Är det en egen/custom sving Kawaski har tagit fram för ZX10an i SBK?
De "uppochnervända" svingarmar som används av Kawasaki, Aprilia, BMW och Honda i WSB finns inte på någon av deras gathojar. Några av dessa svingarmar är konstruerade och tillverkade av GP Motorsport (som bygger PBM's CRT-hoj) och av FTR (som bygger chassin för Moto2 såväl som CRT). Jag är osäker på om just Kawasakis svingarm kommer från någon av dessa firmor eller om den görs av Kawasaki själv.
I vilket fall som, syftet är detsamma oavsett konstruktör / tillverkare - att positionera svingarmens vridaxel (den imaginära linje runt vilken svingarmen vrids då den belastas) på ett sätt som anses gynna "edge grip", det vill säga greppet vid maximalt nedlägg.
Observera att denna typ av svingarm är fullt tillåten i WSB.
Den enda gathoj som har "uppochnervänd" svingarm som standard är Yamaha YZF-R1. Även om det inte spelar en väldans stor roll på en gathoj så tror jag att fler skulle vilja använda detta koncept, om inte annat för att anknyta gathojens utseende till det man rejsar. Tyvärr är det mycket svårt att få plats med en sådan svingarm tillsammans med ett lågt monterat avgassystem som uppfyller dagens ljud- och emissionskrav.