Whiskey-tråden.

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
CAol Ila underbar whisky, har 2 single cask hemma, samt Port Ellen, mums, mitt problem är att flaskorna börjar bli tomma, VEM FAAN dricker min whisky, så det börjar bli dyrt att skaffa nya :tummenupp

Port Ellen, vilken whisky... :tummenupp
Och när jag ändå är igång. Tack gode gud för en icke-whiskydrickande-fru... :D

996D

BTG 7,16.9
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
Ducati FTW
Tja vad säger man mer än smaskens.
Hittade denna till rätt kurs i en liten Trink Markt i Adenau.

Bortglömd, ensam och bara min!

Bifogat

• lagavulin_dest.jpg
    lagavulin_dest.jpg
    183.7 KB · Visningar: 84

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Caol Ila är det enda Islay-destilleri som jag inte är särskillt förjust i. Undantaget är Distillers Edition.
Det var fel svar. :tungan

15/12 släpps bland annat 10360 Port Ellen 31yo. Jag funderar seriöst på att köpa en för att spara undan till sämre tider. Sämre tider kan i detta fallet betyda: när Port Ellen-suget trycker på så inni, eller om 10 år då man kanske kan tjäna en hacka på en sådan pärla. 2,8 gubbar och den är din.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Tja vad säger man mer än smaskens.
Hittade denna till rätt kurs i en liten Trink Markt i Adenau.

Bortglömd, ensam och bara min!

En liter sådan står i skåpet. Dagens tips är att köpa dem på någon Viking Line... En liter på färjan kostar mindre än en sjuttis gör på plats på destilleriet på Islay.. :mattias

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
En liter sådan står i skåpet. Dagens tips är att köpa dem på någon Viking Line... En liter på färjan kostar mindre än en sjuttis gör på plats på destilleriet på Islay.. :mattias

Tror dom har tatt slut på vikings båtar, sog så ut sisst jag tittade. :(

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Tror dom har tatt slut på vikings båtar, sog så ut sisst jag tittade. :(

Var är landet på väg?! :mad:

....den finns fortfarande kvar i taxfreesortimentet på deras hemsida.

"Lagavulin Islay Single Malt Distillers Edition NEW 43 % Kraftfull, Eksmak, Rökig, Komplex, Tjärsmak 100CL 699:-" :tummenupp

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Var är landet på väg?! :mad:

....den finns fortfarande kvar i taxfreesortimentet på deras hemsida.

"Lagavulin Islay Single Malt Distillers Edition NEW 43 % Kraftfull, Eksmak, Rökig, Komplex, Tjärsmak 100CL 699:-" :tummenupp

Den gör det? Då hadde jag nog fel då, hittade ingen lagavulin alls när jag tittade, men kan bero på dumblindhet. :)

betsy

Fuck cancer
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Liten Galen
Bespara mig 588 inläggs letande. Vad tror ni/nån om Hanyu? Tänkte köpa en present till en kvinna i spelbranchen som gillar whisky, Bolaget har några i "spelkortsserien" inne.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
När jag fyllde år tidigare i år gav flickvännen mig en whisky-provning i födelsedagspresent och igår gick den inbokade provningen av stapeln på Vincontoret i Tidaholm.

Följande provades:

Littlemill 17yo 57%

McDuff 29yo 44,4%

Glen Scotia 17yo 58%

Highland Park 20yo 51,7%

Caol Ila 22yo 53,5%

Flertalet var tämligen trevliga bekantskaper, även om ingen i mitt tycke var vassare än min favorit från Lagavulin. Av de provade sorterna föll nog den från Caol Ila mig mest på läppen.

Hur som helst, en mycket trevlig kväll med smarrig whisky och en tillika välsmakande buffé vilken avslutade sittningen.

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Kommer passera Bordershop nästa vecka, behöver lite moraliskt stöd och tips.

Mina 3 mesta favoriter hittills, Caol Ila, Ardbeg och Laphroaig. Ja, Lagavulin slinker nog med där ändå.

Eftersom någon verkar nalla i mitt skåp behöver batteriet fyllas på och hade tänkt mig åtminstone ett par tre flaskor. Men ju mer jag läser desto mer kluven blir jag.

Någon jag inte får missa?

http://www.border-shop.dk/sortiment/whisky/skotsk+maltwhisky?show=alle

hielfe!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Någon jag inte får missa?

Ardbeg Uigeadail :fakta Den får du inte missa! :mattias
Laphroaig Quarter Cask

Och för att även ge irländarna en chans skall du självklart köpa hem en
Connemara Cask Strenght (I det här fallet är det viktigt att det är just cask strength) :mattias
Jameson 12yo Special Reserve är inte dålig den heller trots sitt överkomliga pris.

Hudik

Guest
Tjena.

Jag letar efter en "Johnnie Walker Blue Label", finns på bolaget men bara under beställning och den är lite dyr tycker jag.

