WSBK & WSS - Silly Season 2008

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Det står ju bara att dimensionerna måste följas... så man kan ju göra en sving i annat material osv...

Yep, men genom att byta lagerdimension och använda en excentrisk axel kan man flytta svingarmsinfästningen upp och ner utan att ramen ger den möjligheten.

Vet inte vilka fabrikat som det går att justera infästningen på.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
]The homologated dimensions and position of bearing seats in the steering
head column, and the engine, swing arm, rear shock, and suspension
linkage mounting points must remain as original

det står alltså att placering och dimension av lagersätena inte får ändras.
svingens dimensioner står det inget om där.
det som är skillnaden mellan wsb och ama (gällande detta ämne) är att dom i ama får ändra i ramen så att svingaxelns (och svingen såklart) position kan ändras, (detta har hojen inte orginal) det får man inte i VM.
En justeringsmöjlighet som kan hjälpa mycket.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Svinginfästning o dylikt har jag ingen aning om, men jag är ganska
säker på att dom får byta sving iallafall, då jag har sett
andra typer av svingar monterade på framförallt R1orna förra året.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Svinginfästning o dylikt har jag ingen aning om, men jag är ganska
säker på att dom får byta sving iallafall, då jag har sett
andra typer av svingar monterade på framförallt R1orna förra året.

javisst får dom byta sving, och länkage.
ramen skall ju vara standard, men reglerna säger att inget får avlägsnas från ramen men väl läggas till.
men det finns även fabriksramar i WSB, sen vad det innebär vet jag ej säkert, troligen handsvetsade, och byggda så att de överenstämmer så nära som möjligt "ritningen",
möjligt också att vissa team kör med ramarna som är utvalda ur produktionen, (lixom "blueprintade" motorer i superstock klasser) alltså de "rakaste" ramarna man hittar i kontrollmätningarna.
 

NR.X

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
hemma
Hoj
Flera
World Superbike 2008 confirmed signings:

Troy Bayliss Xerox Ducati
Michel Fabrizio Xerox Ducati
Yukio Kagayama Suzuki
Regis Laconi PSG-1 Kawasaki
Noriyuki Haga Yamaha
Troy Corser Yamaha
Kenan Sofuoglu Ten Kate Honda
Carlos Checa Ten Kate Honda
Ryuichi Kiyonari Ten Kate Honda
//x
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
3220570 Och du påstår att jag svamlar :rolleyes:

Har du noterat att ditt uttalande om att man inte får byta swing i WSBK kanske inte stämde så bra?
Man får byta sving i WSBK, det är ingen nyhet, men det intressanta och som varit avgörande i AMA är att man där får byta svinglänkaget samt var svingen och länkaget är fäst i ramen och placeringen av sving/länkage kontra ramen har varit det som gjort störst skillnad på deras hojar. Det får man inte göra i WSBK.
 

sandstream

Guest

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
3220598 Jag, och flera med mig, var osäkra på om man fick det och när någon skriver tvärsäkert att man inte får det så...
Och? Vad spelar det för roll om Nyteknik nu har fel och hur påverkar det i så fall hans uttalande att Checa kan vara en av förhandsfavoriterna för titeln 2008? Relevansen är ganska liten i mina ögon.
 

sandstream

Guest
Och? Vad spelar det för roll om Nyteknik nu har fel och hur påverkar det i så fall hans uttalande att Checa kan vara en av förhandsfavoriterna för titeln 2008? Relevansen är ganska liten i mina ögon.
De två sakerna har ingen koppling till varandra.

Jag skrev tidigare att jag trodde att Neukrichner hade varit en bra förare att signa för Suzuki och fick då titeln svammelpelle av NyTeknik, något du kanske missade.

När han då skriver att Checa, som inte gjort en människa glad på flera år, skulle vara en seriös titelutmanare måste jag väl få svara eller ska det vara en envägskommunikation?

Se för övrigt mitt PM :)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
3220609 De två sakerna har ingen koppling till varandra.

Jag skrev tidigare att jag trodde att Neukrichner hade varit en bra förare att signa för Suzuki och fick då titeln svammelpelle av NyTeknik, något du kanske missade.

När han då skriver att Checa, som inte gjort en människa glad på flera år, skulle vara en seriös titelutmanare måste jag väl få svara eller ska det vara en envägskommunikation?

Se för övrigt mitt PM :)
Du får svara men vad är poängen? Att få kalla någon för svammelpelle? Vad får ut av det?
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Checas statistik :
Han har sen 1993 kört i VM, 1 start i 125, 28 i 250 och resten i 500/ Moto GP.
Totalt 233 starter i VM, 2 vinster varav den senaste för 9 år sen.

Overeducated, underskilled and obsolete.
 

sandstream

Guest
Sofuoglu kommer att hamna över Checa i totalen 2008! :fakta
Jag gissar att en mindre lyckade säsong 2008 för Checa kommer att förklaras med antingen att 08:ans Blade är en skithoj eller att det helt enkelt är för enkelt att åka fort på en superbike, dvs Checas otroliga känsla kommer inte till sin rätt, ungefär som för Biaggi :hihi
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jag gissar att en mindre lyckade säsong 2008 för Checa kommer att förklaras med antingen att 08:ans Blade är en skithoj eller att det helt enkelt är för enkelt att åka fort på en superbike, dvs Checas otroliga känsla kommer inte till sin rätt, ungefär som för Biaggi :hihi

Det är en ny hoj nästa år så risken finns väl. Men TenKate fick ordning på förra modellen rätt kvickt.
Tror Biaggi kommer bli farlig på en suzuki nästa år, då är han inkörd på banorna och hojen. Fast sen kan det ju bli en ducati-cup av det hela iom regeländringarna.
Svårgissat är det iaf nästa år.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top