Whiskey-tråden.

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Blev en berömd ripa ikväll. Bättre än inget, och laddad blir man :)

De e gott, det ar inte alltid bara smaken man ar ute efter ;)

Brorsan fodelsedag till ara, sa sitter jag och smuttar pa en Springbank 10 Year Old Rundlets & Kilderkins,
Riktig fina grejor ma jag saga!:tummenupp

sb.jpg

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
För att fira semestern tog jag mig friheten att öppna den enda oöppnade flaskan här hemma.. Smokehead Extra Black 18Yo. En "okänd" Islaywhisky buteljerad av Ian Mcleod där inget mer avslöjas än det nyss nämnda, Islay, 18 år...

Har prövat den på Öl & Whiskymässan och fick då för mig att det var en Lagavulin. Idag, med aningen mindre impregnerade smaklökar, skulle jag istället säga att det är en Caol Ila. Den är påtagligt lik just Caol Ila Destilers Edition, men då med några fler år på nacken och därför inte riktigt lika kärv som CI DE som trots allt är en av mina favoriter, även om tioåringen är den enda standardwhisky från Islay som inte alls tilltalar mig...

Oavsett vad som gömmer sig i flaskan är Smokehead Extra Black 18yo en fantastiskt bra Islay med en väldigt påtaglig rökighet men med balanserade smaker om än nog så kärva. Rök, tjära, läder, aningen saltlakrits och något citrusaktigt som stramar upp tungan utan att likna Bowmors citrussmaker..
De som gillar de riktigt rökiga och kärva Islay-utgåvorna som Corryvreckan, Caol Islay Destillers Edition, Laphroaig Cask Strength m.fl skulle nog få sitt lystmäte i denna fantastiska 18-åring.
1200_0.jpg

Är den värd pengarna? Det beror på, skulle jag tvingas välja hade jag nog valt CI DE eller Lagavulin DE av den enkla anledningen att de säljs i liter-utgåva i Taxfree medan Smokhead EB säljs i 70cl flaska för 699:-

Jimle

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Hoj
Aprilia Shiver-11
vad rekommenderar ni som 40års present till en whiskey intresserad som gillar de som har lite till medel rökighet och tjära .
Ska gärna vara snygg flaska och förpackning.
Kan tillägga att pris runt 700:- är det jag söker efter...
Hjälp tack! Finns det att köpa från tyskland så som vinsajten eller bodegashop så är det bara + ;-)

Last edited:

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
En sån grön.
Dessa två inhandlade jag för ett par dagar sedan.
Vad tycker ni? Själv har jag aldrig provat nån av dom innan så det ska bli intressant.
423534_10151344311538065_1339161332_n.jpg

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Dagens boktips (om jag nu inte redan tipsat om denna förut):
Kilchoman Machir bay - http://www.systembolaget.se/573
En helt fantastisk och prisvärd utgåva från Kilchoman där man får det bästa av två världar. De har helt enkelt skapat en vatted där de blandat 3, 4 och 5-årig whisky och på så sätt givit lyckliga Korvgubbe precis det han ville ha: - Eldighet och frukt såsom i treåringarna i kombination med den rökigare, koligare och aningen ädlare smaken från femåringen.
Jag är nog benägen att säga att denna är den bästa jag prövat från detta otroligt lovande Islay-destilleri och under femhundringen får jag nog kalla den ett kap.

(Till skillnad från Kilchoman Inagural 100% Islay som jag impulsköpte, som kostar betydligt mer och som är en ganska trist utgåva som känns mer som en PR-grej där "ALLT" (Korn, torv, vatten) är från Islay..

Edit:
Inhandlade f.ö. en Springbank C.V för en dryg vecka sedan men har ännu inte hunnit bilda mig en klar uppfattning om den. Den lever precis i gränslandet så jag måste nog provsmaka ordentligt en gång till innan jag avgjort om det är flipp eller flopp.

För er som har pengar kvar efter semestern får jag påminna om att Laphroaig nyss släppt årets utgåva av Cairdeas och som vanligt är det begränsat antal buteljer som finns tillgängliga.

Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Dessa två inhandlade jag för ett par dagar sedan.
Vad tycker ni? Själv har jag aldrig provat nån av dom innan så det ska bli intressant.
View attachment 367865

Fick en Smokehead den med svarta röret, förra lördan när jag fyllde 40 och den är att rekommendera om man gillar rökig, tjärig wirre.
Riktig god med andra ord.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Fick en Smokehead den med svarta röret, förra lördan när jag fyllde 40 och den är att rekommendera om man gillar rökig, tjärig wirre.
Riktig god med andra ord.

Extra Black är verkligen en höjdare men däremot skulle jag vilja hävda att Islay bjuder på mycket i samma klass utan att man behöver lägga en extra hundring för att få det i det svarta röret...
Smokehead är ju buteljerat av en sån däringa fristående buteljerare och i praktiken innebär det ju inget annat än att man betalar extra för att få en annan logga än ursprungsdestilleriet..
Smokhead 18 YO Extra Black är förvisso bland det det bättre jag prövat från Islay men många av destilleriernas egna bättre utgåvor når samma klass.

Den stora frågan är dock:
- Vad gömmer sig i den svarta flaskan??
Vid första avsmakningen var jag säker på att det var en 18-årig Lagavulin men nu börjar jag tro att det är en gammal Caol Ila.
- Vad tror du?

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Extra Black är verkligen en höjdare men däremot skulle jag vilja hävda att Islay bjuder på mycket i samma klass utan att man behöver lägga en extra hundring för att få det i det svarta röret...
Smokehead är ju buteljerat av en sån däringa fristående buteljerare och i praktiken innebär det ju inget annat än att man betalar extra för att få en annan logga än ursprungsdestilleriet..
Smokhead 18 YO Extra Black är förvisso bland det det bättre jag prövat från Islay men många av destilleriernas egna bättre utgåvor når samma klass.

Den stora frågan är dock:
- Vad gömmer sig i den svarta flaskan??
Vid första avsmakningen var jag säker på att det var en 18-årig Lagavulin men nu börjar jag tro att det är en gammal Caol Ila.
- Vad tror du?

Ja du svårt att säga men den gav munnen och tungan en rejäl orgasm ivf:)
Men jag tycker det lutar mer åt Lagavulinen.
Sen dricker jag faktiskt gärna en Famous Grouse eller mest buck 4 the money Clan Mac Gregor ihop med en öl (Många)

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Dagens boktips (om jag nu inte redan tipsat om denna förut):
Kilchoman Machir bay - http://www.systembolaget.se/573
En helt fantastisk och prisvärd utgåva från Kilchoman där man får det bästa av två världar. De har helt enkelt skapat en vatted där de blandat 3, 4 och 5-årig whisky och på så sätt givit lyckliga Korvgubbe precis det han ville ha: - Eldighet och frukt såsom i treåringarna i kombination med den rökigare, koligare och aningen ädlare smaken från femåringen.

Är den värd att prova även om man inte uppskattar allt för mycket eldighet?
Jag brukar tycka att 8-10år är lagom lagrat.

Har för övrigt två olika outspädda 5-åriga single cask buteljeringar från Kilchoman. Särskilt den ena lovar mycket gott inför framtiden. Jag ser verkligen fram emot en 10årig cask strength.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Är den värd att prova även om man inte uppskattar allt för mycket eldighet?
Jag brukar tycka att 8-10år är lagom lagrat.

Har för övrigt två olika outspädda 5-åriga single cask buteljeringar från Kilchoman. Särskilt den ena lovar mycket gott inför framtiden. Jag ser verkligen fram emot en 10årig cask strength.

Vill man slippa eldigheten rekommenderar jag helt klart Kilchoman Vintage 2006 som är deras första femåring. Men Machir Bay är ändå godare trots blandningen av ålder och är för mig ett tydligt bevis på att man inte skall stirra sig blind på ålder.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vill man slippa eldigheten rekommenderar jag helt klart Kilchoman Vintage 2006 som är deras första femåring. Men Machir Bay är ändå godare trots blandningen av ålder och är för mig ett tydligt bevis på att man inte skall stirra sig blind på ålder.

Ok, ok, Du har övertygat mig!
Jag ska prova båda.

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Nu har jag inte läst igenom alla 76 sidorna..

Men tänkte om ingen annan gjort det innan att tipsa om

Ardbeg , en rejält rökig whisky som år efter år toppar listorna.

Även den vanliga Ardbeg 10år är väldigt mummsig

Finns en del att välja på men Ardbeg ugedeil (15 år) är ett säkert kort, kostat 600-700 ca har köpt mina utomlands senaste åren. Finns på bolaget men kan inte exakt pris

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Hade ett ärende inne i stan idag och hade vägarna förbi NK.. Kunde inte låta bli att kika in på Systemet som ligger där och helt oplanerat var jag plötsligt 750 spänn fattigare. Får leva snålt fram till lön...

Denna kommer endast öppnas en synnerligen särskild dag, dock senast på min egna födelsedag i oktober..
origin.jpg

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Denna kommer endast öppnas en synnerligen särskild dag, dock senast på min egna födelsedag i oktober..

Idag kan bli en sådan dag, återkommer i morgon om det blev så....

Nu fanns ju inte Bowmore Laimrig med bland Vikings sortiment, vad jag kunde hitta. Det är dock en pjäs som jag helt klart saknar i mitt förråd just nu. Helt makalöst god.

I lördags körde vi en "Giganternas kamp" uppdelad i två flighter.

1: (Joker) Connemara 12yo, Cairdeas 2008, Cairdeas 2010 Master Edition, Cairdeas 2011 Ileach Edition, Bowmore Laimrig.

Nu börjar det närma sig mässdags igen! :fakta
29:e är det dags för öl & whiskymässa i Nacka.
Laimrig ligger på min "testa-tidigt-lista".

Måste försöka hitta en liten priolista med typ 5 "testa-tidigt-whisky" så man kan beta av den listan med smaklökarna i behåll och promillen i schack..
Därefter lär ju det mesta smaka gott då objektiviteten lär fallera efter ett par timmar.

Har du några fler tips?

Hittade f.ö. en liten lista på vad som står hemma redan, försöker hitta något nytt att komplettera med.

Ardbeg 10yo
Ardbeg Corrvreckan
Ardbeg Rollercoaster
Ardbeg Supernova 2010
Ardbeg Uigadail
Bowmore 12yo Enigma
Bowmore 16yo Wine Cask Matured
Bowmore Tempest
Caol Islay DE
Connemara Peated Cask Strenght
Fettercairn Fior
Highland Park
Jameson
Jameson Reserve
Kilchoman Inguaral 100% Islay
Kilchoman Machir Bay
Kilchoman Spring Release 2010
Kilchoman Vintage 2006
Lagavulin 16yo
Lagavulin DE
Laphroaig 10yo
Laphroaig Cairdeas 2010 Masters Edition
Laphroaig Cairdeas 2011 Ileach Edition
Laphroaig Cairdeas 2012 Origin
Laphroaig Cask Strength
Laphroaig Quarter Cask
Laphroaig Triple Wood
Longrow CV
Mackmyra Brukswhisky
Mackmyra Preludium
Smokehead Extra Black
Talisker
Talisker DE
Woodford Reserve

Last edited:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag har genom åren samlat på mig runt 30 sorter av de finare whiskeyna.
Från att från början gillat de rökiga bäst har jag fastnat för några mildare varianter och ser inte längre skäl att köpa på mig andra sorter då ingen jag smakat matchat dem. Om ni har förslag på någon jag borde prova så shoot!

Mina favoriter är Auchentosan 18 (smakar betydligt bättre än deras tolvåriga tycker jag) och Glenfiddich som jag tycker är fin redan som 12årig.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Om man får svära i kyrkan så är Makers Mark riktigt trevlig. Lite kusinen från landet bland alla "fina" whiskys.
Dock riskerar man att bli dyngrak då den slinker ner obehagligt enkelt.:D

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Passade på att fixa lite whiskey när jag hade vägarna förbi England.
Det blev:
Caol Ila 12years
Laphroaig quarter cask
Glenfiddich Rich oak
Macallan Gold

Måste säga jag vart lite besviken på Gold och Rich oak, lite fattig smak.

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen