Whiskey-tråden.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
....problemet är att jag inte hade fått tillräckligt mycket för bilen.. :(
Gruppköp någon?
Alla som lägger 1200:- får en centiliter!

Du kunde väl sålt nåt annat? Hem, fru, barn...

Skämt åsido, Råkade beställa en whisky på krogen utan att fråga vad den kostar en gång. Var rätt glad att jag inte beställde en större när jag skulle betala :D
Den kostade ändå "bara" 120:-/cl så man måste ha alldeles för mycket pengar för att det ska vara värt att köpa ett helrör för 89k. Kan det verkligen smaka hundra gånger bättre än en för 12:- centilitern?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
....då har vi utsett en vinnare i dagens tävling....

Vinnare med marginal blir Bowmore 16yo Wine Cask Matured. Typisk Bowmore men med tydligt inslag av typ mörka bär. Jag hade sagt björnbär/svartvinbär men vem vet...

Klar tvåa blir Highland Park 12yo. Inte så att den egentligen är en whisky i min smak men för att den helt enkelt smakade som en väldigt välgjord och balanserad wirre där inget stack ut eller störde. Bra skit som borde funka för de flesta helt enkelt.

Bronspengen går till Connamore som fick lida lite av att ställas emot två så starka motståndare. I TaxFreekatalogen beskrevs den med ett ord: "Torv" och skulle jag beskriva den skulle jag säga "torv". Sen heter den Connamore Peated så jag antar att ingen protesterar om beskrivningen inte blir så mycket utförligare än just Torv....

I konkurrensen med de två övriga räcker den inte till men nu när jag bara har den kvar i glaset så gör den sig helt ok. Den kommer bli en bra vardags och "vanlig helg"-whisky. En sån man kan tippa upp när man vill jaga bort myggen utan att känna att man tullar på någon större investering. Bowmore:n kommer jag däremot hushålla med och bara avnjuta vid särskilda tillfällen då den, vad mig beträffar, kommer förtjäna en plats bredvid Ardbeg Uigadail som en av mina favoriter.

Jag måste dock höja ett varningens finger.... Bowmore 16yo Wine Cask Matured har en rätt utpräglad och speciell smak som jag antar att man gillar eller ogillar så att köpa en flaska på chans som jag gjorde kan lika gärna sluta i besvikelse.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Klar tvåa blir Highland Park 12yo. Inte så att den egentligen är en whisky i min smak men för att den helt enkelt smakade som en väldigt välgjord och balanserad wirre där inget stack ut eller störde. Bra skit som borde funka för de flesta helt enkelt.

Då måste du prova en HP 18, för 549 SEK bland det mest prisvärda bland starksprit överhuvudtaget....12-åringen är en blek skugga i jämförelse.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Du kunde väl sålt nåt annat? Hem, fru, barn...

Skämt åsido, Råkade beställa en whisky på krogen utan att fråga vad den kostar en gång. Var rätt glad att jag inte beställde en större när jag skulle betala :D
Den kostade ändå "bara" 120:-/cl så man måste ha alldeles för mycket pengar för att det ska vara värt att köpa ett helrör för 89k. Kan det verkligen smaka hundra gånger bättre än en för 12:- centilitern?

Låter som den sherryfatlagrade 30-åriga macallan jag beställde,120/cl men trots det den mest prisvärda 4a jag fått någon gång.

Kommer dock inte köpa hem en helpava då tillfälle och omgivning gör sitt till när det kommer till njutning,hemma räcker det med en lagavulin eller en Laphroaig Cask Strength för att fylla mitt lyxbehov.

Skulle dock inte säga nej till en om någon snäll vill lämna en på trappan....

