Whiskey-tråden.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Korvgubbe fick ju in mig på Islay med Laphroaig 10 yo, vilken också var fin, men Ardbegen rår den inte på.

Ser man på, det kanske blir folk av dig med! :hihi

Mackmyran rekommenderade jag mer som kontrast mot Islay-wirren då den helt saknar rök och tjära och istället har en del fruktighet, nästan godissmak... Dessutom antar jag att jag häpnade över att den var så mycket bättre än det jag smakat från dem tidigare...

Personligen är jag väldigt lojal mot Islay. Av de 24 flaskor som står i skåpen är 20 från Islay.
Ardbeg är utan tvekan mitt favoritdestilleri och Uigeadail är min absoluta favorit alla kategorier. Tioåringen får aldrig ta slut utan att jag har en oöppnad på lager då det är min "brukswhisky" framför andra... Sitter just nu och räknar kronorna för att se om jag kan köpa en Ardbeg Corryvreckan som nyss kommit in i Systembolagets nyhetssortiment. Har även en Supernova som man smuttar på när man vill känna en rökbomb av rang explodera i munnen. Har dessutom en Rollercoaster som jag inte öppnat som jag köpte på plats när vi var på Islay förra sommaren.
Är f.ö. grymt sugen på att gå på Ardbeg Challange, som kommer vara världens största Ardbeg-provning och går av stapeln i Kungliga Tennishallen i Sthlm nu i Juni..
http://www.ardbegchallenge.com/?q=challenge

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Är f.ö. grymt sugen på att gå på Ardbeg Challange, som kommer vara världens största Ardbeg-provning och går av stapeln i Kungliga Tennishallen i Sthlm nu i Juni..
http://www.ardbegchallenge.com/?q=challenge

Djävulen, tack för tipset, det hade jag missat!!! :Bugar
Bokade upp mig och 2st polare direCkt! :D

Grymt, en Ardbeg som endast kommer finnas där. Måste ju vara ett utvalt fat för detta event. Hoppas den inte är för god bara, då kommer man ju gråta sig till sömns sedan.... :gnissla

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Grymt, en Ardbeg som endast kommer finnas där. Måste ju vara ett utvalt fat för detta event. Hoppas den inte är för god bara, då kommer man ju gråta sig till sömns sedan.... :gnissla

Skulle inte förvåna mig om det är något åt Rollercoaster-hållet, alltså en blandning av olika unga årgångar.. Så vi får någon eldig blandning. Kanske med en extra skvätt från Supernova-faten för att ge extra rök för oss röktokiga svennar.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Mnjae... det är klart... :gnissla
Tiden känns lite knapp, bättre att du siktar in dig på nåt/några destillerier i närheten och njuter av tillvaron.

Vill du upp på The whisky trail måste du från St Andrews till Dundee, därifrån kan du bränna på rejält på A90 till Aberdeen, därifrån A96 till Huntley och sen lite mindre A920 till Dufftown. Voila, du är mitt i ett whiskymekka med 20-talet distillerier! Bl.a. Macallan, Mortlach, Imperial, Cragganmore, Abelour etc.....

Och Dufftown är en ganska mysig liten stad (nåja, samhälle). Finns en grymt skön Pub, The Royal Oak, på centralgatan som drivs av en lika trevlig äldre dam. :) Jag gick deras 18-hålsbana en morgon duktigt bakis efter en helkväll hos henne... :fyllisar

Jag brukar inte direkt kasta mig över hundar... Men den där lilla pubjycken var faan den coolaste hund jag varit med om! :lol

Port Ellen, men dom är dyra. :näsblod
En schysst Mortlach eller varför inte en Dallas Dhu?
Så... tre av mina favvomärken, förutom Ardbeg och hundra andra då... :D

Mitt absoluta tips är att köpa Jim Murray's Whisky Bible. Han rankar typ alla whiskys och är något av en whiskymessias. Den är liten, som en mindre pocket, och kostade £10.99 senast jag var där (kommer en ny utgåva årligen).

Köp! :yoparty

Finns det nån möjlighet till provsmakning i whiskybutikerna?

Ser man på, det kanske blir folk av dig med! :hihi
:yoparty

Dessutom antar jag att jag häpnade över att den var så mycket bättre än det jag smakat från dem tidigare...

Ok, ingen Första utgåvan(eller vad den heter) nästa gång då mao. :näsblod

Last edited:

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Skulle inte förvåna mig om det är något åt Rollercoaster-hållet, alltså en blandning av olika unga årgångar.. Så vi får någon eldig blandning. Kanske med en extra skvätt från Supernova-faten för att ge extra rök för oss röktokiga svennar.

Det låter som en inte helt omöjligt gissning :tummenupp

Finns det nån möjlighet till provsmakning i whiskybutikerna?

Jadå, inte överallt men i alla fall de lite mer välsorterade butikerna brukar kunna erbjuda det. :)

När vi var hos Gordon & MacPhail i Elgin fick vi smaka på en del olika, dock såklart med reservation att de inte har "hur mycket som helst" att testa. En 30-åring som polaren köpte fick vi t.ex. nöja oss med att smaka motsvarande 25-åring... Fyfaan asså vicken dålig service! :mad: :D

Ett ställe i Glasgow att rekommendera är "The Pot Still" på Hope Street. En renodlad whiskypub med flaskor från golv till tak.

Riktigt trevlig och engagerad ägare, speciellt när han märker att intresse och kunskap finns för den ädla drycken.

Han bjöd på en 30-årig Brora, och när jag frågade om den fanns att få tag på ringde han runt och kollade. Det slutade med att jag fick köpa den enda flaskan han hade. Killen packade t.o.m. in den i ett paket, och när jag öppnade det hade han lagt ner 2st 5cl Bowmore 17 och ett Whiskyprovarglas med The Pot Still-loggan.

Det är så man blir tårögd... :)

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Det låter som en inte helt omöjligt gissning :tummenupp

Jadå, inte överallt men i alla fall de lite mer välsorterade butikerna brukar kunna erbjuda det. :)

När vi var hos Gordon & MacPhail i Elgin fick vi smaka på en del olika, dock såklart med reservation att de inte har "hur mycket som helst" att testa. En 30-åring som polaren köpte fick vi t.ex. nöja oss med att smaka motsvarande 25-åring... Fyfaan asså vicken dålig service! :mad: :D

Ett ställe i Glasgow att rekommendera är "The Pot Still" på Hope Street. En renodlad whiskypub med flaskor från golv till tak.

Riktigt trevlig och engagerad ägare, speciellt när han märker att intresse och kunskap finns för den ädla drycken.

Han bjöd på en 30-årig Brora, och när jag frågade om den fanns att få tag på ringde han runt och kollade. Det slutade med att jag fick köpa den enda flaskan han hade. Killen packade t.o.m. in den i ett paket, och när jag öppnade det hade han lagt ner 2st 5cl Bowmore 17 och ett Whiskyprovarglas med The Pot Still-loggan.

Det är så man blir tårögd... :)

Snygg story :)

Ok, men då menar du gratis provsmakning eller? Annars hade man ju kunnat tänka sig att betala en liten slant för någon centiliter menar jag.

Om du inte gillar brukswhiskyn så har jag svårt att tänka mig att du ens skulle vilja rengöra verktyg med Första Utgåvan...

Misstänker det också. Tack för tipset iaf! :mad: ;)

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nu ser jag fram emot morgondagen. Har lagt en stadig bit fläskkarré i marinad. Skall helgrilla drygt ett kilo karré i morgon och gjorde en rökig whiskymarinad. Förhoppningsvis blir det så gott som jag fått för mig efter att ha provsmakat marinaden i skålen. Innehållet är(på ett ungefär):

0,5 dl Laphroaig 10yo
0,5 dl chilisås (inte sweet chili)
3 vitlöksklyftor
3 msk Soja
3 msk rapsolja
3 msk flytande honung
2 msk balsamvinäger
en rejäl skvätt chipotle-tabasco
Salt + peppar

Nu skall karrén få ligga med marinaden i en plastpåse och gosa till sig tills grillen är färdig i morgon kväll...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Nu ser jag fram emot morgondagen. Har lagt en stadig bit fläskkarré i marinad. Skall helgrilla drygt ett kilo karré i morgon och gjorde en rökig whiskymarinad. Förhoppningsvis blir det så gott som jag fått för mig efter att ha provsmakat marinaden i skålen. Innehållet är(på ett ungefär):

0,5 dl Laphroaig 10yo
3 vitlöksklyftor
3 msk Soja
3 msk rapsolja
3 msk flytande honung
2 msk balsamvinäger
Salt + peppar

Nu skall karrén få ligga med marinaden i en plastpåse och gosa till sig tills grillen är färdig i morgon kväll...
Låter förjädra fint! Recension efteråt is a must.

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05

0,5 dl Laphroaig 10yo
3 vitlöksklyftor
3 msk Soja
3 msk rapsolja
3 msk flytande honung
2 msk balsamvinäger
Salt + peppar

Blev jäkligt nyfiken på det där. Tror jag provar samma sak med fläskfilén till imorgon!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Låter förjädra fint! Recension efteråt is a must.

Blev jäkligt nyfiken på det där. Tror jag provar samma sak med fläskfilén till imorgon!

Nu ligger det på grillen så smakrecension får vänta. Kort reflektion medan jag har det i huvudet är att det är en del socker i marinaden så det bränner lätt. Håll det ifrån glöden och grilla över indirekt värme. Jag var lite dum och tänkte "brassa grillränder" men det brände en del trots att jag hade torkat av all överflödig marinad med hushållspapper innan grillningen...

Eftersom det hela blev en så stor bit så gjorde jag även en snarlik glaze som jag börjat pensla på nu i slutfasen av grillningen.. Återkommer om ett par timmar med utlåtande. (Till fläskfilé är nog inte glazen nödvändig eftersom den borde ta tillräckligt med smak ändå)

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
fint! Recension efteråt is a must.

Blev jäkligt nyfiken på det där.

Edit:
Nu smakrecension:
Helt ok men jag måste säga att balsamvinägern slog igenom en aning för mycket när man marinerade så länge som jag. Skall ni marinera som jag, i nästan 24 timmar, så är mitt förslag att avstå vinägern eller ha väldigt lite. var noga med att torka av innan grillning och särskilt när det är så stora köttbitar som jag hade.

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Edit:
Nu smakrecension:
Helt ok men jag måste säga att balsamvinägern slog igenom en aning för mycket när man marinerade så länge som jag. Skall ni marinera som jag, i nästan 24 timmar, så är mitt förslag att avstå vinägern eller ha väldigt lite. var noga med att torka av innan grillning och särskilt när det är så stora köttbitar som jag hade.

Kan meddela att vi spontanbjöd in lite vänner redan ikväll så filén hade bara legat sedan morgonen. Resultatet blev kanon! Kan hålla med om att det var lite väl mycket smak av balsamvinägern, men det stora problemet var att jag tog sista skvätten av bowmore till marinaden (hade ingen laphroaig) vilket gör att det får bli en tripp till systemet imorn :gnissla

Kommer upprepa detta många gånger i sommar!

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Körde ett liknande recept nu. La dock till färsk rosmarin och körde färsk chili istället för tabasco. Drog ner en del på balsamvinägern och ökade lite oljemängd. Ska bli intressant att se vad det blir av'et. Kändes fint att slå i Laphroaig i geggan.

:)

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Var generellt försiktig med vinäger vid marinering, det är potent.

Avnjuter nu en Laphroaig 10yrs cask strength efter påsklamm, kyckling Lindt 70% o kaffe. Gu så gott!

Innan dess en The Ileach cask strength, ruggigt god den med.

Bägge med vatten så klart

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Var generellt försiktig med vinäger vid marinering, det är potent.

Avnjuter nu en Laphroaig 10yrs cask strength efter påsklamm, kyckling Lindt 70% o kaffe. Gu så gott!

Innan dess en The Ileach cask strength, ruggigt god den med.

Bägge med vatten så klart

Har helt missat påsken i år, dricker istället japswhisky i leverantörslandet! :) Igår blev det en 21-årig Nikka! Kan inte annat säga än att de är duktiga på sin sak. Som allt annat, de kopierar och gör det "lite bättre". :tungan Dock har de ingen tungviktare vad gäller Islaykopia ännu... :D

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
elvis2641.jpg

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Var och handlade lite på bolaget för att fira vår senaste nedkomst som kom i måndags och köpte bla en Ardbeg 10yo. Herregud vilken god whiskey! Korvgubbe fick ju in mig på Islay med Laphroaig 10 yo, vilken också var fin, men Ardbegen rår den inte på. Drog till med en Mackmyra Bruks också, enligt Korvgubbes rek, men den var sådär. Har iofs bara smakat ytterst lite av den så jag avvaktar med att såga Korvisen för mycket :hihi.

Tänk vad lite alkohol kan förbrödra... ;)

Såväl Ardbeg 10 som Laphroaig 10 är riktigt trevliga bekantskaper. Båda platsar definitivt på min top-10.

Men, tycker du om dessa måste jag rekommendera min favorit (so far):

Lagavulin 16 :yoparty

Testa gärna denna och återkom med feedback.

Ska nog unna mig en smutt av Lagavulin imorgon, då får vi nycklarna till huset.

P.S. Grattis i efterskott.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Tänk vad lite alkohol kan förbrödra... ;)

Såväl Ardbeg 10 som Laphroaig 10 är riktigt trevliga bekantskaper. Båda platsar definitivt på min top-10.

Men, tycker du om dessa måste jag rekommendera min favorit (so far):

Lagavulin 16 :yoparty

Testa gärna denna och återkom med feedback.

Ska nog unna mig en smutt av Lagavulin imorgon, då får vi nycklarna till huset.

P.S. Grattis i efterskott.

Tackar. Jo, jag tänkte mig väl en Laga som nästa bekantskap. Såg de hade den på puben i måndags och tänkte testa en men jag fick fullt upp med öl, fish n chips och Blåvitt.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning