Xyrons Gsxr ska överladdas

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Ajfan slirade det så jävla mycket....:näsblod

Jag som körde de två första reporna och då slirade det inget, sen lånade jag ut cykeln till lite olika gubbar som provade några svängar. Jädra synd att det skulle börja tokslira då, nåja bara kasta i en ny koppling får ni testa igen. Jag ser ju på filmen att direkt det roliga börjar, då slirar den bara på kopplingen...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bah! Det är nog bäst att vi gör det, bygga en 300-hk maskin som inte orkar med mer karl än en pjuklarv som Du själv och möjligen Gibbe:mad:

Men varken jag eller Niklas klagar, så länge det finns minsta lilla anmärkning på åket så testar vi gärna igen. Och igen. Och igen...:D

För övrigt är det väl indikatorn som kärvar, inte startar Du väl första repan på tvåan? Sanningen att säga - jag är sååå nöjd så att starta rullande på tvåan och snabbt i med trean. Fi tusan vad den skottar på - med eller utan lameller:näsblod

...Jag som körde de två första reporna och då slirade det inget, sen lånade jag ut cykeln till lite olika gubbar som provade några svängar. Jädra synd att det skulle börja tokslira då, nåja bara kasta i en ny koppling får ni testa igen...
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Bah! Det är nog bäst att vi gör det, bygga en 300-hk maskin som inte orkar med mer karl än en pjuklarv som Du själv och möjligen Gibbe:mad:

Men varken jag eller Niklas klagar, så länge det finns minsta lilla anmärkning på åket så testar vi gärna igen. Och igen. Och igen...:D

För övrigt är det väl indikatorn som kärvar, inte startar Du väl första repan på tvåan? Sanningen att säga - jag är sååå nöjd så att starta rullande på tvåan och snabbt i med trean. Fi tusan vad den skottar på - med eller utan lameller:näsblod
Nä det är indikatorn som jävlas lite, när man varvar över 4-5k rpm med ettan i får den tydligen för sig att jag har växlat redan.... :rolleyes:
 

Hoppe

Nu +9 hk
Gick med
5 Jul 2008
Ort
Luleå
Hoj
BMW K1200S, Tricolor
Tusen tack för provturen Tommy! För en annan som aldrig wheelat ordentligt (förutom då en ofrivillig repa på bakhjulet med Niklas anabol motard ifjol) var det en sällsam upplevelse när framhjulet for till väders på 5:an i +200 :banana Kan inte nog många kraftuttryck för att beskriva hur mycket det är att köra med...:Bugar

/Mannen med turistbussen
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Har eventuellt fått tag på en extra sving jag hade tänkt modifiera så man kan justera längden från original till +12cm ungefär. Skulle man köpt någon förlängare från ebay och bultat dit, men blir det tillräckligt stadigt?

Annars funderade jag på att leja bort / köpa en förlängare fräst ur ett alu block som man sedan svetsar direkt i svingen. Att man kapar bort original sträckare och ersätter den helt och hållet med en längre dito...

Tankar, funderingar och bilder är mycket uppskattat!

Hade tänkt ha två olika kedjor man kan sätta dit beroende på hur långt bak man vill ha hjulet typ dragracing/roadracing läge.
 

Vinne

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Malmö
Hoj
KTM 660 / ER6-N
Måste bara säga att jag nyss läst igenom hela tråden! Mycket creed till dig för att ha gjort ett sånt här bygge! Fy faaaaan vad jag är avundsjuk!
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Har eventuellt fått tag på en extra sving jag hade tänkt modifiera så man kan justera längden från original till +12cm ungefär. Skulle man köpt någon förlängare från ebay och bultat dit, men blir det tillräckligt stadigt?

Annars funderade jag på att leja bort / köpa en förlängare fräst ur ett alu block som man sedan svetsar direkt i svingen. Att man kapar bort original sträckare och ersätter den helt och hållet med en längre dito...

Tankar, funderingar och bilder är mycket uppskattat!

Hade tänkt ha två olika kedjor man kan sätta dit beroende på hur långt bak man vill ha hjulet typ dragracing/roadracing läge.

Jag förlängde svingen själv på min gamla gsxr 1000! Har även fräst förlängningsblock till en gsxr 1100 och dessa har jag svetsat dit. Blir ju säkert stadigare att fräsa och svetsa fast, men om de säljer såna man bultar fast så borde nog det funka också. Hittade tyvärr ingen bild på de jag gjort då jag är på jobbet...
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Hm... Har precis bytt kopplingen (lameller och skivor). Men får den inte att frikoppla som folk. Den ligger och småslirar mer än vanligt när den står på depåstödet, blev lite mindre när den blev varm.

Känns som en dum grej att justera på vajern ännu mera med tanke på att det är en ny koppling, egentligen borde man kunna köra justeringen i botten och börja därifrån....

Om man tittar på själva konstruktionen så ligger det två små stålringar längst inne, en som är plan och en som är konad. Ser inte på sprängskisserna om den verkligen ska vara konad den som är näst längst inne. Alltså inte de stora skivorna som lamellerna trycker på, utan en stålring som ligger som distans mot de stora stålskivorna.

Har satt ordentligt med olja i lamell/skivpaketet innan jag monterade ihop det dessutom.

Edit:

http://www.ronniesmailorder.com/fic...ZUKI&category=Motorcycles&dc=2929&name=CLUTCH

Det är nummer 12 som jag inte bytt, resten är nytt nummer 8,9,10,11.
 
Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Det ser ut som den plana brickan ska ligga längst in och fjäderbrickan ska ligga utanför.

(bild från GSX-R1000 01-02 manual, 2002 model updates Clutch)

Man brukar rekommendera att lamellerna ska ligga i oljebad över natten så dom blir mättade med olja innan man monterar dom så det kanske är något att prova innan du bränner dom nya?
 

Bifogat

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    30.6 KB · Visningar: 105
  • Namnlös2.jpg
    Namnlös2.jpg
    29.5 KB · Visningar: 95

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hm... Har precis bytt kopplingen (lameller och skivor). Men får den inte att frikoppla som folk. Den ligger och småslirar mer än vanligt när den står på depåstödet, blev lite mindre när den blev varm.

Känns som en dum grej att justera på vajern ännu mera med tanke på att det är en ny koppling, egentligen borde man kunna köra justeringen i botten och börja därifrån....

Om man tittar på själva konstruktionen så ligger det två små stålringar längst inne, en som är plan och en som är konad. Ser inte på sprängskisserna om den verkligen ska vara konad den som är näst längst inne. Alltså inte de stora skivorna som lamellerna trycker på, utan en stålring som ligger som distans mot de stora stålskivorna.

Har satt ordentligt med olja i lamell/skivpaketet innan jag monterade ihop det dessutom.

Edit:

http://www.ronniesmailorder.com/fic...ZUKI&category=Motorcycles&dc=2929&name=CLUTCH

Det är nummer 12 som jag inte bytt, resten är nytt nummer 8,9,10,11.

Det är inte så att lamell nr9 har en större innerdiameter?
i så fall ska de ligga längst in över de två ringarna varav den ena var konisk.
Det kanske är självklart, men det var det inte för tidigare ägaren av en motor jag köpte på skroten. innersta lammellen hade brutits i bitar att felmonteringen.
iofs inte en gixxer 1000, men kopplingskonstruktionerna är ganska lika på alla hojar.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Det ser ut som den plana brickan ska ligga längst in och fjäderbrickan ska ligga utanför.

(bild från GSX-R1000 01-02 manual, 2002 model updates Clutch)

Man brukar rekommendera att lamellerna ska ligga i oljebad över natten så dom blir mättade med olja innan man monterar dom så det kanske är något att prova innan du bränner dom nya?
Precis så jag monterat det, med den plana brickan längst inne.
Ska absolut demontera och lägga i oljebad över dagen får vi se om det hjälper

Det är inte så att lamell nr9 har en större innerdiameter?
i så fall ska de ligga längst in över de två ringarna varav den ena var konisk.
Det kanske är självklart, men det var det inte för tidigare ägaren av en motor jag köpte på skroten. innersta lammellen hade brutits i bitar att felmonteringen.
iofs inte en gixxer 1000, men kopplingskonstruktionerna är ganska lika på alla hojar.
Lamell typ 9 ska vara både längst in och längst ut, vet inte om innerdiametern men den är så pass stor att bägge brickorna går fria inuti.
 
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
var ut och rullade en sväng runt kvarteret, kopplingen fungerar som den ska förutom att jag inte kan frikoppla till 100%. Precis som att jag inte har nog med justering på vajern...
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Mät tjockleken på lameller och skivor och kolla så dom inte är för tjocka,
är paketet för tjockt blir det samma som om tryckpinnen är för kort och då vrids hävarmen (#21) för långt innan du får spänn mot tryckplattan och slaglängden blir för kort.

Lamellen ska vara 2,72-2,88mm, hittar inget mått på skivorna men jämför mot orginal.


Förresten:
Ser ut som det finns en justering på hävarmen (#21) som kan kompensera lite, släpp på justeringen av kopplingsvajern så hävarmen går tillbaka helt, skruva in justeringskruven (#22) tills du känner att det tar stopp utan att ta i, backa ett 1/4 varv och lås med muttern (#23), justera vajern så du får lagomt spel så borde det fungera.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Nu fungerar det som det ska!

Har mätt alla lameller och jämfört skivor och nummer hit och dit, bad Noc komma förbi och försöka förstå. Det jag missade på var justeringen vid framdrevskåpan, då man knuffar på pinnen som går tvärs genom som i sin tur knuffar mot kopplingsfjädrarna. Ju nyare kopplingen är desto mer spänn på vajern ska det vara, jag tänkte baklänges tidigare.

Har även passat på att byta drevningen nu, och provkört en sväng. Shit pomfritt vad skillnad det blev, det känns nästan som att köra original 1000cc igen..... Fast det går heeeeelveetes mycket fortare bara.
Helt annan maskin nu, beter sig mycket lugnare så mer gas tolereras :yoparty
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nu fungerar det som det ska!

Har mätt alla lameller och jämfört skivor och nummer hit och dit, bad Noc komma förbi och försöka förstå. Det jag missade på var justeringen vid framdrevskåpan, då man knuffar på pinnen som går tvärs genom som i sin tur knuffar mot kopplingsfjädrarna. Ju nyare kopplingen är desto mer spänn på vajern ska det vara, jag tänkte baklänges tidigare.

Har även passat på att byta drevningen nu, och provkört en sväng. Shit pomfritt vad skillnad det blev, det känns nästan som att köra original 1000cc igen..... Fast det går heeeeelveetes mycket fortare bara.
Helt annan maskin nu, beter sig mycket lugnare så mer gas tolereras :yoparty

Ny sväng till Fällfors snart alltså?:)
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej
det var roligt att höra att det ordnade sig
drevade du upp på framdrevet eller det gjorde jag på gammel turbon 1 kugge och det riktigt bra
den kändes starkare och laddet kom tidigare men va fan vet jag :tummenupp

ha det bra o hjula mycket det e fränt
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
det blev upp 2 fram och ner 3bak :) ska enligt tabeller ge en skillnad på 21%

Ny sväng till Fällfors snart alltså?:)

nja denna gången ska jag mot sthlm och köra mot lite andra potenta moppar och bilar. Då kanske sakerna håller ihop, måste tänka på den stackars bågen som ska släpa med överlass i fällfors annars :)
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
:mad:

Glasmoppe för myggviktare, den ska få smaka deciton nästa gång vi ses...

Lycka till, vi håller alla :tummenupp vi har för en lyckad helg, håll det svarta och klibbiga nedåt bara (i alla fall ett av de två). :)

...Då kanske sakerna håller ihop, måste tänka på den stackars bågen som ska släpa med överlass i fällfors annars :)
 

Hoppe

Nu +9 hk
Gick med
5 Jul 2008
Ort
Luleå
Hoj
BMW K1200S, Tricolor
@Roffe, du är den tyngsta av alla mina vänner. :arsele
@Xyron, Lycka till!

/Den lätte på bussen
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top