nåjo synd på tysken iaf me ett pajjat nyckel ben
Thats racing!!--de e bara o försöka o komma igen om 6veckor!..
:
6 veckor?? Ett nyckelben tar 2 veckor om det inte gått av ända ute vid leden ...
Nej helt fel!
Av de utan felställning som läker snabbast är de som ligger närmast leden
och de som läker långsammanst är de mitt på rörbenet.
6V är en bra och vedertagen regel för hur länge det tar för en nycklbensfraktur.
De som läker sämst är de med många fragment och de yttre med felställning
Tänk, då har du och docenten i ortopedi på Lunds Universitetssjukhus diametralt olika åsikter ... Såvitt jag vet så grundar han sin uppfattning på gedigen utbildning och erfarenhet från hundratals nyckelbensbrott.
MC Doktorn är läkare. Han vet nog vad han pratar om.Tänk, då har du och docenten i ortopedi på Lunds Universitetssjukhus diametralt olika åsikter ... Såvitt jag vet så grundar han sin uppfattning på gedigen utbildning och erfarenhet från hundratals nyckelbensbrott.
Inte bara läkare utan just ortoped.MC Doktorn är läkare. Han vet nog vad han pratar om.
Inte bara läkare utan just ortoped.
Jag är inne på Oscars linje. Det tar olika lång tid beroende på en massa faktorer. Får man det ihopspikat så går det dock snabbare att kunna köra iegn, inget de rekommenderar men om till och med en fegis som jag kan köra hoj igen efter fyra veckor så är nog Max tillbaka snabbare än så.
Jag vet att när jag körde race så körde de som brutit nyckelbenet efter 2 veckor igen. Man fick strama upp kryssförbandet genom att sticka en kraftig skruvmejsel underifrån i "krysset" och sedan vrida den 180°. Jag har hjälpt kompisar med det. Medan man håller mejseln i det vridna läget så drar föraren upp sitt skinnställ och då låses mejseln mellan skulderbladen, axlarna lyfts upp, nyckelbenet avlastas och man kan köra. Då fick man dessutom ett hållbart ryggskydd
Efter att ha sett några race med de nya 1200-Duccarna så undrar jag en grej. Visst ser det väl ut som Ducati-förarna ofta åker rundare eller mer yviga spår än övriga förare i många kurvor? Varför har dom i så fall en fördel av att köras på det sättet?
Någon Fransk ortoped sa till oss att frakturer är som personligheter, ingen är den andre lik.
Men jag försöker fom nu lägga min Profession åt sidan på detta forum ska vara tyst...
Annars skulle man inte hålla på med detta sjukt roliga vansinne
Näe, ta inte åt dig av Elwe som svamlar om vad andra sagt. Du ska berätta vad du vet och hjälpa alla enligt din egen kunskap.Någon Fransk ortoped sa till oss att frakturer är som personligheter, ingen är den andre lik.
Men jag försöker fom nu lägga min Profession åt sidan på detta forum ska vara tyst...
Annars skulle man inte hålla på med detta sjukt roliga vansinne
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |