WSBK Valencia 2008

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Blev ingen sändning från eurosport vid 22:30....? Går det att ladda ner tros?

Blev inga BSB-race idag på grund av oväder, därmed ingen sändning på eurosport. WSBK race 2 samt SS600 eftersänds i morgon enligt tiderna i början av denna tråd.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Kul att Filip blev 18:e vilket väl får ses som ok, men ännu roligare att Hampus blev tia i STK600. Han körde 0,005 sek snabbare på race än på kval. :)

dirttracker

dirttracker
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
YZR500 Cr 500-84 Cr 500-94
Checkas pickup pass?..efter lite funderingar..så har jag gjort följande analys av situation /krasch i race #1!...:
Neotysken får en dålig utgång från kurvan innan sista kurvan...Checka ser den uppkomna luckan ,-satsar allt o försöker ta innern till sista kurvan!,- Neotysken försöker efter ha gjort en dålig utgång från näst sista kurvan att ta igen o gasar på lite för mkt för o hinna täcka innern, -tyvärr han hinner inte tänka/analysera att läget e följande: at checka kommer till varje pris kasta sig in på innern i sita kurvan..o hade de ev funnits en halv sekund till att fundera på hade neotysken ..kommit fram till att Checka kommer i full kanon på innern o då hade han släppt han..så de inte slagit i hop!..
nåjo synd på tysken iaf me ett pajjat nyckel ben:(
Thats racing!!--de e bara o försöka o komma igen om 6veckor!..
:

Dr.Bike

Guest
Tja, omkörningar i sista kurvan blir väl alltid tajta, är inte alls ovanligt att folk går ihop och omkull. Ibland går det, ibland inte.

Jepp - vi såg ju sama sak i 250 sist, även om man nu klädsamt sa att det berodde på att Bautista hade kolvnyp, för vänskapens skull.
Fan trot! :)

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Hmm... Jag är ganska övertygad att han stod som tia i deras resultatlistor i natt, men sjua är ju såklart bättre. :)

Då var du nog lite trött ;)

Han startade 10:a och kom i mål som 8:a. Sedan var det en som blev diskad. En riktigt bra start för honom :)

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Jag menar att han säkert bedömde att det fanns en lucka. Dessutom var han mycket snabbare och mycket stark i den kurvan. Med facit i hand var det ett dåligt beslut, alternativt ett bra beslut som genomfördes dåligt. Men på banan har man inte facit i hand, det är snabba bedömningar som gäller och han körde ju förstås för seger.

Bedömde att det fanns en lucka? Jag tyckte mer att han försökte övertala sig själv om att "Där kommer vara en lucka, oavsett om neukirshner.. vill eller inte.

Tyckte det var väldigt osportsligt och han utsatte andra för väldigt hög fara. Man såg ju redan på ingången att det inte kommer att gå då han trängde sig rakt in mot kirshers spår. Dessutom med en sån hastighet att han alt hade tagit svängen brett som satan.

Hejade faktiskt på Checa de sista 8 varven, men efter den där manövern tappade jag all respekt för han som förare.

Klart att det är lätt att sitta i soffan och diskutera, men han vet nog själv att han inte hade oddsen på sin sida där. Trist som fan

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Intressant o läsa alla experters utlåtande om Checas omkörningsförsök. Klart att det i efterhand inte var något lyckat försök, och naturligtvis väldigt synd om Neukirchner, men nog fanns det en lucka. Han är ju på insidan av Neukirchner i kurvan och bromsar omkull sig och tar med sig honom. Jag förespråkar absolut inte idiotomkörningsförsök, men tycker inte detta var det. Hade Max varit lite kall hade han idiotblockat på innern och inte lämnat lucka.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Hejade faktiskt på Checa de sista 8 varven, men efter den där manövern tappade jag all respekt för han som förare.

Om man tappar respekten för alla förare som någon gång har gjort något liknande, så har man inte så många kvar att heja på.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Valmers, skriver du inget vettigt från och med nu kommer du bli blockerad från RR-forumet.
Jag höll inte med om att Biaggis insats var bra, och jag vidhöll att Neukirchner öppnade dörren för Checa.
Jag hade ingen aning om att de två åsikterna klassades som ovettiga.

Bedömde att det fanns en lucka? Jag tyckte mer att han försökte övertala sig själv om att "Där kommer vara en lucka, oavsett om neukirshner.. vill eller inte.

Tyckte det var väldigt osportsligt och han utsatte andra för väldigt hög fara. Man såg ju redan på ingången att det inte kommer att gå då han trängde sig rakt in mot kirshers spår. Dessutom med en sån hastighet att han alt hade tagit svängen brett som satan.

Klart att det är lätt att sitta i soffan och diskutera, men han vet nog själv att han inte hade oddsen på sin sida där. Trist som fan
En av kameravinklarna bakifrån visar tydligt att luckan fanns. Att Checa laddade för hårt och fick framhjulssläpp är en annan sak. Att Neukirchner dessutom bröt nyckelbenet är ytterligare en annan sak.

Om man tappar respekten för alla förare som någon gång har gjort något liknande, så har man inte så många kvar att heja på.
Jag gjorde det efter start- och målrakan på Mantorp 2006. Inte konstigt att ingen hejar på mig. :mad:

Last edited:

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Intressant o läsa alla experters utlåtande om Checas omkörningsförsök. Klart att det i efterhand inte var något lyckat försök, och naturligtvis väldigt synd om Neukirchner, men nog fanns det en lucka. Han är ju på insidan av Neukirchner i kurvan och bromsar omkull sig och tar med sig honom. Jag förespråkar absolut inte idiotomkörningsförsök, men tycker inte detta var det. Hade Max varit lite kall hade han idiotblockat på innern och inte lämnat lucka.

De brittiska kommentatorerna sammanfattade det hela ganska bra. Kan inte återge det ordagrant, men någonting om att det skulle finnas många säkerhetsvakter vid prisutdellningen. :sissy

FastFreddie5

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
Honda CBR 600 RR-08, numer Elitidrottsman!
Var på plats och såg tävlingarna och kan berätta att det var kanon! Vilken överraskning va? Lite skillnad med sol 25 grader mot här 5 grader och regn. Första reflektionen är ju hur enkelt det är att kolla på racing i Spanien. Banan ligger 10 min från flyget, taxi 22 Euro vips är man framme. Stora stora läktare, trots 60 000 på plats var det bara halvfullt. Istället för att som i Sverige resa 15 mil ut i ingenstans, gå på bajamaja, äta hamburger tallrik osv osv kan man få riktigt käk, sitta bekvämt och se bra.
Backlund hade det tufft i Superstock 1000, träffade honom på flyget hem och han berättade att dom minsann är bra mycket tuffare än hemma i Sverige! Otäckt med kraschen som hände mitt framför oss efter heatet var avflaggat. Ena killen stannade för att burna, andra killen kom i 100 blås, vinkade åt publiken och såg inte den stillastående. Pang som fan! Båda blev liggande och ena hojen såg ut som den hade körts in i en vägg!
Dags för superbike! Bra race, schysst ljud i hojarna. Undrar vad dom skulle säga i Sverige med alla decibel jagare? Kan lova att det var livat på läktaren när Checa försökte gå upp i ledningen, lika tyst blev det när båda vurpade:-(
Supersport racet var rena vurpfesten med folk liggandes i varannan kurva. Robin Harmes gjorde ett grymt första varv där han gick från 19:e till 8, han pushade för hårt och det slutade i bollhavet :-(. Inga glade miner hos Stiggyteamet efteråt. Brookes fick ju bryta med pyspunka.
Avslutande Superbike heatet var dagens höjdpunkt. Först en rejäl fight mellan Bayliss och Haga, därefter kom Checa upp i ledning till publikens förtjusning. Sen fick han något krångel och åkte ner till 4:e. Haga kunde sedan gå i mål som etta tämligen ohotad. Bayliss var uppe och försökte några gånger men kom aldrig förbi.
Sammanfattningsvis kan man säga att det var en kanonhelg! Valencia är en fin stad, vi var runt på lördagen i stan, även nere på stranden. Enkelt och billigt att ta sig dig från Skavsta med Ryan air. Rekommenderas! Blir nog en tur tillbaks när det är moto GP i höst.

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Han är ju på insidan av Neukirchner i kurvan och bromsar omkull sig och tar med sig honom.

det är väll inte så svårt att komma på insidan om man tokgasar rakt fram mot en som bromsar och svänger :va

han vet säkert bättre men blev väll blind och körkåt av publikjublet, fast att stanna och fira var väll inte så sportsligt kanske :rolleyes:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Ja för om det är nåt man hör bakom styret, så är det just vrålet från läktarna...:rolleyes: ;)

I det här fallet är nog fan frågan om han inte gjorde det. Såna där sydlänningar är högljudda individer. :mattias

Undrar hur diskussionen hade låtit om Checa nöjt sig med en andraplats trots att han hade slagläge? "Sicken räka, han borde få kicken. Ska man köra rejsing ska man ge allt" osv.

Precis som i Capirossi/Harada-incidenten 1998 fanns det definitivt en lucka.

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Du menar det att så var fallet att Checa tokgasade in i Neukirshner:va

nästan så men nu bromsade han ju omkull men han hade ju inte kommit så nära utan att ge på rejält :) såg ut som han torpederade honom ala tv-spel och hoppades på det bästa

MEN jag var inte på plats utan såg bara på TV så man kan ju ha fel :tuttar

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...