"XX gör det för lite fikabröd"

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Krängning och balansering av däck på lösa hjul kostade mig 100 kr/hjul på min lokala däcksfirma i sthlm. "Ge mig en hundring till kaffekassan" hette det första gången jag var dit. Åkte ju givetvis dit varenda gång men behövde omlagt sen. Numera kränger jag själv men balanseringen är det värre med...

Kan nån svetsa ihop en lagrad balanseringsställning med axel och konor? Cash eller kubb, bara att välja ;)

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
En liten historia i ämnet; Behövde blästra mina stållameller till kopplingen pga svårartade släpp i tid och otid. Stövlar in på blästerfirman med 5-årig son i släptåg och kliver in på kontoret. Får där beskedet av trevlig chef att kliva ner i verkstan och snacka med killarna direkt. Sonen hänger med. Döm om min förvåning när en av dom säger att jag kan få låna blästerskåpet (glasbläster) och blåsa av dom själv! Han tom startar blästern och visar hur jag skall göra. Sonen har en del synpunkter. När jag sen är klar så har alla i verkstan försvunnit troligen in i ett fika rum som inte går att hitta. Inte ens nyfikne sonen lyckas hitta dom. Eftersom jag tycker att jag iaf måste betala för mig så går jag åter upp en trappa till kontoret och frågar chefen vad jag är skyldig för kalaset ( lånad bläster) och får då svaret att det bjuder dom på !!! Så in i h-e bussigt!! Det slutar med att jag ger honom en hundring till killarnas kaffekassa. Vad vill jag säga med det här då? Tomten kanske finns trots allt och han kanske loggar då och då in på www.sporthoj.com.

Heder till alla justa verkstäder..................per:squid

Lg

Yes its an STI....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR, YZ 450F 10, 133 Lucky, CRF450R 09, Subari WRX STI 07
Jag jobbar själv i verkstad, och "bullpojkar" blir väldigt snabbt visade till var dom kom ifrån, inte för att ingenting görs på sidan av, men en bullpåse får man inte några nya gängor eller svetsade bultar eller lagade block för.
Då byter jag hellre tjänster, det tjänar man på i längden.

Dr.Bike

Guest
Lg skrev:
Jag jobbar själv i verkstad, och "bullpojkar" blir väldigt snabbt visade till var dom kom ifrån,

Jo den attityden har jag märkt här i Stockholm sedan jag flyttade hit.
Därav mitt inlägg tidigare om två tillvägagångssätt + att man ALLTID ska betala vad den som utför tjänsten vill ha, ja tills det kommer upp i samma värde som att köpa en färdig pryl.
Men jag betalar ändå, för jag ser det ibland som lite lokal spons.

Tjänsteutbyte är ju förvisso perfekt.
Men alla har inte nåt att byta med.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Lg skrev:
Då byter jag hellre tjänster, det tjänar man på i längden.
Visst är det bra men det bygger på att du vill ha det Teddy kan erbjuda istället, pengar är ju ingen direkt gentjänst men det bästa tycker jag.

"Hej, hej! Här kommer SystemutvecklarTeddy, jag arbetar som Cobolprogrammerare på Handelsbanken med interna ekonomisystem, jag har silkeslena skrivbordshänder och läste Humnaistisk linje på Gymnasiet med Drama som extraval. Några polare sa till mig att komma till er med en ritning på ett depåstöd och en påse bullar."

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
Köpte en ny bil för inte så länge sedan. När jag fick reda på att bilen kommit upp till Stockholm från fabrik så ville jag givetvis ha den på en gång. Men se det gick inte, för det skulle monteras på dragkrok, och alla på på verkstan var uppbokade till veckan efter (det här var på en tisdag) så tidigast tisdag nästa vecka skulle det vara klart. Ok, det kan man väl ta, men jag ville verkligen ha bilen innan helgen så jag snackade med verkstadschefen och sa att om nu mot all förmodan kroken skulle sitta på bilen på fredag innan lunch.. så skulle grabbarna i verkstan få en back bärs. Torsdag morgon ringer han igen och talar om att bilen är klar att hämta. :tummenupp

Reb0

Dr.Bike

Guest
RebelZero skrev:
Köpte en ny bil för inte så länge sedan. När jag fick reda på att bilen kommit upp till Stockholm från fabrik så ville jag givetvis ha den på en gång. Men se det gick inte, för det skulle monteras på dragkrok, och alla på på verkstan var uppbokade till veckan efter (det här var på en tisdag) så tidigast tisdag nästa vecka skulle det vara klart. Ok, det kan man väl ta, men jag ville verkligen ha bilen innan helgen så jag snackade med verkstadschefen och sa att om nu mot all förmodan kroken skulle sitta på bilen på fredag innan lunch.. så skulle grabbarna i verkstan få en back bärs. Torsdag morgon ringer han igen och talar om att bilen är klar att hämta. :tummenupp

Reb0

Nothing smells like a "back bärs" in the morning... It smells like.....

victory!

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Öl och sprit är en annan sak,då visar man att man bryr sig om personen i fråga och har förståt vad den behöver :rolleyes:

Hade någon gett mig ett flak ful-öl så hade jag lätt svetsat ett depåstöd,eller något liknade.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Äntligen fick jag se den med egna ögon, denna ikon, "Bullpåsen", som för mig är lika mystisk som den mytomspunna heliga gralen. En arbetskollega ska skifta däck och få nya stänklappar monterade och ska betala med "Bullpåsen". Jag skyndade mig att ta en bild med mobilkameran för att föreviga den. Så här ser den ut: en plastpåse från ICA Gärdet, en burk mandelskorpor, två rullar kex och två läsk. Amazing!

Bifogat

• DSC-0000043.jpg
    DSC-0000043.jpg
    139.5 KB · Visningar: 80
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Äntligen fick jag se den med egna ögon, denna ikon, "Bullpåsen", som för mig är lika mystisk som den mytomspunna heliga gralen. En arbetskollega ska skifta däck och få nya stänklappar monterade och ska betala med "Bullpåsen". Jag skyndade mig att ta en bild med mobilkameran för att föreviga den. Så här ser den ut: en plastpåse från ICA Gärdet, en burk mandelskorpor, två rullar kex och två läsk. Amazing!
Prova även nya Ica Kvantum i Värtan! Större utbud, som tillgodoser behoven hos den mest kräsna av däckgubbar.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Har själv oftast rätt svårt att övertyga mekaniker på diverse tekniska verkstäder om att "jo, dom har jättestor nytta av att få sin Oracle-databas tunad"

Men å andra sidan så ska du inte ha några större problem att betala för i princip vadsomhelst om du är duktig oracle-dba.. (isåfall jobbar du på fel ställe) ;)

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ett styck mycket stilig ramp i durkalu fick jag fabricerad mot en Schwartzwald-tårta.

Men rätt ofta får man intrycket att ens hundringar och femtiolappar hamnar i någon form av fikakassa. Knatar in på verkstan och får sina saker, "-Företag eller privat?" "Privat" "Då blir det en hundring". Men beror helt på vem och så man frågar. "Spillbitar" går givetvis lättare att få för den betalningen (vilket faktiskt durkalun var).

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Precis. Tänk hur det känns för mig när jag klampar in på en mekanisk verkstad.

"Hej, hej! Här kommer SystemutvecklarTeddy, jag arbetar som Cobolprogrammerare på Handelsbanken med interna ekonomisystem, jag har silkeslena skrivbordshänder och läste Humnaistisk linje på Gymnasiet med Drama som extraval. Några polare sa till mig att komma till er med en ritning på ett depåstöd och en påse bullar."

Tack för ert klargörande angående "bullbetalning". Det är uppenbarligen så att det är något för de som redan är med i svängen. Outsiders som jag får göra som Goodstuff och betala för mig med vanliga pengar.

:rofl:rofl:rofl De har rätt. Sh VAR roligare förr!

"Jag knäcker extra som skötare på psyket så har du nån psykotisk flickvän jag ska ta ett snack med under tiden du fixar mitt däck?"

Hade du sagt det till mig när jag var ihop med exet hade du fått ett helt naturreservat fyllt med svarvade örnar gratis!!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
:) Tjänster och gentjänster funkar ju för vissa, beroende på hur attraktiva ens talanger är.

Har själv oftast rätt svårt att övertyga mekaniker på diverse tekniska verkstäder om att "jo, dom har jättestor nytta av att få sin Oracle-databas tunad"

Det roliga är att när jag beskrev problemet för en kamrat hävdade han att jag har små problem, i hans fall behövde han övertyga folk omatt dom "visst har jättestor nytta av att han testar deras kärnkraftverk svart" ;-)

/N

Jag känner igen problemet precis. Jag har samma. Det är jättesvårt att försöka övertyga folk om att dom behöver att man kommer dit och kvalitetssäkrar deras läkemedelstilverkning och att deras rutinsystem och kvalitetssystem är i ordning.

Phåne

Slappröv
Gick med
10 Jan 2009
Hoj
Hojutta
Jag tillverkar gärna grejer om det kommer in nån, gärna för lite fikabröd. är det dessutom på arbetstid så är det bättre med fikabröd för då hjälper arbetskompisarna till o håller chefen undan den stunden!
Annars så är det på min fritid eller raster så vill jag gärna ha betalt!

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
har fått fotpinnehållaren i alu svetsad för en femtiolapp en gång.
Felkod utläst gratis på en bil men det tog ju bara nån minut.
lackjobb gratis... iofs av min morbror men eftersom han aldrig vill ha betalt vill jag inte be honom mer.

Kan jag hjälpa nån med nåt snabbt eller om det är nån med liknande intresse så bryr jag mig inte om betalning.
Fikabröd funkar nog på många ställen, särskilt yrkesskolor... så var det iaf när jag jobbade på skola.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling

Jag skulle vilja påstå att en människa som på fullt allvar lägger skorpor i sin "bullpåse" är helt fel ute.

Det måste vara något smaskigt med mycket kräm i,inte torrt och knaprigt.

En genuin bullpåse är bara "bulle" ,inget helhetskoncept alá happy meal med tillhörande dryck.

Hade det varit jag som fått den påsen så hade fått en faktura som tack :mad:

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Gick ut och snackade med killarna som asfalterade gatan,visade att jag hade en 500 hundring i byxfickan och vips så hade jag en nyasfalterad uppfart! :)

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
En kväll när jag var i verkstan på universitetet kom det en gubbe och ville ha hjälp med att svetsa fast en fläns som lossnat från ett rör. Frågade vad det var till och gubben sa att det var en "stång för dans" och att "frugan inte längre var i sina bästa år".

Med det svaret var jag ju nästan tvungen att hjälpa gubben gratis :yoparty

Jhoony

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2006
Hoj
GPz 900r & XL 600R
Trodde absolut inte på det här med fikabrödsbetalning tills jag såg det själv. En kompis och jag gled in på en mekanisk verkstad med en grej som behövde svetsas en fredag. Inga problem, och när vi frågade vad det skulle kosta så var svaret 'ja, vi skulle ju inte må dåligt av lite fredagsfika'. :)

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!