WSBK silly season 2014

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
på 998-fabrikarna hade en vev som var extremt lätt, så lätt att den måste startas med "borrmaskin" och inte gick att köra på normal tomgång.

Jo, de gamla motorerna hade ju mycket specialgrejer. 999:an hade väl till och med block i magnesium som höll i typ en racehelg om jag kommer ihåg rätt :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jaså? jag som trodde att chassit var tvunget till att vara ganska orginal?

Man får lägga till material på ramen, dvs förstärka chassit, men jag tror inte man får ta bort och man får byta hela bakramen. Man får man ändra på geometrin med annan styrkrona och man får ju byta hela svingen till en med helt andra mått, för att inte tala om fjädringen som får bytas helt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jaså? jag som trodde att chassit var tvunget till att vara ganska orginal?

Lägg ett foto av Sykes Superbike ovanpå ett foto av valfri Kawasaki Superstockcykel. Förklara sedan för mig vad som är original med Sykes ram. Att styrhuvudet råkat hamna ~ 50 mm längre fram...? Att svetsarna mellan styrhuvud och "sidobalkar" sitter på helt andra ställen...? Att det syns spår efter invändiga förstyvningar som absolut inte finns på standardramen...?

Man kan tycka mycket om reglerna i Superbike och hur de följs, men att Kawasaki ens kommer genom besiktningen med denna ram är ett skämt. Jag är förvånad att andra tillverkare inte protesterat mer, men de själva kanske har bagage som är besvärande...?
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Lägg ett foto av Sykes Superbike ovanpå ett foto av valfri Kawasaki Superstockcykel. Förklara sedan för mig vad som är original med Sykes ram.
Men är skillnaden större än på en Honda, Yamaha eller Ducati?
 

Bifogat

  • sbk_org.jpg
    sbk_org.jpg
    237.9 KB · Visningar: 149

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men är skillnaden större än på en Honda, Yamaha eller Ducati?

Jag skulle nog vilja påstå det. Jag vet inte hur aktuell din bild är då den inte har årets framgaffel, men jag har sett bilder tagna under årets race i Nurburgring och på dem syns att skillnaden mellan superbiken och superstockhojen är enorm. Stycket runt styrhuvudet på superbiken ser ut att vara customtillverkat för att flytta styrhuvudet framåt (och sannolikt tweaka styvheten i någon riktning) och detta är mig veterligen inte tillåtet.

Å andra sidan ryktas ju minst en tillverkare åka kamdrev trots att gathojen har kamkedja, minst en tillverkare åka fly-by-wire trots att det inte finns på gathojen och minst en tillverkare åka maskinbearbetade ramprofiler där gathojen har gjutgods. Inte heller detta är tillåtet, men ingen säger något. Kan det vara så att ett antal tillverkare har en pakt där man helt enkelt inte protesterar på varandra, i alla fall inte på just dessa saker...? Man tillåter varandra att göra utsvävningar för att eliminera de största svagheterna hos respektive hoj...? Jag vet inte, men det verkar nästan så.

I vilket fall som, den som tror att en modern Superbike har mycket mer än utseendet gemensamt med gathojen lurar sig själv.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vilken klass är "mest stock" eller minst moddad?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Är det en egen/custom sving Kawaski har tagit fram för ZX10an i SBK?

De "uppochnervända" svingarmar som används av Kawasaki, Aprilia, BMW och Honda i WSB finns inte på någon av deras gathojar. Några av dessa svingarmar är konstruerade och tillverkade av GP Motorsport (som bygger PBM's CRT-hoj) och av FTR (som bygger chassin för Moto2 såväl som CRT). Jag är osäker på om just Kawasakis svingarm kommer från någon av dessa firmor eller om den görs av Kawasaki själv.

I vilket fall som, syftet är detsamma oavsett konstruktör / tillverkare - att positionera svingarmens vridaxel (den imaginära linje runt vilken svingarmen vrids då den belastas) på ett sätt som anses gynna "edge grip", det vill säga greppet vid maximalt nedlägg.

Observera att denna typ av svingarm är fullt tillåten i WSB.

Den enda gathoj som har "uppochnervänd" svingarm som standard är Yamaha YZF-R1. Även om det inte spelar en väldans stor roll på en gathoj så tror jag att fler skulle vilja använda detta koncept, om inte annat för att anknyta gathojens utseende till det man rejsar. Tyvärr är det mycket svårt att få plats med en sådan svingarm tillsammans med ett lågt monterat avgassystem som uppfyller dagens ljud- och emissionskrav.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Lägg ett foto av Sykes Superbike ovanpå ett foto av valfri Kawasaki Superstockcykel. Förklara sedan för mig vad som är original med Sykes ram. Att styrhuvudet råkat hamna ~ 50 mm längre fram...? Att svetsarna mellan styrhuvud och "sidobalkar" sitter på helt andra ställen...? Att det syns spår efter invändiga förstyvningar som absolut inte finns på standardramen...?

Man kan tycka mycket om reglerna i Superbike och hur de följs, men att Kawasaki ens kommer genom besiktningen med denna ram är ett skämt. Jag är förvånad att andra tillverkare inte protesterat mer, men de själva kanske har bagage som är besvärande...?

Gjorde jag dig upprörd? Missade du att det jag skrev var en fråga och inte ett påstående?
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Nej, varför tror du det...?

Alatalo, du verkar vara lite insatt i den här "branschen". Vad har du för spekulationer om varför Ducatis 1199 i WSBK utförande hamnar så långt ner i resultatlistorna, samtidigt som den i STK form är på pallen ständigt. Första året var den redan framgångsrik från början, och vunnit spanska STK om jag inte minns helt fel?

Hur kan de inte få den att prestera med WSBK modifikationerna? Är det strypningen, eller chassiet eller både och?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Funderar runt om nästa års regler/besparingar gör att Hondan kanske får en chans, om dom nu kanske inte "fuskat" lika mkt som t.ex Kawa.
annars är det lite svårt att förstå varför Haslam och Rea stannar kvar.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ducatin är nog bättre än vad resultaten visar i år,
förarna har inte presterat direkt.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Alatalo, du verkar vara lite insatt i den här "branschen". Vad har du för spekulationer om varför Ducatis 1199 i WSBK utförande hamnar så långt ner i resultatlistorna, samtidigt som den i STK form är på pallen ständigt. Första året var den redan framgångsrik från början, och vunnit spanska STK om jag inte minns helt fel?

Hur kan de inte få den att prestera med WSBK modifikationerna? Är det strypningen, eller chassiet eller både och?

Ducce får ju ha större slagvolym mot att de kör med restriktorer i insuget och viktbestraffning så om Ducatin är konkurrenskraftig eller inte beror mycket på hur dessa specifika restriktioner utformas. De måste också köra med standardkomponenter inuti vilket ytterligare begränsar dess prestanda.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Ducce får ju ha större slagvolym mot att de kör med restriktorer i insuget och viktbestraffning så om Ducatin är konkurrenskraftig eller inte beror mycket på hur dessa specifika restriktioner utformas. De måste också köra med standardkomponenter inuti vilket ytterligare begränsar dess prestanda.

Å andra sidan får de ha större slagvolym just för att de kör V2 vilket är ur effektsynpunkt negativt, varför utjämnar man skillnaderna i effekt genom att ge 200 cc till och sedan tar tillbaks en del av kompensationen med strypningar?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Panigalen fungerar ju mycket bra i Superstock så man kan ju börja med att kolla vad som skiljer mot Superbike. De två mest uppenbara sakerna är motoreffekten och greppet i alla riktningar. Mycket ligger säkert i det Ducati själva säger - reglementet hindrar dem från att ta ut mer effekt och framförallt från att ta ut körbar effekt. Sedan har man kanske lyckats konstruera ett chassie som inte fungerar fullt ut med ökat grepp, utan svarar med dålig feedback till föraren och / eller oförmåga att utnyttja det extra grepp som slicksen erbjuder...? Observera att detta bara är spekulation. Sedan ligger det nog ganska mycket i det R2 redan nämnt - ingen av förarna har ju direkt varit på tå under denna säsong.
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top