WSBK Valencia 2008

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Har precis sett båda racen på worldsbk:s hemsida, sjuuuukt fint att man kan se racen efter dom gått, alltså om man missar direktsändningen :näsblod

Fan vad impad jag är av Checa!! Hatten av! Vilka race!!:tummenupp

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Jag tycker nya Hondan är jäkla fin, blir sjukt sugen på en egen. Ser så otroligt smidig ut.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Tycker det är klart uppfriskande att Checa trots alla år av racing ändå satsar allt för seger och skiter blankt i andraplatsen, hade det gått vägen hade jag iofs varit ÄNNU mer impad!

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
nåjo synd på tysken iaf me ett pajjat nyckel ben:(
Thats racing!!--de e bara o försöka o komma igen om 6veckor!..
:

6 veckor?? Ett nyckelben tar 2 veckor om det inte gått av ända ute vid leden ...

MC Doktorn

Guest
6 veckor?? Ett nyckelben tar 2 veckor om det inte gått av ända ute vid leden ...

Nej helt fel!
Av de utan felställning som läker snabbast är de som ligger närmast leden
och de som läker långsammanst är de mitt på rörbenet.

6V är en bra och vedertagen regel för hur länge det tar för en nycklbensfraktur.

De som läker sämst är de med många fragment och de yttre med felställning

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Det var TCn som krånglade för Checa i race 2. Han fipplade med elektroniken och försökt resetta den men det hjälpte inte. När han slog av TCn helt så fick han sprutt på hojen igen. Imponerande att han körde upp sig utan TC då han påstod sig aldrig kört hojen helt utan TC ens på träning.

elwe

Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Nej helt fel!
Av de utan felställning som läker snabbast är de som ligger närmast leden
och de som läker långsammanst är de mitt på rörbenet.

6V är en bra och vedertagen regel för hur länge det tar för en nycklbensfraktur.

De som läker sämst är de med många fragment och de yttre med felställning

Tänk, då har du och docenten i ortopedi på Lunds Universitetssjukhus diametralt olika åsikter ... Såvitt jag vet så grundar han sin uppfattning på gedigen utbildning och erfarenhet från hundratals nyckelbensbrott.

Jag vet att när jag körde race så körde de som brutit nyckelbenet efter 2 veckor igen. Man fick strama upp kryssförbandet genom att sticka en kraftig skruvmejsel underifrån i "krysset" och sedan vrida den 180°. Jag har hjälpt kompisar med det. Medan man håller mejseln i det vridna läget så drar föraren upp sitt skinnställ och då låses mejseln mellan skulderbladen, axlarna lyfts upp, nyckelbenet avlastas och man kan köra. Då fick man dessutom ett hållbart ryggskydd :)

När jag själv bröt nyckelbenet så gjorde jag det i skogen på en MTB så jag fick cykla 9 km till min bil så jag kunde ta mig hem.
När jag var på återbesök på lasarettet efter 2 v så kunde jag fortfarande inte lyfta ut armen till bilens växelspak och var irriterad pga av det eftersom jag vet att man kan köra race efter den tiden. Det hör till saken att man inte får ett kryssförband när man bryter nyckelbenet ända ute vid leden utan man får nöja sig med en mitella.
Nämnda docent förklarade då att varje rörelse med armen innebär att leden sveper över nervtrådarna i axeln och det är tämligen obehagligt. Brott ända ute vid kulan är dock relativt ovanliga. "Ju längre ut, desto längre tid innan man kan använda armen", var hans exakta ord.

Ett benbrott ska inte vara helt stilla eftersom små rörelser initierar och snabbar på bildandet av bindväv. Det som är rätt med 6 v är att det är så lång tid det tar för bindväven att stelna och hålla brottet fixerat, men om man tycker att det är kul att köra race så kan man göra det efter 2 v om inte brottet sitter ute vid kulan. :yoparty

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Tänk, då har du och docenten i ortopedi på Lunds Universitetssjukhus diametralt olika åsikter ... Såvitt jag vet så grundar han sin uppfattning på gedigen utbildning och erfarenhet från hundratals nyckelbensbrott.

Är det inte ganska självklart att man inte kan säga en generell läkningstid med tanke på att det kan vara olika typer av brott? Jag har brutit nyckelben fyra gånger nu, och det har tagit allt från ett par veckor till många (minns ej exakt) veckor. Ena gången är man ganska rörlig efter nån vecka, och en annan gång så kan man knappt ta sig ur sängen efter 3 veckor.
Jag tippar att Max får benet ihopskruvat, och då kan han lätt köra nästa race.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
MC Doktorn är läkare. Han vet nog vad han pratar om.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
MC Doktorn är läkare. Han vet nog vad han pratar om.
Inte bara läkare utan just ortoped.
Jag är inne på Oscars linje. Det tar olika lång tid beroende på en massa faktorer. Får man det ihopspikat så går det dock snabbare att kunna köra iegn, inget de rekommenderar men om till och med en fegis som jag kan köra hoj igen efter fyra veckor :cdevil så är nog Max tillbaka snabbare än så.

dirttracker

dirttracker
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
YZR500 Cr 500-84 Cr 500-94
löjligt!

Fy va löljligt att de blev ett par ronder munhuggning , bara för jag skrev att ett nyckelbensbrott tar 6v!!??
-by the way en liten offtopic story!..när vi ändå e på g med läkningstider!...
- Håkan Carlquist känd i Världen som Motocross FANTOM! , och att inte ge upp bara för att de går lite tungt nån gång ! :)..
-han bröt lårbenshalsen/lårbenet o ställde upp o försökte köra helgen efter!!!!konkurenterna trodde han typ avled , de som såg hans crash!,..och sen står han på banan o ska köra, typ veckan efter!-de trodde inte sina ögon!!..:D :yoparty :D :yoparty -snacka om o psyka ner sina konkurenterna!

-Men man kan alltid hoppa upp från operationsbordet/kliniken o chansa!...för man e dum eller som i Håkans Carlquist fall "tvingad" o köra för sponsorerna kräver det!...
Men, men va i skogen har en sånn grej o göra med läkningstid!?..Nada!

Ps : de syns tydligt att neotysken lämnar en lucka på innern pga av ett typ släpp, o checka tar chansen o och satsar allt på ett kort o kastar sig in..på innern! :)

Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Efter att ha sett några race med de nya 1200-Duccarna så undrar jag en grej. Visst ser det väl ut som Ducati-förarna ofta åker rundare eller mer yviga spår än övriga förare i många kurvor? Varför har dom i så fall en fördel av att köras på det sättet?

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Inte bara läkare utan just ortoped.
Jag är inne på Oscars linje. Det tar olika lång tid beroende på en massa faktorer. Får man det ihopspikat så går det dock snabbare att kunna köra iegn, inget de rekommenderar men om till och med en fegis som jag kan köra hoj igen efter fyra veckor :cdevil så är nog Max tillbaka snabbare än så.

På sjukan i Assen så trodde de att jag var en "professional rider" och sa att jag kunde köra efter en knapp vecka, men "you better not crash then".:näsblod

MC Doktorn

Guest
Jag vet att när jag körde race så körde de som brutit nyckelbenet efter 2 veckor igen. Man fick strama upp kryssförbandet genom att sticka en kraftig skruvmejsel underifrån i "krysset" och sedan vrida den 180°. Jag har hjälpt kompisar med det. Medan man håller mejseln i det vridna läget så drar föraren upp sitt skinnställ och då låses mejseln mellan skulderbladen, axlarna lyfts upp, nyckelbenet avlastas och man kan köra. Då fick man dessutom ett hållbart ryggskydd :)

Någon Fransk ortoped sa till oss att frakturer är som personligheter, ingen är den andre lik.
Men jag försöker fom nu lägga min Profession åt sidan på detta forum ska vara tyst...
Annars skulle man inte hålla på med detta sjukt roliga vansinne :)

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
www.worldsbk.com | SBK TV
När jag drar i Seek-bar för att komma fram en ½timme (för att skippa studien av en stillastående safetycar) så har jag inget ljud längre. Förslag på åtgärd?

elwe

Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Efter att ha sett några race med de nya 1200-Duccarna så undrar jag en grej. Visst ser det väl ut som Ducati-förarna ofta åker rundare eller mer yviga spår än övriga förare i många kurvor? Varför har dom i så fall en fördel av att köras på det sättet?

De får något längre väg men har högre medelhastighet genom att de kör jämnare. Att man kan göra det beror på att karaktären på motorbromsen är helt annorlunda än med en radfyra. Det är lättare att finjustera bromsningen in i kurvorna mha motorbromsen än vad det är med de vanliga bromsarna och dessutom blir övergången mellan retardation och acceleration mjukare.
Trellisramen är också mycket stabil och ett fackverk beter sig snällare, speciellt vid vridning, än vad två aluminiumbalkar gör.

Någon Fransk ortoped sa till oss att frakturer är som personligheter, ingen är den andre lik.
Men jag försöker fom nu lägga min Profession åt sidan på detta forum ska vara tyst...

Ja hur kul vore det att låta PK:arna sköta hela ens liv? :tummenupp

Det har blivit så mentalt trångt i Sverige att vi snart är helt utan livskraftiga uppfinnare, de som grundlade det välstånd vi hade i landet. De som tänker själva måste få svängrum annars förtvinar de och bara försvinner ...

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Näe, ta inte åt dig av Elwe som svamlar om vad andra sagt. Du ska berätta vad du vet och hjälpa alla enligt din egen kunskap.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning