Whiskey-tråden.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Skall på kryss och har tänkt fylla på förrådet.
Har tänkt köpa en Jameson Reserve och en ny Connemara Peated Single Malt Cask Strength som blev en favorit efter förra kryssen...

Utöver det tänkte jag försöka få med mig någon ytterligare. Tips?
Är det någon som testat Caol Ila Distillers Edition?

Förut sålde de Highland Park 12 & 18 men på Vikings hemsida finns bara "Vintage -94 & -98"....
Vad är detta för något? Nån särskild Tax Free-utgåva?

Edit:
Nu har jag komponerat en liten önskelista så jag håller ögonen öppna då de ofta har mer i sortimentet än vad som listas på hemsidan. Kom gärna med kommentarer:

Connemara Sherry Finish
Laphroaig 18
Jura Heavy Peat
Port Charlotte An Turas Mor

<snip>

Någon som är intresserad av att köpa en Càirdeas? Säljes bara till rätt pris dock...
Caol Ila Distillers Edition är fantastisk. Tycker att den har en större bestämdhet än exvis en vanlig Caol Ila 12yo.

Annars verkar din inköpslista riktigt spännande. Connemara Sherry Finish är en väldigt trevlig uppstickare och jag har blivit impad av Connemara gång efter annan nu. Får bli dags att fixa en sådan till vår nästa provning som ska innehålla idel Irländska sorter.

Laphroaig 18 är Laphroaig, väldigt komplex och väldigt tydligt åldrad. Kräver sina tillfällen. Jag har inte druckit många cl av min.

Var det Cairdeas 2010 som du hade till salu? Jag skulle ta mig en Cairdeas på nyår, innan allt kalas drog igång och upptäckte att jag inte öppnat min 2010, utan fick ta en 2008 istället (som i mitt tycke är än bättre än 2010).

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Caol Ila Distillers Edition är fantastisk. Tycker att den har en större bestämdhet än exvis en vanlig Caol Ila 12yo.

Annars verkar din inköpslista riktigt spännande. Connemara Sherry Finish är en väldigt trevlig uppstickare och jag har blivit impad av Connemara gång efter annan nu. Får bli dags att fixa en sådan till vår nästa provning som ska innehålla idel Irländska sorter.

Laphroaig 18 är Laphroaig, väldigt komplex och väldigt tydligt åldrad. Kräver sina tillfällen. Jag har inte druckit många cl av min.

Var det Cairdeas 2010 som du hade till salu? Jag skulle ta mig en Cairdeas på nyår, innan allt kalas drog igång och upptäckte att jag inte öppnat min 2010, utan fick ta en 2008 istället (som i mitt tycke är än bättre än 2010).

Jo, det är en 2010.

Connemara Cask Strength och Connemara Sherry Finnish är riktigt trevliga bekantskaper. Den vanliga Connemaran är dock oerhört blek däremot så gör inte misstaget att köpa den. Cask med en skvätt vatten är riktigt nice och har som sagt blivit en favorit trots att jag var lite tveksam i början.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jag överväger att vidga vyerna och köpa en exklusiv flaska Rom.
Zacapa 23 ... Någon som har testat även om detta är en whisky/whiskey-tråd?

Fick smaka en skvätt vällagrad rom av en polare för ett tag sedan och tänkte att det skulle vara kul och se om även det kan erbjuda någon njutning som aperitif efter maten...

zacapa23-small.jpg

Finns mycket bra rom, även cognac, armagnac, tequila.....så du har mkt kvar att upptäcka.

Calvados har jag knappt provat men misstänker att det finns mkt bra där med.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Finns mycket bra rom

Så, nu är man tillbaka en hel del fattigare men belönad med presentkort på "gratiskryssningar" från TaxFree... :näsblod

köpte en Zacapa igårkväll och var tvungen att provsmaka den i hytten. Den var helt enkelt löjligt god. Det var helt enkelt bland det godaste jag haft hemma på butelj så jag köpte en extra i morse för säkerhets skull.

Utöver det blev det en ny Connemara Peated Cask Strength för att ersätta den som snart är tömd samt en Jameson 12yo och en Caol Isla Distillers Edition.

Denna resa var det glest på udda fåglar utan de hade enbart sitt ordinarie sortiment.

Men jävlar vad gott det var med Zacapa. Romrussin, Choklad, honung, vanilj.

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Zacapan är grymt god, köpte en på Cinderella Whiskey Fair ifjol, köpte en ny då jag var i London för ett tag sedan....yummy.

Köpte även Laphroaig Tripple Wood. Även den väldigt god. Får de vad det blir nästa vecka då vi ska på årets Whiskey Fair kryssning med Cinderella. Ifjol träffade vi Ian, master blender på Bowmore, han hade en hel del gott att bjuda på... Nån som skall dit?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Torsdag är en Uigeadail-dag. Sån är det.

Ädit: Varför får man, år efter år, ha Stockholm beer & whisky festival, men inte i moralpanikens och fiffelmygelmutornas Göteborg?

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Jag smuttar lite på en Bowmore 15.
Någon som testat Springbank? Fick tips från min Engelska kollega om denna.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Njutit av lite Zacapa 23.
....nu står jag inför valet och kvalet när det skall väljas en liten whiskypinne oxå....

Har det mesta som är överkommligt från Islay utom Port Ellen och Bruichladdich och några få ickerökiga som Jameson Reserve, Connemara Peated Cask Strengt, Mackmra brukswhisky och Ancnoc 12...

Problemet är att välja.... :näsblod

Skall låta SH välja.

