"XX gör det för lite fikabröd"

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
du som knackade kod på banken, jag fixar ett depåstöd åt dig om du fixar en anställningsintervju på bankens it-avdelning åt mig. vi kan skita i vetelängderna om du inte känner dig säker på hur/när dom ska utdelas. Jag är systemvetare (världens mest oattraktiva utbildning just nu !!) :tummenupp får jag jobbet får du ett framdepåstöd och en uppsättning däck gratis :D

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Freddy82 skrev:
Körde taxi inatt då en lirare la ett paket köksknivar på sätet och frågade om det dög som betalning för ett par mil, jag tittade lite på det men det var inget känt märke (fast dom såg fina ut) så det gick jag inte med på :hihi
Hade du kört i Stockholm så hade du nog frenetiskt tryckt på larmknappen om någon lirare kom och flashade köksknivar i taxin mitt i natten, det hade i varje fall jag gjort ;) :).

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Nä, kompisens farsa hade nog bästa metoden när det gäller sånt här. Han jobbade på bageri, så när han åkte hem från jobbet på natten la han en påse kaffebröd i brevlådan hos den lokala MC-firman. När han hade varit hemma och sovit så tittade han in till affären, där de anställda var förvarnade om vem som skulle komma & på gott humör... :tummenupp

Aratron

http://www.tycon.se
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
slutkörd 900rr, Pitpro 05
Bullar o kakor funkar alltid bra som betalning. Dom som jag har gjort jobb åt har alltid betalat förutom ev material, winerbröd. Gjorde ett mkt simpelt jobb åt en arbetskompis som jobbar på en annan avdelning en gång. När vi gick på em skiftet så kom han in med en stor papperskasse med 1st tårta, ett paket kaffe och 2st 6pack dricka :tummenupp

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Goodstuff skrev:
Absolut, speciellt om haninte har något annat för sig på dagarna och tycker det är roligt.

Pensionär tror jag det kallas :)
(som hänger kvar på gamla jobbet och gör gratisjobb åt sin son bla :banana )

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag och Gsx1100frad har haft en fin tråd om Bullar.
Jag har tidigare alltid förespråkat uttrycket bullbetalning men nu är jag omvänd.

Bullar betalar ingen lön.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
"bullar" ska ju aldrig ersätta pengar, utan bara vara ett tecken på uppskattning för en utförd tjänst. har det t.ex. varit billigt, gratis & gått riktigt snabbt osv. tycker jag det är ett trevligt sätt att visa sin tacksamhet utöver den ersättning dom begärt.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
En aspekt som helt missats i denna diskussion är ju den tilltagande övervikten bland svenskarna. Jag tycker att ni bullbetalare är oansvariga! Vill ni ha feta, sockerspeedade arbetare på mekaniska verkstäder verkligen? Vill ni det va, va?

Personligen betalar jag alla mina tillverknings-, svets-, lack- och reparationsjobb med morötter och månadskort på Friskis och Svettis!

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jag langa upp två vetelängder när jag fick låna (hyra för en tredjedel av vanliga priset) trafikskolans hoj för uppkörning (stod ute på barkarby utan fungerande hoj, hade vid närmare eftertanke stått för hela deras fikaförbrukning i år).

Nej, nu ska jag förbereda lite saker som ska på pulverlack.

"Bullar is king"

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
På 70-talet pryade jag en sommar i en Televerks-bil (Ford Transit) och den killen monterade ibland upp Televerkets utomhusringklocka hemma hos folk mot en säck mandelpotatis. Det tyckte jag var lite kul. Man fick insikt i hur det kunde fungera ute på fältet.

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
jag är rörmokare, påträngningar om att "kan du inte fortsätta ikväll" är minst sagt stora!! Men jobbet får man nog av på dagarna! Men kunder som håller sig undan när man jobbar och bjuder på lite fika (bullar) får ett jobb utfört till 110%!! Det är så lite, men man blir glad, liksom.. Svrtjobb utförs till nogrant utvalda, inom yrkeskategorier som man har nytta av! Nu byter jag din panna, så fräser/svarvar/svetsar du ihop min pryl..

GSX1100FRAD

Guzzi med hängpattar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bumse och urgixxer
Qwerty skrev:
Jag och Gsx1100frad har haft en fin tråd om Bullar.
Jag har tidigare alltid förespråkat uttrycket bullbetalning men nu är jag omvänd.

Bullar betalar ingen lön.

Det är helt riktigt, vi hade en liten diskusion om verkstadsyrket och vad folk förväntar sig att en utförd arbetstimma eller två är värd, typ 29,9 kr för en påse torra gifflar från statoil eller så.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
GSX1100FRAD skrev:
Det är helt riktigt, vi hade en liten diskusion om verkstadsyrket och vad folk förväntar sig att en utförd arbetstimma eller två är värd, typ 29,9 kr för en påse torra gifflar från statoil eller så.
Jag har aldrig varit med om att någon gjort något åt mig på icke arbetstid, då skulle förstås 29:90/timme inte vara något vidare men med tanke på att det är ovanpå ordinarie lön på ett tråkigt jobb så...

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Herneteg skrev:
:) Tjänster och gentjänster funkar ju för vissa, beroende på hur attraktiva ens talanger är.

Har själv oftast rätt svårt att övertyga mekaniker på diverse tekniska verkstäder om att "jo, dom har jättestor nytta av att få sin Oracle-databas tunad"

Det roliga är att när jag beskrev problemet för en kamrat hävdade han att jag har små problem, i hans fall behövde han övertyga folk omatt dom "visst har jättestor nytta av att han testar deras kärnkraftverk svart" ;-)

/N
Allt brukar fungera bara man inte stoltserar med sina tallanger :7peta
Kanske prova en ny aproach eller du kanske bara har en talang :pannkyss

GSX1100FRAD

Guzzi med hängpattar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bumse och urgixxer
Neutral skrev:
Jag har aldrig varit med om att någon gjort något åt mig på icke arbetstid, då skulle förstås 29:90/timme inte vara något vidare men med tanke på att det är ovanpå ordinarie lön på ett tråkigt jobb så...

Jag har aldrig haft möjlighet att utföra tjänster/ljusskygga jobb på arbetstid utan det har alltid varit på kvällar och helger som man har stått och yxat fram bitar i fräsmaskinen...när det sedan kommer ngn och tror att min fritid är värd 29,90 i timman blir jag rätt så less

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
GSX1100FRAD skrev:
Jag har aldrig haft möjlighet att utföra tjänster/ljusskygga jobb på arbetstid utan det har alltid varit på kvällar och helger som man har stått och yxat fram bitar i fräsmaskinen...när det sedan kommer ngn och tror att min fritid är värd 29,90 i timman blir jag rätt så less
Då ska jag komma ihåg att inte fråga dig då. :D Det fattar väl jag också att man inte jobbar gratis på sin fritid åt en okänd person. Bullaffärerna ser inte riktigt ut så, inte mina i alla fall. Antingen känner man personen i fråga eller någon som i sin tur känner personen och därmed vet man att han kan/vill/har tid att göra småjobb. Det är ju inte som på krogen att man går på vem som helst med skamliga förslag och riskerar att få en smäll. :D

Dr.Bike

Guest
Nä fy f! Fritiden ÄR värd MER än arbetet, så de jag betalar med bullar, för det gör jag det är killar som gör det på ordinarie arbetstid.
Självfallet får de mer än så, och ibland kanske en flaska från Skottland med...
MEn för att ha ett enhetligt begrepp kan vi kalla det "bullekonomi" ;)

Är det däremot nån sate som får stå på sin fritid så SKA de ha betalt, fast många tyvärr är alldeles för snälla för att ta emot pengarna.
Då tycker jag 200:-/h är rimligt + material. Å kanske lite bullar med! :lol

Har en kompis med egen mek.verkstad som alltid varit FÖR snäll och en del har ju utnyttjat honom, och jag tjatar alltid: TA betalt!
T.o.m av MIG! Samma pris!
Jag vill inte rida gratis.

För jag VET att jag får ett mer än väl utfört jobb, mycket bättre än om jag köpt det av nån firma a´la obekant eller en färdig produk i en butik.
En one off state of the art.

Så bullekonomi ja, men betala de som offrar sin fritid vad det är värt + gärna lite till, det är ändå bara en tredjedel av vad samma grej fast med skitkvalitet hade kunnat kosta.

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Jag ska göra ett försök att byta tjänster när jag behöver få mitt nya framdäck påkränkt!

"Jag e snart färdig sjuksköterska och behärskar administration av de flesta tänkbara injektioner! Vad sägs om en stelkrampsvaccinetion och en vetelängd som pröjs?"

eller

"Jag knäcker extra som skötare på psyket så har du nån psykotisk flickvän jag ska ta ett snack med under tiden du fixar mitt däck?"

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Hardrock Ragge skrev:
Jag ska göra ett försök att byta tjänster när jag behöver få mitt nya framdäck påkränkt!

"Jag e snart färdig sjuksköterska och behärskar administration av de flesta tänkbara injektioner! Vad sägs om en stelkrampsvaccinetion och en vetelängd som pröjs?"

eller

"Jag knäcker extra som skötare på psyket så har du nån psykotisk flickvän jag ska ta ett snack med under tiden du fixar mitt däck?"
:hihi

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...