Whiskey-tråden.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Någon som testat Laphroaig PX?!
...Då vädret skall bli kass tänkte jag låta lillkorv springa av sig på Ålands hav. Sommartid gör de om konferensvåningarna till lekavdelningar så jag gör tre flugor på smällen:
1. Lillkorv får leka/springa av sig på lekavdelning och korridorer när vädret är kass
2. Fru Chorizo får sin utflykt som varje semesterdag uppenbarligen måste innehålla...
3. Korvgubbe får fylla på förrådet..

Så..
Jag sitter och granskar utbudet och det som var mest iögonfallande var Laphroaig PX som jag aldrig hört talas om. Dessutom kommer det garanterat bli en Corryvreckan men det är redan bestämt...

Vad rekommenderar ni! Jag är ju hängiven Islay och har det mesta i sortimentet redan...
Har såhär i sommartider dock börjat uppskatta Whiskey on the rocks genom att låta ett par isbitar kyla ner min Makers Mark som blivit en sommarfavorit...

http://www.vikingline.se/Pages/taxfree/sortiment/stark_alkohol.asp?category=95#Whisky

Två platser är klara på inköpslistan och jag kanske köper med mig totalt fyra flaskor då barskåpet redan är fullt och plånboken relativt tom:

1. Corryvreckan
2. Zacapa 23
3. ? ( Laphroaig PX?!)
4. ...SH-förslag?!
PX har jag inte hört talas om, låter spännande.

Nu fanns ju inte Bowmore Laimrig med bland Vikings sortiment, vad jag kunde hitta. Det är dock en pjäs som jag helt klart saknar i mitt förråd just nu. Helt makalöst god.

I lördags körde vi en "Giganternas kamp" uppdelad i två flighter.

1: (Joker) Connemara 12yo, Cairdeas 2008, Cairdeas 2010 Master Edition, Cairdeas 2011 Ileach Edition, Bowmore Laimrig.

2: Lagavulin 1994 DE, Ardbeg Alligator, Ardbeg Corryvreckan, Ardbeg Supernova 2010, Bruichladdich Octomore.

Helt sjukt svårt att sortera vinnare. Dock gillade jag Cairdeas 2011 bäst i första flighten och Supernova i andra.

Ädit: Av de jag fann i listan hade jag valt Connemara Peated Single Malt Cask Strength, helt klart. En trevlig Irländare som överraskar (i synnerhet deras "Peated").

Bifogat

• 251428_10150749448515103_818910102_20386152_4133763_n.jpg
    251428_10150749448515103_818910102_20386152_4133763_n.jpg
    75.5 KB · Visningar: 148
  • 281481_10150749448925103_818910102_20386158_7033627_n.jpg
    281481_10150749448925103_818910102_20386158_7033627_n.jpg
    63.9 KB · Visningar: 126
  • 284283_10150749449415103_818910102_20386168_941010_n.jpg
    284283_10150749449415103_818910102_20386168_941010_n.jpg
    69 KB · Visningar: 134
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag älskar bourbon som komplement till mina skotska singelmalter.
Makers Mark är en prisvärd rackare som alltid smakar bra, men det finns en hel värld av bourbon att upptäcka utöver den. ...
Woodford Reserve är en höjdare .....

.
Ädit: Av de jag fann i listan hade jag valt Connemara Peated Single Malt Cask Strength, helt klart. En trevlig Irländare som överraskar (i synnerhet deras "Peated").

Connemara har jag redan 1.5 flaskor. Den blev en favorit för något år sedan så den ser jag till att alltid ha på lager...

De hade inte Laphroaig PX så jag köpte en flaska rom istället. Plantation 20th Anniversary Extra Old. Dessutom tog jag SH-tipset (tack Steffo) och köpte en Woodford Reserve. I en av barerna hade de dessutom en del specialöl som "take away" och då en ny favorit hos mig är Samuel Adams Black Lager så köpte jag ett sexpack sådana (hade 6-8 hemma redan) och 12 stycken Mahou som är en väldigt mörk spansk öl som påminner en hel del om Black Lager. Mahoun finns bara i beställningssortimentet så jag passade på...

Bifogat

• taxfree.jpg
    taxfree.jpg
    58.2 KB · Visningar: 162

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Shit! Den flaskan med rom skulle jag också ha köpt om jag haft chansen och pengarna!
Grattis till fina inköp ;)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Varför inte prova lite cognac? Tycker personligen nästan att det är en dimension till jämfört med whisky, fast undvik de dyra "flygplatsmärkena" i flashigt designade kristallkaraffer, som Hennessy eller Remy Martin, de är inte prisvärda. Titta istället på mindre hus som Leopold Gourmel, Jean Fillioux, Daniel Bouju och kanske framförallt Delamain. För en tusing ca får man cognac som väl matchar innehållet i dyrgripar som Remy Martin Louis XIII.

Edit: Grönstedts är dessutom ett riktigt bra alternativ, deras XO eller Extra kan mycket väl vara mest bang for the buck i cognacsväg överhuvudtaget.

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Vad rekommenderar ni! Jag är ju hängiven Islay och har det mesta i sortimentet redan...

Hoppas du har årets absolut bästa sommarwhisky: Ardbeg Blasda. :mattias

Systemet, beställningssortiment, 589 kr. Vansinnigt god, frisk och fräsch Ardbeg - och minst lika prisvärd. Beställ två på en gång är mitt tips. :tummenupp

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Blev en berömd ripa ikväll. Bättre än inget, och laddad blir man :)

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Någon som varit på provning hos Baggus i gamla stan och kan komma med ett utlåtande?

Ska dit på fredag och prova rökig whisky, ska bli trevligt. Finns platser kvar om någon är sugen...

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Någon som varit på provning hos Baggus i gamla stan och kan komma med ett utlåtande?

Ska dit på fredag och prova rökig whisky, ska bli trevligt. Finns platser kvar om någon är sugen...

Låter trevligt, åker dock till stugan imorgon.
Lägg ett referat här sen och berätta vad som provades! :tummenupp

Har själv (tyvärr) blivit lite blasé från liknande arrangerade provningar. :gnissla Ofta är arrangemanget som helhet ganska bra men (om man är en någorlunda whiskynörd) urvalet av riktigt intressanta whiskys ofta så smalt att man redan provat dem otaliga ggr tidigare... :(

Nästa provning för min del blir Öl & Whiskymässan i Nacka Strand! :Bugar

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Har själv (tyvärr) blivit lite blasé från liknande arrangerade provningar. :gnissla Ofta är arrangemanget som helhet ganska bra men (om man är en någorlunda whiskynörd) urvalet av riktigt intressanta whiskys ofta så smalt att man redan provat dem otaliga ggr tidigare... :(

Nu är jag ingen nörd som provat "allt" eller är speciellt kunnig men jag räknar inte med att få prova så många nya sorter utan hoppas snarare bli "bättre" på att prova och ha en trevlig kväll. Vill man prova nya sorter är det bättre att dra med någon polare eller två till Akkurat och sätta sig i baren.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Nu är jag ingen nörd...

Jag fick reda på att om man har en samling på ~25 Islays, Har åkt till Islay för att besöka 5 destillerier och tycker att 500spänn låter som ett bra pris för att få smutta på några olika sorter i två timmar så är man tydligen en nörd. :confused:

Jag som brukar säga att jag inte ens gillar whisky (men kan göra ett undantag för Islay).

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Korvis åldrades ytterligare men snälla kompisar och syskon muntrade upp genom att bl.a. skänka dessa båda till Chorizofarbrorn...

Laphroaig Cairdeas Ileach Edition var otroligt god t.o.m godare än, om än inte lika spännande som, förra årets Master Edition..
...och den fatlagrade agave-tequilan bevisade t.o.m för en ytterst skeptisk svärfar att Tequila kan vara en höjdare till skillnad från fotogenbränslet som säljs med röd plasthatt..

1281013-origpic-6b2c45.jpg
578067.jpg

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Som skotska och medlem av clan Ross dricker jag oftast whisky från vårt bryggeri :) (faan va coolt va!? Fick veta mitt ursprung för drygt två år sen och jag älskar att ha ett skotskt påbrå) Glenmorangie. Den bästa tycker jag är Nectar d'or - satans smaskig med citrus och honung, eftersmaken lämnar ingen dödlig oberörd, inte rökig men den slår till ändå. Annars deras Lasanta som är lagrad på sherry fat... man blir ju sugen på en...tror jag tar mig en i medicinskt syfte :D
Ja, ett litet tips i alla fall om ni inte redan provat.
Slaînte Mhaht!

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Som skotska och medlem av clan Ross dricker jag oftast whisky från vårt bryggeri :) (faan va coolt va!? Fick veta mitt ursprung för drygt två år sen och jag älskar att ha ett skotskt påbrå) Glenmorangie. Den bästa tycker jag är Nectar d'or - satans smaskig med citrus och honung, eftersmaken lämnar ingen dödlig oberörd, inte rökig men den slår till ändå. Annars deras Lasanta som är lagrad på sherry fat... man blir ju sugen på en...tror jag tar mig en i medicinskt syfte :D
Ja, ett litet tips i alla fall om ni inte redan provat.
Slaînte Mhaht!

Surrade med Michael Heads på Whiskymässan samtidigt som han fick bjuda på just lite Glenmorangie :tummenupp

Blev lite annat där också, ER17 dock ej på mässan... :)

Bifogat

• Eagle Rare 17.JPG
    Eagle Rare 17.JPG
    114.9 KB · Visningar: 75
  • Longmorn 1975.JPG
    Longmorn 1975.JPG
    135.1 KB · Visningar: 88
  • Quinta Ruban.JPG
    Quinta Ruban.JPG
    126.6 KB · Visningar: 73
  • Nectar DOR.JPG
    Nectar DOR.JPG
    127.1 KB · Visningar: 91

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Och himlen därtill har Ardbeg Supernova 2009 både i restaurangen och baren... :tungan

Trewlig whisky, trewlig utsikt. Bra käk, bra dryck, trevlig personal. Inte illa för ett besök på söder (förutom Akkurat och Gondolen då, som alltid är värda ett besök) :tummenupp

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Dax att poppa upp den här whiskytråden med lite julanekdoter gott folk? :tomten

Först ut:
Efter en dag med söndagsjulshopping - Vad kan vara bättre än att avsluta med en bio och sedan runt 21.30 ramla in på ett helt söndagstomt Saddle and Sabre, hoppa upp i valfri sadel vid baren, beställa en Snake dog IPA och deras klassiska Bacon Cheese Burger, surra lättsamt med fru och barpersonal som har huuur mycket tid som helst då inga andra finns att servera, och sedan avsluta kvällen med en underbar Eagle Rare 17.... :)

Bifogat

• saddle and sabre 1.JPG
    saddle and sabre 1.JPG
    115.2 KB · Visningar: 53
  • saddle and sabre 2.JPG
    saddle and sabre 2.JPG
    113.6 KB · Visningar: 44
  • Eagle Rare 17.JPG
    Eagle Rare 17.JPG
    114.9 KB · Visningar: 52

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Äntligen har den kommit i dubbel bemärkelse... Första femåringen från Kilchoman finns nu att köpa och efter en veckas väntan kunde jag gå och hämta den på mitt lokala förortsbolag..
vintage.jpg

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
S.. han fick bjuda på just lite Glenmorangie :tummenupp.. :)

När jag såg bilderna på Glenmorangie insåg jag att jag glömde mitt näst senaste köp..
Åkte på kryss med svärföräldrarna för någon vecka sedan och för att få lite utbyte av resan passade jag på att besöka den relativt välsorterade whiskybaren för att förhoppningsvis hitta något nytt att komplettera med.
Rökighet är något som genomsyrar min samling och Islay står på merparten av alla etiketter. Jag ville dock försöka hitta något nytt, mindre rökigt och passade på att testa 3st Glenmorangie. Lasanta, Nectar D'or och Quinta Ruban. Personligen föredrog jag Nectar D'or men det var ändå inte spot on. Välgjorda, balansedade men lite för slätstrukna.

Det gick så långt att jag under en kort stund inte skulle köpa något. Som av en slump testade jag en whisky som jag aldrig stött på tidigare. Fettercairn Fior. En Highlandwhisky som blev ett kul tillskott. Den har mycket gemensamt med Highland Park 12 men är lite eldigare(säkert på grund av en del ungt innehåll) och har mer inslag av torkad frukt och lite av den där jod & rök-smaken som en Islayälskare som jag har svårt att klara mig utan.
Köpet var dock närmast att likna med ett impulsköp grundat i den tidigare besvikelsen av att vara på väg av båten tomhänt då den egentligen inte var billig på båten... Med facit i hand hade jag möjligen hellre sparat pengarna och lagt till nån hundring för att komma över en Ardbeg Alligator utan att jag ångrar köpet på något sätt för det.
fetter.jpg

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...