Whiskey-tråden.

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Har läst några sidor men tröttnade rätt fort... Det är Lagavolin, Laphroig och Caol ila heeela tiden..med lite Bowmore.. jag önskar verkligen att fler släpper det där med rökighet och vågar släppa "tuff å coolt å dricka rökigt" grejen och testa andra sorter så som Aberlour, Cardhu mm så får ni lika mycket smak...

Rökighet är ingen smak!

Äpple, päron, gräs, nötter, tjära mm är smaker...

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Har läst några sidor men tröttnade rätt fort... Det är Lagavolin, Laphroig och Caol ila heeela tiden..med lite Bowmore.. jag önskar verkligen att fler släpper det där med rökighet och vågar släppa "tuff å coolt å dricka rökigt" grejen och testa andra sorter så som Aberlour, Cardhu mm så får ni lika mycket smak...

Rökighet är ingen smak!

Äpple, päron, gräs, nötter, tjära mm är smaker...

Aberlour sherry cask & Dalmore är mina favoriter

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag är en typisk highland/speyside kille. :fyllisar
Var tionde gång kan det vara gott med lite tjära.

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Tack vänner!!
Det finns fler än jag alltså...
Tycker det har gått inflation i rööökighet..
Var tionde håller ja med om!

Last edited:

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
@Racemasen - finns ej på systemet vad jag kan se..

Dalmore lät intressant - ser på systemet att det är en highland.. Vet ej om de har Speyside som distrikt...är det en Speyside? Hur skulle du beskriva skillnaden till Aberlour?

Last edited:

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Att du gillar den säger inte så mot om karaktären.. Morsan gillar Statesman

Just denna köptes i London men springbank finns som beställningsvara på bolaget. Det är en ganska eldig kanske lite sötaktig smak och mycket smak från fatet. Den är som sagt ganska stark men är inte ett dugg spritig. Svårt att beskriva det där med smaker :)

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
@Racemasen - finns ej på systemet vad jag kan se..

Dalmore lät intressant - ser på systemet att det är en highland.. Vet ej om de har Speyside som distrikt...är det en Speyside? Hur skulle du beskriva skillnaden till Aberlour?
Jag skulle beskriva den som ganska lik men bättre nu

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Just denna köptes i London men springbank finns som beställningsvara på bolaget. Det är en ganska eldig kanske lite sötaktig smak och mycket smak från fatet. Den är som sagt ganska stark men är inte ett dugg spritig. Svårt att beskriva det där med smaker :)

Jaa visst är det svårt :) men inte spritig och inte tokrökig... Låter vääldigt intressant. Alla andra smaker är välkomna! Såg många springbank på systemet..men jag menar just den du fotade såg jag inte..

@javaguru - Tackar, ska testas också..

Någon som testat Longrow 10åriga och Longrow Red? Jag har inte, ville bara höra lite inputs! :)

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
..testa andra sorter så som Aberlour...

Aberlour sherry cask & Dalmore är mina favoriter

Själv är jag iofs insnöad på rökig whisky av den enkla anledningen att en gammal tonårsfylla gjorde det omöjligt för mig att återuppliva whiskydrickandet utan att ha en massa rök och tjära som dolde whiskysmakerna..
Denna helg präglades av dock av ickerökig whisky.
I fredags var det julklappswhiskyn som avnjöts, Aberlour a'bunadh. Den är en höjdare. :tummenupp

Eftersom det var plusgrader igår insåg jag att det behövdes grillas så det blev helgrillad fläskfilé som glazeades med Jack Daniels-glaze och serverades med bl.a. grillade majskolvar och Jensens whiskeysås.
Eftersom jag trillat in på sydstatsspåret blev det en stadig Woodford Reserve on the rocks i soffan efteråt.
img1361043974936.jpg

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...