Whiskey-tråden.

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Tackar. Jo, jag tänkte mig väl en Laga som nästa bekantskap. Såg de hade den på puben i måndags och tänkte testa en men jag fick fullt upp med öl, fish n chips och Blåvitt.

Lagavulin 16 är klart köpvärd, en kaxig rackare! :tummenupp

Spenderade helgen i London och passade på att uppdatera mitt förråd lite hos Alex på The whisky exchange. Köpte även Jim Murray's Whisky bible 2011.

Följande godbitar blev det:
- Ardbeg Airigh nam beist 1990 (Dist. ed.)
- Ardbeg Supernova SN2010 (Dist. ed.)
- Port Askaig 30 yrs, lim. ed. (Caol Ila, The whisky exchange)
- Dallas Dhu 1982, 28 yrs (Gordon&McPhail)
- Brora 1981, 26 yrs, Oloroso sherry butt (Chieftain's)
- Caperdonich 1970, 38 yrs, lim. ed. (Adelphi)

Sen kompletterade jag på bolaget med:
- Ardbeg 10
- Ardbeg Corryvreckan

Sommaren är räddad :)

Bifogat

• Nyinköpta.JPG
    Nyinköpta.JPG
    198.4 KB · Visningar: 91

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Sommaren är räddad :)

Just nu hatar jag dig en smula! :mad:

....men det går över, jag är inte långsint.

På tal om Lagavulin så är jag såld på deras Destillers Edition men förutom att jag givetvis är sjukt avis på guldkornen i den där samlingen är jag sugen på en Corryvreckan och en Airigh nam beist.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Fasen, jag har inte avlagt någon rapport från Ardbegprovningen än. Airigh nam beist var en riktig pärla, en sådan hade jag gärna haft hemma.

Den som stod ut och var min absoluta favorit var dock Kildalton från 1980. Man får ju se det som så att det var roligt att få smakat den... :rolleyes: (inte bitter...)

ardbeg_kildalton_300.jpg

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Mycket mumsigt där..

Hur pass mycket billigare är det där borta?

Tja, pundet ligger ju på 10.26 så det är lågt. Vissa flaskor är bra mycket billigare, men andra diffar mindre. En Ardbeg Corryvreckan kostar 635 kr på The whisky exchange och 689 kr på bolaget, så där är det ju kanske inte värt 54 kr att släpa hem den från London...

En Ardbeg 10 ligger dock 100 kr under bolagspriset, och en Ardbeg 1991, 18 yrs, Old Malt Cask från Douglas Laing kostar 1385 kr på The whisky exchange och 2110 kr på bolaget, så köper du den "over there" får du ju faktiskt en Corryvreckan och Jim Murray's Whisky Bible på köpet... :D

Men framförallt är det ju kul att åka över och "botanisera" i shopen, och snacka skit med en riktig whiskynörd. :) Alex hade dessutom vänligheten att bjuda på en Cáirdeas 30 yrs medans vi sprang runt bland hyllorna. Man blir ju törstig, så vad bättre än släcka törsten med en liten stänkare från en flaska som betingar över 6.000 kr i dagsläget... :öl :banana

Bifogat

• Cairdeas 30 yrs.jpg
    Cairdeas 30 yrs.jpg
    171.5 KB · Visningar: 76

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Just nu hatar jag dig en smula! :mad:

....men det går över, jag är inte långsint.

På tal om Lagavulin så är jag såld på deras Destillers Edition men förutom att jag givetvis är sjukt avis på guldkornen i den där samlingen är jag sugen på en Corryvreckan och en Airigh nam beist.

Destillers edition är bra! :) Vad gäller Airigh nam beist var det faktisk en av anledningarna till att jag åkte över. Den kom ju 2006 och tog slut blixtsnabbt. Han köpa två flaskor, men de tog ju slut... :rolleyes:

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Pratar ni om Distiller's Edition Double Matured kan jag bara hålla med. Har en 1993:a hemma. :tummenupp

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Pratar ni om Distiller's Edition Double Matured kan jag bara hålla med. Har en 1993:a hemma. :tummenupp

Japp, fin-fint skit :)
Har själv haft en 1989 hemma (slut!), dock ingen 93:a så lite avis blev man nu...

Förresten, någon fler som ska på ”The Ardbeg Challenge” på Kungliga Tennishallen i Stockholm lördag den 4 juni? Jag ska dit med två polare. Blir till att värma upp med en Ardbeg Supernova på balkongen innan vi går dit... :yoparty

www.ardbegchallenge.com

Kostar 399 kr och då ingår 4st prover. Två ur Ardbegs "standardsortiment" och två whiskyprover som är helt nya släpp. Den ena en kommande utgåva, enligt spekulationer den väntade specialutgåvan för medlemmar i Ardbeg Committe som går under kodnamnet Ardbeg Alligator. Det andra whiskyprovet uppges vara en unik tappning för Ardbeg Challenge, som endast kommer kunna upplevas under denna kväll. :Bugar

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Japp, fin-fint skit :)
Har själv haft en 1989 hemma (slut!), dock ingen 93:a så lite avis blev man nu...

Förresten, någon fler som ska på ”The Ardbeg Challenge” ...
www.ardbegchallenge.com

Kostar 399 kr

Jag är sugen men vet inte om jag får med mig någon eller om jag ens kan komma loss själv...

För er som inte köpt biljetter kan jag tipsa om att ni skall ange koden "vinguiden" när ni bokar via ticnet så får ni 100kr rabatt på biljetterna så priset blir 299kr(+ticnets avgifter förstås).

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Jag är sugen men vet inte om jag får med mig någon eller om jag ens kan komma loss själv...

För er som inte köpt biljetter kan jag tipsa om att ni skall ange koden "vinguiden" när ni bokar via ticnet så får ni 100kr rabatt på biljetterna så priset blir 299kr(+ticnets avgifter förstås).

Haha, jag tänkte precis göra samma inlägg, men att gå in på www.ardbegchallenge.com/specialerbjudande och sedan ange koden: SUPERNOVA för att få 100 kr rabatt :) Satt på vår entré när jag kom hem :tummenupp

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Hur är Amerikansk whiskey om man jämför med prima varor från Skottland osv :va

Jag märkte för ett par veckor sedan att suget i whiskytarmen avtagit betydligt ju varmare och ljusare det blivit. Däremot hade jag bl.a. tullat friskt på Zacapan(rom).

Jag började då fundera på om det kunde ha att göra med att rök och tjära passade bättre under de kalla, mörka och regniga månaderna som utgör typ 8-9 av årets månader...

Då hela whiskyskåpet endast består av rök och tjära vågade jag mig på att vända blicken till det stora landet over there och köpte en Makers Mark.
Till min stora förvåning var det riktigt smaskens och lär nog plockas fram mer än rökarna under sommarens varma dagar även om jag med säkerhet lär återgå till rök och tjära då hösten återvänder.

Jag får dock se om jag känner mig så vågad att jag ger mig på att testa den med en isbit i år. Jag tycker redan jag är långt utanför min comfortzone då jag köpt något som inte är från Islay.

:tummenupp
makers-mark-bottle.jpg

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Vi i europa är ofta dj*vligt skitnödiga gällande frågan huruvida man får eller inte får ha is i mörk lagrad rom.

Det klart man får, om man vill!

Det är ju bara att tänka lite. Där de tillverkar (och dricker) godsakerna har de ofta is i för att svalka, vi pratar ju varma länder.

Själv har jag ofta, men inte alltid, en isbit i på sommaren. Däremot på vintern när det är kallt ute, då dricker jag rom bart.

Edit: På tal om rom och isbitar alltså... ...missade att du hoppade lite fram och tillbaka. :rolleyes:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Edit: På tal om rom och isbitar alltså... ...missade att du hoppade lite fram och tillbaka. :rolleyes:

Jag är absolut ingen isbitsmotståndare och skulle aldrig hålla på att tramsa om att det ena är bättre än det andra. Det har mest att göra med att jag inte gillar känslan/smaken av kall sprit om vi inte talar om iskall nubbe förstås. Det är nog mer ett reflexmässigt och invant beteende snarare än grundat i snobberi. Sedan är det, som jag var inne på tidigare, så att att jag i huvudsak druckit rökig och tjärig whisky och dessutom uppskattat det extra mycket ruskiga mörka och kalla kvällar och då har det heller inte lockat att kyla ner whiskyn. Det är därför jag överväger att testa med en isbit nu när jag köpt hem något fruktigt utan rök och tjära som kan bli mer somrigt och som känns mer naturligt att avnjuta kallt.

Som någon skrev någonstans är isbit- och vattenpreferenserna högst personliga och lika meningslösa att ha vädra sina åsikter om som andras smak när det gäller kvinnor.

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Jag märkte för ett par veckor sedan att suget i whiskytarmen avtagit betydligt ju varmare och ljusare det blivit. Däremot hade jag bl.a. tullat friskt på Zacapan(rom).

Jag började då fundera på om det kunde ha att göra med att rök och tjära passade bättre under de kalla, mörka och regniga månaderna som utgör typ 8-9 av årets månader...

Då hela whiskyskåpet endast består av rök och tjära vågade jag mig på att vända blicken till det stora landet over there och köpte en Makers Mark.
Till min stora förvåning var det riktigt smaskens och lär nog plockas fram mer än rökarna under sommarens varma dagar även om jag med säkerhet lär återgå till rök och tjära då hösten återvänder.

Jag får dock se om jag känner mig så vågad att jag ger mig på att testa den med en isbit i år. Jag tycker redan jag är långt utanför min comfortzone då jag köpt något som inte är från Islay.

makers-mark-bottle.jpg

Hur är det egentligen med "reglementet" gällande stavningen, Whisky & Whiskey?

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe

makers-mark-bottle.jpg

Den är bra. Vi fick den på en Whisky/Whiskey-provning. Tillsammans med b.l.a Mackmyra. Alla gissade att Mackmyra var den som var gjorde i USA. :D

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Imorgon får jag hem en Lagavulin 16yo Distillers 1994 Edition. Blir finemang det där. Thewhiskyexchange är inte direkt billigt längre, men det är gött att få fatt på otippade och knöligare buteljer.

1/8 släpps Cairdeas 2011, då får det bli semesterkö.

Edit: Rom är fint.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Någon som testat Laphroaig PX?!
...Då vädret skall bli kass tänkte jag låta lillkorv springa av sig på Ålands hav. Sommartid gör de om konferensvåningarna till lekavdelningar så jag gör tre flugor på smällen:
1. Lillkorv får leka/springa av sig på lekavdelning och korridorer när vädret är kass
2. Fru Chorizo får sin utflykt som varje semesterdag uppenbarligen måste innehålla...
3. Korvgubbe får fylla på förrådet..

Så..
Jag sitter och granskar utbudet och det som var mest iögonfallande var Laphroaig PX som jag aldrig hört talas om. Dessutom kommer det garanterat bli en Corryvreckan men det är redan bestämt...

Vad rekommenderar ni! Jag är ju hängiven Islay och har det mesta i sortimentet redan...
Har såhär i sommartider dock börjat uppskatta Whiskey on the rocks genom att låta ett par isbitar kyla ner min Makers Mark som blivit en sommarfavorit...

http://www.vikingline.se/Pages/taxfree/sortiment/stark_alkohol.asp?category=95#Whisky

Två platser är klara på inköpslistan och jag kanske köper med mig totalt fyra flaskor då barskåpet redan är fullt och plånboken relativt tom:

1. Corryvreckan
2. Zacapa 23
3. ? ( Laphroaig PX?!)
4. ...SH-förslag?!

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Thewhiskyexchange är inte direkt billigt längre
det har dom aldrig varit, och det har aldrig varit deras affars ide. rolig butik dock.

en annan trevlig butik i london ar cadenheads whisky shop pa chiltern street. dom har ett bra sortiment av deras egna buteljering fran dom stora whisky destillerierna, samma med rum samt ett hyfsat sortiment av kanda destilleriers egna buteljeringar.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Någon som testat Laphroaig PX?!
...Då vädret skall bli kass tänkte jag låta lillkorv springa av sig på Ålands hav. Sommartid gör de om konferensvåningarna till lekavdelningar så jag gör tre flugor på smällen:
1. Lillkorv får leka/springa av sig på lekavdelning och korridorer när vädret är kass
2. Fru Chorizo får sin utflykt som varje semesterdag uppenbarligen måste innehålla...
3. Korvgubbe får fylla på förrådet..

Så..
Jag sitter och granskar utbudet och det som var mest iögonfallande var Laphroaig PX som jag aldrig hört talas om. Dessutom kommer det garanterat bli en Corryvreckan men det är redan bestämt...

Vad rekommenderar ni! Jag är ju hängiven Islay och har det mesta i sortimentet redan...
Har såhär i sommartider dock börjat uppskatta Whiskey on the rocks genom att låta ett par isbitar kyla ner min Makers Mark som blivit en sommarfavorit...

http://www.vikingline.se/Pages/taxfree/sortiment/stark_alkohol.asp?category=95#Whisky

Två platser är klara på inköpslistan och jag kanske köper med mig totalt fyra flaskor då barskåpet redan är fullt och plånboken relativt tom:

1. Corryvreckan
2. Zacapa 23
3. ? ( Laphroaig PX?!)
4. ...SH-förslag?!

Jag älskar bourbon som komplement till mina skotska singelmalter.
Makers Mark är en prisvärd rackare som alltid smakar bra, men det finns en hel värld av bourbon att upptäcka utöver den. Systemet har än så länge ett väldigt sparsamt sortiment, men om man går in på beställningssortimentet så finns det en hel del.

Woodford Reserve är en höjdare och även Knob Creek liggee bra till!
Woodford brukar finnas på båtarna, så jag rekommenderar att du köper en sådan!

Jag kollade Solja, Viking och Birkas taxfreelistor, och ingen av dem verkade ha Woodford Reserve kvar :(.
Nu var det vbara gammal vanlig Jack och Jim Beam på de flesta.
Jag rekommenderar därför att du bokar in en flaska Woodford från beställningssortimentet! Den är mer elegant än Makers Mark, och känns som en bourbon för finrummet.

Last edited:
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...