Whiskey-tråden.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är Jack så illa? Det är ju sting i den, som kryddad mat för den är rökig, tycker jag är gott men bartendern på senaste puben jag var kalla sånt fulsprit ^^
Det passar lika bra hemma själv framför en bra film och en fet skål med snacks enligt mig :tummenupp

Ja, jag tycker bartendern sammanfattade det hela. Men smaken är som baken.

Det var så sant som det var sagt.. Jag är av åsikten att man dricka det man tycker om, att något är dyrt och exklusivt betyder knappast att det passar allas smak. Så vill du dricka Jack med varm apelsinjuice och tycker det är århundradets smakresa, tjör hårt.

Jag brukar börja en ny "produkttyp" med hyfsat standardprodukter. Sen höjs både krav och prislapp vartefter man lär sig mer, testar mer och referenserna blir rubbade.

Jag har också testat en hel del efter en sådär 10 år med det som rätt genuint intresse. Ändå höjer folk på ögonbrynen när jag säger att jag inte gillar Cognaq, man "måste" tydligen gilla det om man gillar allt annat. :va

Så älskar du din Jack, drick den och njut :) och skit i vad alla andra säger och tycker. Men är du intresserad och tycker det är kul med smaker, börja med att testa de förslag då får/fått.. Krogen är bra då man oftast kan testa rätt många sorter och sen köpa en "tvåa". Folk i baren brukar bara bli glada om det kommer nån som faktskt bryr sig om deras kunskap och inte bara vill bli fulla, så en provsmakning av rang blir ofta larvigt billig ;)

Leni lens

Ny medlem
Gick med
18 May 2013
Hoj
Suzuki SV650s
Det var så sant som det var sagt.. Jag är av åsikten att man dricka det man tycker om, att något är dyrt och exklusivt betyder knappast att det passar allas smak. Så vill du dricka Jack med varm apelsinjuice och tycker det är århundradets smakresa, tjör hårt.

Jag brukar börja en ny "produkttyp" med hyfsat standardprodukter. Sen höjs både krav och prislapp vartefter man lär sig mer, testar mer och referenserna blir rubbade.

Jag har också testat en hel del efter en sådär 10 år med det som rätt genuint intresse. Ändå höjer folk på ögonbrynen när jag säger att jag inte gillar Cognaq, man "måste" tydligen gilla det om man gillar allt annat. :va

Så älskar du din Jack, drick den och njut :) och skit i vad alla andra säger och tycker. Men är du intresserad och tycker det är kul med smaker, börja med att testa de förslag då får/fått.. Krogen är bra då man oftast kan testa rätt många sorter och sen köpa en "tvåa". Folk i baren brukar bara bli glada om det kommer nån som faktskt bryr sig om deras kunskap och inte bara vill bli fulla, så en provsmakning av rang blir ofta larvigt billig ;)

Jo jag började väl så, utgick från en standardprodukt precis som du, skillnaden (kanske?) är att jag fortfarande gillar Jack trots att mina krav säkert höjs på annat.
Jag dricker det jag gillar och om det anses som fint eller fult skiter jag högaktningsfullt i :)

Folk kanske höjer på ögonbrynen för att för vissa är sprit "sprit som sprit" eller "alkohol som alkohol",
Att man är köttätare t.ex betyder ju inte att man slaktar och käkar upp sina medmänniskor. Kanske en dålig jämförelse :p

Jag är inte helt ny på detta område utan har testat en del men jag är fruktansvärt dålig på att komma ihåg namn :/
Jag var faktiskt på provsmakning i en whisky/öl bar på söder i Sthlm för nån helg sen:tummenupp det finns säkert många oupptäckta skatter för min del och tips och förslag på whisky eller god alkohol är alltid kul så keep em comin :)

Jag skulle vilja veta var det för rom du pratade om?

Leni lens

Ny medlem
Gick med
18 May 2013
Hoj
Suzuki SV650s
Ja, jag tycker bartendern sammanfattade det hela. Men smaken är som baken.

