hållundan
Emozione!
PX har jag inte hört talas om, låter spännande.Någon som testat Laphroaig PX?!
...Då vädret skall bli kass tänkte jag låta lillkorv springa av sig på Ålands hav. Sommartid gör de om konferensvåningarna till lekavdelningar så jag gör tre flugor på smällen:
1. Lillkorv får leka/springa av sig på lekavdelning och korridorer när vädret är kass
2. Fru Chorizo får sin utflykt som varje semesterdag uppenbarligen måste innehålla...
3. Korvgubbe får fylla på förrådet..
Så..
Jag sitter och granskar utbudet och det som var mest iögonfallande var Laphroaig PX som jag aldrig hört talas om. Dessutom kommer det garanterat bli en Corryvreckan men det är redan bestämt...
Vad rekommenderar ni! Jag är ju hängiven Islay och har det mesta i sortimentet redan...
Har såhär i sommartider dock börjat uppskatta Whiskey on the rocks genom att låta ett par isbitar kyla ner min Makers Mark som blivit en sommarfavorit...
http://www.vikingline.se/Pages/taxfree/sortiment/stark_alkohol.asp?category=95#Whisky
Två platser är klara på inköpslistan och jag kanske köper med mig totalt fyra flaskor då barskåpet redan är fullt och plånboken relativt tom:
1. Corryvreckan
2. Zacapa 23
3. ? ( Laphroaig PX?!)
4. ...SH-förslag?!
Nu fanns ju inte Bowmore Laimrig med bland Vikings sortiment, vad jag kunde hitta. Det är dock en pjäs som jag helt klart saknar i mitt förråd just nu. Helt makalöst god.
I lördags körde vi en "Giganternas kamp" uppdelad i två flighter.
1: (Joker) Connemara 12yo, Cairdeas 2008, Cairdeas 2010 Master Edition, Cairdeas 2011 Ileach Edition, Bowmore Laimrig.
2: Lagavulin 1994 DE, Ardbeg Alligator, Ardbeg Corryvreckan, Ardbeg Supernova 2010, Bruichladdich Octomore.
Helt sjukt svårt att sortera vinnare. Dock gillade jag Cairdeas 2011 bäst i första flighten och Supernova i andra.
Ädit: Av de jag fann i listan hade jag valt Connemara Peated Single Malt Cask Strength, helt klart. En trevlig Irländare som överraskar (i synnerhet deras "Peated").
Bifogat
Last edited: