Whiskey-tråden.

Leni lens

Ny medlem
Gick med
18 May 2013
Hoj
Suzuki SV650s
Jack Daniel's kanske inte räknas till whiskey men det är min favvo trots att jag smakat en del andra "finare" så att säga så är det inget som slår Jack tycker jag:) när plånboken sinar blir det dock James men den är också god

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Jack Daniel's kanske inte räknas till whiskey men det är min favvo trots att jag smakat en del andra "finare" så att säga så är det inget som slår Jack tycker jag:) när plånboken sinar blir det dock James men den är också god

James, är det Jameson det?

Jack har jag aldrig riktigt förstått mig på...

Den passar enligt mig bara tillsammans med hårdrock på hög volym på efter festen.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Den här minst sagt absurda smakbeskrivningen måste testas...
eguty7er.jpg

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Alltså...

Hur få släpper de?

Finns ju knappt några i butik?

...En polare ringde nyss sitt lokala bolag och det var tydligen inga problem att beställa hem den till butiken för dem. Enligt butiken fanns det kvar hos leverantören och dessutom kommer något dussin butiker få in nya buteljer i en andra leverans nu på fredag.

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Hoj
2014 Harley Davidson FXDB103 Street Bob
Mina två är än så länge:

Glenfiddich 18yo
Balblair vintage 12yo

Ska till slutet på sommaren få hem en Balblair vintage från 96, ska bli kul å testa den :D

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
...En polare ringde nyss sitt lokala bolag och det var tydligen inga problem att beställa hem den till butiken för dem. Enligt butiken fanns det kvar hos leverantören och dessutom kommer något dussin butiker få in nya buteljer i en andra leverans nu på fredag.

Jo tydligen var jag lite tidigt ute.

Beställde två flaskor på lunchen!

Hoppas den är god! :)

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag blev så till mig av den lustiga beskrivningen att jag inte lade namnet på minnet. Ska kolla upp det nästa gång jag är på systemet :).

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Får man prata rom och calva här också eller är ni helt insnöade på Whisky? :)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag lyssnar iaf om du pratar rom!

Jag dricker inte mkt whisky alls längre, men väl hel del rom och calva.

Jag har också fastnat i att inte längre gilla spritighet, vilket fört mig till längre lagringstider, och gällande rommer gärna destillerade på melassen istället för de rena sockerrören som är mer normalt.

Den välkända favoriten är Angostura 1824. Pris och kvalitetsklass som den prisade Ron Zacapa gran reserva. Sturan är extremt rund och har tydlig fatkaraktär, men utan att smaka träbåt. Massa kola, vaniljtoner och massa annat kommer i vågor och den är i mina ögon fantastiskt välkomponerad.

Köptips 1# :)

Är den nån som har tips på andra melass-rommer så är jag grymt sugen på att testa fler, bolagspersonalen kan ju ungefär ingenting om man frågar och på krogen har de oftast saker som inte går att köpa :(

Leni lens

Ny medlem
Gick med
18 May 2013
Hoj
Suzuki SV650s
James, är det Jameson det?

Jack har jag aldrig riktigt förstått mig på...

Den passar enligt mig bara tillsammans med hårdrock på hög volym på efter festen.

Ja det är Jameson :)
Är Jack så illa? Det är ju sting i den, som kryddad mat för den är rökig, tycker jag är gott men bartendern på senaste puben jag var kalla sånt fulsprit ^^
Det passar lika bra hemma själv framför en bra film och en fet skål med snacks enligt mig :tummenupp

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är Jack så illa? Det är ju sting i den, som kryddad mat för den är rökig, tycker jag är gott men bartendern på senaste puben jag var kalla sånt fulsprit ^^
Det passar lika bra hemma själv framför en bra film och en fet skål med snacks enligt mig :tummenupp

Håller nog med.. Jack är nog snäppet sämre än ful-vodka i min bok, vodkan kan man iaf göra drinkar på ;).

Jag drack förvånande nog Jim Beam för nån månad sen och tyckte faktkst om den, ingen smakresa och sensation kanske, men trivsam på nåt sätt.

Men det finns ju massa riktigt bra bourbon om man gillar det. Jag har bara testat ett par, men det finns ju en enorm kultur runt det också även om det i princip är okänt i Sverige.

Annars kan jag rekommendera att testa rom, gillar du bourbon av det spritigare slaget skulle jag testa nåt från Trinidad t.ex som lagrats i upp till 10 år, inte mer. Har ett konkret tips jag testade igår, men glömt vad den hette.. kan återkomma.

Fördelen med rom före whisky och bourbon är att man får mycket högre kvalitet per krona. 3-400 köper riktigt fina grejer och för en sexhundring får man top noche kvalitet.. Sen finns det ju mkt dyrare saker än så, men då är det mer affektionsvärde och raritet än kvalitet man betalar för.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Du borde testa en skvätt Makers Mar eller Woodford Reserve on the rocks så kommer Jack kännas sådär...

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4

Ja, jag tycker bartendern sammanfattade det hela. Men smaken är som baken.

Av det lilla jag kan snappa upp av vad du gillar skulle du kunna, som sagts tidigare, testa en lite spritigare rom. Eller om du vill prova whiskey, en Ardbeg Alligator. Den kan funka.

Lite dyrare men god!

Kul med tjejer i tråden! :)

http://www.youtube.com/watch?v=BTukSakeqr4

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...