Slowroller
Skrämmer små barn
Tack för tipsen
Macallan 10 säger jag.
Tack för tipsen
jaha vad har nu druckits i jul da?
sjalv har jag med hjalp av far o bror filat at en kilchoman inagural, 26yr old 1983 port ellen fran mcgibbons och talisker 1991 distiller ed. samt en del fulwhisky
tror den unga billiga kilchoman var min favorit i sammanhanget
god fortsattning
Vill ha något gott inför julen. Nån som vill tipsa?
För min del blir det en ny ickestandard ska införskaffas den 1/2. Kölapp it is!Tog mig en Nàdurra precis och det slog mig att det var länge sen jag testade någon ny sort. Ska nog ta och köpa nån imorgon, tips på något spännande i systembolagets standardsortiment?
För min del blir det en ny ickestandard ska införskaffas den 1/2. Kölapp it is!
Ädit: Datum ffs!
http://www.systembolaget.se/SokDryc...ngar=SPRITDRYCKER:Irland:Alla+storlekar::::::Men vad ska man ha så länge då?
http://www.systembolaget.se/SokDryc...ngar=SPRITDRYCKER:Irland:Alla+storlekar::::::
Provsmakade den förra veckan. Riktigt god! Trevlig butelj, fin Irländsktypisk smak med skön peat!
Rekommenderas!
Clynelish fick jag i födelsedagspresent förrförra året och tycker att den är riktigt fin. Mjuk men tuff på nåt sätt. Säregna Highlandsattribut med lite manlig fruktsmak. Helt OK!Kanske kan vara något!
Letade fram några andra alternativ också:
425 The BenRiach 739.00
10182 Royal Lochnagar 569.00
20000 Clynelish 569.00
40300 Benromach Origins Batch 1 639.00
10157 Glendronach 649.00
40101 Cameron Bridge 999.00
20480 Girvan Grain 620.00
Erfarenheter av någon? BenRiach verkar vara något för korvis. Det står uttryckligen att den smakar tjärpastill
För min del blir det en ny ickestandard ska införskaffas den 1/2. Kölapp it is!
Ofan. Jag läste en jämförelse mellan 15yo och 18yo och den sistnämnda fick väldigt bra betyg. Eller iallafall i de hänseenden som jag gillar.Den har Jag en flaska av sen besöket på destilleriet i somras.
Den föll inte mig helt i smaken men det är nog en smakfråga mer än något annat då Jag oftast gillar kortare lagringstid och cask strength.
Absolut, håller med! Yamazakin är förjäkla god. Har en "The Hakushu 12yo" hemma som jag köpte på chans på Stenabåten i somras. En riktigt trevlig pjäs.F-n trot men japsen fixar faktiskt även whiskey.
Ofan. Jag läste en jämförelse mellan 15yo och 18yo och den sistnämnda fick väldigt bra betyg. Eller iallafall i de hänseenden som jag gillar.
Min Quarter Cask är slut och min Cairdeas ska inte drickas i onödan, så en 18yo passar nog bra in i Laphroaigfamiljen.
Är väldigt förtjust i Cask Strength, i allmänhet, men har tyvärr inte (och tyvärr ej smakat) Laphroaig's variant.Det är nog en smakfråga som sagt.
Har du Laproaigh Cask strength i samlingen?
Quarter Cask och Triple Wood är fina men Cask Strength är min absoluta favorit.
Har bara smakat Connemara Peated Single Malt 8 Years (nr 497), och den var riktigt jäkla god faktiskt.Någon som smakat på "Connemara Peated Single Malt Cask Strength 57.9%"??
Ska åka på kryss i helgen och tänkte passa på att fylla på med lite nytt.
Sedan är det det eviga dilemmat... Skall jag fylla på med en ny Laphroaig QK och en ny Ardbeg 10yo eftersom de gamla flaskorna håller på att ta slut eller skall man lägga pengarna på något helt nytt....!?
Mitt problem är ju att jag är tämligen smal i vad jag gillar. Jag behöver ju helst tjära och rök för att slippa whiskysmaken...
Tyvär säljer de inte Bowmore Darkest som jag fastnade för vid ett besök på Glen Fiddich Warehous i gamla stan men de säljer Bowmore Enigma....
....Någon som testat Enigman och kan säga om den är något att ha? Någon som testat den och kan jämföra mot Darkest?
Har bara smakat Connemara Peated Single Malt 8 Years (nr 497), och den var riktigt jäkla god faktiskt.
...Bowmore Bowmore Bowmore....
....Vid mitt förra inlägg var problemet att välja något från det, i mina ögon, något begränsade utbudet i Tax Free....
Väl på båten insåg jag att mitt problem var det totalt motsatta. Det som fanns i TaxFreekatalogen var enbart standardutbudet och alltså bara en del av det som faktiskt fanns på plats.
Jag måste säga att det var svårt att välja. Skulle jag köpa den 30-åriga Laprhroaig:en för ca 9000:-? Eller skulle jag kanske slå till på den 50 år gamla Auchentoshan för 29000:-? Eller kanske sälja bilen och köpa den nästan 100 år gamla Taliskern som gick loss på 89000:-?
Galet galet....
Oavsett så blev ambivalensen galet stor och jag började med att köpa en ny Ardbeg 10yo eftersom min gamla är nästintill slut. Jag tänkte även försöka ta mig ur det värsta rök & tjärträsket så jag tänkte göra ett försök så det blev även en Highland Park 12yo.
Därefter tilltog ambivalensen men det blev en Connemara Peated Cask Strength eftersom jag ville testa något nytt och mindre etablerat. Vi får väl se efter kvällens smakprov om det var bortkastade pengar.
Det lär f.ö. varit alla Bowmoreflaskorna i ditt inlägg som fick mig att testa en Bowmore som såldes i begränsad upplaga.
Bowmore 16yo Wine Cask Matured
Så ikväll skall jag inviga mina nya whiskytestglas och pröva de tre sorterna so jag inte haft hemma tidigare (HP 12yo, Connemara & Bowmore)
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari