WSBK 2024

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Såg precis repriser från Aragon.
Ja Huertas gör en solklar tjuvstart i SSP.

Bautista och Toprak har samma racepace som Marc M i MotoGP där han var snabbast av alla.
Hur är det möjligt med Superbike cyklar att köra lika fort som MotoGP hojar med mera Aero, Ride height device och dylikt?
Ja, det går undan i gärdsgårdsserien - det är väl därför Rea inte hänger med längre -han har ju alltid varit van att kunna köra om 6-7 stycken på första varvet - men nu är han "frustrated" var och varannan gång. ( har inget emot Rea, det var mer en reflektion till inlägget att det går fort i wsbk nuförtiden..)
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Såg precis repriser från Aragon.
Ja Huertas gör en solklar tjuvstart i SSP.

Bautista och Toprak har samma racepace som Marc M i MotoGP där han var snabbast av alla.
Hur är det möjligt med Superbike cyklar att köra lika fort som MotoGP hojar med mera Aero, Ride height device och dylikt?
Tidigare så körde inte SBK och MotoGP samma sträckning på banor de båda klasserna besökte, just för att det inte skulle kunna jämföras.
Är du 100% säker på att det inte skiljer något alls när SBK är där och då MotoGP ska köra, på banor utomlands finns ju flera olika alternativ på samma bana.
 
Last edited:

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Ort
Östergötland
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2012 racehoj
Tidigare så körde inte SBK och MotoGP inte samma sträckning på banor de båda klasserna besökte, just för att det inte skulle kunna jämföras.
Är du 100% säker på att det inte skiljer något alls när SBK är där och då MotoGP ska köra, på banor utomlands finns ju flera olika alternativ på samma bana.
Det var kommentatorerna som pratade om det och får hoppas de har koll.

Bautista körde 1.48.1 i slutet tror jag och det vara samma mom MM.
Dock har de väl byggt om på banan och kanske mer gummi i asfalten när SBK är där men borde ju skilja mer tycker jag.
 

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Ort
Östergötland
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2012 racehoj
1727704647331.png
Ända chansen att förändra skulle ju vara att SBK kör rakt mellan kurva 12 och 15 men så var ju inte fallet.
 

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Det var kommentatorerna som pratade om det och får hoppas de har koll.

Bautista körde 1.48.1 i slutet tror jag och det vara samma mom MM.
Dock har de väl byggt om på banan och kanske mer gummi i asfalten när SBK är där men borde ju skilja mer tycker jag.
Enligt de italienska kommentatorerna så var banan väldigt smutsig med dåligt grepp när MotoGP var där tidigare i år. Det är så klart svårt att säga hur stor skillnad det verkligen är mellan WSBK och MotoGP utan att låta båda köra samma bana under samma förhållanden. Hur som helst, WSBK hojarna är grymt snabba idag!
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Fast jag tycker inte man ska förväxla den här serien med MotoGP Ducati Cup. De tre senaste åren har tre olika märken delat på de tre första platserna i totalen och i år lär inte en Ducati sluta överst
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Fast jag tycker inte man ska förväxla den här serien med MotoGP Ducati Cup. De tre senaste åren har tre olika märken delat på de tre första platserna i totalen och i år lär inte en Ducati sluta överst
I brittiska mästerskapet BSB tog Yamaha förstaplatsen och Honda andraplatsen, kolla de sista varven på brands hatch 2:a loppet.
Att köra på hörntänderna är en klar underdrift.
 

kaninfaan

Medlem
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
I brittiska mästerskapet BSB tog Yamaha förstaplatsen och Honda andraplatsen, kolla de sista varven på brands hatch 2:a loppet.
Att köra på hörntänderna är en klar underdrift.
Jag råkade se BSB i söndags och fick en ny hjälte; Kyle Ryde:
(tyvärr fb-länk. enda korta videon jag hittade)

Gula hjälmen som ligger trea på väg in i kurvan och tydligen är totalt oförmögen att behålla fötterna på fotpinnarna på väg in i en kurva!
På BSB-racet låg han och en kille till och krigade om ledningen och Kyle höll på sådär på väg in i varenda kurva!
Vansinne! Underhållande, men vansinne! :D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
I brittiska mästerskapet BSB tog Yamaha förstaplatsen och Honda andraplatsen

BSB-hojarna är dessutom väldigt mycket mer standardhojar än WSB-hojarna. Och sedan säger folk att japanerna inte kan bygga sporthojar längre…

Och GSX-R 1000 är fortfarande den segerrikaste hojen i nationell ”superbike”. Sågad som literklubba då den inte har något exklusivt att erbjuda vid korvkiosken. Men fortfarande ett förbaskat bra och genomarbetat chassie.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
BSB-hojarna är dessutom väldigt mycket mer standardhojar än WSB-hojarna. Och sedan säger folk att japanerna inte kan bygga sporthojar längre…

Och GSX-R 1000 är fortfarande den segerrikaste hojen i nationell ”superbike”. Sågad som literklubba då den inte har något exklusivt att erbjuda vid korvkiosken. Men fortfarande ett förbaskat bra och genomarbetat chassie.
Yoshimura Suzuki i Endurance VM tex då, är fortfarande en framgångssaga som startade redan 2001.
Bra förare och en säker maskin, då är det bäddat för toppresultat.
 
Last edited:
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top