WSBK 2024

Såg precis repriser från Aragon.
Ja Huertas gör en solklar tjuvstart i SSP.

Bautista och Toprak har samma racepace som Marc M i MotoGP där han var snabbast av alla.
Hur är det möjligt med Superbike cyklar att köra lika fort som MotoGP hojar med mera Aero, Ride height device och dylikt?
Ja, det går undan i gärdsgårdsserien - det är väl därför Rea inte hänger med längre -han har ju alltid varit van att kunna köra om 6-7 stycken på första varvet - men nu är han "frustrated" var och varannan gång. ( har inget emot Rea, det var mer en reflektion till inlägget att det går fort i wsbk nuförtiden..)

Såg precis repriser från Aragon.
Ja Huertas gör en solklar tjuvstart i SSP.

Bautista och Toprak har samma racepace som Marc M i MotoGP där han var snabbast av alla.
Hur är det möjligt med Superbike cyklar att köra lika fort som MotoGP hojar med mera Aero, Ride height device och dylikt?
Tidigare så körde inte SBK och MotoGP samma sträckning på banor de båda klasserna besökte, just för att det inte skulle kunna jämföras.
Är du 100% säker på att det inte skiljer något alls när SBK är där och då MotoGP ska köra, på banor utomlands finns ju flera olika alternativ på samma bana.

Last edited:
Tidigare så körde inte SBK och MotoGP inte samma sträckning på banor de båda klasserna besökte, just för att det inte skulle kunna jämföras.
Är du 100% säker på att det inte skiljer något alls när SBK är där och då MotoGP ska köra, på banor utomlands finns ju flera olika alternativ på samma bana.
Det var kommentatorerna som pratade om det och får hoppas de har koll.

Bautista körde 1.48.1 i slutet tror jag och det vara samma mom MM.
Dock har de väl byggt om på banan och kanske mer gummi i asfalten när SBK är där men borde ju skilja mer tycker jag.

Det var kommentatorerna som pratade om det och får hoppas de har koll.

Bautista körde 1.48.1 i slutet tror jag och det vara samma mom MM.
Dock har de väl byggt om på banan och kanske mer gummi i asfalten när SBK är där men borde ju skilja mer tycker jag.
Enligt de italienska kommentatorerna så var banan väldigt smutsig med dåligt grepp när MotoGP var där tidigare i år. Det är så klart svårt att säga hur stor skillnad det verkligen är mellan WSBK och MotoGP utan att låta båda köra samma bana under samma förhållanden. Hur som helst, WSBK hojarna är grymt snabba idag!

Fast jag tycker inte man ska förväxla den här serien med MotoGP Ducati Cup. De tre senaste åren har tre olika märken delat på de tre första platserna i totalen och i år lär inte en Ducati sluta överst

Fast jag tycker inte man ska förväxla den här serien med MotoGP Ducati Cup. De tre senaste åren har tre olika märken delat på de tre första platserna i totalen och i år lär inte en Ducati sluta överst
I brittiska mästerskapet BSB tog Yamaha förstaplatsen och Honda andraplatsen, kolla de sista varven på brands hatch 2:a loppet.
Att köra på hörntänderna är en klar underdrift.

I brittiska mästerskapet BSB tog Yamaha förstaplatsen och Honda andraplatsen, kolla de sista varven på brands hatch 2:a loppet.
Att köra på hörntänderna är en klar underdrift.
Jag råkade se BSB i söndags och fick en ny hjälte; Kyle Ryde:
(tyvärr fb-länk. enda korta videon jag hittade)

Gula hjälmen som ligger trea på väg in i kurvan och tydligen är totalt oförmögen att behålla fötterna på fotpinnarna på väg in i en kurva!
På BSB-racet låg han och en kille till och krigade om ledningen och Kyle höll på sådär på väg in i varenda kurva!
Vansinne! Underhållande, men vansinne! :D

I brittiska mästerskapet BSB tog Yamaha förstaplatsen och Honda andraplatsen

BSB-hojarna är dessutom väldigt mycket mer standardhojar än WSB-hojarna. Och sedan säger folk att japanerna inte kan bygga sporthojar längre…

Och GSX-R 1000 är fortfarande den segerrikaste hojen i nationell ”superbike”. Sågad som literklubba då den inte har något exklusivt att erbjuda vid korvkiosken. Men fortfarande ett förbaskat bra och genomarbetat chassie.

BSB-hojarna är dessutom väldigt mycket mer standardhojar än WSB-hojarna. Och sedan säger folk att japanerna inte kan bygga sporthojar längre…

Och GSX-R 1000 är fortfarande den segerrikaste hojen i nationell ”superbike”. Sågad som literklubba då den inte har något exklusivt att erbjuda vid korvkiosken. Men fortfarande ett förbaskat bra och genomarbetat chassie.
Yoshimura Suzuki i Endurance VM tex då, är fortfarande en framgångssaga som startade redan 2001.
Bra förare och en säker maskin, då är det bäddat för toppresultat.

Last edited:
Jag råkade se BSB i söndags och fick en ny hjälte; Kyle Ryde:
(tyvärr fb-länk. enda korta videon jag hittade)

Gula hjälmen som ligger trea på väg in i kurvan och tydligen är totalt oförmögen att behålla fötterna på fotpinnarna på väg in i en kurva!
På BSB-racet låg han och en kille till och krigade om ledningen och Kyle höll på sådär på väg in i varenda kurva!
Vansinne! Underhållande, men vansinne! :D
Härligt! Och, var det inte här på SH som det för 10 år sedan var JÄTTEVIKTIGT att "trycka ytterpinne" när man ska köra fort? Annars skulle det gå åt h-vete DireCkt!:3freak

Ducati har vunnit VM 2022,2023 och leder i år.
Förväxla inte Kostruktörs VM och förar VM.
Turken vann men det innebär inte att Bmw vinner VM

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...