Henrik

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Bronspengen går till Connamore som fick lida lite av att ställas emot två så starka motståndare...Den kommer bli en bra vardags och "vanlig helg"-whisky.
ha :) kopte precis en sadan pa ren chans, ser fram emot att testa den nu

pa tal om chans.. kolla in lanken nedan. har gjort lite efterforskning pa interwebben, men hittar inte sa mycket. kan ju vara ett riktigt kap.

har forbestallt, far se vad det blir av det :)

http://www.royalmilewhiskies.com/product.asp?pf_id=1000000000552

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Min favvolista bland single malt utan inbördes ordning efter 11 intensiva whiskyprovarår:

Highland Park 18. Alltid en hit. Överraskande bra varje gång man smakar, dessutom "billig".
Longrow 10. Torvig, jodig och annorlunda, vilket uppskattas!
Macallan är alltid bra. Dock lite för dyr för att jag ska kalla den prisvärd (i jämförelse med HP 18).
Lagavulin 16. Sjukt bra whisky. Överträffas dock en aning av Lagavulin Destillers edition.
Benriach 10. Torvig och prisvärd. Kul att bryta av med ibland. Prisvärd!
Aberlour Abunadh. Spännande, spritig, nyhuggen ek. Som whisky gjordes förr.

Utöver single malt som jag helt snöat in på sedan 99, så har jag på senare år även upptäckt Bourbons förlovade land. Jag måste slå ett slag för sjyssta bourbons om ni aldrig testat det och gillar maltwhisky. Som instegsprodukter kan ni testa tex Knob Creek eller Woodford Reserve!!!

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Min favvolista bland single malt utan inbördes ordning efter 11 intensiva whiskyprovarår:

Highland Park 18. Alltid en hit. Överraskande bra varje gång man smakar, dessutom "billig".
Longrow 10. Torvig, jodig och annorlunda, vilket uppskattas!
Macallan är alltid bra. Dock lite för dyr för att jag ska kalla den prisvärd (i jämförelse med HP 18).
Lagavulin 16. Sjukt bra whisky. Överträffas dock en aning av Lagavulin Destillers edition.
Benriach 10. Torvig och prisvärd. Kul att bryta av med ibland. Prisvärd!
Aberlour Abunadh. Spännande, spritig, nyhuggen ek. Som whisky gjordes förr.

Snygg lista :tummenupp

Highland Park 18 håller kanonklass, år efter år, och som du säger är den mycket prisvärd på bolaget. Ett måste i varje whiskysamling.
Även Longrow är kanon, hade 14-åringen hemma, men den är nu slut... :(

Utöver single malt som jag helt snöat in på sedan 99, så har jag på senare år även upptäckt Bourbons förlovade land. Jag måste slå ett slag för sjyssta bourbons om ni aldrig testat det och gillar maltwhisky. Som instegsprodukter kan ni testa tex Knob Creek eller Woodford Reserve!!!

Saddle and Sabre på Tegnergatan har bästa samlingen i sthlm :fakta
Grymt fina small batch bourbon's. Känner du dig extra frikostig, prova Eagle Rare 17 :öl
Sjukt god.

vwmartin

Rookie
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
Ingen just nu..
Var i Tyskland över helgen och kom hem med 11 st flaskor whisky samt 2 st cognac =)

Dom "bättre" jag handla var väl : Caol Ila distillers Edition 15 årig, Sjukt god och rökig!
Blev även en Bowmore 16 årig Cask styrka limited release, även Hakushu, 10 årig japanare som smakade riktigt gott! dock utan inslag av rök som är min favorit i vanliga fall :) sen blev det mest sorter jag inte provat innan så vi får se vad dom smakar =)

/Martin

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
När jag bodde i fra fanns det antingen fransk whiskey (don't try it!) eller dyrare varianter.
Captain's hade Lagawullin som sin absolut sämsta whiskey. sen gick stegen upp emot en single kask från 1942. Den hade jag inte råd med, men de som trodde de var whiskeydrickare och fick en Laga i whiskeyprovarglas blev ganska impade. (Eftersom de bara druckit blended sofar)
I mån av ekonomi och antal chanser tror jag jag tar Lagawulin så långt.
Om jag fick välja fritt tog jag en av min polares värstingar han tog med sig från Skottland, men de är lite utanför min låda...

Last edited:

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Jag gav bort en Highland park 18 till polaren som fyllde år nu. Det blev mycket uppskattat.

Karln lyckades även välta ut en halv flaska dyr jävla rom. Fick även en fin ciggar framåt kvällen av honom. Den kostade 395kr, vilken jävla skillnad i smak mot dom man brukar köpa för 85kr till nyår :yoparty

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Idag är jag trött.... :3freak

En mycket trevlig provning igår där det kördes två etapper. Först lite mildare varianter representerade av;

• Clynelish 14yo
  • Clynelish Distillers Edition
  • The Macallan Fine Oak 15yo

- Clynelish 14yo var väldigt snäll, alldaglig, markanta drag mot öl och humlehållet. En trevlig pjäs som säkerligen skulle tilltala en stor bred massa. God men gav inte så mycket mer än standard single maltnjutning.

- Clynelish Distillers Edition är mer säregen lyser starkare iom dess slutlagring på Oloroso-Sherryfat, vilket ger en mer vinaktig och syrlig ton åt russin. Mer kraftfull och tryck i smaken, men ändock snälla typiska Clynelishdrag.

- The Macallan Fine Oak 15yo är helt klart vinnaren bland dessa tre första. Komplex, söt, torvig men ändå välbalanserad eksmak. Toner av vanilj och mogen skumgodis. Macallan är Macallan.

Efter det kom de tyngre pjäserna fram.

• Ardbeg Uigedail
  • Ardbeg Corryvreckan
  • Laphroaig 18yo
  • Laphroaig Cairdeas

Här förundras man och förstår varför det är så sköj med whisky, när man verkligen jämför bröder med varandra. Att Uigedail och Corryvreckan är så otroligt olika, men så förbannat goda är så jäkla charmigt. Att Corryvreckan ligger på 57,1% och ger en sådan välbalanserad, kraftig och resolut smak är ett under. Så jävla irriterande att jag inte fick fatt på en sådan själv när den såldes i Swe.

Vidare är, som vanligt, Cairdeas helt klart bäst, och utom tävlan. Undrar vad fan jag ska göra när den är slut? :tungan

Till alla sorter avnjöts självklart Lindt Excellence - Sea Salt.

Vid slutet av kvällen tänkte vi slå ett slag på smaklökarna kring dyrare single malt vs. skit. Jag har en flaska Grant's som stått oöppnad i skåpet väldigt länge. Vi langade upp varsin liten rackare för att få en referens och se hur smaklökarna påverkats. Herregud, jag vet ju alla redan att Grant's är hejkomochjälpmigattdö, men att det verkligen är sådan stor skillnad har jag inte reflekterat över innan. När man får en rysning/skakning a'la 17år och första fyllan på en 40% (som dessutom bygger till stor del av GOD Glenfiddich) blir man avskräckt. Någon som vill ha en nästan oöppnad flaska Grant's?

Bifogat

• 2.jpg
    2.jpg
    82.2 KB · Visningar: 68
  • 3.jpg
    3.jpg
    195.3 KB · Visningar: 64
  • 4.jpg
    4.jpg
    101.3 KB · Visningar: 84

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ardbeg Uigedail har jag hemma. Ska testa den mot den vanliga Ardbegen som också står i skåpet eftersom jag fick inspiration av hållundan.
Hållundan: Vad är speciellt med Corryvreckan? Jag hade faktiskt inte hört talas om den...

Igår beställdes två Bouorbon på bolaget.
1st Elmer T Lee art # 80082
1st Old Rip Van Winkle Art # 83199

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Viffer -98
Efter att ha läst mycket gott om Yamazaki blev jag tvungen att göra ett inköp.
Fick tag på en flaska "Yamazaki Sherry Cask".
Lite av en chansning och har inte hunnit smaka ännu. Nån annan som testat den? Åsikter?

:fyllisar

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Såsom en konglomerat av Yamaha och Suzuki har den lånade influenser.
Man har tagit beprövade bitar och satt samman en bra produkt, ungefär som att ta Suzukis klassiskt smörmjuka växellåda och para ihop den med Yamahas vibrationsfria gång.
Jag tycker jag att det är en god och välgjord whisky som inte sticker ut på något markant vis utan fungerar i alla situationer.
Visst gillar jag mest rökiga och ibland spretiga varianter, men den gör sig bra i mitt whiskyförråd :D

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Hoj
R6-00, M1-03
Efter att ha läst mycket gott om Yamazaki blev jag tvungen att göra ett inköp.
Fick tag på en flaska "Yamazaki Sherry Cask".
Lite av en chansning och har inte hunnit smaka ännu. Nån annan som testat den? Åsikter?

:fyllisar

Japp. har en sån flarra hemma, men det är väl ingen favorit. Förstaintrycket var så att säga "sådär", när man först inte fattade varför korken satt så hårt. Här är det skruvkork i plast som gäller.

Idag är jag trött.... :3freak

En mycket trevlig provning igår där det kördes två etapper.

Verkade som en trevlig afton. Var den i privat regi eller på lokal?
Tyvärr är man ju lite för feg för att öppna på dyrflaskorna, men i skåpet gör de ju ingen nytta heller.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
JVerkade som en trevlig afton. Var den i privat regi eller på lokal?
Tyvärr är man ju lite för feg för att öppna på dyrflaskorna, men i skåpet gör de ju ingen nytta heller.
Det var jag och min polare i mitt kök. :) Häng på någon gång om du vågar.

Klart att dyrflaskorna ska öppnas, annars gör de ju ingen nytta. :tungan Jag har ett ungefärligt snitt på ~2års livstid per flaska, vilket känns rätt OK, oavsett pris. Det som är synd är dock på Cairdeas'en, som gärna hade fått hålla längre än så...

Ardbeg Uigedail har jag hemma. Ska testa den mot den vanliga Ardbegen som också står i skåpet eftersom jag fick inspiration av hållundan.
Hållundan: Vad är speciellt med Corryvreckan? Jag hade faktiskt inte hört talas om den...

Igår beställdes två Bouorbon på bolaget.
1st Elmer T Lee art # 80082
1st Old Rip Van Winkle Art # 83199
Vet inte vad som är speciellt med Corryvreckan egentligen, mer än att den byggs upp av en maffig sägen om nån snubbe som skulle segla över Corryvreckan (som tydligen är en ganska bubbelaktiv vattenpassage) utan att dö. Vilket han givetvis gjorde och spolades upp på Isle of Jura och hittades av sin hund. Typ.

Sen i övrigt var den väl Ardbegs specialtappning/blend 2009 om jag inte missminner mig. Förbenat god, vilket som.

Last edited:

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus

Ett moment 22? :D

För feg för att öppna dyra flaskor? Hur menar du nu? Jag har köpt whisky's från normalpris till riktiga dyrgripar, men skulle aldrig drömma om att inte öppna dom.

Som att köpa en sprillans ny 1000RR och inte köra den.
"-Näe vettu, jag har ju min CB650 -81 med Xjell-kåpa, funkar fin-fint." :rolleyes:

ÖPPNA OCH NJUT FÖR BÖVELEN!!! :)

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Hoj
R6-00, M1-03
Ett moment 22? :D

För feg för att öppna dyra flaskor? Hur menar du nu? Jag har köpt whisky's från normalpris till riktiga dyrgripar, men skulle aldrig drömma om att inte öppna dom.

Som att köpa en sprillans ny 1000RR och inte köra den.
"-Näe vettu, jag har ju min CB650 -81 med Xjell-kåpa, funkar fin-fint." :rolleyes:

ÖPPNA OCH NJUT FÖR BÖVELEN!!! :)

Haha.. Jaa, jag vet. :tuttar
Fast Mackmyra-flaskorna får nog stå och damma ändå. En på jobbet svamlar om att de kommer bli sketdüra en vacker dag. Sen är de ändå inte så värst goa att dricka, så av den anledningen missar man inget.

Sen förstår jag inte varför alla dissar xjellkåpan. Den är fan stenhård :D

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Haha.. Jaa, jag vet. :tuttar
Fast Mackmyra-flaskorna får nog stå och damma ändå. En på jobbet svamlar om att de kommer bli sketdüra en vacker dag. Sen är de ändå inte så värst goa att dricka, så av den anledningen missar man inget.

Sen förstår jag inte varför alla dissar xjellkåpan. Den är fan stenhård :D

Ok, då förstår jag bättre. :)

JA, MacMyra kan du nog dissa att öppna... Dyra, ja, prisvärda NEJ (om du frågar mig...) Tyvärr.

Sen har Jim Murray fått för sig att den är fantastisk, men jaaa.... nä. :glömdet

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning