, den är svår att inte älska, men ibland är de lite enklare, lite billigare faktiskt lite lättare att tycka om...

Min nya favvis är Macleod's Highland 8 årig (jag vet, många vill inte ta i de som inte uppnåt moppeålder :näsblod) , lagom rökig och väldigt god smak!

Dessutom kostar den bara 299:- på bolaget! Jag har aldrig tidigare druckit upp en flaska så snabbt som denna... :tummenupp

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Prisvärd rökighet (med modifikation) för den som går efter kvantitet och inte bryr sig om huruvida vi pratar Single Malt eller Blend:

-> Black Grouse. En något "peatad" standard-Famous framtagen för den svenska marknaden.

Tycker den är helt OK. (Ingångsmaterialet brukar ju iofs alltid vara bra med laddningar från Highland Park och Macallan...)

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Prisvärd rökighet (med modifikation) för den som går efter kvantitet och inte bryr sig om huruvida vi pratar Single Malt eller Blend:

-> Black Grouse. En något "peatad" standard-Famous framtagen för den svenska marknaden.

Tycker den är helt OK. (Ingångsmaterialet brukar ju iofs alltid vara bra med laddningar från Highland Park och Macallan...)
Nja skiter i kvantiteten å vill helst undvika blended men tycker nytt drivpaket till hojen är roligare än whiskey. Kommer troligen inte dricka mer än ett glas efter en god middag i goda vänners lag å då jag bor i en liten etta är det inte ofta.

Famouse grouse är tillsamans med bells anledningen till jag inte gillat whiskey förut. Är smaken lik?

Har du möjlighet att handla i någon bordershop i Tyskland eller Danmark så kan Ardmore vara ett prisvärt alternativ. Den är tyvärr oskäligt dyr på båtarnas TaxFree.
Ska dit imorgon :) ardmore, det ska testas!

Jag måste lyfta fram en favorit! Visst älskar jag Laphroaig, den är svår att inte älska, men ibland är de lite enklare, lite billigare faktiskt lite lättare att tycka om...

Min nya favvis är Macleod's Highland 8 årig (jag vet, många vill inte ta i de som inte uppnåt moppeålder :näsblod) , lagom rökig och väldigt god smak!

Dessutom kostar den bara 299:- på bolaget! Jag har aldrig tidigare druckit upp en flaska så snabbt som denna... :tummenupp
Laphroaig är ju rätt god men rätt onyanserad om inte jag minns helt galet?

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ska dit imorgon :) ardmore, det ska testas!

Se som sagt till att inte lägga för mycket för den. Den borde vara iaf en hundring billigare än Laphroaig och kompisarna.

Laphroaig är ju rätt god men rätt onyanserad om inte jag minns helt galet?

Mitt förslag är att du testar Laphroaig Quarter Cask :fakta

....En annan rolig bekantskap är Connemara Cask Strength som klättrat ordentligt på min lista.

Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Famouse grouse är tillsamans med bells anledningen till jag inte gillat whiskey förut. Är smaken lik?
Njae, de har lyckats peata bort de värsta Famous-finkeldragen. Jag är inget stort fan av vanlig Famous heller, men denna är som sagt verkligen prisvärd och välfungerande som bjudrökighet.

T0bbe

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2009
Hoj
Gsxr 1000 -01 - SÅLD, ZX10R -07 SÅLD, GSXR 1000 -07 Mycket nöjd!!!
Den som slår allt tycker jag ær Lagavulin, men Bowmore och æven talisker kan vara trevliga

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Njae, de har lyckats peata bort de värsta Famous-finkeldragen. Jag är inget stort fan av vanlig Famous heller, men denna är som sagt verkligen prisvärd och välfungerande som bjudrökighet.
Okej! Ja billig är den ju så de ska testas!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning