Gilla vad du vill och skit i "pretto-finsmakarna"
Vill du ha vatten i, ha vatten i.
Orsaken till att jag "tvingas" köpa dyr singelmalt är att en tonårsfylla (läs halv medveslöshet)fortfarande sitter i så jag inte riktigt grejar smaken av "vanlig whisky". Jag behöver således tjära och rök för att det skall vara gott men då är det å andra sidan fördjävla gott.
Att "single malt" är uppskattat är inte konstigt det det är i dessa som karaktären verkligen kommer fram och man kan ge sig ut på smakmässiga äventyr. Blended har ju oftast någon smaklös, billig blaskwhisky som bas och därefter blandar de i en finare whisky som ger den mer karaktär.
När det gäller rök är det min grej men jag ser inte varför det skulle vara "finare" än att gilla något annat. Jag tycker heller inte det är konstigt att många ogillar smaken.
Vi i Sverige har en klar förkärlek för rökig whisky men det är inte så konstigt då det "värmer" med en rökigt och rejäl whisky under våra ruskiga höstar och vintrar medan jag har svårt att se att det skulle smala lika gott med en Laphroaig på en strandrestaurang vid medelhavet. Där skulle jag nog hellre välja en ickerökig med friskare och fruktigare smaker.
Vill du vara lokalpatriot utan att ruinera dig och smaka en smarrig svensk som nästan smakar aprikosgodis så rekommenderar jag Mackmyra Brukswhisky. Vill du smaka en av de bästa rökiga så skulle jag rekommendera Laphroaig Quarter Cask.
Vill du testa en av mina favorit-smakkombinationer så skall du smutta på en Laphroaig 10yo och äta en bit mörk choklad med havsalt (t.ex Lindt with a touch of sea salt)
Jag håller helt med dig angående vad som passar beroende på väderlek. Samma sak med öl förstås. Eller Gin Tonic. Hade aldrig blandat mig en nu, men på sommaren sitter det j-ligt fint ibland.
Smakade en whiskey på en herrmiddag för ett par år sedan som var så sjukt rökig. Nästan som Cola i färgen och, som någon beskrev ovan, som att slicka en nytjärad Ostindiefarare. Jävligt god, men tyvärr minns jag inte namnet. Det är ju inte direkt lätta namn om man inte är insatt . Ska investera i nåt sånt tror jag. Men det känns lite overkill att pröjsa 2000 spänn flaskan för mig. Pris på den du rekommenderade? Är det bolaget som gäller då eller finns den på flygplatser?
Har också nåt minne från när man snodde virre från farsan i tonåren. Jävlar vad bäng man blir om man dricker sig full på whiskey! Inte att rekommendera.
Nuförtiden sitter jag bara och smuttar i kanske 1-1,5 h på en 3:a kanske, med lite vatten i. Tycker smaken kommer fram mycket mer när man får ner styrkan lite. Känner ju inte av så lite alkohol, förutom att man taggar ner lite efter en stressig dag.