Whiskey-tråden.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Gilla vad du vill och skit i "pretto-finsmakarna"
Vill du ha vatten i, ha vatten i.

Orsaken till att jag "tvingas" köpa dyr singelmalt är att en tonårsfylla (läs halv medveslöshet)fortfarande sitter i så jag inte riktigt grejar smaken av "vanlig whisky". Jag behöver således tjära och rök för att det skall vara gott men då är det å andra sidan fördjävla gott.

Att "single malt" är uppskattat är inte konstigt det det är i dessa som karaktären verkligen kommer fram och man kan ge sig ut på smakmässiga äventyr. Blended har ju oftast någon smaklös, billig blaskwhisky som bas och därefter blandar de i en finare whisky som ger den mer karaktär.

När det gäller rök är det min grej men jag ser inte varför det skulle vara "finare" än att gilla något annat. Jag tycker heller inte det är konstigt att många ogillar smaken.
Vi i Sverige har en klar förkärlek för rökig whisky men det är inte så konstigt då det "värmer" med en rökigt och rejäl whisky under våra ruskiga höstar och vintrar medan jag har svårt att se att det skulle smala lika gott med en Laphroaig på en strandrestaurang vid medelhavet. Där skulle jag nog hellre välja en ickerökig med friskare och fruktigare smaker.

Vill du vara lokalpatriot utan att ruinera dig och smaka en smarrig svensk som nästan smakar aprikosgodis så rekommenderar jag Mackmyra Brukswhisky. Vill du smaka en av de bästa rökiga så skulle jag rekommendera Laphroaig Quarter Cask.

Vill du testa en av mina favorit-smakkombinationer så skall du smutta på en Laphroaig 10yo och äta en bit mörk choklad med havsalt (t.ex Lindt with a touch of sea salt)

Jag håller helt med dig angående vad som passar beroende på väderlek. Samma sak med öl förstås. Eller Gin Tonic. Hade aldrig blandat mig en nu, men på sommaren sitter det j-ligt fint ibland.

Smakade en whiskey på en herrmiddag för ett par år sedan som var så sjukt rökig. Nästan som Cola i färgen och, som någon beskrev ovan, som att slicka en nytjärad Ostindiefarare. Jävligt god, men tyvärr minns jag inte namnet. Det är ju inte direkt lätta namn om man inte är insatt :rolleyes:. Ska investera i nåt sånt tror jag. Men det känns lite overkill att pröjsa 2000 spänn flaskan för mig. Pris på den du rekommenderade? Är det bolaget som gäller då eller finns den på flygplatser?

Har också nåt minne från när man snodde virre från farsan i tonåren. Jävlar vad bäng man blir om man dricker sig full på whiskey! Inte att rekommendera. :hihi

Nuförtiden sitter jag bara och smuttar i kanske 1-1,5 h på en 3:a kanske, med lite vatten i. Tycker smaken kommer fram mycket mer när man får ner styrkan lite. Känner ju inte av så lite alkohol, förutom att man taggar ner lite efter en stressig dag.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Smakade en whiskey på en herrmiddag för ett par år sedan som var så sjukt rökig. ...
Ska investera i nåt sånt tror jag. Men det känns lite overkill att pröjsa 2000 spänn flaskan för mig.

Nuförtiden sitter jag bara och smuttar i kanske 1-1,5 h på en 3:a kanske, med lite vatten i. Tycker smaken kommer fram mycket mer när man får ner styrkan lite. Känner ju inte av så lite alkohol, förutom att man taggar ner lite efter en stressig dag.

2000kr behöver du definitivt inte lägga för att få god whisky. Att bara lägga ett par hundralappar extra på en 400-500kr singelmalt istället för en 300kr blended gör stor skillnad.

Laphroaig 10yo (419kr) är en av mina absoluta favoriter och den har jag alltid hemma. Den luktar och smakar som tjära som en gammal fiskebåt. Det är som att dricka finska tjärpastiller.

Laphroaig Quarter Cask (455kr) är lite mindre rökig men ändå fantastisk.

Mackmyra Brukswhisky (398kr)är en helt annan typ av whisky som nästan smakar aprikosgodis.

Ingen av dessa är särskillt dyr. Sverige importerar så stora mängder whisky från Islay att vi har så gott som samma pris på bolaget, trots skatt, som de har på plats i Skottland.

Tycker smaken kommer fram mycket mer när man får ner styrkan lite.

Jag vattnar sällan men så smuttar jag på ett sätt som gör att jag sällan upplever smaken som stark.
För hög alkoholstyrka bedövar smaklökarna så en skvätt vatten skadar sällan men det beror som sagt på hur man dricker/smuttar. De som tar större "klunkar" kan nog behöva vatten mer än mig som verkligen smuttar...

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Min far hävdar att de på en whiskeyresa i Skottland sa att whiskeyn inte förändras efter 15 år. Att allt är ett pr-knep i princip. Vad säger ni whiskeyexperter om det?

Nja, det är ju bara att prova och se om man tycker de förändras. Själv tycker jag det är ganska stor skillnad på ung och vällagrad whisky. Däremot kan man absolut diskutera huruvida förändringen är till det bättre. Lutar nog åt att en whiskys bästa ålder brukar vara någonstans i sena tonåren, när den blir äldre än så är den dessutom så förbaskat dyr att det är svårt att motivera ett köp. Men det finns även riktigt bra ungtuppar, som tex Ardbeg Ten, Balvenie Doublewood eller Talisker 10yo.

Att mycket inom whiskyvärlden är PR och rena jönserier kan jag också absolut hålla med om.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Bra resonemang där av Korvis...

För att lägga till med en till riktigt smarrig rackare är Oban, min personliga favorit.

Sen för att spicea till det lite med en blended så är Snow Grouse och Black Grouse riktigt trevliga alternativ till den vanliga Famous Grouse.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Kan varmt rekommenderas:tummenupp. Själv har jag en böjelse för mer balanserad smak än de riktiga rökbomberna så en MacAllan 12y SherryOak får inte gärna fattas i skåpet...

Clynelish är en annan relativt ny och god bekantskap som förtjänar uppmärksamhet i en tråd som denna, för vardagsbruk är Ileach ett bra val.

...Tid för att slå till på en Octomore?...

Last edited:

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Min far hävdar att de på en whiskeyresa i Skottland sa att whiskeyn inte förändras efter 15 år. Att allt är ett pr-knep i princip. Vad säger ni whiskeyexperter om det?

Så länge en whisky ligger på ekfat kommer den att förändras i både smak och karaktär. Till det bättre, eller sämre. Utfallet beror i slutänden på en massa faktorer, men ofta är det fatets karaktär och kvalité som i slutänden kan döda en eller förgylla en bra "spritgrund". En helt fantastisk och välbalanserad 30-åring kan på samma fat 3 år senare förändrats till en sulfatäcklig eller överekad 33-åring.

Jag är för övrigt newbie på området, men har äntligen förstått det underbara i att smutta på en virre, och håller mig mest till billigare sorter. Blends och en o annan single malt. Fick ett gäng flaskor för en vecka sedan. Bla Balvenie och vanliga Glenfiddich 12år. Jag tycker framförallt Glenfiddichen är jävligt fin. Vad sägs om den? Är det alldeles för mainstream för en riktig whiskey-konnessör? Kanske är lite som att gilla Pripps Blå :D Ska det vara rökigt för er?

Själv tycker jag den är riktigt god. Fruktig och fräsch. :yoparty

"Vardagswhiskeyn" i nuläget är dock en blend som heter Whyte and Mackay, smooth som scheisse, och ibland en liten Famous Grouse som variation.

Nu har jag nog börjat snacka moppar på MC-relaterat. Bring it on! :D

Inget fel på Glenfiddich 12. Mainstream - ja, enligt de flesta förståsigpåare. En "dålig whisky" - nej, det finns så mycket sämre i så fall.

Alla är vi "nybörjare" någongång, men å andra sidan är det just då vi har nöjet att uppleva så mycket.

Drick och njut, och skapa dig dina egna preferenser. :tummenupp
Själv tycker jag det finns en whisky för varje sinnesstämning. Och ja, du blir såklart petigare med åren och ju mer du lär dig hitta i denna djungel. Och den är djup...

En riktigt gammal och svindyr whisky är guld vid rätt tillfälle. På samma sätt kan en vanlig J&B vara underbar om du sitter på en fjälltopp fjärran från ära och redlighet.

Kortfattat. Det finns inget rätt och fel. Du avgör. :)

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Så länge en whisky ligger på ekfat kommer den att förändras i både smak och karaktär. Till det bättre, eller sämre. Utfallet beror i slutänden på en massa faktorer, men ofta är det fatets karaktär och kvalité som i slutänden kan döda en eller förgylla en bra "spritgrund". En helt fantastisk och välbalanserad 30-åring kan på samma fat 3 år senare förändrats till en sulfatäcklig eller överekad 33-åring.

Jo, frågan är väl också hur mycket fatet har kvar att ge. Jag tror förresten den rätta ordalydelsen var inte blir bättre efter 15 år.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
2000kr behöver du definitivt inte lägga för att få god whisky. Att bara lägga ett par hundralappar extra på en 400-500kr singelmalt istället för en 300kr blended gör stor skillnad.

Laphroaig 10yo (419kr) är en av mina absoluta favoriter och den har jag alltid hemma. Den luktar och smakar som tjära som en gammal fiskebåt. Det är som att dricka finska tjärpastiller.

Laphroaig Quarter Cask (455kr) är lite mindre rökig men ändå fantastisk.

Mackmyra Brukswhisky (398kr)är en helt annan typ av whisky som nästan smakar aprikosgodis.

Ingen av dessa är särskillt dyr. Sverige importerar så stora mängder whisky från Islay att vi har så gott som samma pris på bolaget, trots skatt, som de har på plats i Skottland.

Jag vattnar sällan men så smuttar jag på ett sätt som gör att jag sällan upplever smaken som stark.
För hög alkoholstyrka bedövar smaklökarna så en skvätt vatten skadar sällan men det beror som sagt på hur man dricker/smuttar. De som tar större "klunkar" kan nog behöva vatten mer än mig som verkligen smuttar...

Jag tar otroligt små klunkar. Fuktar läpparna liksom och låter lite rinna in tillsammans med lite luft och sprida sig på tungan så gommen och näsan fylls med smaken utan att alkoholen blir för tydlig. Blåser ut lite luft genom näsa så att det sprider sig ordentligt. Tar man en vanlig klunk blir allt bortkastat.

Jag ska faktiskt ta ditt tips till mig och gå och köpa en Laphroaig 10. Är den dålig ska du få på moppo i OT2 :D

Men den blir nog ett schysst komplement till Glenfiddichen. Sen blir det nog någon annan islay också. Mina blendeds jag kör med kommer från Spanien så de kostar bara runt 10 euro för en liter. Skulle aldrig slösa några 300 spänn för 0,7l på bolaget när man får single malts för nästan samma pris.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Smuggeltips?

Skall på kryss och har tänkt fylla på förrådet.
Har tänkt köpa en Jameson Reserve och en ny Connemara Peated Single Malt Cask Strength som blev en favorit efter förra kryssen...

Utöver det tänkte jag försöka få med mig någon ytterligare. Tips?
Är det någon som testat Caol Ila Distillers Edition?

Förut sålde de Highland Park 12 & 18 men på Vikings hemsida finns bara "Vintage -94 & -98"....
Vad är detta för något? Nån särskild Tax Free-utgåva?

Edit:
Nu har jag komponerat en liten önskelista så jag håller ögonen öppna då de ofta har mer i sortimentet än vad som listas på hemsidan. Kom gärna med kommentarer:

Connemara Sherry Finish
Laphroaig 18
Jura Heavy Peat
Port Charlotte An Turas Mor

Jag ska faktiskt ta ditt tips till mig och gå och köpa en Laphroaig 10. Är den dålig ska du få på moppo i OT2 :D

Testat Laphroaigen än?

...På tal om Laphroaig har jag tullat på min ömt vårdade Càirdeas ett par gånger och med en skvätt vatten har den klättrat högt på min topplista. Den är skiljer sig lite från de andra jag har (QC, Triple Wood, CS och 10yo) men den är fantastiskt fin.

Någon som är intresserad av att köpa en Càirdeas? Säljes bara till rätt pris dock...

Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Utöver det tänkte jag försöka få med mig någon ytterligare. Tips?
Är det någon som testat Caol Ila Distillers Edition?

Förut sålde de Highland Park 12 & 18 men på Vikings hemsida finns bara "Vintage -94 & -98"....
Vad är detta för något? Nån särskild Tax Free-utgåva?
Kolla om du kan få tag på en Benriach på båten. Det är en whisky som jag fallit för. Mer torv och sälta än se de flesta andra.

Bertäffande vad vintage brukar innebära så är det att flaskan har tappats det året som nämns i titeln. Troligen så är det standard Highland Park (12år) som legat på flaska sedan tex -98. Eftersom en oöppnad whisky inte åldras så är den lika bra som den var 1998, men inte bättre heller.

Ofta tas det ut ganska höga priser för dessa. Jag har aldrig köpt en "vintage". De som jag har råd att köpa är inte någon vits att dricka, och de som är riktigt bra är för dyra helt enkelt.

Köp en flarra HP 18 på systemet och försök hitta något nytt intressant på båten. Det är mitt tips.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Nån som vet var man får tag på Bowmore Enigma utan att beställa en hel kartong eller besöka närmsta tax-free (Klamydia båt)?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Testat Laphroaigen än?

Jepp. Hällde upp en liten nu bara för det. Vid första testet blev jag lite besviken. Tyckte mest den smakade gammal brandhärd, men jag var inte ens sugen på virre den kvällen. Men efter varje gång jag druckit den har den vuxit och nu sitter den kanon. Kör utan vatten eller med bara några droppar och tar lite större sippar än vanligt. Röksmaken passar bättre ihop med alkoholstyrkan annars blir det bara rökvatten av det. Men, som sagt, den blir godare för varje gång. :)

Tyvärr hade de inte Mackmyra. Första utgåvan var den ende de hade haft men den var slut. Ska köpa inom kort. Tror den kommer passa mig bra om man får tro på deras beskrivning av den.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt

Lagavulin 16yo

:drool

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Jag håller mig till hederliga Bushmills och Jameson. :D
Gav mig på Blackbush tidigare. Inte helt fel. Men Michael Collins smakade rävgift. Undvik.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Tyvärr hade de inte Mackmyra. Första utgåvan var den ende de hade haft men den var slut. Ska köpa inom kort. Tror den kommer passa mig bra om man får tro på deras beskrivning av den.

Första utgåvan är ingen höjdare. Den har jag bara hemma för syns skull och för att jag fick den gratis och bjuder kompisar som vill smaka. För egen del lär jag nog inte dricka mer av den för den var inte god någonstans.

Mackmyra Brukswhisky var däremot en helt annan sak.

Ta en bit mörk choklad till Laphroaigen. Gärna med havssalt! :fakta

Jag har en skvätt kvar av den hemma men den har konstigt nog inte blivit någon favorit. Lagavulin Distillers Editition däremot....:Bugar

Last edited:

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Jag har en skvätt kvar av den hemma men den har konstigt nog inte blivit någon favorit. Lagavulin Distillers Editition däremot....:Bugar

Den är faktiskt riktigt god. Har en skvätt 1988 kvar som plockas fram när man vill ha
något extra mumsigt.

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Kan varmt rekommendera The Balvinie 17 year Sherry Oak.
Utan tvekan en av dom godaste Speyside jag provat!

Har inte sett den på bolaget utan smakade den på Bishop Arms på Vasagatan i Stockholm för ett tag sen (otroligt bra single malt utbud där), inte billig, 63kr/cl men en trea var faktiskt prisvärd.
/Dan

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag överväger att vidga vyerna och köpa en exklusiv flaska Rom.
Zacapa 23 ... Någon som har testat även om detta är en whisky/whiskey-tråd?

Fick smaka en skvätt vällagrad rom av en polare för ett tag sedan och tänkte att det skulle vara kul och se om även det kan erbjuda någon njutning som aperitif efter maten...

zacapa23-small.jpg

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...