Xyrons Gsxr ska överladdas

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Det får man hoppas att man slipper, men som sagt justera in den så man ligger på lambda 0,85 i den mån det går kan ju inte vara negativt?

Hur mycket törs man egentligen ladda och vilket komp ska man sikta på?
När jag surrade med Helmut hade turbo andersson konstaterat att 1,1bar inte var någon fara att det går att skruva upp ändå lite till på hans maskin medans MCX Erik inte tyckte att jag skulle gå över 1,0bar på min motor... varför?

Vad har du för komp Alex?
:tummenupp

Vilket komp får du med dina tre packningar?

Jag har lite under 9:1 (8,9:1). Men jag ska inte pröva att ladda mer.

Turbon började snart göra för mycket avgasmottryck, då blir det väll mer värme och tjall på wastegaten med trycket i avgasdelen.

Men det är ju säkrare att du frågar någon direkt som kan, för jag har ju inte erfarenhet av detta utan bara försöker ju suga upp så mycket info jag kan ifrån dom som prövat.

Kolla min AFR kurva, den är som ett rakt sträck:banana Åk till Andersson.

Edit: Marklund har ju erfarenhet av din motor då den laddats tidigare. Kan ju vara så att han drar den slutsatsen baserat på något annat än spikningar. Tex som någon nämnde så kan din koppling gå åt. Min motor vet nog ingen vad som ger sig först utan man får väll pröva då jag inte vet någon som överladdat den tidigare.

Bifogat

• Lambda afr.jpg
    Lambda afr.jpg
    64 KB · Visningar: 97
  • xyron frågar.jpg
    xyron frågar.jpg
    192.9 KB · Visningar: 145
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Vilket komp får du med dina tre packningar?

Jag har lite under 9:1 (8,9:1). Men jag ska inte pröva att ladda mer.

Turbon började snart göra för mycket avgasmottryck, då blir det väll mer värme och tjall på wastegaten med trycket i avgasdelen.

Men det är ju säkrare att du frågar någon direkt som kan, för jag har ju inte erfarenhet av detta utan bara försöker ju suga upp så mycket info jag kan ifrån dom som prövat.

Kolla min AFR kurva, den är som ett rakt sträck:banana Åk till Andersson.

Edit: Marklund har ju erfarenhet av din motor då den laddats tidigare. Kan ju vara så att han drar den slutsatsen baserat på något annat än spikningar. Tex som någon nämnde så kan din koppling gå åt. Min motor vet nog ingen vad som ger sig först utan man får väll pröva då jag inte vet någon som överladdat den tidigare.

Vet ej, det som är problemet. Inte hittat någon "kalkylator" på nätet med min båges förbränningsrum(original) i någon tabell. Men är nog lurt att jag har lite högre komp än dig. Hur mycket bygger din spacer jämfört med original topplockspacking?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vet ej, det som är problemet. Inte hittat någon "kalkylator" på nätet med min båges förbränningsrum(original) i någon tabell. Men är nog lurt att jag har lite högre komp än dig. Hur mycket bygger din spacer jämfört med original topplockspacking?

2003 hade dom 12:1 i grundkomp (stroke 59mm)

1,3mm extra ger 9,5:1
1,6mm extra ger 9:1
2,0mm extra ger 8,5:1

Du kan inte bara kolla på det utan vilket slag man har också. Jag har 11,5 i grunkomp och har höjt cylinder och topp med +1,3mm om jag kommer ihåg riktigt. Jag la dit en 2mm spacer så det stämmer om orginal cylinderfotspackning va 0,7mm vilket jag tror den inte var. Så det kan hända att jag sänkt kompet mer. Får leta anteckningar då.

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
2003 hade dom 12:1 i grundkomp (stroke 59mm)

1,3mm extra ger 9,5:1
1,6mm extra ger 9:1
2,0mm extra ger 8,5:1

Du kan inte bara kolla på det utan vilket slag man har också. Jag har 11,5 i grunkomp och har höjt cylinder och topp med +1,3mm om jag kommer ihåg riktigt. Jag la dit en 2mm spacer så det stämmer om orginal cylinderfotspackning va 0,7mm vilket jag tror den inte var. Så det kan hända att jag sänkt kompet mer. Får leta anteckningar då.
Så med mina 3 packningar som jag har för mig var 0,2mm = 0,6mm skulle det innebära att jag åker med ungefär 10,5 i komp?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Så med mina 3 packningar som jag har för mig var 0,2mm = 0,6mm skulle det innebära att jag åker med ungefär 10,5 i komp?

Jag kollade nu min anteckningar.

Min orginal packning var 0,25mm. Jag tog bort den och la dit en spacer på 2,0mm. Alltså +1,75mm. (slag 58cm)Då har jag 8,5:1 i komp och kan ladda 1,35 bar på 98 oktan.

Då har du 10,3:1 i komp

Här får du svaret varför Marklund sagt 0,8 bar till dig (se bifogad bild)

Edit: Det blev fel. Har du lagt 3st 0,2mm packningar och en var fär orginal har du bara gjort en förändring på +0,4mm (jag räknade på 0,6). Jag tror en topplockspackning är tjockare. Men du förstår nog ungefär nu.

Bifogat

• Untitled4.jpg
    Untitled4.jpg
    36 KB · Visningar: 161
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Var ut en sväng nu idag, bågen går fasen klockrent!
Däremot börjar det bli kallare... inte långt bort att börja riva och slipa/ lacka/ polera osv osv...:näsblod

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Tydligen så kan man inte riktigt hålla sig ifrån att tävla i alla fall...

Nu har jag provat hojen på strippen, men resultatet var väll inte jättebra.
Med originalsving tror jag fasiken det skulle gå fortare att köra sugmotor än turbo, dessutom med en koppling som hugger lite. Men allt det ska åtgärdas till nästa sommar så då borde man kunna krypa under 10,0 sträcket iaf...

Edit: Det värsta är att polaren med en vässad bmw åkte 10,44... detta känns inte bra, kommer bli häcklad :mad:

Bifogat

• 20110827560.jpg
    20110827560.jpg
    235.8 KB · Visningar: 293

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...

Med originalsving tror jag fasiken det skulle gå fortare att köra sugmotor än turbo, dessutom med en koppling som hugger lite. Men allt det ska åtgärdas till nästa sommar så då borde man kunna krypa under 10,0 sträcket iaf...

Edit: Det värsta är att polaren med en vässad bmw åkte 10,44... detta känns inte bra, kommer bli häcklad :mad:

Visserligen, men du tävlade iallafall, det är mer än vad man kan säga om oss andra som ligger på soffan...:)

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen

Dum fråga kanske men vässad BMW bil eller MC?

I vilket fall blir du väl häcklad?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Men - nog skulle väl vi soffliggare kunna ge oss ut på en stint när det passar - om inte annat så för att det fina pappret skulle pryda garageväggen? :)

Tommy - lite QS och lite svets i svingen - sedan har Du din sub-10 i en liten ask ...:)

Visserligen, men du tävlade iallafall, det är mer än vad man kan säga om oss andra som ligger på soffan...:)

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Men - nog skulle väl vi soffliggare kunna ge oss ut på en stint när det passar - om inte annat så för att det fina pappret skulle pryda garageväggen? :)

Tommy - lite QS och lite svets i svingen - sedan har Du din sub-10 i en liten ask ...:)
Det är inte omöjligt, men ska inte riva nått i sommar det blir vinterns projekt... (som iofs inte är långt bort...)
Funderar på om man skulle fara en sväng till långnäs och köra en repa eller två, jag har ju likaså betalat....:D

crazy skåning

SBK #46
Gick med
23 Aug 2008
Hoj
vtr sp1 (såld) och en husa busa 650 (såld) ktm 660 smc (såld) yamaha yzf r1 turbo (såld) hayabusa turbo ala mums mums (Såld) Suzuki Gsxr 1000 k9 banhoj och en Suzuki Rmz 450

Där är lite att jobba med jag åkte som bäst 6,87sek 201m:7peta:7peta:7peta med r1 turbon men fan inte lätt med orginalsving kul att du har en tid i allafall mer än vad jag har :tummenupp

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Min bästa från i fjol med standard hjulbas / sänkt bak + fram

6,16 / 187 på 201 samt 9,18 / 266 på fyrhundringen

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Lite bättring men än finns det massor att putsa på!
Och då är fjädringen ställd till nästan det hårdaste. Fick lära mig att om man mjukar den bak samt skulle sänka den skulle det inte hjula lika mycket, så nu måste jag köpa ett till block.... Ett block för att anteckna allt från roadracingen och ett från dragracingen :näsblod

Bifogat

• 20110828561.jpg
    20110828561.jpg
    228.8 KB · Visningar: 197

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Hojar med så mycket pulver är inte gjorda för dragracing (gathoj alltså) koppla ur wastegaten så går det nog fortare (i tid, inte i toppspeed). Jag har kört 6.66 (1/8) med min 115hk gat-Bonnie ;)
Och 5.89 med min skoter, men den har ju 2.40 i axelavstånd så det är ju liiiite fusk

Det är inte dåliga tider det, och 187-266 på sista 200 är grymt:yoparty

Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03

Vad är standard hjulbas på hayabusan jämfört med gixxern?

Edit:
Kollade själv på nätet
Gixxern Wheelbase: 1,410 mm (55.5 inches)
busan Wheelbase: 1,485 mm (58.5 inches)

Last edited:

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Hur modifierar de kopplingen för att göra vettiga starter i dragracingen med dessa bågar?

Om du ska satsa på att köra dragracing så tycker jag att du ska handla en multistage lockup koppling, men ska du köra bara för skojs skull och vill ha bort hugget kan du köpa en förstärkt korg och hub, dom håller och det är större hål in till lamellerna så det kommer in mer olja, det va mitt stora problem i starterna tills jag tog upp hålen lite.

Original så håller inte korgen så länge, jag har bytt ett gäng åt kunder, och det har varit allt från original till hårt trimmade racehojar.
kolla på denna korg och hub
Ska själv skicka över min korg för byte..

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Om du ska satsa på att köra dragracing så tycker jag att du ska handla en multistage lockup koppling, men ska du köra bara för skojs skull och vill ha bort hugget kan du köpa en förstärkt korg och hub, dom håller och det är större hål in till lamellerna så det kommer in mer olja, det va mitt stora problem i starterna tills jag tog upp hålen lite.

Original så håller inte korgen så länge, jag har bytt ett gäng åt kunder, och det har varit allt från original till hårt trimmade racehojar.
kolla på denna korg och hub
Ska själv skicka över min korg för byte..
Nu är jag grymt oinsatt i hur de olika kopplingsmoddarna fungerar men du får gärna förklara.
Den hub/korg du länkar till är alltså som original fast förstärkt alltså.. Så man inte får hacken i korgen lika lätt?

Det jag skulle vilja komma åt är att man kan finlira mer med kopplingen, som den är original sugmotor/ej förstärkta fjädrar då känner man exakt vart man har allt. Nu är det lite mer chansning, jag får inte den direkta känslan för hur den kommer bete sig... Om du nu förstår hur jag menar dvs... :p

Edit: läst lite om multi stage lockup kopplingen där och den lät ju passa mitt behov ganska exact... dock passar den min plånbok mindre bra... :huvet

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...