Dessa två inhandlade jag för ett par dagar sedan.
Vad tycker ni? Själv har jag aldrig provat nån av dom innan så det ska bli intressant.
View attachment 367865
Fick en Smokehead den med svarta röret, förra lördan när jag fyllde 40 och den är att rekommendera om man gillar rökig, tjärig wirre.
Riktig god med andra ord.
Extra Black är verkligen en höjdare men däremot skulle jag vilja hävda att Islay bjuder på mycket i samma klass utan att man behöver lägga en extra hundring för att få det i det svarta röret...
Smokehead är ju buteljerat av en sån däringa fristående buteljerare och i praktiken innebär det ju inget annat än att man betalar extra för att få en annan logga än ursprungsdestilleriet..
Smokhead 18 YO Extra Black är förvisso bland det det bättre jag prövat från Islay men många av destilleriernas egna bättre utgåvor når samma klass.
Den stora frågan är dock:
- Vad gömmer sig i den svarta flaskan??
Vid första avsmakningen var jag säker på att det var en 18-årig Lagavulin men nu börjar jag tro att det är en gammal Caol Ila.
- Vad tror du?
Dagens boktips (om jag nu inte redan tipsat om denna förut):
Kilchoman Machir bay - http://www.systembolaget.se/573
En helt fantastisk och prisvärd utgåva från Kilchoman där man får det bästa av två världar. De har helt enkelt skapat en vatted där de blandat 3, 4 och 5-årig whisky och på så sätt givit lyckliga Korvgubbe precis det han ville ha: - Eldighet och frukt såsom i treåringarna i kombination med den rökigare, koligare och aningen ädlare smaken från femåringen.
Är den värd att prova även om man inte uppskattar allt för mycket eldighet?
Jag brukar tycka att 8-10år är lagom lagrat.
Har för övrigt två olika outspädda 5-åriga single cask buteljeringar från Kilchoman. Särskilt den ena lovar mycket gott inför framtiden. Jag ser verkligen fram emot en 10årig cask strength.
Vill man slippa eldigheten rekommenderar jag helt klart Kilchoman Vintage 2006 som är deras första femåring. Men Machir Bay är ändå godare trots blandningen av ålder och är för mig ett tydligt bevis på att man inte skall stirra sig blind på ålder.
Denna kommer endast öppnas en synnerligen särskild dag, dock senast på min egna födelsedag i oktober..
Nu fanns ju inte Bowmore Laimrig med bland Vikings sortiment, vad jag kunde hitta. Det är dock en pjäs som jag helt klart saknar i mitt förråd just nu. Helt makalöst god.
I lördags körde vi en "Giganternas kamp" uppdelad i två flighter.
1: (Joker) Connemara 12yo, Cairdeas 2008, Cairdeas 2010 Master Edition, Cairdeas 2011 Ileach Edition, Bowmore Laimrig.
Mackmyra whisky - goda klunkar i rostfria bunkar, artikel av Jörgen Städje
http://www.idg.se/2.1085/1.488226/mackmyra-whisky--goda-klunkar-i-rostfria-bunkar
Stora Motorcykelkatalogen 2025
Nu går vi in i slutfasen gä... |
|
Aprilia Tuono 457
Efter framgångarna med spor... |
|
Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo
År 1825 öppnades det välkur... |
|
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|