Lagavulin
Connemara
Laphroaig
Caol Ila
Jameson
Ancnoc
Mackmyra
Bowmore
Ardbeg
Kilchoman

Last edited:

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Och själv kör jag ett rejält glas Famous Grouse idag :)

Ingen Singelmaltare ska spillas när man endast är sugen på en sup :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag vill också kunna tycka om Whisky, låter väldigt smakligt när folk pratar omd et men så fort man tar mod till sig och provar så smakar det precis som man minns det från förra gången: Inget vidare:( Så, någon som har tips på en "nybörjarwhisky"? En som även en totalt oinvigd kan tycka om? Jag vill också uppleva det där fantastiska som alla pratar om, och inte bara en brännande sötsliskig upplevelse i halsen:va

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
( Så, någon som har tips på en "nybörjarwhisky"? En som även en totalt oinvigd kan tycka om? Jag vill också uppleva det där fantastiska som alla pratar om, och inte bara en brännande sötsliskig upplevelse i halsen:va

För mig var det rökig och tjärig whisky som gjorde att jag blev såld på whisky. Så sippa lite på en skvätt Laphroaig 10yo och ät en liten bit mörk choklad med havssalt. Perfekt ihop.
Tänk på att du endast skall smutta på en whisky. Du kan ju testa med vatten för att få ett grepp om hus små "sippar" man skall ta.
Häll upp 5cl i ett glas och försök få det att räcka i 20 minuter eller 10-20 sippar.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
För mig var det rökig och tjärig whisky som gjorde att jag blev såld på whisky. Så sippa lite på en skvätt Laphroaig 10yo och ät en liten bit mörk choklad med havssalt. Perfekt ihop.
Tänk på att du endast skall smutta på en whisky. Du kan ju testa med vatten för att få ett grepp om hus små "sippar" man skall ta.
Häll upp 5cl i ett glas och försök få det att räcka i 20 minuter eller 10-20 sippar.

Tack för tipset, ska testa!

Problemet för mig är att oavsett hur små sippar jag tar så blir det för "starkt"... Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men det är liksom en lite smörsöt smak som väller upp i hela munnen...:va Och det har varit samma för i stort sett alla whiskysorter jag provat. Har testat med både vatten och is för att mildra smaken lite, men den är fortfarande kvar...:va Ska dock testa med choklad, kanske gör skillnad!:)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tack för tipset, ska testa!

Problemet för mig är att oavsett hur små sippar jag tar så blir det för "starkt"... Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men det är liksom en lite smörsöt smak som väller upp i hela munnen...:va Och det har varit samma för i stort sett alla whiskysorter jag provat. Har testat med både vatten och is för att mildra smaken lite, men den är fortfarande kvar...:va Ska dock testa med choklad, kanske gör skillnad!:)

Hade tipsat lagavulin över laphoriag åt dig, eller bunnahabhain för den delen (köpte hem och testa den, faktiskt riktigt bra & chokladig). Missförstå inte, jag gillar laphoriag skarpt, men dom två är mildare såatte. :)

Men, alla gillar inte whisky, och alla behöver ju inte göra det heller... ;)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Missförstå inte, jag gillar laphoriag skarpt, men dom två är mildare såatte. :)

För mig var problemet just att alla försökte pracka på mig "mild" whisky... Problemet med "mild" whisky är att det enbart smakar whisky.

...Det var därför Laphroaig blev en sådan skänk från ovan för plötsligt smakade det så mycket annat gott än enbart whisky. Jag har dock full förståelse för de som inte gillar guldklimparna från Islay men det kan som sagt vara just rök, tjära och torv som gör att man börjar uppskatta drycken eftersom man slipper enbart smaken av whisky.

...Lite som med min sambo, hon ogillar öl och kan i värsta nödfall tvinga i sig en stor stark. Däremot tycker hon många gånger det kan vara helt ok att dricka ett glas med någon mer speciell Ale eftersom det bjuder på så mycket annat än enbart "ölsmak"...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Hade tipsat lagavulin över laphoriag åt dig, eller bunnahabhain för den delen (köpte hem och testa den, faktiskt riktigt bra & chokladig). Missförstå inte, jag gillar laphoriag skarpt, men dom två är mildare såatte. :)

Men, alla gillar inte whisky, och alla behöver ju inte göra det heller... ;)

Tack för tipset, uppskattas!:)

Det handlar väl egentligen inte om ett måste, mer det att alla beskriver whisky som något så himla fantastiskt och jag har aldrig förstått det... Men det låter ju på alla som att det är något man bara måste uppleva, så jag vill också förstå tjusningen med det:) Sen är det inte alltid det går så att säga, och då får man väl ge upp. Men jag har ju långt ifrån testat allt ännu, så en chans till kan man ju alltid ge det:)

För mig var problemet just att alla försökte pracka på mig "mild" whisky... Problemet med "mild" whisky är att det enbart smakar whisky.

...Det var därför Laphroaig blev en sådan skänk från ovan för plötsligt smakade det så mycket annat gott än enbart whisky. Jag har dock full förståelse för de som inte gillar guldklimparna från Islay men det kan som sagt vara just rök, tjära och torv som gör att man börjar uppskatta drycken eftersom man slipper enbart smaken av whisky.

...Lite som med min sambo, hon ogillar öl och kan i värsta nödfall tvinga i sig en stor stark. Däremot tycker hon många gånger det kan vara helt ok att dricka ett glas med någon mer speciell Ale eftersom det bjuder på så mycket annat än enbart "ölsmak"...

Det var faktiskt en väldigt bra tanke där... Jag själv dricker gärna milda och törstsläckande tjeckiska öler, men lika gärna brittisk ale (trots att de är ungefär så olika som öler kan vara). Har säkert väldigt mycket med det du beskriver att göra... Och då skulle ju detsamma kunna gälla whisky. Får testa den taktiken!:tummenupp

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...