Finns det något bra ställe att hitta en lite billigare? (lagligt)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tjena.

Jag letar efter en "Johnnie Walker Blue Label", finns på bolaget men bara under beställning och den är lite dyr tycker jag.

Finns på vikingbåtarna om du känner för att åka på kryssning (antagligen eckerö med, men inte kollat), eller utomlands (typ danmark/tyskland). Men är det enbart för 1 flaska whiskys skull blir det nog billigare att ta den via systemet iaf.

:)

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Tjena.

http://www.thewhiskyexchange.com/P-552.aspx Har handlat därifrån en gång. Smidigt som fan. Man betalar skatt och hela maskineriet direkt, inga tråkiga överraskningar. Snabb leverans och sjukt stort utbud.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Någon som vet var man hittar billiga och lämpliga småflaskor(tomma!!) som man kan användas för att dela med sig av lite provsmak.

Då det faktiskt händer att jag eller någon i gänget köper på oss någon mer udda whisky kan det vara kul att kunna byta provsmakningsskvättar med varandra.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Min far hävdar att de på en whiskeyresa i Skottland sa att whiskeyn inte förändras efter 15 år. Att allt är ett pr-knep i princip. Vad säger ni whiskeyexperter om det?

Jag är för övrigt newbie på området, men har äntligen förstått det underbara i att smutta på en virre, och håller mig mest till billigare sorter. Blends och en o annan single malt. Fick ett gäng flaskor för en vecka sedan. Bla Balvenie och vanliga Glenfiddich 12år. Jag tycker framförallt Glenfiddichen är jävligt fin. Vad sägs om den? Är det alldeles för mainstream för en riktig whiskey-konnessör? Kanske är lite som att gilla Pripps Blå :D Ska det vara rökigt för er?

Själv tycker jag den är riktigt god. Fruktig och fräsch. :yoparty

"Vardagswhiskeyn" i nuläget är dock en blend som heter Whyte and Mackay, smooth som scheisse, och ibland en liten Famous Grouse som variation.

Nu har jag nog börjat snacka moppar på MC-relaterat. Bring it on! :D

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Min far hävdar att de på en whiskeyresa i Skottland sa att whiskeyn inte förändras efter 15 år. Att allt är ett pr-knep i princip. Vad säger ni whiskeyexperter om det?

Jag är för övrigt newbie på området, men har äntligen förstått det underbara i att smutta på en virre, och håller mig mest till billigare sorter. Blends och en o annan single malt. Fick ett gäng flaskor för en vecka sedan. Bla Balvenie och vanliga Glenfiddich 12år. Jag tycker framförallt Glenfiddichen är jävligt fin. Vad sägs om den? Är det alldeles för mainstream för en riktig whiskey-konnessör? Kanske är lite som att gilla Pripps Blå :D Ska det vara rökigt för er?

Själv tycker jag den är riktigt god. Fruktig och fräsch. :yoparty

"Vardagswhiskeyn" i nuläget är dock en blend som heter Whyte and Mackay, smooth som scheisse, och ibland en liten Famous Grouse som variation.

Nu har jag nog börjat snacka moppar på MC-relaterat. Bring it on! :D

Gilla vad du vill och skit i "pretto-finsmakarna"
Vill du ha vatten i, ha vatten i.

Orsaken till att jag "tvingas" köpa dyr singelmalt är att en tonårsfylla (läs halv medveslöshet)fortfarande sitter i så jag inte riktigt grejar smaken av "vanlig whisky". Jag behöver således tjära och rök för att det skall vara gott men då är det å andra sidan fördjävla gott.

Att "single malt" är uppskattat är inte konstigt det det är i dessa som karaktären verkligen kommer fram och man kan ge sig ut på smakmässiga äventyr. Blended har ju oftast någon smaklös, billig blaskwhisky som bas och därefter blandar de i en finare whisky som ger den mer karaktär.

När det gäller rök är det min grej men jag ser inte varför det skulle vara "finare" än att gilla något annat. Jag tycker heller inte det är konstigt att många ogillar smaken.
Vi i Sverige har en klar förkärlek för rökig whisky men det är inte så konstigt då det "värmer" med en rökigt och rejäl whisky under våra ruskiga höstar och vintrar medan jag har svårt att se att det skulle smala lika gott med en Laphroaig på en strandrestaurang vid medelhavet. Där skulle jag nog hellre välja en ickerökig med friskare och fruktigare smaker.

Vill du vara lokalpatriot utan att ruinera dig och smaka en smarrig svensk som nästan smakar aprikosgodis så rekommenderar jag Mackmyra Brukswhisky. Vill du smaka en av de bästa rökiga så skulle jag rekommendera Laphroaig Quarter Cask.

Vill du testa en av mina favorit-smakkombinationer så skall du smutta på en Laphroaig 10yo och äta en bit mörk choklad med havsalt (t.ex Lindt with a touch of sea salt)

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...