Whiskey-tråden.

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Attans, hade två, nu har jag en halv. :)

alltsa dricka inagural finns ingen mening med, spara skiten for framtida forsaljning, eller salj nu.

de jag har sett till salu pa sistane vill dom ha drygt 3000 SEK for.

Gillar man kilcho ar det battre att kopa deras senare releaser som ar snarlika (fast battre!) och aldrig kommer bli vardefulla som inagural.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Äntligen fick jag tummen ur och hämtade hem min "precious".

Bifogat

• IMAG0030 [1024x768].jpg
    IMAG0030 [1024x768].jpg
    134.5 KB · Visningar: 71
  • IMAG0032 [1024x768].jpg
    IMAG0032 [1024x768].jpg
    106.6 KB · Visningar: 86
  • IMAG0033 [1024x768].jpg
    IMAG0033 [1024x768].jpg
    101.2 KB · Visningar: 80
  • IMAG0034 [1024x768].jpg
    IMAG0034 [1024x768].jpg
    100.6 KB · Visningar: 71
  • IMAG0035 [1024x768].jpg
    IMAG0035 [1024x768].jpg
    79.3 KB · Visningar: 67

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Whisky till allt... till och med på mackan :) (inköpt på coop)

Bifogat

• bowmore.jpg
    bowmore.jpg
    4.6 KB · Visningar: 349

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Fasen så gött, nu var Ardbegprovning 7/5 bokad.

23 sorter. :drool

Kul!

Bli inte förvånad om du tycker att den vanliga 10yo är en av de bättre. Särskilt om du får prova den som cask strength (Ardbeg släpper inte gärna 10yo som cask strength utan förbehåller det till dyrare blandningar).

Hudik

Guest
Whiskeyrelaterat? Ja kanske....

Mannen sitter i tv-rummet och dricker whiskey när frun kommer in och säger:
- Slutar du inte dricka nu så får du INGET på två veckor!!!
Varpå hon går ut ur tv-rummet med en sur min.
En stund senare kommer hon in i tv-rummet igen. Mannen smuttar fortfarande på sin whiskey.
Då säger frun:
- Hörde du inte vad jag sa?
Mannen svarar:
- Jo, visst fan gjorde jag det, men jag sitter och funderar över om det är värt att överge en 12-årig whiskey för en 40-årig mus...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
En sån:
142038_Yamazaki_12_Jahre_Malt_Whisky_0,7.jpg

Och En sån:
20110409452.jpg

Vart det från fjollträsk resan idag. :)
Lite tröst iaf när man inte fick hojjprylarna man for för. :/

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Äntligen fick jag tummen ur och hämtade hem min "precious".

Djävulen, nu blev jag avis på riktigt! Bara att gratulera.
Har slut Port Ellen hemma... :näsblod Helt klart bästa whiskyn, om jag bara fick plocka en.

Flyger dock till London den 20 maj, då ska det införskaffas minst 2st årgångar! :)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Bara jag som har problem med att öppnad whisky verkar dunsta förresten?

Ska det vara så, eller är det farsan som nallar i natten? :va

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Kul!

Bli inte förvånad om du tycker att den vanliga 10yo är en av de bättre. Särskilt om du får prova den som cask strength (Ardbeg släpper inte gärna 10yo som cask strength utan förbehåller det till dyrare blandningar).

Var och handlade lite på bolaget för att fira vår senaste nedkomst som kom i måndags och köpte bla en Ardbeg 10yo. Herregud vilken god whiskey! Korvgubbe fick ju in mig på Islay med Laphroaig 10 yo, vilken också var fin, men Ardbegen rår den inte på. Drog till med en Mackmyra Bruks också, enligt Korvgubbes rek, men den var sådär. Har iofs bara smakat ytterst lite av den så jag avvaktar med att såga Korvisen för mycket :hihi.

Ska förresten till St Andrews på bröllop i sommar. Är det nåt billigare med whiskey där eller?

Bifogat

• Supasatan.jpg
    Supasatan.jpg
    222.5 KB · Visningar: 67

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Var och handlade lite på bolaget för att fira vår senaste nedkomst som kom i måndags och köpte bla en Ardbeg 10yo. Herregud vilken god whiskey! Korvgubbe fick ju in mig på Islay med Laphroaig 10 yo, vilken också var fin, men Ardbegen rår den inte på. Drog till med en Mackmyra Bruks också, enligt Korvgubbes rek, men den var sådär. Har iofs bara smakat ytterst lite av den så jag avvaktar med att såga Korvisen för mycket :hihi.

Ska förresten till St Andrews på bröllop i sommar. Är det nåt billigare med whiskey där eller?

Ardbeg 10 är grym, ett måste i skåpet helt enkelt :tummenupp
Laphroaig Quarter cask är ett bättre alternativ till Laphroaig 10 tycker jag. Svensk whisky från Mackmyra är coolt, tyvärr inte så imponerande enligt mig. Förstår inte riktigt Jim Murrays lovprisande..?

St Andrews är ett ganska litet ställe, men små relativt välsorterade whisky shops går att hitta nästan överallt i Skottland. På Royal and Ancient St Andrews kan du köpa "deras golfwhisky", men det är nog mer en turistgrej helt enkelt... Brukar vara billigare i Skottland. Köper du ett par rariteter har du i princip resan betald jämfört med att beställa dessa via bolaget. Dessutom är det roligare att dricka en whisky hemma som man köpt där... :)

Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
...Svensk whisky från Mackmyra är coolt, tyvärr inte så imponerande ...

Skall man vara helt ärlig så är den rätt kass imho.

...

Billigt och billigt... Det är ju snabbt gjort att smita några timmar och ta sig till ett destilleri och få sig lite kultur till livs, även om Islay kanske ligger lite off.

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Var och handlade lite på bolaget för att fira vår senaste nedkomst som kom i måndags och köpte bla en Ardbeg 10yo. Herregud vilken god whiskey! Korvgubbe fick ju in mig på Islay med Laphroaig 10 yo, vilken också var fin, men Ardbegen rår den inte på.

1. Grattis!
2. Se till att skaffa in en Laphroaig cask strength, den slår de båda andra med hästlängder i min bok iaf.

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus

Tack. Du sa det jag inte hade hjärta att säga... :rofl

Billigt och billigt... Det är ju snabbt gjort att smita några timmar och ta sig till ett destilleri och få sig lite kultur till livs, även om Islay kanske ligger lite off.

Inte så mycket av intresse i närheten av St Andrews i destilleriväg, och tiden rinner iväg fort när man kör bil i Skottland... :D Om BoSoZoKu är intresserad av whisky och vackra landskap borde han passa på att ta ett par dagars extra, hyra en liten bil och köra runt. Värt varenda spänn om du frågar mig. :)

Bifogat

• A night at the pub - Ballater.jpg
    A night at the pub - Ballater.jpg
    219.9 KB · Visningar: 43
  • Neist point Isle of Skye.jpg
    Neist point Isle of Skye.jpg
    210.7 KB · Visningar: 47
  • B976 Royal Lochnagar dist (Ballater).jpg
    B976 Royal Lochnagar dist (Ballater).jpg
    210.7 KB · Visningar: 60
  • A96 Elgin Gordon & MacPhail.jpg
    A96 Elgin Gordon & MacPhail.jpg
    212 KB · Visningar: 49
  • B8009 Carbost Isle of Skye (Talisker dist).jpg
    B8009 Carbost Isle of Skye (Talisker dist).jpg
    212.9 KB · Visningar: 46
  • Neist point lighthouste Isle of Skye.jpg
    Neist point lighthouste Isle of Skye.jpg
    233.6 KB · Visningar: 42
  • A855 Isle od Skye Flodigarry.jpg
    A855 Isle od Skye Flodigarry.jpg
    183.5 KB · Visningar: 42
  • A82 Glen Coe.jpg
    A82 Glen Coe.jpg
    222.7 KB · Visningar: 44

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
1. Grattis!
2. Se till att skaffa in en Laphroaig cask strength, den slår de båda andra med hästlängder i min bok iaf.

Tack! :)
Får kolla på det.

Inte så mycket av intresse i närheten av St Andrews i destilleriväg, och tiden rinner iväg fort när man kör bil i Skottland... :D Om BoSoZoKu är intresserad av whisky och vackra landskap borde han passa på att ta ett par dagars extra, hyra en liten bil och köra runt. Värt varenda spänn om du frågar mig. :)

Jag har lite svårt att ta ledigt för lång tid men har bokat fem nätter och har självklart hyrbil. Dock ligger ju St Andrews inte i närheten av nåt destillleri verkar det som. Det är ju helt klart Islay som är mest intressant. Jaja, får se.

Fina bilder.

:D Ja, den är inte direkt nån favorit. Lite kemisk smak tycker jag. Parfymaktig. Men den tar nog slut nån gång ändå ;)

Köper du ett par rariteter har du i princip resan betald jämfört med att beställa dessa via bolaget. Dessutom är det roligare att dricka en whisky hemma som man köpt där... :)

Mm, frågan är vad som är rariteter. Får kolla lite vad de skriver i Whiskeyboken. Några tips annars? Köper ju inte hur dyrt som helst heller. :rolleyes:

Last edited:

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Jag har lite svårt att ta ledigt för lång tid men har bokat fem nätter och har självklart hyrbil. Dock ligger ju St Andrews inte i närheten av nåt destillleri verkar det som. Det är ju helt klart Islay som är mest intressant. Jaja, får se.

Fina bilder.

Mnjae... det är klart... :gnissla
Tiden känns lite knapp, bättre att du siktar in dig på nåt/några destillerier i närheten och njuter av tillvaron.

Vill du upp på The whisky trail måste du från St Andrews till Dundee, därifrån kan du bränna på rejält på A90 till Aberdeen, därifrån A96 till Huntley och sen lite mindre A920 till Dufftown. Voila, du är mitt i ett whiskymekka med 20-talet distillerier! Bl.a. Macallan, Mortlach, Imperial, Cragganmore, Abelour etc.....

Och Dufftown är en ganska mysig liten stad (nåja, samhälle). Finns en grymt skön Pub, The Royal Oak, på centralgatan som drivs av en lika trevlig äldre dam. :) Jag gick deras 18-hålsbana en morgon duktigt bakis efter en helkväll hos henne... :fyllisar

Jag brukar inte direkt kasta mig över hundar... Men den där lilla pubjycken var faan den coolaste hund jag varit med om! :lol

Mm, frågan är vad som är rariteter. Får kolla lite vad de skriver i Whiskeyboken. Några tips annars? Köper ju inte hur dyrt som helst heller. :rolleyes:

Port Ellen, men dom är dyra. :näsblod
En schysst Mortlach eller varför inte en Dallas Dhu?
Så... tre av mina favvomärken, förutom Ardbeg och hundra andra då... :D

Mitt absoluta tips är att köpa Jim Murray's Whisky Bible. Han rankar typ alla whiskys och är något av en whiskymessias. Den är liten, som en mindre pocket, och kostade £10.99 senast jag var där (kommer en ny utgåva årligen).

Köp! :yoparty

Bifogat

• Dufftown The Royal Oak.jpg
    Dufftown The Royal Oak.jpg
    220.1 KB · Visningar: 43
  • Dufftown The Royal Oak Lady.jpg
    Dufftown The Royal Oak Lady.jpg
    202.1 KB · Visningar: 46
  • Dufftown The Royal Oak Dog.jpg
    Dufftown The Royal Oak Dog.jpg
    211.9 KB · Visningar: 52
Nyheter