Av det lilla jag kan snappa upp av vad du gillar skulle du kunna, som sagts tidigare, testa en lite spritigare rom. Eller om du vill prova whiskey, en Ardbeg Alligator. Den kan funka.

Lite dyrare men god!

Kul med tjejer i tråden! :)

http://www.youtube.com/watch?v=BTukSakeqr4

Vet ju inte om jag testat den för jag är så dålig på att lägga namn på minnet :tungan
Jag blir nog tvungen att ta en barrunda i Sthlm imorgonkväll och testa den där mfl, får väl skriva upp namnet så jag kommer ihåg ^^

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...Är den nån som har tips på andra melass-rommer så är jag grymt sugen på att testa fler, bolagspersonalen kan ju ungefär ingenting om man frågar och på krogen har de oftast saker som inte går att köpa :(

Jag antar att du provat Angostura 1919 också?
Annars är det en grymt prisvärd (319:) Rom som alltid finns hemma nuförtiden. :)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Jacky D, Jacky D :)

Alla mina polare vet att jag är såld på single-malt.
Så när jag under en fest tog med JackD i pluntan och lät folk smaka ficka jag många:
-"Ja, det är gott som f-n men jag vet inte riktigt var det är?"
-"Det här skall jag köpa"
Osv.
Ok, kanske inte världens mest whiskey-utbildade personer men ändå. :)
Den är definitivt bättre än sitt rykte.
Prova gärna i IrishCoffe, där de brända kolatonerna gör sig riktigt bra.
Har själv tre sorter hemma. Old No7, Tennesee View och Silver Select. :fyllisar
JackD.jpg

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Nu när bourbon nämns allt oftare vill jag passa på att ge ett tips inför sommaren. En sommarfavorit för egen del är just en god bourbon med is men utan att den vattnas ut för mycket. Därför slog jag till på detta måsteköp som ger sju STORA isbitar. Jag köpte tre stycken och en bra funktion är att man kan stapla dem i frysen..
http://www.smartasaker.se/nicetray.html

Det finns inga genvägar till den perfekta Whiskeyn. :mattias ;)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Fördelen med rom före whisky och bourbon är att man får mycket högre kvalitet per krona. 3-400 köper riktigt fina grejer och för en sexhundring får man top noche kvalitet.. Sen finns det ju mkt dyrare saker än så, men då är det mer affektionsvärde och raritet än kvalitet man betalar för.

Detta gäller ju även cognac (om man undantar kristallbuteljerade flygplatsmärken) och calvados, tyvärr är whisky, om man ska generalisera, för dyrt i förhållande till kvalitet.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag antar att du provat Angostura 1919 också?
Annars är det en grymt prisvärd (319:) Rom som alltid finns hemma nuförtiden. :)

1919 är för ung för att vara riktigt grym tycker jag.. Just melassen lyfter fram kontrasterna mellan kola, vanilj och honing helt magiskt i 1824 när den fått ligga till sig lite mer tycker jag. 1919 konkurrerar mer med Trés Vieux Dillon i så fall tycker jag (även om den är konventionellt gjord på sockerrör).

Men håller med, den är grymt prisvärd. :)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Detta gäller ju även cognac (om man undantar kristallbuteljerade flygplatsmärken) och calvados, tyvärr är whisky, om man ska generalisera, för dyrt i förhållande till kvalitet.

Rom är grymt prisvärt, Calva är väl sådär egentligen.. Ska man ha top noche måste man ändå upp över tusenlappen vilket är rätt saftigt..

Jag gillar inte cognaq så jag har svårt att uttala mig där.. Testat säkert 50 olika i prisklasser från billig till sådär larvigt dyrt, men stått fast vid att det inte är min grej. Det närmsta jag kommit var en armagnac som faktskt var ok, det visade sig att den mer eller mindre smakade som en calva vilket förklarade saken ;)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Rom är grymt prisvärt

Den här blir mitt nästa Rom-inköp.
http://www.romrom.se/rom/atlantico-private-cask

Prövade den på mässan i höstas men har inte fått tummen ur en. Den slår inte Zacapa på fingrarna eller ens Platation XO men den skulle nog komma som god trea i min lilla romsamling som är rätt begränsad. (Zacapa 23, Plantation XO och Angostura 1919 som drickasomdenär-rom och sedan vanliga Plantation, en Metusalem och någon Brugal som drink-rom).

Tillbaka till whiskeyn och i synnerhet då Bourbon...
- Någon som kan tipsa om fler goda bourbons? Brukar se till att alltid ha Makers Mark och Woodford Reserve hemma men tänkte se vilka andra som gör sig bra on the rocks? Är inget större fan av gamla vanliga Jack så kan någon om tipsa på något som liknar det jag gillar så blir jag glad. Har väldigt dålig koll på bourbon överlag så alla tips är välkommna, gärna på något som är billigare än de jag har men som är godare än t.ex Jack..

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Rom är grymt prisvärt
botran.jpg
Nu har det dykt upp en grymt god och prisvärd rom på bolaget.
Botran Solera 1893 - 399kr
http://www.systembolaget.se/553

Gillar man Zacapa 23 så kommer man gilla denna.
Fantastiskt god till ett bra pris. En mindre söt, lite torrare Zacapa med mer knuff...

Får lägga in några citat från en bra Rom-blogg:
"Gillar du Zacapa 23:an? Men vill ha lite mer fart i din rom? Då är det dags att gå över till Botran 1893! Tänk Zacapa 23 med med en liten kick på slutet."

http://www.romrom.se/rom/botran-solera-1893 (Betyg: 95 av 100)
" Ron Zacapa 23 för 599 kr har ju charmat Sverige (med all rätt!), så när Botran 1893 dundrar in på Systembolaget för galna 399 kr, så vore det en skam om den inte sålde som smör!"
http://www.romrom.se/manadens-rom-april-2013-botran-solera-1893

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
View attachment 388193
Nu har det dykt upp en grymt god och prisvärd rom på bolaget.
Botran Solera 1893 - 399kr
http://www.systembolaget.se/553

Gillar man Zacapa 23 så kommer man gilla denna.
Fantastiskt god till ett bra pris. En mindre söt, lite torrare Zacapa med mer knuff...

Får lägga in några citat från en bra Rom-blogg:
"Gillar du Zacapa 23:an? Men vill ha lite mer fart i din rom? Då är det dags att gå över till Botran 1893! Tänk Zacapa 23 med med en liten kick på slutet."

http://www.romrom.se/rom/botran-solera-1893 (Betyg: 95 av 100)
" Ron Zacapa 23 för 599 kr har ju charmat Sverige (med all rätt!), så när Botran 1893 dundrar in på Systembolaget för galna 399 kr, så vore det en skam om den inte sålde som smör!"
http://www.romrom.se/manadens-rom-april-2013-botran-solera-1893

Niuce :)

Ganska frekvent besökare på Romrom. men lyckats missa denna. Tackar!

Ska definitivt testa, även om det jag gillar med just rom före t.ex whisky är den extremt runda smakupplevelsen, vilket också är varför jag älskar både Zacapa och framförallt Angostura 1824. Men ska testa :)

Mitt senaste förvärv var dock lite av en besvikelse, chansade lite och man kan inte vinna allt. "Brugal", som vanligtvis gör fulrom till drinkar ungefär, gav sig på att göra en "finrom". Resulatet blev Brugal 1888 som trots en viss charm, framförallt i förtonerna, förlorar på att den dör ut rätt slätt och inte är mer än "god". Den saknar liksom komplexiteten som ger den där smakresan med varje smutt. Men den duger en okräsen tisdagkväll, och den duger definitivt att bjuda okunniga kompisar på.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
bilat runt i Europa och plockade upp en Ron Zacapa 23. :)
För 549 riksdaler så är den utan tvekan ett fynd.
Njuter nu på altanen med en liten cigarill. :tummenupp
Sweet!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag